Nikor 18-55 OF Nikor 50mm AF-D 1.8 OF BEIDE

Alles dat niet in een van de overige secties over objectieven past, kan je hier kwijt

Onderwerp:

Nikor 18-55 OF Nikor 50mm AF-D 1.8 OF BEIDE

Berichtdoor Oktay » ma feb 05 2018 5:04 pm

Dag professionals,

Ik heb advies nodig. Sinds kort ben ik eigenaar van de D500 (kon het krijgen voor €1435 nieuw). Mijn eerste lens is de Tokina 100mm voor macro, maar zoals gezegd is dit voor macro.
Na recensies aangeschaft en zou er geen spijt van moeten hebben.

Nu wil ik graag een lens voor alledaagse foto's en waarmee ik veel kan oefenen. Op youtube kwam ik de 50mm lens tegen en waarom iedere fotograaf dat zou moeten hebben.
Van een vriend kreeg ik te horen dat de 18-55mm (prijs € 70) een goede lens is om mee te beginnen. Omdat ik dus een leek ben weet ik niet of ze gelijk zijn aangezien de cijfer 50 in beide zit. Qua prijs zijn ze schappelijk dus mijn vraag is zijn ze gelijk of kan ik ze beter beide aanschaffen?

Helppp, alvast bedankt.

Groet,
Oktay
Oktay

Forumlid
Berichten: 104


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nikor 18-55 OF Nikor 50mm AF-D 1.8 OF BEIDE

Berichtdoor henkk » ma feb 05 2018 5:18 pm

Er zijn zoomlenzen en vast-brandpunt lenzen (ook wel 'primes' genoemd). Bij zoomlenzen staan altijd twee getallen: van xx tot yy.
De kwaliteit van vast-brandpunt lenzen is meestal beter dan van zooms en ze zijn vrijwel altijd lichtsterker (grote lensopening: 1.8 of 1.4 e.d. of 2.8 bij grote tele's). Zooms zijn flexibel(er). Met een 18-55 kun je wel op 50 mm fotograferen, met een 50 mm alleen op 50 mm. Aangezien je al een 100 mm hebt, kan een zoom van zeg 18 tot 55 of tot 70 mm nuttig zijn. Voor normale fotografie zul je wel een of meer lenzen in de range nodig hebben. Aan een 18-55 voor € 70 kun je je geen buil vallen alhoewel je er op lange duur waarschijnlijk wat beters voor wil.
Groet, Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikor 18-55 OF Nikor 50mm AF-D 1.8 OF BEIDE

Berichtdoor jan » ma feb 05 2018 5:42 pm

Ik zou in jouw geval kijken naar een 17-50 f/2.8 (diverse merken) of naar de Nikon 17-55 f/2.8.
Natuurlijk ligt het eraan of je dit budget in gedachten hebt. Kijk ook eens bij de diverse winkels waar dit soort objectieven regelmatig worden aangeboden en soms ook door leden op dit forum.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Gebruikersavatar
jan

Bestuurslid
Berichten: 4306


Locatie: Vaassen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikor 18-55 OF Nikor 50mm AF-D 1.8 OF BEIDE

Berichtdoor Patrick » ma feb 05 2018 5:52 pm

Een simpel 18-55 objectiefje op zo'n mooie D500, dat lijkt me een beetje uit verhouding. Ik zou toch echt een wat fraaiere standaard-zoom kiezen. Sowieso met een metalen vatting. Iets als een AFS 16-80 f2.8-4, een 17-50/2.8 (of heel vergelijkbaar bereik, beschikbaar bij diverse merken), etc.

Wat is het budget ongeveer dat je in gedachten hebt?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Online
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26813


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikor 18-55 OF Nikor 50mm AF-D 1.8 OF BEIDE

Berichtdoor Oktay » ma feb 05 2018 6:09 pm

Dag allen,
Bedankt voor de reacties. Hey Patrick, inderdaad een beetje uit verhouding :). Reden is dat ik echt pas begin met fotografie en nul komma nul ervaring heb. Ik begin heeel langzaam de standaard knoppen door te hebben..
Nu heb ik reeds de Tokina 100mm zoom 2.8F (€369) aangeschaft omdat ik wilde beginnen met fotografie door bloemen, beestjes etc te fotograferen. Echter, deze lens vind ik lastig om scherpe "normale" foto's te maken zonder statief (statief moet ik nog aanschaffen).
E.e.a. op internet gekeken en kwam op de vaste 50mm (€136) en de 18-55mm (€70), maar wist het verschil ook niet. De 50mm maakt blijkbaar scherpe alledaagse foto's en de andere wat minder. Dus ik wil nu niet nog een dure lens van honderden euros aanschaffen, voordat ik echt wat ervaring heb opgedaan en weet hoe de camera werkt..

De lens die boven wordt gesuggereerd kost 799 tweedehands op kameraexpres. Iemand die nog beginners lenzen verkoopt?
Oktay

Forumlid
Berichten: 104


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nikor 18-55 OF Nikor 50mm AF-D 1.8 OF BEIDE

Berichtdoor Patrick » ma feb 05 2018 7:05 pm

Ik kan nog wel een paar objectieven noemen waarop je zoeken kan.

Nikon AFS 16-85 VR
Tamron 17-50 2.8 (er zijn versies met en zonder de VR versie van Tamron: VC)
Sigma 17-50 2.8
Tokina 16-50 2.8

Eventueel zelfs iets als de Nikon AFS 18-140. Langer zou ik laten...

Je zou met je Tokina gewoon kunnen beginnen met portretjes schieten. Dat is iets minder kritisch dan macro en daar is het objectief prima geschikt voor!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Online
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26813


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Overig objectieven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten