tele converter met 300mm f4

Alles dat niet in een van de overige secties over objectieven past, kan je hier kwijt

Onderwerp:

tele converter met 300mm f4

Berichtdoor wibo930 » vr feb 15 2019 6:26 pm

ik zou graag willen weten of de tc 20iii goed samen gaat met een 300mm f4 en een d750 body
dit ivm overwegen aanschaf.
Laatst gewijzigd door wibo930 op vr feb 15 2019 8:33 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
wibo930

Forumlid
Berichten: 14


Locatie: Alteveer
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: tele converter met 300mm f4

Berichtdoor henkk » vr feb 15 2019 6:52 pm

vzv ik weet heeft de tc 20 iii geen koppeling meer voor de diafragmaring (dus moet die dan waarschijnlijk op kleinste opening staan). Dit geldt als je de AF-S 300 mm f/4 IF-ED hebt, niet de PF-versie want die heeft geen diafragmaring.
De tc 20 ii, die ik heb en gebruik met de AF-S 300 f/4, heeft nog wel zo'n koppeling. Ik bedien het diafragma liefst handmatig maar dit is geen show-stopper.

Ik ben er nog niet uit wat beter werkt, croppen van een opname met 300 mm of een tc gebruiken. Ik kan wat meer croppen dan met een d750.

Een tc 20 kost je wel 2 stops dus de combinatie gaat naar f/8. Op D700 en D850 blijven de AF nog wel werken.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4900


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: tele converter met 300mm f4

Berichtdoor wibo930 » vr feb 15 2019 7:05 pm

wat ik mij afvraag is of de af ook op de 750 blijft werken of dat ik met de hand moet gaan scherp stellen
wibo930

Forumlid
Berichten: 14


Locatie: Alteveer
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: tele converter met 300mm f4

Berichtdoor Nikkormaat » vr feb 15 2019 7:12 pm

De AF werkt bij de D750 tot F8, maar volgens de handleiding slechts met de 11 centrale sensoren. Eventueel met de AF hulpverlichting tot max. 3 meter. Er moet natuurlijk ook voldoende licht en contrast aanwezig zijn. Bij de bloedmaan was met 200-500 en 1.4 converter (samen F8) handmatig voor mij de enige optie.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: tele converter met 300mm f4

Berichtdoor henkk » vr feb 15 2019 7:20 pm

Als de AF van een D700 blijft werken zal die van een D750 dat ook wel doen. Maar inderdaad ik heb niet alle sensoren getest en dat zal wel van invloed zijn. Maar met zo'n combinatie hoef je niet bang te zijn dat het scherpstelvlak verschuift en het onderwerp onscherp wordt als je herkadert vanaf het centrale scherpstelpunt.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4900


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: tele converter met 300mm f4

Berichtdoor henkk » vr feb 15 2019 7:27 pm

henkk schreef:Ik ben er nog niet uit wat beter werkt, croppen van een opname met 300 mm of een tc gebruiken. Ik kan wat meer croppen dan met een d750.

Een tc 20 kost je wel 2 stops dus de combinatie gaat naar f/8.


aanvullend (ik quote mezelf maar even):
met een TC is het meestal nodig minstens 1 stop te diafragmeren voor een goede beeldkwaliteit dus dan ga je naar f/11. Als je geen tc gebruikt, kun je met f/5.6 volstaan of f/4 (zonder tc doet die 300 mm het vol open ook best goed).
Je komt dus wel in een ander ISO-gebied terecht, het scheelt zo redenerend zelfs 3 stops.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4900


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: tele converter met 300mm f4

Berichtdoor wibo930 » vr feb 15 2019 7:42 pm

zal dan wel wat meer ruis gaan opleveren.
dus voor acceptabele sluitertijd te halen voor vogels in vlucht moet er echt veel licht zijn of iso behoorlijk opschroeven.
wibo930

Forumlid
Berichten: 14


Locatie: Alteveer
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: tele converter met 300mm f4

Berichtdoor Stijn Smits » vr feb 15 2019 7:47 pm

Voor optimale scherpte is een stop dichtknijpen vaak wel beter, voor veel foto's niet noodzakelijk. Autofocus zal wellicht blijven werken maar wordt zeer traag, ik zou eerder een 1.4 convertor overwegen en waar nodig croppen. Combinatie afs300f4 met tc14e2 heb ik een tijd lang gebruikt ook op 5.6 behoorlijk bruikbaar. F8 is in sommige gevallen beter maar dof wordt dan ook groter en vaak rommeliger.
Stijn Smits

Forumlid
Berichten: 271


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: tele converter met 300mm f4

Berichtdoor wibo930 » vr feb 15 2019 8:40 pm

super bedankt voor de info.
had er even niet bij stil gestaan dat het nog een stop extra kost .
meestal ga ik zelf al met mijn f4 naar 5.6 dus komt dat er met de tc nog een keer extra boven op het diafragma dat je al verliest
wel zeer tevreden met de 300mm f4 ook met open diafragma zeer scherpe foto,s
nogmaals bedankt voor de info.
wibo930

Forumlid
Berichten: 14


Locatie: Alteveer
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Overig objectieven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten