Waar zitten de optische verbeteringen in bij Z t.o.v. F objectieven?

Alles dat niet in een van de overige secties over objectieven past, kan je hier kwijt

Onderwerp:

Waar zitten de optische verbeteringen in bij Z t.o.v. F objectieven?

Berichtdoor Patrick » za okt 12 2024 12:50 pm

Ik had gisteren een klusje op het strand en de beelden waren niet super kritisch, dus ik had expres mijn Nikon AFS 24-70 2.8G (die heb ik volgens mij al sinds 2007 of 2008) en de AFS 70-200 4G VR (die we ook al heel lang hebben en die wat mij betreft ondergewaardeerd is) meegenomen.

De beelden zijn gewoon uitstekend... tot je de zaken wat lastiger maakt. Met name tegen de zon in fotograferen. Ik zie duidelijk meer vreemd gekleurde rondjes ontstaan en het contrast is veel minder dan bij moderne(re) objectieven. Ook zie ik op overgangen tussen donker en licht veel, veel meer lensfouten dan bij moderne objectieven. En onscherpe bollen "bokeh" zijn veel schoner.

Ik denk dat optisch gezien het grootste verschil de coatings zijn. Natuurlijk is er ook meer scherpte in nieuwe objectieven, maar mijn Zf is met 24MP niet zo kritisch op dat gebied en wat mij betreft is scherpte sowieso teveel een focus van mensen. Ik kijk veel meer naar de onscherpe delen van foto's en hoe dat oogt; scherp genoeg zijn de meeste foto's met de objectieven die ik gebruik (nooit de instapmodellen) sowieso wel.

Wat is jullie ervaring?
Laatst gewijzigd door Patrick op za okt 12 2024 1:20 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot
Patrick

Clublid

Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Waar zitten de optische verbeteringen in bij Z t.o.v. F objectieven?

Berichtdoor gijs sandberg » za okt 12 2024 1:13 pm

Beste Patrick,
Mijn 2 centen, zonder Z ervaring...
Bedenk:
-alle Z lenzen zijn van een recenter ontwerp dan de F lenzen.
-de grotere vatting en kleinere afstand tot de sensor geeft ontwerpers meer vrijheden bij het basis-ontwerp van een lens.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
gijs sandberg

Clublid

Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor henkk » za okt 12 2024 1:42 pm

Dank voor de vraag, zeggen ze dan :D

Ik heb laatst wat zitten testen met enerzijds de Nikkor 14-30/4 S en de Tamron 28-75/2.8 VXD G2 en anderzijds de Sigma ART 20/1.4 en de Nikkor 35/1.8 G (FX versie).
Bij kleinere diafragmaopeningen (vanaf f/5.6) maakt het allemaal niet zo veel uit en ook niet in het beeldcentrum. Maar wat ik niet had verwacht is dat in de randen en hoeken de Nikkor Z zoom bij 20 mm en f/4 behoorlijk scherper en ook contrastrijker is dan de Sigma. Terwijl die dan al 3 stops is gediafragmeerd. Evenzo geeft op 35 mm de Tamron de Nikkor behoorlijk klop bij f/2.8. Ik denk dat ik de moeite van een test op 50 mm met de Nikkors f/1.4 of f/1.2 wel kan uitsparen.
Waarschijnlijk zijn Z-primes nog scherper en contrastrijker maar de uitkomst van deze vergelijking van Z-zooms met F-primes vind ik toch wel opmerkelijk.

Het lijkt mij niet alleen een kwestie van coating maar ook van optisch ontwerp waarbij de lenzen dichter bij de sensor komen (dwz de achterste elementen).
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
henkk

Clublid

Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor HenkvanZuylen » zo okt 13 2024 11:18 am

Ik heb geen enkele ervaring met Z objectieven, maar ik vraag me wel steeds meer af of ik (we) wel zitten te wachten op de super-scherpe en extreem contrastrijke foto’s
Alles komt er steriel en hetzelfde er uit te zien, mijn smaak is het in ieder geval niet.
Er zit geen ‘leven’ meer in de foto’s
Het is maar hobby, relax!
HenkvanZuylen

Forumlid

Onderwerp:

Berichtdoor pimmetje » do okt 17 2024 10:10 pm

Afbeelding28mm05 by Pim Weeber, on Flickr

Tegen de zon met de Z 26mm,een hele verbetering? Zie het contrast en de vlekken.
pimmetje

Clublid

Onderwerp:

Berichtdoor Patrick » do okt 17 2024 11:28 pm

Knap. Nu is de 26 wel een pancake objectief en niet echt representatief denk ik. Ik heb ‘m ook, maar zoiets heb ik nog niet gehad.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot
Patrick

Clublid

Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor pimmetje » do okt 17 2024 11:34 pm

Dat is waar,maar het beeld overviel mij wel. Verder ben ik er dik tevreden over en was de enige overweging dat het objectief onder mijn jas moet passen zonder een bult te veroorzaken.
De volgende keer zal mijn hand het zonnekapje moeten helpen :lol:
pimmetje

Clublid

Onderwerp:

Berichtdoor Mike-Nikon » za okt 19 2024 8:23 pm

pimmetje schreef:Afbeelding28mm05 by Pim Weeber, on Flickr

Tegen de zon met de Z 26mm,een hele verbetering? Zie het contrast en de vlekken.

Geen zonnekap gebruikt?
Canon EOS-R3 met Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM.
Maar dan van Nikon......En iets met een Z.
Mike-Nikon

Forumlid

Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Patrick » za okt 19 2024 9:43 pm

Die heeft de 26 pancake niet. Wel een soort kapje, maar die werkt niet tegen zon.
Patrick

Clublid

Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor pimmetje » za okt 19 2024 10:33 pm

Is meer een kapje om de inwendige tubes te beschermen en om te voorkomen dat je met je vingers het voorste lens element aanraakt. Mogelijk heeft het zelfs de reflecties veroorzaakt,het is spiegelend zwart.
pimmetje

Clublid

Onderwerp:

Berichtdoor Tom » do okt 24 2024 10:53 am

Ik heb nog geen objectief gehad waarmee je dit onder de "juiste" hoek niet voor elkaar kunt krijgen.

Patrick schreef:Die heeft de 26 pancake niet. Wel een soort kapje, maar die werkt niet tegen zon.

De HB-111 wordt "zonnekap" genoemd. Ik vind het ook een dappere omschrijving voor dat ding, maar was wel benieuwd of je die bedoelde.
Tom

Forumlid

Onderwerp:

Berichtdoor Skippy » do okt 24 2024 11:25 am

De HB-111 is meer een adapterring (voor 52mm filters) dan een zonnekap. Ongetwijfeld een bewuste keuze van Nikon om bij dit pancake objectief voor compact te kiezen. Wil je meer bescherming tegen flare etc. kun je een 52mm zonnekap er op draaien. Wel oppassen voor mogelijke vignettering.
Skippy

Moderator

Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Terug naar “Overig objectieven”