verschil Fx en Dx lenzen

Alles dat niet in een van de overige secties over objectieven past, kan je hier kwijt

Onderwerp:

verschil Fx en Dx lenzen

Berichtdoor F.R.Lefeber » za dec 27 2008 12:22 pm

Geacht forum,
Ik ben nieuw in de digitale fotowereld en wil een D700 aanschaffen.
Nu lees ik dat er verschillende lenzen te koop zijn met de codereing DX en FX.
Kunt u mij uitleggen wat het verschil is en welke het best toepasbaar zijn op de D700
Zelf had ik het idee om de volgende lenzen aan te schaffen
Nikkor 14-24 f2,8
Nikkor 24-70 f/f2,8 ed n
Nikkor 70-200 f2,8 VR

Graag uw aedvies
F.R.Lefeber



Onderwerp:

Re: verschil Fx en Dx lenzen

Berichtdoor Nermal » za dec 27 2008 12:25 pm

Bij een D700 horen FX lenzen. DX lenzen zijn bedoeld voor camera's zonder full frame sensor. De lenzen die je aan wilt schaffen passen perfect op de D700.
Nermal



Onderwerp:

Re: verschil Fx en Dx lenzen

Berichtdoor Cees » za dec 27 2008 1:04 pm

Zolang er geen 'DX' op de lens staat, past hij altijd. Overigens passen DX-lenzen natuurlijk heel goed, de vatting is gelijk. Je bent alleen een paar MP kwijt.
Laatst gewijzigd door Cees op za dec 27 2008 2:02 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Gebruikersavatar
Cees

Forumlid
Berichten: 15279


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: verschil Fx en Dx lenzen

Berichtdoor Mike-Nikon » za dec 27 2008 2:57 pm

F.R.Lefeber schreef:Geacht forum,
Ik ben nieuw in de digitale fotowereld en wil een D700 aanschaffen.
Nu lees ik dat er verschillende lenzen te koop zijn met de codereing DX en FX.
Kunt u mij uitleggen wat het verschil is en welke het best toepasbaar zijn op de D700
Zelf had ik het idee om de volgende lenzen aan te schaffen
Nikkor 14-24 f2,8
Nikkor 24-70 f/f2,8 ed n
Nikkor 70-200 f2,8 VR

Graag uw aedvies


Hallo nieuw lid...... :mrgreen:

De D700 heeft inderdaad een FX sensor. Dat houd in dat deze groter is als een DX.