verschil Fx en Dx lenzen

Alles dat niet in een van de overige secties over objectieven past, kan je hier kwijt

Onderwerp:

verschil Fx en Dx lenzen

Berichtdoor F.R.Lefeber » za dec 27 2008 12:22 pm

Geacht forum,
Ik ben nieuw in de digitale fotowereld en wil een D700 aanschaffen.
Nu lees ik dat er verschillende lenzen te koop zijn met de codereing DX en FX.
Kunt u mij uitleggen wat het verschil is en welke het best toepasbaar zijn op de D700
Zelf had ik het idee om de volgende lenzen aan te schaffen
Nikkor 14-24 f2,8
Nikkor 24-70 f/f2,8 ed n
Nikkor 70-200 f2,8 VR

Graag uw aedvies
F.R.Lefeber



Onderwerp:

Re: verschil Fx en Dx lenzen

Berichtdoor Nermal » za dec 27 2008 12:25 pm

Bij een D700 horen FX lenzen. DX lenzen zijn bedoeld voor camera's zonder full frame sensor. De lenzen die je aan wilt schaffen passen perfect op de D700.
Nermal



Onderwerp:

Re: verschil Fx en Dx lenzen

Berichtdoor Cees » za dec 27 2008 1:04 pm

Zolang er geen 'DX' op de lens staat, past hij altijd. Overigens passen DX-lenzen natuurlijk heel goed, de vatting is gelijk. Je bent alleen een paar MP kwijt.
Laatst gewijzigd door Cees op za dec 27 2008 2:02 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Gebruikersavatar
Cees

Forumlid
Berichten: 15279


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: verschil Fx en Dx lenzen

Berichtdoor Mike-Nikon » za dec 27 2008 2:57 pm

F.R.Lefeber schreef:Geacht forum,
Ik ben nieuw in de digitale fotowereld en wil een D700 aanschaffen.
Nu lees ik dat er verschillende lenzen te koop zijn met de codereing DX en FX.
Kunt u mij uitleggen wat het verschil is en welke het best toepasbaar zijn op de D700
Zelf had ik het idee om de volgende lenzen aan te schaffen
Nikkor 14-24 f2,8
Nikkor 24-70 f/f2,8 ed n
Nikkor 70-200 f2,8 VR

Graag uw aedvies


Hallo nieuw lid...... :mrgreen:

De D700 heeft inderdaad een FX sensor. Dat houd in dat deze groter is als een DX.
De objectieven die je beschrijft zijn naar mijn mening de allerbeste die er op dit moment zijn voor FX.

Maar google eens op DX en/of FX om te zien wat het verschil is en voor welke camera ze geschikt zijn.

Groet,
Mike
Canon EOS-1D X Mark II met Canon EF 14-24mm f/2,8L USM.
Maar dan van Nikon......
Gebruikersavatar
Mike-Nikon

Forumlid
Berichten: 1913


Locatie: Rosevalley
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: verschil Fx en Dx lenzen

Berichtdoor Léon Obers » zo dec 28 2008 1:02 pm

Mike-Nikon schreef:
F.R.Lefeber schreef:Nikkor 14-24 f2,8
Nikkor 24-70 f/f2,8 ed n
Nikkor 70-200 f2,8 VR

De objectieven die je beschrijft zijn naar mijn mening de allerbeste die er op dit moment zijn voor FX.

Voor wat betreft de Nikkor 70-200 f2,8 VR voldoet de kwaliteit toch echt niet helemaal voor FX (full frame 24x36 mm sensor), zoals op vele fora reeds beschreven is. De hoekscherpte op de langere brandpuntinstellingen schiet duidelijk te kort. De verwachting is dat er in 2009 een nieuwe versie van komt. Je zou er daarom beter aan doen te wachten met de aankoop van een 70-200 f2,8 VR

Overigens hier nog een lijstje waar alle verschillende coderingen worden beschreven:
http://www.dslrgeeks.com/forum/showthread.php?t=4
Een "N" op een objectief wijst erop dat diverse lensdelen een "Nano"-coating hebben.

Verder kun je ook veel informatie inlezen m.b.t. objectieven op de website van Hans Braakhuis:
http://home.planet.nl/~braak117
Laatst gewijzigd door Léon Obers op zo dec 28 2008 3:50 pm, 4 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: verschil Fx en Dx lenzen

Berichtdoor Roelof » do jan 01 2009 10:54 am

F.R.Lefeber schreef:Ik ben nieuw in de digitale fotowereld en wil een D700 aanschaffen.

Ik leid hieruit af dat je wel ervaring hebt met analoge fotografie. Waar werk je nu mee?
F.R.Lefeber schreef:Nu lees ik dat er verschillende lenzen te koop zijn met de codereing DX en FX.

Dat klopt niet. De codering FX kom je niet bij lenzen tegen, dat is een formaat voor de sensor, ongeveer even groot als een kleinbeeld negatief.
DX kom je wel tegen bij lenzen, die moet je niet gebruiken op een D700.
F.R.Lefeber schreef:Kunt u mij uitleggen wat het verschil is en welke het best toepasbaar zijn op de D700

DX staat voor eensorformaat even groot als een APS negatief, lenzen waar dat op staat belichten niet het volledige oppervlak van een FX sensor of een kleinbeeld negatief.
F.R.Lefeber schreef:Zelf had ik het idee om de volgende lenzen aan te schaffen
Nikkor 14-24 f2,8
Nikkor 24-70 f/f2,8 ed n
Nikkor 70-200 f2,8 VR

Klinkt als een leuk allround setje, hoewel de 14-24 wel echt iets is voor groothoekliefhebbers. Op een DX camera heb je die extreme groothoek wel nodig, maar op een FX camera kun je prima zonder.
Zolang je niet zegt wat je doorgaans fotografeert, ga ik geen lenzen aanraden.

(Paar niet terzake doende berichten verwijderd)
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
Gebruikersavatar
Roelof

Clublid
Berichten: 5390


Locatie: Hoogeveen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: verschil Fx en Dx lenzen

Berichtdoor Weef » do jan 01 2009 11:29 am

Hier nog een linkje over het hoe en waarom (niet) van de 70-200 VR:

http://www.dpreview.com/lensreviews/nik ... /page7.asp
Weef



Onderwerp:

Re: verschil Fx en Dx lenzen

Berichtdoor F.R.Lefeber » vr jan 02 2009 1:11 pm

Geacht forum,
Vriendelijk dank voor de ondersteunend informatie die ik heb ontvangen naar aanleiding van mijn vraag.
De analoge camera's die ik tot voorkort gebruikte, waren een tweetal A1 van Canon. Werkelijk perfecte camera's, maar niet meer van deze tijd.
Ik fotografeer al meer dan 45 jaar en heb het een en ander van mijn vader (beroepsfotograaf) geleerd.
Zoals aangegeven is de digitale wereld wat betreft Spiegelreflex nieuw voor mij. Ik fotografeer van alles. van portret tot landschap alsmede Macro. Maak ook zo nu en dan gebruik van Cokin filters

Het advies om geen 70-200 aan te schaffen voor het FX formaat neem ik ter harte en zal wachten tot de nieuwe versie uit is

Nogmaals hartelijk dank

Frank R. Lefeber
F.R.Lefeber




Terug naar “Overig objectieven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten