Teleconverters op een Tokina 50-135 mm F2.8

Alles dat niet in een van de overige secties over objectieven past, kan je hier kwijt

Onderwerp:

Teleconverters op een Tokina 50-135 mm F2.8

Berichtdoor pbreev » ma feb 02 2009 9:42 pm

Hallo allemaal,

Ik heb een tokina 50-135 mm F2.8. Op zich een mooi objectief. Dus daar ben ik blij mee.

Maar naar het lezen van een draadje begon ik me af te vragen wat er zou gebeuren als ik op de tokina een teleconverter zou gaan zetten. Nikon heeft bv een 1,4, een 1,7 en een 2,0 die resp. 1 stop verlies, 1,5 stops verlies en 2 stops verlies maar wat doet een 1,4, 1,7, 2,0 en een 3,0 van soligor? Ik kon niet het vinden op hun website. Soligor heeft mijn voorkeur omdat het iets goedkoper is dan Nikon.

Ik ben benieuwd of er Nikon gebruikers zijn die hier antwoord op hebben... Het is tenslotte een niet merkeigen vraag..

Bedankt alvast en met groet Patrick
pbreev



Onderwerp:

Re: Teleconverters op een Tokina 50-135 mm F2.8

Berichtdoor Roelof » ma feb 02 2009 11:54 pm

Het lichtverlies gaat gelijk op, dat werkt altijd zo, bij gelijke verlenging heb je gelijk lichtverlies.
Heeft Soligor een tc3? Die zal dan iets meer dan drie stops verlies geven, van je F2.8 zul je dan F8.4 overhouden.
Dat is allemaal onder het voorbehoud dat het past.
Als ze al passen dan verwacht ik niet dat de Nikon TCs nog autofocus doen met je Tokina, want volgens mij zit er geen motor in de lens en de actuele Nikkor TCs doen alleen maar autofocus op (een select aantal) AF-S lenzen. (En als er al een motor in de Tokina zit dan zou het me nog verbazen als het echt 100% compatible is met een Nikor TC)
Of de Soligor TCs passen is ook maar afwachten, want de 50-135 is een DX lens, bovendien zijn die TCs altijd wat merkgeoriënteerd.
Het enige wat ik verder zal zeggen is dat je hem eerst moet uitproberen in de winkel en pas kopen als het werkt.
En pas ze voorzichtig, want het past echt niet altijd.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
Gebruikersavatar
Roelof

Clublid
Berichten: 5390


Locatie: Hoogeveen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Teleconverters op een Tokina 50-135 mm F2.8

Berichtdoor pbreev » di feb 03 2009 9:34 pm

Roelof schreef:Het lichtverlies gaat gelijk op, dat werkt altijd zo, bij gelijke verlenging heb je gelijk lichtverlies.
Heeft Soligor een tc3? Die zal dan iets meer dan drie stops verlies geven, van je F2.8 zul je dan F8.4 overhouden.
Dat is allemaal onder het voorbehoud dat het past.
Als ze al passen dan verwacht ik niet dat de Nikon TCs nog autofocus doen met je Tokina, want volgens mij zit er geen motor in de lens en de actuele Nikkor TCs doen alleen maar autofocus op (een select aantal) AF-S lenzen. (En als er al een motor in de Tokina zit dan zou het me nog verbazen als het echt 100% compatible is met een Nikor TC)
Of de Soligor TCs passen is ook maar afwachten, want de 50-135 is een DX lens, bovendien zijn die TCs altijd wat merkgeoriënteerd.
Het enige wat ik verder zal zeggen is dat je hem eerst moet uitproberen in de winkel en pas kopen als het werkt.
En pas ze voorzichtig, want het past echt niet altijd.


Roelof,

Bedankt voor je antwoord. Het is mij duidelijk dat het uitproberen wordt voor dat je hieraan begint. Maar je hebt mij wel duidelijk gemaakt dat het het zelfde werkt als bij de Nikon TC's.
Als de AF niet werkt vind ik dat niet zo'n probleem Tokina heeft tenslotte zo'n handige "One-touch focus clutch mechanism for fast switching between auto focus and manual focus modes". Je kan dus makkelijke met de hand scherpstellen.
Of een TC echt een oplossing bied of dat een andere lens een betere optie is ben ik nog niet uit...

Bedankt en met groet,

Patrick
pbreev



Onderwerp:

Re: Teleconverters op een Tokina 50-135 mm F2.8

Berichtdoor ArendV » wo feb 04 2009 8:45 am

De laatste generatie Nikon teleconverters passen niet op Tokina lenzen zoals je hier kunt zien. Je zult moeten gaan vijlen om je Tokina te kunnen monteren.
In jouw geval is het logischer om voor een Kenko teleconverter - Teleplus Pro 300 DG - te gaan, die past wel met behoud van autofocus en is optisch bijna net zo goed als de Nikon. Soligor wordt niet genoemd in de tabel, maar komt volgens mij uit dezelfde fabriek als Kenko en zou dus vergelijkbare compatibiliteit moeten hebben.

Alleen snap ik niet zo goed wat je met een teleconverter op de 50-135mm denkt te bereiken aangezien je al een Nikkor 80-400 in huis hebt :?:
(je wint niet aan lichtsterkte en zult zeker in scherpte inleveren).
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
Gebruikersavatar
ArendV

Forumlid
Berichten: 2463


Locatie: Omgeving Breda
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Teleconverters op een Tokina 50-135 mm F2.8

Berichtdoor pbreev » wo feb 04 2009 4:08 pm

ArendV schreef:De laatste generatie Nikon teleconverters passen niet op Tokina lenzen zoals je hier kunt zien. Je zult moeten gaan vijlen om je Tokina te kunnen monteren.

Bedankt voor de handige tabel. Ik wist niet dat die bestond.

ArendV schreef:In jouw geval is het logischer om voor een Kenko teleconverter - Teleplus Pro 300 DG - te gaan, die past wel met behoud van autofocus en is optisch bijna net zo goed als de Nikon. Soligor wordt niet genoemd in de tabel, maar komt volgens mij uit dezelfde fabriek als Kenko en zou dus vergelijkbare compatibiliteit moeten hebben.

Ik zal eens kijken bij Kenko.

ArendV schreef:Alleen snap ik niet zo goed wat je met een teleconverter op de 50-135mm denkt te bereiken aangezien je al een Nikkor 80-400 in huis hebt :?:
(je wint niet aan lichtsterkte en zult zeker in scherpte inleveren).

Dat ik niet win aan lichtsterkte snap ik nu ook nadat ik deze vraag gesteld heb. Ik had nog geen verstand van dit onderwerp. De 80-400 vind ik vaak wat traag op mijn D70s. Dus vandaar dat ik nieuwsgierig werd naar dit onderwerp. En heb daarom jullie deze vraag gesteld en ben een stuk wijzer geworden.

Bedankt Patrick
pbreev



Onderwerp:

Re: Teleconverters op een Tokina 50-135 mm F2.8

Berichtdoor Roelof » do feb 05 2009 1:30 am

ArendV schreef: zoals je hier kunt zien.

Handige tabel, al is hij niet foutloos.
Volgens de tabel zou de Sigma EX APO 2x samen met de Nikkor 70-200 AF-S wel AF geven, alleen doet hij dat niet bij mij. Dat is het probleem altijd met dit soort tabellen, vooral als ze merken mixen, je kunt niet alles met alles uitproberen. Bovendien veranderen de specs van sommige producten nog wel eens zonder dat dat uit het typenummer duidelijk wordt.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
Gebruikersavatar
Roelof

Clublid
Berichten: 5390


Locatie: Hoogeveen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Teleconverters op een Tokina 50-135 mm F2.8

Berichtdoor pbreev » do feb 05 2009 9:15 pm

Roelof schreef:
ArendV schreef: zoals je hier kunt zien.

Handige tabel, al is hij niet foutloos.
Volgens de tabel zou de Sigma EX APO 2x samen met de Nikkor 70-200 AF-S wel AF geven, alleen doet hij dat niet bij mij. Dat is het probleem altijd met dit soort tabellen, vooral als ze merken mixen, je kunt niet alles met alles uitproberen. Bovendien veranderen de specs van sommige producten nog wel eens zonder dat dat uit het typenummer duidelijk wordt.


Hoi Roelof,

Ik begrijp het al, VOORAL proberen is het motto :D

Nogmaals bedankt voor je info
pbreev




Terug naar “Overig objectieven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten