spiegellens

Alles dat niet in een van de overige secties over objectieven past, kan je hier kwijt

Onderwerp:

spiegellens

Berichtdoor joske » za apr 18 2009 7:04 pm

hallo,

ik ben in het bezit gekomen van een nikkor spiegellens 500 mm.
zo een grote zware lens
deze werkt niet op mijn nikon d70, weet iemand een oplossing.
het probleem is dat hij het diafragma niet kent,ook niet handmatig

ben vandaag naar de fotograaf geweest.
is een f5 een snelle versie, maar zeer oud
op een nikon d300 werkt de lens, op een d70 niet.
de lens is van 1962 volgens de serienummer.
de lens zou ombouwbaar zijn tot ze wel gaat op een d70:

iemand een idee van de prijs en waar doet men dit?


groetjes
joske



Onderwerp:

Re: spiegellens

Berichtdoor Pruimpit » za apr 18 2009 7:24 pm

Vraag me af of je daar aan moet beginnen...

De lens heeft geen electronische contacten. Die moeten op de één of andere manier ingebouwd worden. Dat zal een duur grapje worden.
Ik denk dat je beter af bent met het beoordelen van het histogram op je D70. Of je koopt een D100/D200 tweedehands.
Ook moet de vatting wat veranderd worden, een zogenaamde AI-conversie. Kijk op http://www.aiconversions.com/index.html. Dat is wat goedkoper.
Misschien behoud de lens in orginele staat beter zijn waarde. Ook een afweging. Misschien is het wel een verzamelaarsobject.

Vraag anders ons forumlid lenzendoktor luc eens, die zal er meer verstand van hebben.
Pruimpit



Onderwerp:

Re: spiegellens

Berichtdoor Cees » za apr 18 2009 7:27 pm

Denk dat je beter en goedkoper uit bent met een D300, 2e hands.

Overigens wordt het erg gewaardeerd als je je even voorstelt, viewforum.php?f=16
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Gebruikersavatar
Cees

Forumlid
Berichten: 15279


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: spiegellens

Berichtdoor joske » za apr 18 2009 7:36 pm

hallo,

oeps, vergeten voor te stellen, is bij deze gebeurd.

als je spreekt over duur, in welke richting denken we dan?

ik heb de lens namelijk voor 50 euro gekocht,wat ik een koopje vond.
ze zit nog in de originele lederen koker met kleurfilters.
op een analoge nikon zijn er prachtige foto's me gemaakt,vandaar de aankoop
welke andere lens raden jullie me dan aan, voor een beperkt budget?

groetjes
joske



Onderwerp:

Re: spiegellens

Berichtdoor sumar » za apr 18 2009 7:59 pm

Zal waarschijnlijk wel domme vraag zijn maar ik gok erop dat deze lens ook niet op een D80 zal werken?
Tweede domme vraag: wat is dan (in dit geval) het verschil tussen een D70/D80 en een D100/200/300?
Gebruikersavatar
sumar

Forumlid
Berichten: 83


Locatie: Amsterdam
Ervaringsniveau: *

Onderwerp:

Re: spiegellens

Berichtdoor joske » za apr 18 2009 8:04 pm

hallo,

die vraag wilde ik net ook stellen.

wat is het verschil in aaansluiting tussen een 70 en een 300.?

dacht dat alle nikon's gelijke aansluiting hadden.

groetjes
joske



Onderwerp:

Re: spiegellens

Berichtdoor ArendV » za apr 18 2009 8:53 pm

De Nikkor 500mm f/5 spiegellens is gemaakt tot 1968 en pre-AI.
Ik ben verbaasd dat je hem op je D70 hebt kunnen monteren zonder hem te beschadigen, bij de DSLRs kun je dit in principe alleen bij de D40, D40x en D60 met pre-AI lenzen.

Meer over de verschillen in Nikkor lenzen over de jaren en compatibiliteit met verschillende Nikon body's vind je bij Ken Rockwell
Het grote verschil tussen de D70/80/90 enerzijds en de D200/300 anderzijds is dat je bij de laatste twee - na instelling van de lensgegevens - wel lichtmeting hebt bij AI en AI-s lenzen.

Ik heb zelf geen ervaring met AI conversie, vond wel dit topic van een aantal jaren terug.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
Gebruikersavatar
ArendV

Forumlid
Berichten: 2463


Locatie: Omgeving Breda
Contacteer:

Onderwerp:

Re: spiegellens

Berichtdoor GdP » za apr 18 2009 9:14 pm

Een spiegel objectief heeft geen diafragma. Er is dan ook geen sprake van Ai of non-Ai.
In principe past hij op elke camera, al zal de lichtmeter niet werken op alle camera’s. Met in de ‘manual’ stand van de sluiter is het objectief wel te gebruiken. Je zal alleen vooraf een lichtmeting moeten doen met een ander objectief.
GdP



Onderwerp:

Re: spiegellens

Berichtdoor ArendV » za apr 18 2009 9:31 pm

GdP schreef:Een spiegel objectief heeft geen diafragma. Er is dan ook geen sprake van Ai of non-Ai.


Je hebt natuurlijk helemaal gelijk Gerrit, bedankt voor deze correctie!
hier nog een beschrijving van deze Nikkor 500 f4 reflex en door je sluitertijd aan te passen heb je ook vrij snel in de gaten wat de juiste belichting is.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
Gebruikersavatar
ArendV

Forumlid
Berichten: 2463


Locatie: Omgeving Breda
Contacteer:

Onderwerp:

Re: spiegellens

Berichtdoor joske » za apr 18 2009 9:35 pm

hallo,

de lens ging er inderdaad wat moeilijker te monteren en demonteren, ik dacht dat dit gewoon aan de ouderdom van de lens lag.de ringvatting zag er gelijk uit dan nieuwe lenzen.
die link, dat is de lens die ik heb, leuke pagina bedankt, ga ik dadelijk afprinten

groetjes
joske



Onderwerp:

Re: spiegellens

Berichtdoor Hans Kühn » za apr 18 2009 10:15 pm

Ik heb nu een jaar geleden een sigma spiegellens gekocht via marktplaats. Leeftijd weet ik even niet maar wil wel zeggen dat ik er enorm veel plezier aan beleef. Voor een laag bedrag heb je een leuke lens in handen die je een prachtig telebereik geeft. Wel zijn er een paar voorwaarden:
1. Camera instelen op manueel. Autofocus heeft de lens niet, diafragma ook niet dus scherpstellen met de hand en lekker uitproberen wat de juiste sluitertijd is.
2. Zorg voor een goed statief. Uit de hand fotograferen is niet echt goed mogelijk. Geen statief? Een zak rijst is niet duur en werkt ook fantastisch. (heeft mij al vaak gered als ik geen statief bij me had)
3. Krijg gevoel met de spullen die je in de hand heb. Dat kan maar op één manier; proberen, proberen, hééééé'l veel proberen. Lekker spelen met je camera. Leg in een logboekje vast wat het weer was, welke tijd en met welke instellingen je de foto gemaakt heb.

Ik heb heel veel plezier van deze lens. Vorig jaar zijn we naar Den Bosch geweest. Een aantal liefhebbers zijn de toren op geklommen en ik ben beneden verderop op het plein gaan zitten:

Afbeelding

En heb de volgende foto's gemaakt. Somige zelfs met een 2x converter ertussen.
Camera en lens ondersteund met een monopod.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik hoop dat, mits de lens zonder schade op je camera past, je veel plezier heb van de lens.

Soms hoeft plezier geen enorme investering te kosten.

Groet,
Gebruikersavatar
Hans Kühn

Clublid
Berichten: 250


Locatie: Zoetermeer
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: spiegellens

Berichtdoor Pruimpit » zo apr 19 2009 12:14 pm

joske schreef:hallo,

die vraag wilde ik net ook stellen.

wat is het verschil in aaansluiting tussen een 70 en een 300.?

dacht dat alle nikon's gelijke aansluiting hadden.

groetjes


Een D70 heeft geen mechanische lichtmeterkoppeling, een D300 wel.
Pruimpit



Onderwerp:

Re: spiegellens

Berichtdoor Ome Jan » ma apr 20 2009 2:01 pm

Een oud topic met wat foto's van een D70 met een 500mm spiegellens.
viewtopic.php?f=34&t=11988&
Gebruikersavatar
Ome Jan

Forumlid
Berichten: 553


Locatie: Twente

Onderwerp:

Re: spiegellens

Berichtdoor gijs sandberg » ma apr 20 2009 2:52 pm

Beste Joske,

Wellicht wat laat maar toch enkele opmerkingen:

-op pagina 183 van het D70 handboek (UK) staat welke lenzen wel en niet gebruikt kunnen worden en met welke functionaliteit, in casu geen AF of afstandsmeting en geen lichtmeting.
-de Nikkor 500 5.0 reflex is een collectors item, daar moet je niet aan gaan sleutelen.
-het aanschaffen van een andere kamera is geen oplossing, wellicht geven sommigen wel lichtmeting maar dat is toch een lastige zaak met een dergelijke lens.

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6818


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: spiegellens

Berichtdoor joepert » ma apr 20 2009 3:25 pm

Als ik het goed begrijp laat het objectief zich monteren op de camera. Kun je dan wel een foto maken of niet? Op mijn D60 kan ik alle lenzen schroeven die een F-mount hebben. In de M-stand kan ik dan wel de sluiter ontspannen. Diafragmaring (indien aanwezig) op het objectief gebruiken om diafragma in te stellen, camera gebruiken om belichtingstijd en ISO in te stellen. Groene bolletje in de zoeker gebruiken om scherp te stellen en gaan! Aan de hand van je histogram kun je zien wanneer de belichting goed is. Niet iets om actiefoto's mee te maken dus, maar het moet zeker lukken.
Kijk maar:
Gemaakt met een Nikon 28mm f/2 (is volgens mij wel een Ai-lens maar dat maakt voor de bediening op een D60 niet uit).
Afbeelding
Gebruikersavatar
joepert

Forumlid
Berichten: 2076




Terug naar “Overig objectieven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten