welke objectieven?

Alles dat niet in een van de overige secties over objectieven past, kan je hier kwijt

Onderwerp:

welke objectieven?

Berichtdoor Maissan » wo jul 08 2009 11:00 am

ik heb ook al een berichtje over een groothoek maar hier vraag ik eigelijk algemeen advies.

Mijn keuzen is gevallen op de d90/d300 ( keuze word nog bepaald ligt aan budget)
De keuze zou eerder op de d90 vallen aangezien ik dan meer geld over heb om objectieven te kopen.
Nu heb ik van mijn D40 nog een kitlens en een 70-300mm nikkor vr.
welke objectieven zouden goed gebruikt kunnen worden voor een studie fotografie.
Zelf dacht ik aan een goede groothoek en een 50mm 1.4 bijvoorbeeld?
Ik zou de objectieven graag een tijd kunnen gebruiken ( dat wil iedereen)
En de stap naar fullframe in de toekomst kunnen maken dus beter geen dx objectiefen?
D800, D300, nikon 24-70, tokina 11-16, nikon 70-300,sb-900 en 35mm 1.8
Gebruikersavatar
Maissan

Forumlid
Berichten: 161



Onderwerp:

Re: welke objectieven?

Berichtdoor Jan » wo jul 08 2009 11:35 am

de 50 mm 1.4 is een prima objectief daar naast is de sigma 10-20 mm een prachtige groothoek maar geen van beide zijn geschikt voor een fulframe camera.
succes met je keuze.

Gr Jan
Jan



Onderwerp:

Re: welke objectieven?

Berichtdoor florist » wo jul 08 2009 11:35 am

Ik weet niet wat je precies bedoeld met een studie fotografie (cursus in 't dorp, cursus zoals fotogram of een echte opleiding (hbo) zoals de fotoacedemie), maar ik ben even van het laatste uitgegeaan.
Op de site staat het duidelijk;


Begin je aan de basisopleiding, dan moet je in het bezit zijn van een spiegelreflexcamera met groothoek- en kort tele-objectief (omgerekend naar kleinbeeld: 28 of 35 mm en 85, 90, 100 of 105 mm). Een digitale camera moet minimaal 8 miljoen pixels hebben en moet foto’s kunnen opslaan als RAW en JPEG. Tijdens de lessen maak je gebruik van de werkplaatsen van de academie. Wel moet je, voor het uitwerken van de opdrachten, zelf beschikken over een computer en liefst ook over een fotoprinter, hoewel je de prints ook kunt uitbesteden.

Voor het instapjaar heb je dezelfde apparatuur nodig als voor de basisopleiding, aangevuld met een degelijk statief. En je moet wel een eigen printer hebben.

Voor de opleiding moet je in het bezit zijn van een (digitale) spiegelreflexcamera met groothoek- en kort tele-objectief (omgerekend naar kleinbeeld: 28 of 35 mm en 85, 90, 100 of 105 mm) en een degelijk statief. De camera moet geheel handmatig ingesteld kunnen worden. Een digitale camera heeft minimaal 8 miljoen pixels en moet foto’s kunnen opslaan als RAW en JPEG. Tevens dien je te beschikken over een flitser met neigkop en een richtgetal van minimaal 32 (bij ISO 100). In het eerste trimester van het eerste jaar moet je een (flits)belichtingsmeter kopen.
Daarnaast moet je tijdens de opleiding nog apparatuur van geringere waarde (zoals een goede loep) aanschaffen.
Computers en scanners zijn op de academie aanwezig; voor thuisgebruik gelden de volgende minimale specificaties:
Computer met voldoende snelheid en RAM geheugen om de meest recente versie van Photoshop te kunnen gebruiken.
Printer met fotokwaliteit, minimaal A4.



Spreekt voor zich dat hoe meer basis de cursus is die je gaat volgen, met hoe simpeler objectieven (kitlens) je toekan.

Voor een vervolgcursus zoals bij fotogram kan ik je een 50mm prime en een lichtsterke groothoekzoom aanraden
Voor de basiscursus voldoet een kitlens.

De 50mm 1.4 is trouwens wel een FF objectief hoor.
florist



Onderwerp:

Re: welke objectieven?

Berichtdoor joepert » wo jul 08 2009 11:42 am

Die 70-300 VR is prima en kun je ook op FF nog gebruiken.
Ik ben zelf de tevreden bezitter van een 16-85mm objectief. 16mm is niet echt wijdhoek, maar voor bijna alles wat ik tegenkom voldoende. Of wat dacht je van de Tamron 17-50mm? Het voordeel van de laatste is dat-ie over de hele lengte f/2.8 heeft. Beide objectieven zijn wel DX. Maar als je nu nieuw een D300 of D90 zou kopen (ik zou de D90 nemen), zou ik toch wachten met bewust investeren in FF glas. Weet je wat het is? DX heeft een aantal grote voordelen met name dat de objectieven in het algemeen een stuk minder groot, duur en zwaar zijn :D .
Gebruikersavatar
joepert

Forumlid
Berichten: 2076



Onderwerp:

Re: welke objectieven?

Berichtdoor Léon Obers » wo jul 08 2009 11:43 am

Maissan schreef:Mijn keuzen is gevallen op de d90/d300 ( keuze word nog bepaald ligt aan budget)
....
Nu heb ik van mijn D40 nog een kitlens en een 70-300mm nikkor vr.
....
Zelf dacht ik aan een goede groothoek en een 50mm 1.4 bijvoorbeeld?
....
En de stap naar fullframe in de toekomst kunnen maken dus beter geen dx objectieven?

Dan valt die kitlens dus af. Die 70-300mm nikkor vr is prima, ook voor full frame, dus houden.
Tja, dan wordt het moeilijker. Objectieven die voor DX in hun brandpunt goed zijn in te zetten, zijn dat voor FX niet in die mate door de cropfactor bij DX. Dat ervaar ikzelf. Heb zowel DX als FX.
Zondermeer uitwisselen is er niet bij omdat je een ander gebied bestrijkt.
Een 50mm/1.4 lens heeft op een DX een andere functionaliteit als op FX.

Dus ga daar eerst maar eens over dubben, wat voor je belangrijk is. Ik zou me meer richten op het gebruik van één camera-systeem wat lekker werkt. Als dat DX is, dan DX, en niet nu al brandpunten afstemmen op misschien eens een keer full frame.
Voor studie maakt het minder uit. Daar komt het meer aan op je eigen talent en kwaliteiten. Niet op een lens.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: welke objectieven?

Berichtdoor Maissan » wo jul 08 2009 11:49 am

florist schreef:Ik weet niet wat je precies bedoeld met een studie fotografie (cursus in 't dorp, cursus zoals fotogram of een echte opleiding (hbo) zoals de fotoacedemie), maar ik ben even van het laatste uitgegeaan.
Op de site staat het duidelijk;


Begin je aan de basisopleiding, dan moet je in het bezit zijn van een spiegelreflexcamera met groothoek- en kort tele-objectief (omgerekend naar kleinbeeld: 28 of 35 mm en 85, 90, 100 of 105 mm). Een digitale camera moet minimaal 8 miljoen pixels hebben en moet foto’s kunnen opslaan als RAW en JPEG. Tijdens de lessen maak je gebruik van de werkplaatsen van de academie. Wel moet je, voor het uitwerken van de opdrachten, zelf beschikken over een computer en liefst ook over een fotoprinter, hoewel je de prints ook kunt uitbesteden.

Voor het instapjaar heb je dezelfde apparatuur nodig als voor de basisopleiding, aangevuld met een degelijk statief. En je moet wel een eigen printer hebben.

Voor de opleiding moet je in het bezit zijn van een (digitale) spiegelreflexcamera met groothoek- en kort tele-objectief (omgerekend naar kleinbeeld: 28 of 35 mm en 85, 90, 100 of 105 mm) en een degelijk statief. De camera moet geheel handmatig ingesteld kunnen worden. Een digitale camera heeft minimaal 8 miljoen pixels en moet foto’s kunnen opslaan als RAW en JPEG. Tevens dien je te beschikken over een flitser met neigkop en een richtgetal van minimaal 32 (bij ISO 100). In het eerste trimester van het eerste jaar moet je een (flits)belichtingsmeter kopen.
Daarnaast moet je tijdens de opleiding nog apparatuur van geringere waarde (zoals een goede loep) aanschaffen.
Computers en scanners zijn op de academie aanwezig; voor thuisgebruik gelden de volgende minimale specificaties:
Computer met voldoende snelheid en RAM geheugen om de meest recente versie van Photoshop te kunnen gebruiken.
Printer met fotokwaliteit, minimaal A4.



Spreekt voor zich dat hoe meer basis de cursus is die je gaat volgen, met hoe simpeler objectieven (kitlens) je toekan.

Voor een vervolgcursus zoals bij fotogram kan ik je een 50mm prime en een lichtsterke groothoekzoom aanraden
Voor de basiscursus voldoet een kitlens.

De 50mm 1.4 is trouwens wel een FF objectief hoor.



Het gaat om de vakopleiding van de fotovakschool.
ik zit idd te kijken naar een groothoekzoom alleen zijn die ff van nikon erg duur 1500
Zit dus met het idee een dx te koop van bijvoorbeeld tokina alleen dan weer het probleem als ik tog over een tijd overstap.
en idd die 50mm 1.4 kan dan gewoon mee naar ff
D800, D300, nikon 24-70, tokina 11-16, nikon 70-300,sb-900 en 35mm 1.8
Gebruikersavatar
Maissan

Forumlid
Berichten: 161



Onderwerp:

Re: welke objectieven?

Berichtdoor jpdejong » wo jul 08 2009 12:25 pm

je kan ook met gebruikte objectieven beginnen. Van tamron/tokina staan er altijd wel wat te koop op dit forum en marktplaats. Bij verkoop over een jaar of 2 zal de afschrijving zeer klein of gewoon nul zijn. bij nieuwe is dit veel meer. ook van nikon kan je leuke 2dehandse kopen 12-24 f4 voor rond 500 euro.
coolpix 950
V1 met 6.7-13mm + 18.5mm 1.8 + 10-100mm
D40 + 18-70mm + 70-300mm vr + sb-600
D300 met MB-D10+ sigma 50-500 OS+ 10.5mm f2.8
Gebruikersavatar
jpdejong

Forumlid
Berichten: 477


Locatie: weeze
Contacteer:


Terug naar “Overig objectieven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten