diafragma instellen D60

Alles dat niet in een van de overige secties over objectieven past, kan je hier kwijt

Onderwerp:

diafragma instellen D60

Berichtdoor bartv70 » do jul 15 2010 7:09 pm

Ik heb sinds een paar dagen een D60 met 18-55mm VR en de 55-200mm VR en dat werkt naar behoren.
Nu heb ik voor een prikkie eenKenko MC7 2x converter gekocht, zonder AF.

Het volgende doet zich voor.
Als ik de converter plaats dan wordt het objectief niet herkent muv de Manual modus.
Op zich geen probleem ware het niet dat ik het diafragma niet kan instellen, in beeld staat F--
Sluitertijd laat zich wel regelen.
In alle andere instellingen geeft de camera aan "geen objectief" en afdrukken is dus onmogelijk
De manier zoals in de D60 manual beschreven werkt niet.
Iemand enig idee hoe je het toestel kunt manipuleren zodat er toch met een goed diafragma macro opnames gemaakt kunnen worden.

Gelukkig heb ik nog een wat oudere Tamron 28-200mm en die heeft een diafragma-ring op het objectief en dat werk wel goed.
Helaas is het zoom bereik van de Tamron, ondanks dat ze beide 200mm zijn, aanmerkelijk minder als de Nikkor. :?

Als iemand kan en wilt helpen dan hoor ik graag van je.
Gebruikersavatar
bartv70

Forumlid
Berichten: 210



Onderwerp:

Re: diafragma instellen D60

Berichtdoor Tom » do jul 15 2010 7:34 pm

Daar heb je inderdaad een non-G objectief voor nodig, dus met diafragmaring. Een stukje klei op de diafragmasturing zal waarschijnlijk ook werken, maar bepaald netjes is dat niet.
Tom

Forumlid
Berichten: 2624



Onderwerp:

Re: diafragma instellen D60

Berichtdoor Léon Obers » do jul 15 2010 8:08 pm

bartv70 schreef:
Gelukkig heb ik nog een wat oudere Tamron 28-200mm en die heeft een diafragma-ring op het objectief en dat werk wel goed.

Dat is je antwoord. Of koop en probeer voor alle zekerheid een convertor die de elektronica ook doorkoppelt.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: diafragma instellen D60

Berichtdoor bartv70 » do jul 15 2010 8:22 pm

Beste Tom,

Ben nog maar een paar dagen bezig dus weet niet waar je het over hebt, als het al serieus is :huh:

En Leon, dat is dan iets voor de toekomst.
Was benieuwd of er een trucje is om toch het diafragma van de D60 in te stellen
Gebruikersavatar
bartv70

Forumlid
Berichten: 210



Onderwerp:

Re: diafragma instellen D60

Berichtdoor Tom » do jul 15 2010 8:30 pm

Op het objectief zit een palletje wat het diafragma stuurt. Dat zou je op een of andere manier kunnen vergrendelen, bijvoorbeeld met een propje klei. Ik zou het niet snel doen, maar het kan wel.

Het diafragma zit trouwens niet in je D60, maar in het objectief. Gezien er geen contact is met het objectief als de converter ertussen zit, kun je het instellen op de body vergeten. Mechanisch is de enige manier.
Tom

Forumlid
Berichten: 2624



Onderwerp:

Re: diafragma instellen D60

Berichtdoor bartv70 » do jul 15 2010 8:48 pm

Tom schreef:Op het objectief zit een palletje wat het diafragma stuurt. Dat zou je op een of andere manier kunnen vergrendelen, bijvoorbeeld met een propje klei. Ik zou het niet snel doen, maar het kan wel.

Het diafragma zit trouwens niet in je D60, maar in het objectief. Gezien er geen contact is met het objectief als de converter ertussen zit, kun je het instellen op de body vergeten. Mechanisch is de enige manier.


Geloof niet dat ik aan mijn net aangeschafte Nikor ga lopen rotzooien.
Gelukkig heeft de Tamron 28-200 die ik op de F70 gebruikte gewoon een diafragma instelring, dus voor sommige
situaties ga ik simpelweg mijn oude objectief gebruiken.
Gebruikersavatar
bartv70

Forumlid
Berichten: 210



Onderwerp:

Re: diafragma instellen D60

Berichtdoor Patrick » vr jul 16 2010 3:28 am

bartv70 schreef:Gelukkig heeft de Tamron 28-200 die ik op de F70 gebruikte gewoon een diafragma instelring, dus voor sommige
situaties ga ik simpelweg mijn oude objectief gebruiken.

Ik vermoed zo dat je daar niet echt veel plezier mee gaat beleven. Je Tamron 28-200 is vast niet erg lichtsterk. Met een 2x converter verlies je nog eens 2 stops. Dat wordt erg donker als je er doorheen kijkt, en dat is lastig fotograferen. Nog afgezien van het feit dat je weinig keus hebt; je moet met een klein diafragma fotograferen, dus je hebt veel licht nodig!

Laat eens weten of het lukt met die TC ertussen.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26855


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: diafragma instellen D60

Berichtdoor bartv70 » vr jul 16 2010 10:37 am

Patrick schreef:
bartv70 schreef:Gelukkig heeft de Tamron 28-200 die ik op de F70 gebruikte gewoon een diafragma instelring, dus voor sommige
situaties ga ik simpelweg mijn oude objectief gebruiken.

Ik vermoed zo dat je daar niet echt veel plezier mee gaat beleven. Je Tamron 28-200 is vast niet erg lichtsterk. Met een 2x converter verlies je nog eens 2 stops. Dat wordt erg donker als je er doorheen kijkt, en dat is lastig fotograferen. Nog afgezien van het feit dat je weinig keus hebt; je moet met een klein diafragma fotograferen, dus je hebt veel licht nodig!

Laat eens weten of het lukt met die TC ertussen.


Deze
http://i816.photobucket.com/albums/zz86 ... 2751-1.jpg
is rond 21.00 uur genomen 1/80 F??

Diafragma is instelbaar van 3,8-22 http://www.dslr.nl/?cat=lenzen&id=1101
Voor mijn hobby, luchtvaart, is lichtgebrek niet gauw aan de orde
Voor macro is een statief nodig, want het kost veel moeite om de camera mooi stil te houden
Laatst gewijzigd door bartv70 op vr jul 16 2010 11:12 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
bartv70

Forumlid
Berichten: 210



Onderwerp:

Re: diafragma instellen D60

Berichtdoor Tom » vr jul 16 2010 11:11 am

Kan een rot kleurprofiel zijn, bijvoorbeeld. Welke browser gebruik je?
Tom

Forumlid
Berichten: 2624



Onderwerp:

Re: diafragma instellen D60

Berichtdoor bartv70 » vr jul 16 2010 11:21 am

Tom schreef:Kan een rot kleurprofiel zijn, bijvoorbeeld. Welke browser gebruik je?


Is inmiddels gecorrigeerd, had de verkeerde foto geupload :oohh:
Gebruikersavatar
bartv70

Forumlid
Berichten: 210



Onderwerp:

Re: diafragma instellen D60

Berichtdoor Tom » vr jul 16 2010 11:23 am

:mrgreen:
Tom

Forumlid
Berichten: 2624



Onderwerp:

Re: diafragma instellen D60

Berichtdoor Patrick » vr jul 16 2010 12:12 pm

bartv70 schreef:
Patrick schreef:
bartv70 schreef:Gelukkig heeft de Tamron 28-200 die ik op de F70 gebruikte gewoon een diafragma instelring, dus voor sommige
situaties ga ik simpelweg mijn oude objectief gebruiken.

Ik vermoed zo dat je daar niet echt veel plezier mee gaat beleven. Je Tamron 28-200 is vast niet erg lichtsterk. Met een 2x converter verlies je nog eens 2 stops. Dat wordt erg donker als je er doorheen kijkt, en dat is lastig fotograferen. Nog afgezien van het feit dat je weinig keus hebt; je moet met een klein diafragma fotograferen, dus je hebt veel licht nodig!

Laat eens weten of het lukt met die TC ertussen.


Deze
http://i816.photobucket.com/albums/zz86 ... 2751-1.jpg
is rond 21.00 uur genomen 1/80 F??

Diafragma is instelbaar van 3,8-22 http://www.dslr.nl/?cat=lenzen&id=1101
Voor mijn hobby, luchtvaart, is lichtgebrek niet gauw aan de orde
Voor macro is een statief nodig, want het kost veel moeite om de camera mooi stil te houden

Ervan uitgaande dat je vaak op 200mm werkt, is de lichtsterkte van je objectief f5.6. Een 2x teleconverter snoept daar 2 stops vanaf, dus kom je uit op een minimale diafragmawaarde van f11. Daar kan je nauwelijks doorheen kijken lijkt mij.

Maar, wie ben ik. Als het werkt, dan heb ik vast ongelijk... :wink:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26855


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: diafragma instellen D60

Berichtdoor Tom » vr jul 16 2010 12:19 pm

Uit de AF-module komt dan wel een wit vlaggetje denk ik.
Tom

Forumlid
Berichten: 2624



Onderwerp:

Re: diafragma instellen D60

Berichtdoor bartv70 » vr jul 16 2010 12:37 pm

Tom schreef:Uit de AF-module komt dan wel een wit vlaggetje denk ik.



Zit geen AF op!!! antiek handwerk dus.

Macro is iets nieuws voor me, normaal is de militaire luchtvaart mijn ding en dan is licht
vaak geen punt.
Ik ben nu als beginner natuurlijk ook minder kritisch op mijn plaatjes.
Commentaar is altijd welkom
Gebruikersavatar
bartv70

Forumlid
Berichten: 210



Onderwerp:

Re: diafragma instellen D60

Berichtdoor bartv70 » vr jul 16 2010 2:01 pm

Deze Afbeelding net in het zonnetje gemaakt

1/250 F8, afstand ruwweg 1 mtr, uit de hand, Tamron+converter MC7
Valt mij niet tegen

EXIF data kloppen niet, converter geeft geen data door aan camera
Laatst gewijzigd door bartv70 op vr jul 16 2010 2:22 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
bartv70

Forumlid
Berichten: 210




Terug naar “Overig objectieven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten