Welk objectief voor New Born/Kinderfotografie met daglicht?

Alles dat niet in een van de overige secties over objectieven past, kan je hier kwijt

Onderwerp:

Welk objectief voor New Born/Kinderfotografie met daglicht?

Berichtdoor jitsketje » zo mar 02 2014 9:50 pm

Nu een jaartje bezig met mijn Nikon D3200 waarbij ik op het moment een Tamron 18-270mm objectief heb.
Dit bevalt vooral prima voor tijdens mijn backpack reizen omdat ik dan niet meerdere lenzen mee hoef te sjouwen.
Enkel wil ik mij meer gaan richten op New Born en Kinderfotografie met natuurlijk licht en ben hiervoor op zoek naar een nieuw objectief.
Ik hoop hier ook professioneler mee aan de slag te kunnen gaan door een klein bedrijfje op te gaan zetten. Dit is nog een toekomstdroom maar wil dit wel meenemen in mijn keus voor de juiste lens.
Een lichtsterke lens is wel een vereiste maar verder ben ik de weg een beetje kwijt. Moet ik een prime lens nemen of toch een zoom? En welk mm dan? En een macro of gewone lens?
Het zal dus voornamelijk gaan om het fotograferen van New born, baby's en kinderen op locatie thuis of buiten met daglicht.

Alvast erg bedankt voor jullie tips en adviezen.
Groetjes,
Jitske.

p.s. Geen idee of ik het goede onderwerp gekozen heb maar wist niet in welke categorie ik hem moest plaatsen.
jitsketje



Onderwerp:

Re: Welk objectief voor New Born/Kinderfotografie met daglic

Berichtdoor JW17 » zo mar 02 2014 11:33 pm

Lichtgevoelig, low budget en mooi bokeh, dus volgens mij de 35mm 1.8.
Een prima objectief voor wat jij wilt fotograferen en betaalbaar. Moet je wel zoomen met je voeten... :wink2:
Groet,
JW
Gebruikersavatar
JW17

Clublid
Berichten: 528


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Welk objectief voor New Born/Kinderfotografie met daglic

Berichtdoor Patrick » ma mar 03 2014 12:31 am

Ik zou streven naar een setje als de AFS 35mm f1.8G DX, AFS 50mm f1.8G en AFS 85mm f1.8G. Superkwaliteit voor een relatief bescheiden bedrag!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26851


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welk objectief voor New Born/Kinderfotografie met daglic

Berichtdoor JW17 » ma mar 03 2014 10:27 am

Patrick schreef:Ik zou streven naar een setje als de AFS 35mm f1.8G DX, AFS 50mm f1.8G en AFS 85mm f1.8G. Superkwaliteit voor een relatief bescheiden bedrag!

Helemaal mee eens! Alleen dacht ik "klein" te beginnen door alleen die 35mm aan te dragen... :wink2:
Groet,
JW
Gebruikersavatar
JW17

Clublid
Berichten: 528


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Welk objectief voor New Born/Kinderfotografie met daglic

Berichtdoor yzf1kr » ma mar 03 2014 10:33 am

Ik zou in eerste instantie voor de 85mm gaan.

35mm is te kort, je moet dan vrij dicht op je onderwerp kruipen met veel vervorming als gevolg.
yzf1kr

Forumlid
Berichten: 2112


Locatie: Uttendorf (AT)
Ervaringsniveau: *

Onderwerp:

Re: Welk objectief voor New Born/Kinderfotografie met daglic

Berichtdoor jitsketje » ma mar 03 2014 10:57 am

Bedankt!

Is 85mm niet al te veel? Dat als ik bijvoorbeeld een baby in de slaapkamer neerleg en weinig beweegruimte heb dat ik dan niet ver genoeg naar achter kan lopen?
Bij 35mm heb je dat minder denk ik. Misschien moet ik dan tussen jullie in gaan zitten op 50mm :p
Ik ga ze allemaal eens bekijken op internet.
jitsketje



Onderwerp:

Re: Welk objectief voor New Born/Kinderfotografie met daglic

Berichtdoor jitsketje » ma mar 03 2014 3:32 pm

Is dit nog iets? - Sigma 17-50 2.8 HSM OS voor nikon.
Deze kan van dichterbij foto's maken dus bijv. beter details van voetjes/handjes. Aan de andere kant weet ik niet of deze wel goed is voor mijn D3200 en of f2.8 voldoende is.
jitsketje



Onderwerp:

Re: Welk objectief voor New Born/Kinderfotografie met daglic

Berichtdoor R.Zaaijer » di mar 04 2014 11:25 am

De sigma 17-50 en tamron 17-50 worden hier op het forum vaak aanbevolen. Ik google vaak op flickr en lens naam om voorbeeld foto's te kijken. Beide lenzen zijn prima voor je D3200 en f2.8 lijkt mij voldoende. Ik gebruik zelf vaak de 35mm/1.8 en dan krijg je als je van dichtbij foto's maakt toch wel een aardige vertekening. Voordeel van de sigma en tamron is dat je tot 50mm f2.8 blijft houden. De 85mm is een prachtige lens (staat op mijn verlanglijstje) maar gebruik in kleine kamers gaat problemen geven. Maar probeer even met je 18-270 tot hoever je kunt gaan, gewoon even testen in huis(woonkamer slaapkamers) kun je daarna je keuze maken.

lees ook eens klik De sigma 17-70 word ook wel eens aanbevolen maar daar zijn verschillende meningen over de kwaliteit (deze heeft een verloop van F2.8 tot F4).
D3100 / Tamron SP AF17-50mm F/2.8 XR LD Aspherical (IF) / Nikkor AF-S DX 35mm f/1.8G / Sigma AF 10-20mm f/4-5.6 EX DC HSM / SB-400
Gebruikersavatar
R.Zaaijer

Forumlid
Berichten: 108


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Overig objectieven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten