Lens met diafragma-ring: nooit te gebruiken?

Alles dat niet in een van de overige secties over objectieven past, kan je hier kwijt

Onderwerp:

Lens met diafragma-ring: nooit te gebruiken?

Berichtdoor LindaLou » ma mar 10 2014 8:50 pm

Nu mijn kit-lens het begeven heeft, ben ik op zoek naar een nieuwe lens. Eén ding wat ik altijd jammer vond, was dat ik geen diafragma-ring had. Op de één of andere manier vind ik dat toch een stuk prettiger werken dan de draaischijf op de D40 (icm de D-stand als ik het goed heb).
Nu lees ik dat als je een lens hebt met diafragma-ring, dat je deze op de grootste stand moet zetten en alsnog via de body je F moet selecteren. Is dit altijd het geval met digitale spiegelreflexcamera's? Of zijn er toch mogelijkheden om het wel te doen met een D40 of eventuele andere body? Ik wil wel gebruik kunnen blijven maken van een automatische sluitertijd. Alles handmatig gaat mij vooralsnog teveel moeite kosten.
LindaLou



Onderwerp:

Re: Lens met diafragma-ring: nooit te gebruiken?

Berichtdoor jdgraaf » ma mar 10 2014 9:03 pm

Je zult je lens volgens mij altijd moeten locken op F22.
Tenminste dat moet ik met al mijn lenzen met diafragma ring, zonder dat werkt de lens niet.

Jan
Een berg Nikon spullen....
Gebruikersavatar
jdgraaf

Forumlid
Berichten: 821


Locatie: Hoofddorp
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Lens met diafragma-ring: nooit te gebruiken?

Berichtdoor Jasper » ma mar 10 2014 9:44 pm

Diafragmaringen op Dslr's hebben wel functie bij live view en filmen. Maar op een d40 zit dat geloof ik niet..
Groeten, Jasper.
Flickr
Gebruikersavatar
Jasper

Forumlid
Berichten: 599


Locatie: Boxtel
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lens met diafragma-ring: nooit te gebruiken?

Berichtdoor gijs sandberg » ma mar 10 2014 9:45 pm

Beste Linda,
Ik vrees dat Jan gelijk heeft voor zover het de D40 betreft.
Volgens het kamera handboek (pg109) wil de kamera niet als de lens niet vergrendeld is.
Met sommige andere kamera's kan het wel.
Bedenk ook dat Nikon sinds 1959 in essentie dezelfde vatting hanteert, uitwisselbaarheid van kamera's en lenzen wordt nagestreefd (maar is niet volledig).
Om een voorbeeld te noemen: een AF lens met een diafragmaring kan je (binnen de beperking van de kamera) gebruiken op een Nikon F uit 1959.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6818


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Lens met diafragma-ring: nooit te gebruiken?

Berichtdoor bjornc » ma mar 10 2014 9:47 pm

Misschien eens een upgrade op de body doen, een D90 bijvoorbeeld heeft een eigen draaischijf onder de sluiterknop, normaliter stel je hiermee je diafragma af.
En in combinatie met andere toetsen krijgt ie een dubbele functie.


Edit: Overigens zou ik een D90 nu liever laten liggen voor een D7000, toch weer een stukje verder doorontwikkeld.
Gebruikersavatar
bjornc

Forumlid
Berichten: 1481


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Lens met diafragma-ring: nooit te gebruiken?

Berichtdoor henkk » ma mar 10 2014 10:25 pm

Wat jij wil kan met een camera met een diafragma-koppelnok. Bijv. D90 (als ik het goed heb), D7000, D700 e.v.a.
Die nok zit op een ring rond de bajonet, op ca. 14 u. En je hebt uiteraard een lens nodig met diafragmaring (van na ca. 1980, tenzij je een F4 of Df gebruikt). Dus ten minste een AI-type.

Groet, Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Online
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4941


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lens met diafragma-ring: nooit te gebruiken?

Berichtdoor Léon Obers » di mar 11 2014 1:26 am

Ook latere autofocus lenzen met AF en AF-D aanduiding hebben nog een eigen diafragma-ring,. AF-S en G niet meer.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Lens met diafragma-ring: nooit te gebruiken?

Berichtdoor Frank Roelofs » di mar 11 2014 8:44 am

Léon Obers schreef:Ook latere autofocus lenzen met AF en AF-D aanduiding hebben nog een eigen diafragma-ring,. AF-S en G niet meer.

Klopt niet helemaal. Er zijn ook AF-s objectieven met diafragmaring. Bijv. een 80-200 2,8 en een 300 4,0 en een 400 2,8.
Wat leuk Fuji spul (X-T1 14, 35 en 56 mm) en geen Nikon meer. Toch weer een Fijifilm S5pro in gebruik genomen.
Gebruikersavatar
Frank Roelofs

Forumlid
Berichten: 1161


Locatie: Oss
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Lens met diafragma-ring: nooit te gebruiken?

Berichtdoor Léon Obers » di mar 11 2014 10:01 am

Ik heb er slechts een "paar" gecontroleerd op de website van Roland Vink "in het begin" van de lijst, maar na een redelijk aantal had ik het wel voor gezien.
Inderdaad, kom je verder in de lijst naar onderen ook types tegen met AF-S, waarbij die ook nog met een eigen diafragmaring zijn uitgevoerd. :lol:
Bijv. een AF-S 500/4 D IF-ED staat er ook nog bij. Bij de foto van een AF-S 600/4 D IF-ED is het niet goed meer op te merken, maar ik denk vergelijkbaar.
Voor het geval iemand alles wil controleren, hier de zeer uitgebreide lijst van Roland Vink: http://www.photosynthesis.co.nz/nikon/lenses.html :wink:
Laatst gewijzigd door Léon Obers op di mar 11 2014 10:13 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Lens met diafragma-ring: nooit te gebruiken?

Berichtdoor Jester » di mar 11 2014 10:13 am

De diafragmaring komt volgens mij ook van pas als je een objectief omgedraaid gebruikt, toch? (Bij macrofotografie bijvoorbeeld). Overigens deze week een handige truc gezien van Ben Long (Lynda.com) als je geen diafragmaring hebt, en toch een objectief omgedraaid wilt gebruiken én het diafragma wilt controleren: bij camera's met een scherptedieptecontroleknop (Scrabble-woord) het diafragma instellen op de camera, de voornoemde knop ingedrukt houden bij het losdraaien van het objectief, omdraaien et viola... diafragma blijft zolang de contacten met de body niet hersteld worden (dus weer op de 'normale' manier op de body gedraaid wordt, waarmee het diafragma weer vol open gezet wordt) op het vooraf ingestelde diafragma staan.

Bij camera's zonder scherptedieptecontroleknop kan het via de "bulb"-functie ook, maar is wel omslachtig... Hoe dat precies werkt is me ook (nog) niet duidelijk, maar er is hier vast wel een expert met meer sterren ( :D ) die dat op verzoek kan/wil verduidelijken.

Rob
Een hoop spul waar ik iets mee kan dat ik eerst Nikon:
D7000 | Coolpix S6300 | Nikon FE | Rolleicord
24-70mm f2.8 | 70-200mm VRII f2.8 | 105mm f2.8 Micro | 50mm f1.8D
SB600 | Feisol CT3442 | CS Pro MKII
en nog wat geërfd glas...
Gebruikersavatar
Jester

Forumlid
Berichten: 416


Locatie: Zwijndrecht
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Lens met diafragma-ring: nooit te gebruiken?

Berichtdoor Frank Roelofs » di mar 11 2014 11:38 am

Het wel of niet kunnen gebruiken van diafragmaring is waarschijnlijk camera afhankelijk. Op mijn camera, D700, kan ik dat in het menu kiezen. Of het ook op de D40 kan zul je in handleiding kunnen terug vinden.

Welke kitlens was het en wat had het begeven?
Wat leuk Fuji spul (X-T1 14, 35 en 56 mm) en geen Nikon meer. Toch weer een Fijifilm S5pro in gebruik genomen.
Gebruikersavatar
Frank Roelofs

Forumlid
Berichten: 1161


Locatie: Oss
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Lens met diafragma-ring: nooit te gebruiken?

Berichtdoor Léon Obers » di mar 11 2014 1:01 pm

Jester schreef:De diafragmaring komt volgens mij ook van pas als je een objectief omgedraaid gebruikt, toch? (Bij macrofotografie bijvoorbeeld). Overigens deze week een handige truc gezien van Ben Long (Lynda.com) als je geen diafragmaring hebt, en toch een objectief omgedraaid wilt gebruiken én het diafragma wilt controleren: bij camera's met een scherptedieptecontroleknop (Scrabble-woord) het diafragma instellen op de camera, de voornoemde knop ingedrukt houden bij het losdraaien van het objectief, omdraaien et viola... diafragma blijft zolang de contacten met de body niet hersteld worden (dus weer op de 'normale' manier op de body gedraaid wordt, waarmee het diafragma weer vol open gezet wordt) op het vooraf ingestelde diafragma staan.

Die truc ben ik dan zeer benieuwd naar, want ik ben er in het geheel niet van overtuigd dat het als zodanig werkt. Heb je daar een URL van ?

Afgezien van slechts enkele vrij recente Nikkor objectieven die via aansturing via de CPU-contacten een magnetische diafragmasturing hebben (laatste generatie shift-objectieven en dacht iets van de laatste 600 en 800mm objectieven of iets in die range), hebben alle overige Nikkor objectieven een mechanische overbrengingg via een heveltje in de camera en een palletje achter bij de objectief-bajonet. Zo gauw je een objectief van de lens afhaalt sluit het diafragma met een (geringe) veerspanning naar het kleinste diafragma. Scherptedieptecontroleknop en verbreken van de CPU-connectie hebben daar geen enkele invloed op. Zo gauw je het objectief slechts een klein beetje draait in de camera-bajonet, zodanig dat de lens er nog niet af is, is het diafragma reeds geheel gesloten tot de kleinste opening. Probeer het maar eens met elk objectief wat je hebt.
Wat die magnetische diafragma-sturingen doen is mij overigens niet bekend als daar het objectief eraf wordt gedraaid.

De simpelste oplossing wanneer je een objectief omdraait is met een kartonnetje van een bepaalde breedte in het sleufje van het objectief te plaatsen bij dat diafragma palletje om het diafrgma ergens "halverwege" te zetten. (Je kunt het diafragma met je vinger aan dat palletje tegen de veerspanning in openen en sluiten). Toevallig deze dagen in een ander draadje in een reactie van @ATOR voorbij gekomen:
viewtopic.php?p=706356#p706356
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Lens met diafragma-ring: nooit te gebruiken?

Berichtdoor ArendV » di mar 11 2014 1:31 pm

Het werkt blijkbaar wel met een Canon (je kunt de video niet zien zonder lid te worden, maar wel de begeleidende tekst onder de video):
http://www.lynda.com/Photography-Cameras-Gear-tutorials/Gaining-aperture-control-reversed-lens/122806/131570-4.html
Now the Depth of Field Preview button closes the iris down. It just happened, I heard a little sound, but it doesn't actually take a picture. The idea is this lets me look through the lens and get a preview of what the depth of field might be. It also tremendously darkens the View Finder. So sometimes it's hard to actually see the depth of field. But in many cases, this is really a handy feature. We're using it for something else right now though. I'm going to press the Depth of Field Preview button with this finger over here. I just heard the iris close. Now I'm going to take the lens off and when I do that, the iris stays closed to F16.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
Gebruikersavatar
ArendV

Forumlid
Berichten: 2463


Locatie: Omgeving Breda
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lens met diafragma-ring: nooit te gebruiken?

Berichtdoor Léon Obers » di mar 11 2014 2:00 pm

Canon heeft inderdaad geen mechanische sturing. Daar zou het inderdaad mogelijk als zodanig kunnen werken.
http://commons.wikimedia.org/wiki/File: ... _mount.jpg
http://commons.wikimedia.org/wiki/File: ... uselang=nl

Tegenover Nikon:
Palletje links-achter: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Micro ... ayonet.jpg
Heveltje in de camera links in de objectiefmond (van hieruit gezien): http://en.wikipedia.org/wiki/File:Nikon ... era_02.jpg

Dat is bij Nikon de consequentie van het compatibel blijven met oude lenzen van 40 jaar geleden.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Lens met diafragma-ring: nooit te gebruiken?

Berichtdoor Jester » di mar 11 2014 4:43 pm

@Leon,

Zelf heb ik het niet geprobeerd, en meneer Long werkt inderdaad in de video (waar ik ook helaas geen URL van heb, omdat ik die via Spotnet van het internet geplukt heb) met Canon. Hij demonstreert daarin de verschillende mogelijkheden bij macro-fotografie (losse lens voor de body houden, tussenringen, voorzetlenzen, balgen en de hele mik-mak) en laat zien dat het diafragma na het losdraaien op de vooraf ingestelde waarde blijft staan (de scherptedieptecontroleknop ingedrukt houdend bij het losdraaien), i.p.v. "terug te springen" naar het kleinste diafragma. Of dat bij Nikon wel of niet werkt weet ik dus niet. Ik heb zelf een 50mm f1.8 met diafragmaring, dus nooit de behoefte gehad het te proberen... Mijn excuses als ik iemand op het verkeerde been heb gezet, maar bij Canon werkt het in ieder geval wel...

Rob
Een hoop spul waar ik iets mee kan dat ik eerst Nikon:
D7000 | Coolpix S6300 | Nikon FE | Rolleicord
24-70mm f2.8 | 70-200mm VRII f2.8 | 105mm f2.8 Micro | 50mm f1.8D
SB600 | Feisol CT3442 | CS Pro MKII
en nog wat geërfd glas...
Gebruikersavatar
Jester

Forumlid
Berichten: 416


Locatie: Zwijndrecht
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Overig objectieven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten