levensduur objectieven 10 jaar ?

Alles dat niet in een van de overige secties over objectieven past, kan je hier kwijt

Onderwerp:

levensduur objectieven 10 jaar ?

Berichtdoor nikoyama » wo mei 14 2014 6:27 pm

Hallo Nikon liefhebbers,

Op zoek naar een mogelijk aan te schaffen extra lens stuitte ik op de site van Ken Rockwell (bij de 28mm 1,8 G) op een symbooltje bestaande uit het cijfer 10 met daaromheen 2 linksdraaiende pijltjes.

Verklaring: ↓10↑: 10-year life expectancy before its lead-free (RoHS) solder grows tin "whiskers" that ensure its circuitry becomes unrepairable. In other words, a 10-year expected life before being thrown away.

Vrij vertaald: verwachte levensduur 10 jaar voor er, (door het gebruik van loodvrije soldeer (verboden op grond van o.a. EU-regels) intern bakkebaarden/snorren aan het soldeermateriaal groeien die er voor zorgen dat de electronische circuits onherstelbaar beschadigd worden. Met andere woorden, een te verwachten levensduur van 10 jaar voor het objectief weggegooid kan worden.

Hetzelfde symbooltje wat mij nooit was opgevallen vond ik daarna ook onderop bij mijn eigen AF-S NIkkors: 16-85mm 1:3,5-5,6 G ED en 70-300mm 1:4,5-5,6 G ED.

Het zal toch niet waar zijn dat ik die straks moet weggooien?

Ik heb bij de technische dienst van NIkon nagevraagd, maar de betrokkene kende het symbool niet eens en zou mij later per E-mail nader informeren.

Weet iemand van jullie meer over dit onderwerp? Hebben jullie al eens te maken gehad met defecte electronica in een objectief? Is daar echt niets aan te repareren?

Zo ja, blijven de kosten dan binnen de perken? Ben benieuwd naar jullie meningen en ervaringen.

Met vriendelijke groet,

Nikoyama
Ex: A. Pentax - Nikon F3 - Mamiya 645 - Durst M605 / RCP20. Nu Nikon D5100 met 16-85, 16-80, 70-300 en Epson V500.
nikoyama

Forumlid
Berichten: 121


Locatie: Emmen
Ervaringsniveau: ***

Onderwerp:

Re: levensduur objectieven 10 jaar ?

Berichtdoor bjornc » wo mei 14 2014 6:30 pm

Heb het icoontje wel eens gezien.
Maar een objectief weggooien lijkt me ver gaan, nieuwe printplaat erin moet voldoende zijn.
Gebruikersavatar
bjornc

Forumlid
Berichten: 1481


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: levensduur objectieven 10 jaar ?

Berichtdoor gijs sandberg » wo mei 14 2014 6:31 pm

Beste N,
Maak je niet teveel zorgen, hoe de gebruiker ermee om gaat is veel balangrijker :)
Als ik me goed herinner slaat het genoemde symbool op iets als groen of recycling.
Ik geef toe, vanwege levensduur geven velen de voorkeur aan oudere objectieven, maar die passen niet op elke kamera.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6818


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: levensduur objectieven 10 jaar ?

Berichtdoor jvdme » wo mei 14 2014 6:35 pm

Jouw vrees klopt wat betreft die levensduur van gemidd. 10 jaar.

Onderop de nieuwe D3300 en D5300 staat nu een ander symbool: (->).
Ik heb gezocht op internet, wat het betekent, maar nog niets gevonden.
jvdme

Forumlid
Berichten: 447



Onderwerp:

Re: levensduur objectieven 10 jaar ?

Berichtdoor bjornc » wo mei 14 2014 6:52 pm

Ben even aan het zoeken gegaan; en het symbool betekent iets anders:

Wikipedia

Mijn vrije vertaling: De periode waarna de kans bestaat dat er schadelijke stoffen vrijkomen.

Er staat niets bij over de mogelijke werking of verlies van werking bij.

Denk dus dat het allemaal wel los zal lopen.
Gebruikersavatar
bjornc

Forumlid
Berichten: 1481


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: levensduur objectieven 10 jaar ?

Berichtdoor Cyrus » wo mei 14 2014 7:11 pm

Dit is al diverse keren hier op het forum langs gekomen. Met de zoekfunctie had je vast het antwoord gevonden ;)

Dat dit symbool "10" zou staan voor een verwachte levensduur, is een hardnekkig misverstand. Je moet niet alles geloven wat op internet staat, zeker niet als Ken Rockwell het schrijft ;)

Je bedoelt dit symbool:
Afbeelding

Het is een recycling-symbool voor de Chinese markt dat aangeeft welke soort plastics en andere milieubelastend materiaal er in is verwerkt. Bij recycling kan men zo de diverse soorten onderscheiden, wat het recyclingproces ten goede komt. Het is daarnaast een indicatie hoe lang het duurt voordat er wellicht schadelijke stoffen uit toegepaste materialen (o.a. lood, cadmium en kwik) kunnen vrijkomen.

Dit zegt Nikon zelf:

This symbol indicates that the lens meets Chinese regulations regarding the use of environmentally friendly material used in the construction of the lens or camera. In China all items that meet these legations must display the above symbol. Any items that do not meet the Restriction of Hazardous Substances (RoHS) regulations can no longer be imported into Europe so no similar logo is required for Europe .


Het heeft dus helemaal niets te maken met een aangegeven verwachte levensduur van een objectief.
Laatst gewijzigd door Cyrus op wo mei 14 2014 7:46 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Aanvulling en onlogische zin aangepast
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Contacteer:

Onderwerp:

Re: levensduur objectieven 10 jaar ?

Berichtdoor nikoyama » wo mei 14 2014 7:36 pm

Hallo Edwin,

Bedankt voor je uitleg, het is inderdaad dit symbool. Ik had overigens wel op het forum gezocht via een zoekterm (levensduur als ik me goed herinner). Ik ken de reputatie van Rockwell niet, maar wat me wel opviel dat hij het niet zo op China heeft. Mijn beide lenzen met het symbool zijn overigens in Thailand geproduceerd, maar kunnen natuurlijk ook in China verkocht worden.

Hartelijke groet,

Jaap
Ex: A. Pentax - Nikon F3 - Mamiya 645 - Durst M605 / RCP20. Nu Nikon D5100 met 16-85, 16-80, 70-300 en Epson V500.
nikoyama

Forumlid
Berichten: 121


Locatie: Emmen
Ervaringsniveau: ***

Onderwerp:

Re: levensduur objectieven 10 jaar ?

Berichtdoor Cyrus » wo mei 14 2014 7:48 pm

Dit betreft een milieu-eis voor alle goederen die worden ingevoerd in China, ongeacht het land van herkomst c.q. productie.

Ken Rockwell presteert het om objectieven en camera's te reviewen, voordat ze in productie gaan. Wellicht geeft dat een mooie indicatie van zijn "betrouwbaarheid" ;)
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Contacteer:

Onderwerp:

Re: levensduur objectieven 10 jaar ?

Berichtdoor jfbat » wo mei 14 2014 7:58 pm

Ach, de meeste reviewers beginnen ook al bevooroordeeld aan een test, Ken heeft besloten dat het dan net zo goed nog korter door de bocht kan! :D
Niet omdat het moet • Maar omdat het kan
D7100 [Si 35 f1.4 A • Ni 85 f1.8G • Ta 17-50 f2.8 • To 11-16 f2.8] • OM-D E-M10 [Pa 20 f1.7 • M.Z 14-42 f3.5-5.6 • Sa 7,5 f/3.5 fisheye]
Gebruikersavatar
jfbat

Forumlid
Berichten: 1017



Onderwerp:

Re: levensduur objectieven 10 jaar ?

Berichtdoor Hans Braakhuis » do mei 15 2014 7:12 am

Er is wel een andere relatie van Nikkor objectieven en 10 jaar. In het verleden vertelde Nikon steeds dat men alle onderdelen op voorraad houdt, tot 10 jaar nadat een camera of objectief van de markt is gehaald. Kan dit zo nu niet meer op de website van Nikon terug vinden, maar regelmatig zie ik hier nog wel voorbeelden van. Tot 6 jaar geleden was een F of F2 vrijwel geheel nog te repareren, behalve de koolstofringen uit de lichtmeters. Maar ja wat wil je, de F was uit 1959 en ging zo rond 1974 van de markt.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Overig objectieven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten