Trage autofocus icm TC

Alles dat niet in een van de overige secties over objectieven past, kan je hier kwijt

Onderwerp:

Trage autofocus icm TC

Berichtdoor arjan916 » ma jun 02 2014 12:18 pm

Al een tijd geleden heb ik een TC2.0-III aangeschaft, mede door goede berichten over het functioneren hiervan i.c.m. een 70-200/2.8 VRII.
Eerlijk gezegd valt de combi mij juist tegen; de autofocus wordt dermate trager dat veel foto's niet scherp meer zijn.
Pas als je het onderwerp volgt (autosport) en er een serie opname van maakt, van bijvoorbeeld 5 stuks, dan is met een beetje gelukt de (éénna)laatste scherp.
Haal ik de converter er weer tussenuit dan is het resultaat weer in orde.
Verschillende opstellingen getest of het resultaat beter wordt; snellere sluitertijd, vermijden kleinste diafragma, statiefgebruik, verschillende filters, etc zonder merkbare verbetering.
Zijn er meer mensen die het trager functioneren in de weg zit?
En hoe heb je dat opgelost?


(PS body = D300s, wacht geduldig af tot er eindelijk een opvolger komt . . . )
Alles voor de foto.

http://www.arjan916.nl
arjan916

Clublid
Berichten: 260


Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Trage autofocus icm TC

Berichtdoor yzf1kr » ma jun 02 2014 1:15 pm

Ik kan mij voostellen dat dit door het gebrek aan licht komt, aangezien de AF motor in het objectief zit zou de werkelijke snelheid het zelfde moeten zijn.

Wat je kan proberen is het aantal AF punten reduceren van 51 naar 9, dan schijnt de D300s iets sneller te zijn.
yzf1kr

Forumlid
Berichten: 2112


Locatie: Uttendorf (AT)
Ervaringsniveau: *

Onderwerp:

Re: Trage autofocus icm TC

Berichtdoor arjan916 » ma jun 02 2014 1:27 pm

Gisteren ben ik bijvoorbeeld bij de testdag van LeMans 24h geweest en dat varieerde van strak blauwe lucht in de ochtend tot veel bewolkt tijdens de middagsessie.
En in beide gevallen geen merkbaar verschil / verbetering van AF snelheid.
De AF had ik al op 9 punts staan, en zal m voor volgende week tijdens de raceweek weer op 51 gaan zetten, en dat eens vergelijken.
En zal eens een tipje van een ander gaan uitproberen; zonder filter op de lens, dat scheelt mogelijk ook scherpte.
Overigens als vergelijk de nieuwe 80-400 er eens naastgehouden, en die doet het op 400mm/f5.6 naar mijn gevoel een stuk beter dan de 70/200 combi op f5.6.
Alles voor de foto.

http://www.arjan916.nl
arjan916

Clublid
Berichten: 260


Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Trage autofocus icm TC

Berichtdoor Vincent » ma jun 02 2014 1:47 pm

Precies de reden dat ik de 1.4x weer verkocht heb.

Prima bruikbaar bij langzamere sporten en bewegende objecten maar AF van de 70-200mm vRII werd dusdanig trager dat ik schaatsers amper scherp kreeg. Zonder TC nooit problemen mee dus ik denk dat ik camera beheersing mag uitsluiten ;)
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Trage autofocus icm TC

Berichtdoor arjan916 » di jun 03 2014 7:09 pm

Volgende keer zal ik de AF eens uitzetten en het scherpstellen weer eens heerlijk ouderwets met de hand gaan doen.
Als het resultaat me dan nog niet bevalt is de TC geen blijvertje.
Maar wellicht brengt een andere body in de toekomst wel bruikbare combi.
Nikon, schiet nou eens op met een echte D300(s) opvolger !
Alles voor de foto.

http://www.arjan916.nl
arjan916

Clublid
Berichten: 260


Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Trage autofocus icm TC

Berichtdoor Gobert » di jun 03 2014 7:40 pm

djunclesam schreef:Precies de reden dat ik de 1.4x weer verkocht heb.

Prima bruikbaar bij langzamere sporten en bewegende objecten maar AF van de 70-200mm vRII werd dusdanig trager dat ik schaatsers amper scherp kreeg. Zonder TC nooit problemen mee dus ik denk dat ik camera beheersing mag uitsluiten ;)

Hoe kan dat nu? Met dezelfde combi op een D700 hier geen verschil.
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale
Gebruikersavatar
Gobert

Clublid
Berichten: 1619


Locatie: Omgeving Arnhem
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Trage autofocus icm TC

Berichtdoor Vincent » di jun 03 2014 8:47 pm

Hier op de D3s dus aan de body zou het niet moeten liggen. :wink:

En meermaals geprobeerd, met TC, niet scherp op de eerste rijder, zonder TC wel scherp op de eerste rijder. Instellingen verder identiek (stop licht opgevangen met ISO waarde). Wellicht dat de body bij donkere omstandigheden meer tijd nodig heeft met scherpstellen door een TC (minder licht)?? Bedenk bijvoorbeeld wel dat marathonschaatsen ene snelheidssport is met donkere omstandigheden.

Maar geen idee verder. Feit blijft dta ik onacceptabele platen kreeg. En zonder TC niet. Dan is de keuze snel gemaakt. Weg ermee :wink:

Overigens precies de reden dat ik altijd zo hard roep dat men AF prestaties vergeet in lensreviews. Dat bijvoorbeeld Sigma en Tamron 70-200mm's scherp zijn en mooie bokeh gevendat geloof ik allemaal wel, maar zijn ze ook echt snel genoeg voor snelheidssporten? Even een keertje van close-focus naar oneindig en terug is namelijk geen test. Elk weekend langs de baan wel. En daar viel mijn sigma 70-200mm destijds door de mand, en de combinatie TC14 en Nikon 70-200mm bij mij ook!

Voor meer statische foto's overigens een prima ding. Wat mij betreft geen merkbare kwaliteits vermindering (ik pixelpeep niet) dus dat veel mensen erg blij zijn met een TC kan ik best begrijpen. :)
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Trage autofocus icm TC

Berichtdoor arjan916 » di jun 03 2014 9:24 pm

Dat lijkt sterk op een kopie van mijn bevindingen tot nu toe :(
Dus naast een opvolger van de D300s body, zal ik 'genoodzaakt' zijn om een andere lens te scoren, iets van een 300/2.8VRII ofzo... volgend weekend nog maar eens die nieuwe 80-400 langs de baan gaan gebruiken, en kijken hoe dat ding het er vanaf brengt.
Alles voor de foto.

http://www.arjan916.nl
arjan916

Clublid
Berichten: 260


Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Overig objectieven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten