Objectievensimulator

Alles dat niet in een van de overige secties over objectieven past, kan je hier kwijt

Onderwerp:

Objectievensimulator

Berichtdoor Hagrid » vr jul 04 2014 8:34 am

Naar mijn zoektocht voor een nieuw objectief, heb ik o.a gebruik gemaakt van de bekende Nikon Objectievensimulator.
Klopt dat ding eigenlijk wel?

Wat ik nogal vreemd vind is hetvolgende:
ik neem een D90 met AF-S DX 18-105 objectief,
en dezelfde D90 met AF-S 24-70 (een FX dus)

Nou verwacht ik, als ik beide objectieven op 24mm zet, een ander plaatje, vanwege de crop-factor van de D90.
Echter krijg ik hetzelfde te zien. Ook dezelfde beeldhoek

Wat gaat er verkeerd in mijn redenatie?
Hagrid

Forumlid
Berichten: 1


Ervaringsniveau: *

Onderwerp:

Re: Objectievensimulator

Berichtdoor mqaa » vr jul 04 2014 8:48 am

De crop factor heeft niks met de lens te maken. Die wordt bepaald door de sensor die in de camera zet. Dus elke 24 mm lens geeft het zelfde beeld.
mqaa

Forumlid
Berichten: 427


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Objectievensimulator

Berichtdoor dotcat » vr jul 11 2014 1:52 pm

Aanvullend: omdat de simulator rekening houd met de camera en diens sensor grootte blijft de beeld uitsnede ook gelijk. Wissel je in de simulator de D90 in voor een FX camera (D800) dan zie wel het verschil in beeld uitsnede.
Quote: Amateurs worry about their gear, Professionals worry about the profit, Masters worry about the light
Gebruikersavatar
dotcat

Clublid
Berichten: 299


Locatie: Weesp

Onderwerp:

Re: Objectievensimulator

Berichtdoor JaapV » vr jul 11 2014 3:12 pm

Nog meer aanvullend:
Je schrijft bij de 24-70 "FX dus". In feite is dat onjuist. Er zijn DX-camera's en FX-camera's. En DX-objectieven. Geen objectieven met "FX" erop.
Nikon zet op DX objectieven de waarschuwing DX. Dat is niets anders dan een waarschuwing. Want als je die objectieven op een FX camera zet dan wordt meestal het buitenste deel van het 2x3 beeld donker (*). Een "niet-DX" objectief kan op elke Nikon DSLR gebruikt worden. DX zowel als FX.

(*): tenzij op die FX camera de optie aanwezig is om bij gebruik van DX-objectieven automatisch over te schakelen naar een beperkt (DX) sensor-oppervlak, zodat het buitenste deel niet opgeslagen wordt.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:


Terug naar “Overig objectieven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten