TC-20E II Modificatie

Alles dat niet in een van de overige secties over objectieven past, kan je hier kwijt

Onderwerp:

TC-20E II Modificatie

Berichtdoor Highlander » wo sep 24 2014 11:58 pm

Nu heb ik een TC-20E II gekocht, maar nu past de 80-200 f2.8 er niet op i.v.m een extra nokje in de converter.
Nou had ik het idee om dat nokje te verwijderen zodat alle Nikon objectieven er op passen.
Nu is de vraag is er al iemand die dit eerder heeft uitgevoerd ??, en liep je nog tegen problemen aan ??.

Gr,
Chris
Met vriendelijke groet,
Chris

Plaatjes kieken van Duncen McLeod kan HIER
Gebruikersavatar
Highlander

Forumbeheerder
Berichten: 6491


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: TC-20E II Modificatie

Berichtdoor emdeklerk » do sep 25 2014 1:00 am

Dat nokje zit er dus niet voor niets, denk ik zo.
Je kunt beter een wel-compatibele converter kopen.
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Re: TC-20E II Modificatie

Berichtdoor Arthur Mol » do sep 25 2014 3:33 am

Alleen compatible met een AF-S lens.

Zie ook --> http://www.nikonusa.com/en_US/IMG/Image ... chart.html
Pana FZ1000, Oly E-M5 II, 12-40, 40-150R, 75-300.

Gebruikersavatar
Arthur Mol

Forumlid
Berichten: 3403


Locatie: R'dam Zuid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

TC-20E II Modificatie

Berichtdoor Vincent » do sep 25 2014 7:51 am

Jullie beantwoorden de vraag niet :wink:

Highlander geeft zelf al aan dat het niet past (dus weet dat het niet compatible is) maar vraagt specifiek of je de TC mount kunt aanpassen zodat het past.

Of dat een eventuele slimme zet is, is dan nog een tweede uiteraard maar die keuze is aan hem (mocht het kunnen). Net als je de zonnekap van een 10.5 DX fish kunt afzagen zodat hij op FX een volle beeldcirkel geeft. Niet FX compatible, maar met een beetje modden ineens wel! :)

Overigens staan er op internet meldingen dat je inderdaad de TC kunt aanpassen zodat het past (wel met verlies van AF). Maar er zijn meerdere versies van de 80-200mm en jij geeft in de vraagstelling niet aan welke je precies hebt...

Er zijn inderdaad ook third party TC's die ook gewoon werken zoals van sigma, kenko, etc
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: TC-20E II Modificatie

Berichtdoor gijs sandberg » do sep 25 2014 8:49 am

Beset Chris,
Eens met DJ, sommigen kunnen dat nokje wel verwijderen om een lens fysiek te kunnen koppelen, maar of e.e.a. nog lekker werkt is een tweede.
Of alles dan past: zeker niet.
Ik weet niet met welk doel en/of omstandigheden je die TC-20e hebt aangeschaft.
Ik klink wel als een oude grammofoonplaat: lees het handboek (zowel lens als TC)
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6825


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: TC-20E II Modificatie

Berichtdoor ArendV » do sep 25 2014 8:51 am

Ik heb de modificatie gedaan om de TC-14E II met een oude MF 500mm te gebruiken.
Het is erg eenvoudig. Metalen ring losschroeven - nokje er afvijlen - zorgen dat alle metaalsnippers zijn verdwenen - en weer monteren. Het belangrijkste is nog een goede schroevendraaier (JIS), meer in de duidelijke uitleg van Christophe Heyman: http://nikonpages.heymanphotography.com/tcmod/

Zoals junclesam al aangeeft verlies je autofocus en ik zou zelf niet te hoge verwachtingen hebben van de kwaliteit van de combinatie TC-20E II op de 80-200, maar heb het zelf niet getest dus neem dit met een korrel zout.

En volgens mij zit dat nokje er alleen om montage op objectieven die niet volledig compatibel zijn onmogelijk te maken.
Vele ervaren Nikon fotografen zoals Bjørn Rørslett zijn je voorgegaan bij het uitvoeren van deze modificatie.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
Gebruikersavatar
ArendV

Forumlid
Berichten: 2463


Locatie: Omgeving Breda
Contacteer:

Onderwerp:

Re: TC-20E II Modificatie

Berichtdoor Marten » do sep 25 2014 9:13 am

ArendV schreef: Het belangrijkste is nog een goede schroevendraaier (JIS).


o.a. HIER te bestellen.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: TC-20E II Modificatie

Berichtdoor Highlander » do sep 25 2014 1:12 pm

@ djunclesam, het gaat om de eerste generatie AF Nikkor 80-200mm f2.8 ED
@Gijs het doel was om op een budget manier meer bereik te krijgen en een f/2.8 is daar uitermate geschikt voor.
@Arend ik ga jou linkje vanavond eens lezen, en dat nokje zit er volgens Nikon idd om de reden dat dan niet alle objectieven er op passen.

Maar bijvoorbeeld de 300mm f/2.8 zou theoretische niet passen, maar is volgens mij een mooi objectief om in samenwerking met een converter te gebruiken.

Gr,
Chris
Met vriendelijke groet,
Chris

Plaatjes kieken van Duncen McLeod kan HIER
Gebruikersavatar
Highlander

Forumbeheerder
Berichten: 6491


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: TC-20E II Modificatie

Berichtdoor emdeklerk » do sep 25 2014 2:43 pm

Was er niet iets aan de hand van lensdelen die elkaar gaan raken, omdat één lensgroep van die converter uitsteekt? Die converter is toch ook voor objectieven van 300mm of langer? En optisch daarop berekend?

Maar goed, een nokje is snel afgevijld, en als het dan werkt heb je weer een low-budget uitbreiding van de mogelijkheden.
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Re: budget manier

Berichtdoor gijs sandberg » do sep 25 2014 2:52 pm

Beste Chris,
Een Nikon TC-20E van Nikon lijkt me budgettair juist de duurste optie, nog afgezien van de kosten van aanpassing.
Voor Ai/Ai-s en AF-D objectieven zijn er converters van derden, en die zijn nog goedkoper ook.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6825


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: TC-20E II Modificatie

Berichtdoor Highlander » do sep 25 2014 4:41 pm

Was er niet iets aan de hand van lensdelen die elkaar gaan raken, omdat één lensgroep van die converter uitsteekt?

Daar heb je gelijk in, dat speelt sowieso met DX objectieven,en bij sommige objectieven moet je de rubberrand van de converter afhalen omdat je anders qua diameter niet uit komt.

Die converter is toch ook voor objectieven van 300mm of langer? En optisch daarop berekend?

Denk het niet, volgens de handleiding passen de AF-S 200-400mm f/4G ED VR II en de AF-S 200mm f/2.0G VR IF-ED en beide AF-S 70-200mm f/2.8 Ed-VR / IF ED.
Vandaar dat ik ook het idee had dat de AF 80-200mm f/2.8 ED er zo op zou passen maar dat was dus niet het geval

Voor Ai/Ai-s en AF-D objectieven zijn er converters van derden, en die zijn nog goedkoper ook.

Begrijp ik het goed dat als ik een teleconverter van Sigma of Tamron had gekocht het wel zou passen op mijn AF 80-200mm f/2.8 ED ??

Maar ook een van de redenen was dat ik eens wou proberen wat een converter tussen een macro objectief doet.

Gr,
Chris
Met vriendelijke groet,
Chris

Plaatjes kieken van Duncen McLeod kan HIER
Gebruikersavatar
Highlander

Forumbeheerder
Berichten: 6491


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: TC-20E II Modificatie

Berichtdoor gijs sandberg » do sep 25 2014 5:19 pm

Beste Chris,
Q.E.D.
Enig onderzoek vooraf blijft nuttig.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6825


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: TC-20E II Modificatie

Berichtdoor Highlander » do sep 25 2014 5:29 pm

Had ik ook gedaan, maar als gewoon zoekt op TC-20E II dan wordt er niet gesproken over dat extra lipje.
Maar als je dat eenmaal weet, een daar op zoek, jaa dan is het wel duidelijk.

Gr,
Chris
Met vriendelijke groet,
Chris

Plaatjes kieken van Duncen McLeod kan HIER
Gebruikersavatar
Highlander

Forumbeheerder
Berichten: 6491


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: TC-20E II Modificatie

Berichtdoor Ed Post » do sep 25 2014 5:37 pm

Ik heb een Kenko 2x Teleplus Pro 300 DG Teleconverter (Nikon AF-D) en die werkt prima op mijn 80-200mm 2.8 AFD.

Afbeelding
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....
Online
Gebruikersavatar
Ed Post

Clublid
Berichten: 2341


Locatie: Tweede Exlöermond
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: TC-20E II Modificatie

Berichtdoor Highlander » do sep 25 2014 9:44 pm

Zonet de converter gemodificeerd .
De schroeven kunnen met Philipsschroevendraaier ( PH0 ) los gedraaid worden.
De eerste tests in huis zijn niet verkeert, maar ik zal het morgen bij daglicht nog eens goed testen.

Gr,
Chris
Met vriendelijke groet,
Chris

Plaatjes kieken van Duncen McLeod kan HIER
Gebruikersavatar
Highlander

Forumbeheerder
Berichten: 6491


Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Overig objectieven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten