Tweedehands Tamron 17-50/2.8 SP Di II op Nikon D3200

Alles dat niet in een van de overige secties over objectieven past, kan je hier kwijt

Onderwerp:

Tweedehands Tamron 17-50/2.8 SP Di II op Nikon D3200

Berichtdoor itje-1 » do okt 02 2014 7:57 pm

Beste Forummers,

Ik heb even een simpel vraagje; kan de Tamron 17-50/2.8 SP Di II Nikon op de NikonD3200 geplaatst worden? Ik overweeg namelijk om deze aan te schaffen. Natuurlijk zijn tips over of dit een goede (budget) verbetering is op de 18-55 kitlens ook welkom :) (ik schiet vooral landschappen en afentoe portret)


Alvast bedankt voor de reacties!
itje-1

Forumlid
Berichten: 2


Ervaringsniveau: *

Onderwerp:

Re: Tweedehands Tamron 17-50/2.8 SP Di II op Nikon D3200

Berichtdoor pveenstra » do okt 02 2014 8:21 pm

Je hebt twee versies van dit objectief: met en zonder ingebouwde scherpstelmotor. Met de D3200 heb je de versie mét nodig
Hartelijke groet,
Peter Veenstra
Foto's
Fotoblog
Gebruikersavatar
pveenstra

Clublid
Berichten: 1127


Locatie: Midden-Nederland
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tweedehands Tamron 17-50/2.8 SP Di II op Nikon D3200

Berichtdoor mandersp » do okt 02 2014 8:23 pm

Volgens mij moet dit kunnen want die heeft een ingebouwde motor, niet gebruiken op FX camera maar die heb je niet.

Zie: http://www.cameranu.nl/nl/p9150/tamron-sp-af-17-50mm-f-2-8-xr-di-ii-ld-asph-if-nikon-objectief
D750, D810, J5
Verder een aantal Nikon lenzen en andere fotospullen.

Met vriendelijke groeten, Piet Manders
Gebruikersavatar
mandersp

Forumlid
Berichten: 271


Locatie: Afferden
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tweedehands Tamron 17-50/2.8 SP Di II op Nikon D3200

Berichtdoor Hans Braakhuis » vr okt 03 2014 9:23 am



Tamron maakt het je niet gemakkelijk. Als er USD (Ultrasonic Silent Drive), of N of NII of PZD op staat heeft het objectief de benodigde AF motor aan boord.
Intussen heeft Tamron de info site weggehaald: http://www.tamron.com/faq/nl/faq4-1.html

De oplossing, ga met je camera naar de verkoper. Doe gelijk een eenvoudige test met een objectief van jezelf. Uitvergroten op 100%.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tweedehands Tamron 17-50/2.8 SP Di II op Nikon D3200

Berichtdoor ArendV » vr okt 03 2014 9:50 am

@ Hans, de N versie heeft juist geen ingebouwde autofocus motor en de NII versie wel.

Als de doos erbij is staat op de versie met motor "A16NII" en "Built-In Motor" (bij de versie zonder motor dus "A16N" en verder geen vermelding van de BIM).
Zonder doos zijn ze moeilijk te onderscheiden (op beide versies staat A16N op de gouden ring) en is het inderdaad het beste de Tamron op de D3200 uit te testen, wat sowieso aan te raden is voor je tot aankoop overgaat.

En de Tamron 17-50 is zeker een mooie betaalbare upgrade voor jouw kitlens in hetzelfde bereik, hoewel de 18-55 beter is dan veel mensen denken.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
Gebruikersavatar
ArendV

Forumlid
Berichten: 2463


Locatie: Omgeving Breda
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tweedehands Tamron 17-50/2.8 SP Di II op Nikon D3200

Berichtdoor Boem » di okt 07 2014 11:02 pm

Inderdaad, even checken bij de verkoper. Overigens een stevige upgrade tov de18-55, zowel kwa scherpte als door de mogelijkheid een relatief kleine scherptediepte te gebruiken. De sigma 17-50 is nog een fractie scherper (met HSM dus op ingebouwde scherpstelmotor).
Zijn overigens typisch standaardlenzen, bericht misschien verplaatsen?
Z6 met allerlei lenzen voor langzaam fotograferen

Flickr Boem
Gebruikersavatar
Boem

Clublid
Berichten: 425


Locatie: Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: geplaatst worden?

Berichtdoor gijs sandberg » wo okt 08 2014 11:00 am

Beste I,
Als de lens een Nikon vatting heeft: JA.
Of het prettig werkt is een tweede.
Als de verkoper een winkel is, moet je er gewoon naar vragen.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6835


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: geplaatst worden?

Berichtdoor Redblockman » do okt 23 2014 2:38 pm

gijs sandberg schreef:Beste I,
Als de lens een Nikon vatting heeft: JA.
Of het prettig werkt is een tweede.
Als de verkoper een winkel is, moet je er gewoon naar vragen.
Groeten, Gijs


Dus een lens met de Nikon 1 mount kan zo op een D3200? of past iedere non-AI lens direct? Sorry ik vind deze opmerking nogal kort door de bocht.

Voor zover ik kan vinden zijn er 2 versies, de versie die hier aangehaald wordt en de versie met Vibration Control. Zelf heb ik de hier genoemde non VC versie. Het is een fijn stuk glas in het gebruik en lever mooie platen op.
Enige is dat mij het isolerend vermogen op 50MM wat tegen valt. Zeker gezien mijn ervaring is dat afstoppen tot F4 een heel duidelijk veel scherper plaatje levert, dan kom je met crop factor mee rekenend al op een aardig forse scherptediepte en dus naar mijn smaak afentoe een gebrek aan onscherpte in de achtergrond.
Maar het beste om het 100% zeker te weten is de lens testen op je body.
Ook zou je om een foto van de lensmount kunnen vragen en checken of je dit erop ziet.
Afbeelding
En dan met name dat rondje met dat sleufje onderaan in de metalen ring naast het schroefje. Dit is het punt waar de aandrijving aangrijpt van de focus motor in de camera body, als de lens zonder focus motor uitgevoerd is.
Als jij op je eigen lenzen kijkt itje-1 dan zal je deze aansluiting nergens zien, gezien jou body geen ingebouwde focus motor heeft en dus dit type lenzen niet aan kan drijven.
Redblockman

Forumlid
Berichten: 200


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Overig objectieven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten