Wat kun je met welke lens van Nikon

Alles dat niet in een van de overige secties over objectieven past, kan je hier kwijt

Onderwerp:

Wat kun je met welke lens van Nikon

Berichtdoor marcelnooijen » za aug 08 2015 8:19 pm

Hallo,

Misschien een vreemde vraag. Maar ik zou graag willen weten waar elke lens van Nikon voor bedoeld is. Ik probeer dit uit te vinden via Google maar krijg niet de resultaten die ik wil zien.
Kan iemand mij helpen hiermee? Wat kun je bijvoorbeeld doen met een 50mm lens met vast brandpunt. Daar bedoel ik mee wat is een juist of goed onderwerp voor deze lens? Deze vraag geldt dus voor alle lenzen van Nikon.

Hoop dat het niet als een onzin vraag ontvangen wordt :?

Met vriendelijke groet,

M.Nooijen
Nikon D7200 Tamron 17-50 f/2.8 Nikon 18-105 VR f/3.5 Nikon 55-200 f/3.5 VR Tokina 12-24 f/4
Gebruikersavatar
marcelnooijen

Forumlid
Berichten: 18


Locatie: Boxtel
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wat kun je met welke lens van Nikon

Berichtdoor plincky » za aug 08 2015 8:31 pm

Ik zal eerst eens een paar boeken of internet site lezen met informatie over diafragma, sluitertijd, iso enz.
Als je de basic kent over fotografie weet je ook waar alle objectieven voor zijn.
Gebruikersavatar
plincky

Forumlid
Berichten: 2183


Locatie: Nijkerk
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wat kun je met welke lens van Nikon

Berichtdoor emiel » za aug 08 2015 9:03 pm

Probeer eerst de techniek te begrijpen van dslr fotografie, als je alle techniek onder de knie hebt kun je blindelings de juiste lens pakken voor de foto die je wilt maken.

Er is niet zoiets als 'waar is deze lens voor bedoeld'

ajuus
Emiel
Gebruikersavatar
emiel

Forumlid
Berichten: 901


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Wat kun je met welke lens van Nikon

Berichtdoor EdvandeZilver » za aug 08 2015 9:07 pm

Misschien kan deze link je ook nog helpen, de Lens Simulator:
http://www.europe-nikon.com/en_GB/produ ... /simulator
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3153


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wat kun je met welke lens van Nikon

Berichtdoor JaapV » za aug 08 2015 9:12 pm

Nikon objectieven zijn bedoeld om op een Nikon reflexcamera te zetten, zodat je er foto's mee kunt maken. Dat is het enige passende antwoord.

Natuurlijk zijn er wel objectieven bij die gemaakt zijn voor specifieke doeleinden. Zoals Nikkor objectieven waar "Micro" achter staat of "PC-E" (Google het maar).
Maar voor het overgrote deel is het gebruik afhankelijk van de voorkeur van de fotograaf.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wat kun je met welke lens van Nikon

Berichtdoor Highlander » za aug 08 2015 9:29 pm

Afbeelding

Hier boven zie je dat hoe langer jou lens( brandpunt genoemd ) jou beeldhoek kleiner wordt.
Dus je krijgt minder in beeld maar het komt dichter bij.
Hoe kleiner de lens, hoe groter de beeldhoek, dus je krijgt, meer in beeld.
Wat je dus wilt fotograferen bepaalt voor een groot deel jou lens.
Wil je landschapsfoto maken wil je graag een grootte beeldhoek, zou het bovenste rijtje goed kunnen.
Maar iemand die een vogel hoog in de boom beeldvullend op de foto wil hebben, zal veel mm gebruiken, vanaf zo`n 300 mm en dan meestal ook nog met een convertor er tussen die de brandpuntafstand weer verleng met 1.4/ 1.7/ 2.0

Jij haalde zelf de 50mm al aan, en dat is eigenlijk de standaard maat, op FX wel te verstaan.
Van daaruit kun je alles weer terug rekenen en het komt overeen met de beeldhoek van het menselijk oog.

Dan zou je nog een onderscheid kunnen maken tussen zoom en prime lenzen
Verder heb je dan nog speciale lenzen, macro, fisheye, tilt-shift lensen,softfocus lenzen.

Ik hoop dat hier wat verder mee kunt
Met vriendelijke groet,
Chris

Plaatjes kieken van Duncen McLeod kan HIER
Gebruikersavatar
Highlander

Forumbeheerder
Berichten: 6488


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Wat kun je met welke lens van Nikon

Berichtdoor Rik Rollinga » za aug 08 2015 9:39 pm

Blindelings de juiste lens pakken is makelijk, maar blindelings op de juiste plek staan is een stuk moeilijker.

Ik vind de vraag tot nu toe leuker dan de gegeven antwoorden.

Het is eigenlijk heel simpel en heeft, naar mijn mening, niks met techniek te maken zoals hier beweerd wordt.

Bij het maken van een foto doe je twee dingen:
1. Een compositie samenstellen
2. Juist, of gewenst, belichten (het filmvlak bedoel ik, anders krijg ik weer vragen waar de flits staat).

De 2e stap doe je met 3 variabelen: sluitertijd, diafragma en (in mindere mate) met filmgevoeligheid (ISO waarde), dat heeft (bij normaal daglicht) niks met je lens te maken (flitsen laat ik even buiten beschouwing),

Jouw vraag gaat over de 1e stap, het samenstellen van de compositie, dit wordt inkaderen genoemd in de goeie ouwe fotoboeken.

De enige reden om van lens te veranderen is dus dat je iets dichterbij of verderweg haalt en daardoor, voor een gegeven kijkrichting, meer of minder in zoomt en dus anders inkadert.

Nu is dit een hele simpele voorstelling van zaken, want ik zou ook naar voren of naar achteren kunnen lopen in plaat van van lens te wisselen, maar het effect is niet hetzelfde.
Stel ik maak een foto van iemands gezicht, bijna beeld vullend, dan kan ik ver inzoomen en naar achteren lopen, of uitzoomen en naar voren lopen.
Hoewel het gezicht in beide foto's even groot is doordat ik bij inzoomen naar achteren en bij uitzoomen naar voren ben gelopen is de achtergrond dat niet, probeer maar.
Een goeie fotograaf, waar ik mezelf helaas niet toe kan rekenen, maakt hier slim gebruik van en geeft een foto zo een bepaalde sfeer.

Verder valt nog op te merken dat het diafragma bij lenzen met vaste brandpuntsafstanden verder open kan dan bij zoomlenzen, hierdoor heb je niet alleen minder licht nodig, maar kan je ook minder scherptediepte krijgen, hierdoor wordt de achtergrond wazig en dus minder storend.
Tot zover mijn beperkte kennis. :-)
Als het niet echt hoeft.
Gebruikersavatar
Rik Rollinga

Forumlid
Berichten: 341


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Wat kun je met welke lens van Nikon

Berichtdoor emiel » za aug 08 2015 10:25 pm

Beste Rik,

Je hele verhaal gaat alleen maar over techniek.....

Om de analogie met de timmerman te maken: die kan een prachtig kastje in elkaar zetten omdat ie weet hoe ie met een hamer om moet gaan. En daar begint alles, techniek eigen maken, dan komt dat mooie kastje vanzelf wel.
Gebruikersavatar
emiel

Forumlid
Berichten: 901


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Wat kun je met welke lens van Nikon

Berichtdoor Rik Rollinga » za aug 08 2015 10:36 pm

Op de één of andere manier wordt het hier altijd een pedant welles nietes spelletje, dat heb ik op andere fora niet. In Spanje zeggen ze, "noem het X." Het gaat er maar net om wat je techniek noemt. Een goeie compositie maken is voor mij geen techniek, eerder een kunstenaars talent, maar goed, wat maakt het ook uit, laten we daar niet over doorzaniken. Ik hoop dat de vragensteller wat meer inzicht heeft in ieder geval.
Als het niet echt hoeft.
Gebruikersavatar
Rik Rollinga

Forumlid
Berichten: 341


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Wat kun je met welke lens van Nikon

Berichtdoor Rik Rollinga » za aug 08 2015 11:02 pm

Heb even gegoogled, hier wordt het haarfijn uitgelegd:
http://www.gavtrain.com/?p=4744
(Indien de link niet goed werkt, bovenaan op "why focal length..." klikken)
Als het niet echt hoeft.
Gebruikersavatar
Rik Rollinga

Forumlid
Berichten: 341


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Wat kun je met welke lens van Nikon

Berichtdoor JaapV » za aug 08 2015 11:48 pm

Lees de vraag van TS nu eens, in plaats van hier losjes omheen te interpreteren. Die vraag is heel precies geformuleerd.

Deze verhalen gaan over andere dingen...
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wat kun je met welke lens van Nikon

Berichtdoor Rik Rollinga » zo aug 09 2015 3:15 am

De vraag is naar mijn bescheiden mening helemaal niet precies geformuleerd. Wie van ons de vraag juist geïnterpreteerd heeft moet TS zelf maar uitmaken. Mja, misschien heb ik het wel mis, dat zal ik zeker niet uitsluiten, al ben ik daar schijnbaar de enige in. :twisted:
Als het niet echt hoeft.
Gebruikersavatar
Rik Rollinga

Forumlid
Berichten: 341


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Wat kun je met welke lens van Nikon

Berichtdoor Vincent » zo aug 09 2015 5:22 am

Rik Rollinga schreef:De vraag is naar mijn bescheiden mening helemaal niet precies geformuleerd.


De vraag is prima geformuleerd maar er is gewoon geen antwoord op de vraag.

Met elke lens kun je namelijk alles. Je kunt ook landschappen schieten met telelenzen, en vogeltjes met groothoek, zelfs fisheye. Als je lenzen bij voorbaat in hokjes gaat plaatsen dan limiteer je je mogelijkheden en creativiteit...
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wat kun je met welke lens van Nikon

Berichtdoor Hans Braakhuis » zo aug 09 2015 9:44 am

We geven hier met elkaar veel verschillende antwoorden, het is aan de TS en de lezer om daar een keuze uit te maken.

Misschien dat Nikon wel een gebruiksdoel heeft met een bepaald objectief, en dan ken ik veel fotografen die zich daar niet aan houden.

In het boek van Gerard de Jong: handboek zwartwit-fotografie uit 1973 staan bij het hoofdstuk over landschap fotografie 7 voorbeeld foto's. Bij zes foto's staat het gebruikte objectief aangegeven: telelens 2 of 3 maal. Bij één foto is er geen opgave, dan is er dus een standaard objectief gebruikt. Dat was destijds de 50 millimeter. Zelf gebruikte ik dus destijds de 80-200 voor landschapsfotografie. En waar wordt de actuele 70-200 momenteel voor gebruikt? Heb er zelf geen. Voor landschap wordt tegenwoordig een groothoek zoom aangeraden. Een reden hier voor het landschap wordt steeds kleiner, er wordt steeds meer gebouwd.

Het gebruiksdoel kan dus aan mode onderhevig zijn.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wat kun je met welke lens van Nikon

Berichtdoor Patrick » zo aug 09 2015 11:09 am

Hans Braakhuis schreef:Zelf gebruikte ik dus destijds de 80-200 voor landschapsfotografie. En waar wordt de actuele 70-200 momenteel voor gebruikt? Heb er zelf geen. Voor landschap wordt tegenwoordig een groothoek zoom aangeraden. Een reden hier voor het landschap wordt steeds kleiner, er wordt steeds meer gebouwd.

Dat zou juist een reden zijn een langer objectief te gebruiken. Kan je mooi de bebouwing weglaten door een krappere uitsnede te maken.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Overig objectieven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten