Welk objectief erbij aanschaffen?

Alles dat niet in een van de overige secties over objectieven past, kan je hier kwijt

Onderwerp:

Welk objectief erbij aanschaffen?

Berichtdoor Robert Brandt » za jan 23 2016 3:58 pm

Ik heb een nikon D5300
Ben nu een kleine twee jaar bezig met fotografie , ben mijn bezit van twee lenzen
maar het verwisselen van objectieven is lastig
Wie kan mij adviseren wat voor objectief ik zou moeten aanschaffen om overal een beetje uit de voeten te kunnen
zonder te moeten switchen
wie kan mij helpen alvast bedankt
Robert Brandt

Forumlid
Berichten: 3


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Objectief

Berichtdoor gijs sandberg » za jan 23 2016 4:04 pm

Robert,
Welkom.
Als we konden ruiken welke lenzen je hebt en wat je er mee wilt, kunnen we enige raad geven.
Voor puristen bestaat er geen universele / beste lens, daarom zijn lenzen op een dslr verwisselbaar.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6836


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Objectief

Berichtdoor Richard » za jan 23 2016 4:27 pm

Op https://www.youtube.com/watch?v=ykWP-Gv9yA8 worden de Sigma 18-300 en Tamron 16-300 vergeleken

Wat voor de Sigma en Tamron geldt, geldt ook voor de Nikon. Nikon heeft 2 18 - 300 mm varianten, wij hebben de AF-S DX Nikkor 18-300mm 3.5-5.6G ED VR

Onderstaande foto is met de Nikon 18 - 300 mm op een D7100 gemaakt en bewerkt in Lightroom

Afbeelding
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3591


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Objectief

Berichtdoor henkk » za jan 23 2016 9:27 pm

Of leren objectieven te wisselen. Hoe moeilijk kan het zijn.
Groet, Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4974


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Objectief

Berichtdoor Highlander » za jan 23 2016 9:48 pm

Welkom hier Robert, kun je uitleggen wat je er zo moeilijk aan vind ?? of wat er niet goed gaat.
Het wisselen van een objectief moet echt heel gemakkelijk gaan, misschien een technisch probleem.
wisselt het ene objectief ook makkelijker dan de andere ??
Met vriendelijke groet,
Chris

Plaatjes kieken van Duncen McLeod kan HIER
Gebruikersavatar
Highlander

Forumbeheerder
Berichten: 6493


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Welk objectief erbij aanschaffen?

Berichtdoor Hans Braakhuis » zo jan 24 2016 8:49 am

Of leren een objectief te wisselen, of slechts met één objectief werken en met de voeten in- of uitzoomen.

Leren objectief wisselen. Zet 's avonds alle spullen klaar in je slaapkamer. Neem een behoorlijke borrel voor het slapen gaan. Zet de wekker om 03:00 uur. Laat het licht op de slaapkamer uit. Verwissel in het donker het objectief, en stel manueel scherp op iets op de muur van je slaapkamer. Ga dan weer rustig verder slapen en kijk de volgende ochtend of het goed ging. Zo mocht ik het leren in de tijd dat alles nog manueel was. En bij het oefenen in het licht bedacht ik al wel dat de wekker in het geheel niet nodig was.

Leren fotograferen bestaat uit twee zaken: leren met je spullen overweg te kunnen en leren met welke beeldtaal jij wilt spreken. Als je gaat leren, schakel dan alle variaties uit en doe het met een zo beperkt aantal zaken. Beperkt: één camera, alleen op A, of P oid. Één ISO, één diafragma en één beeldhoek. Heb je een zoom objectief, werk dan op één zoom-stand. Met die ene beeldhoek benader je je onderwerpen. En je gaat naar voren voor meer detail en je gaat naar achteren voor meer overzicht.

Fotograferen doe je tussen de oren en een objectief kan er bij helpen.
Er is geen objectief waar alles mee kan.

Tip: http://www.hansbraakhuis.nl/Help-zoek-een-objectief.pdf
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welk objectief erbij aanschaffen?

Berichtdoor ATOR » zo jan 24 2016 1:21 pm

Heb je bij de commando's leren fotograferen Hans? Als het eenmaal dronken in het duister van de nacht lukt is het tijd om het geblinddoekt, ondersteboven hangend aan het plafond, met één hand op je rug gebonden te gaan oefenen :P
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welk objectief erbij aanschaffen?

Berichtdoor signxpress » zo jan 24 2016 8:28 pm

Volgens mijn schrijft de TS niet dat hij geen objectief kan wisselen, hij schrijft alleen dat het lastig is.
Als je lekker aan het schieten ben en je moet dan de tas er bij pakken, lens er uit, af, andere weer op en terug in de tas is dat soms lastig.
Daarom zijn er fotografen die 2 of meer camera's hebben (dat hoef ik jullie niet te vertellen) :lol:
Dat haal ik dan weer uit zijn verhaal.
Maar goed, als je 1 camera hebt zoals ik, dan moet je soms wisselen, zoals Hans al aan geeft, er is geen objectief for all.
Laatst gewijzigd door signxpress op di jan 26 2016 4:41 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Nikon D850 // Nikon D5300
Sigma 35mm 1:1.4 DG Art // Sigma 150mm 1:2.8 APO Macro DG hsm
Sigma 150-600mm f/5.0-6.3 DG OS HSM Sports // Sigma 14mm 1:1.8 DG Art
Sigma 100-400mm 1:5-6.3 DG

Flickr
signxpress

Forumlid
Berichten: 550


Locatie: Geldermalsen
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welk objectief erbij aanschaffen?

Berichtdoor Nikkormaat » di jan 26 2016 12:58 pm

TS heeft nog geen informatie gegeven over de objectieven die hij heeft.
Mogelijk hebben die geen of weinig overlap, waardoor je er soms, door te weinig bewegingsruimte niet onderuit komt om (heel snel) te moeten wisselen. Mede daarom heb ik mijn oude 28-105mm ingeruild voor een 24 120mm, zodat die overlap met de 70-200mm net wat ruimer is. Ik heb aan die ruil alleen maar plezier aan beleefd.
In 60 jaar van Diana, Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2789


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Overig objectieven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten