Objectief voor de avond

Alles dat niet in een van de overige secties over objectieven past, kan je hier kwijt

Onderwerp:

Objectief voor de avond

Berichtdoor shamulover » di jul 26 2016 11:01 pm

Ik ben de trotse bezitter van een Nikon D5200. Daarnaast heb ik 2 objectieven te weten de 18-105 VR en de 55-300 VR.
Nu ben ik op zoek naar een objectief die lichtsterk is maar niet zo heel duur.

Ik ga naar Las Vegas en ik wil graag mooie avondfoto's maken van de strip.
Daarnaast hoop ik die lens te kunnen gebruiken bij div. avond shows van springende dolfijnen en orka's. Dit zijn dus bewegende snelle dieren.

Welk objectief raden jullie mij aan?
Of welke objectieven raden jullie mij aan en waarom?

http://www.nikon.nl/nl_NL/product/nikko ... 0mm-f-1-8g. Ik zelf had deze opgezocht maar ik weet niet of ik hier blij van word omdat ik niet kan zoomen.

Ben benieuwd naar de tips.
Alvast bedankt
shamulover

Forumlid
Berichten: 2


Ervaringsniveau: ***

Onderwerp:

Re: Objectief voor de avond

Berichtdoor fmulders » di jul 26 2016 11:17 pm

De 50mm zou ik zelf voor deze onderwerpen niet nemen. Je haalt de onedrwerpen er dichterbij mee en er zal veel van de omgeving wegvallen. In een volgepakte omgeving als Las Vegas heb je meer iets aan een groothoek. Neem bv een Tokina 11-16. Is een prima lens voor niet al te veel geld.
Let wel op dat je de II neemt kmdat je 5200 geen ingebouwde servomotor in de body heeft.
Voor de dieren als de dolfijnen en orca's zou ik het gewoon bij de 18-105 houden en je ISO iets omhoog doen.


Verzonden met Tapatalk
fmulders

Clublid
Berichten: 143


Locatie: Kaatsheuvel
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Objectief voor de avond

Berichtdoor Olliepippie » di jul 26 2016 11:20 pm

Voor DX heeft Nikon een zeer betaalbare doch zeer goede 35 f1.8. Als je hem gebruikt koopt en hij bevalt niet verkoop je hem weer door en heb je je geld terug!
Op DX zou ik niet snel de 50 mm die je noemt zetten, is geen standaard objectief en ook geen tele, hooguit voor portret werk goed bruikbaar.
Groet,

Michel.
Olliepippie

Forumlid
Berichten: 178


Locatie: Noord Brabant
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Objectief voor de avond

Berichtdoor Hans Braakhuis » wo jul 27 2016 7:21 am

Heb dat wel eens gedaan met het ene reis-objectief dat ik bij me had. De onvolprezen AF 28-105 f/3,5-4,5 D (geen AF op D3xxx - D5xxx) Met name handig omdat er ook een goede semi-macro stand op zit. Nog maar 18 jaar oud en gebruik het nog vaak.
's Avonds fotografeer je met name het licht. Oefen er hier eens mee en probeer de straatlantaarns of verlichte winkel etalages te fotograferen. Dan ontdek je dat:
- Het filter er af moet;
- Je een lichtmeter correctie van -1 tot - 3 moet hanteren;
- Dat er in winkelstraten (ook in Vegas) veel straatmeubilair is dat je als statief kunt gebruiken. Een lichtgevoelig objectief is dus niet nodig;
- Je vanwege de vele statieven op straat je rustig met ISO 100 kunt fotograferen;
- Als je op het objectief nog een behoorlijk grijsfilter zet, objectief op oneindig, dat heel veel andere toeristen verdwenen zijn.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Objectief voor de avond

Berichtdoor shamulover » vr jul 29 2016 10:56 pm

Dus deze lens past ook op mijn D5200?
Em je zou deze aanraden voor mijn reis naar Las Vegas?
Laatst gewijzigd door Robert op za jul 30 2016 12:34 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd
shamulover

Forumlid
Berichten: 2


Ervaringsniveau: ***

Onderwerp:

Re: Objectief voor de avond

Berichtdoor strangeartefact » vr jul 29 2016 11:19 pm

Nee dat is niet wat Hans zegt ;)
Hij probeert je tips te geven.
Bijna leeg hier....
Gebruikersavatar
strangeartefact

Forumlid
Berichten: 2857


Locatie: Zutphen
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Objectief voor de avond

Berichtdoor JaapV » vr jul 29 2016 11:24 pm

Wat je eerste vraag betreft, ja, op enkele extreme uitzonderingen na "past" elk Nikon objectief op elke Nikon digitale spiegelreflexcamera. Functionaliteit kan echter verschillen. Zoals Hans al aanstipte heeft je D5200 geen interne scherpstelmotor, dus als je verzekerd wilt zijn van autofocus dan zul je een AF-S objectief moeten gebruiken waar die motor wél in zit. Of natuurlijk het equivalent daarvan in andere, meestal goedkopere objectiefmerken.
Verder zou ik in jouw positie (nog niet lang bezig met een DSLR??) om te beginnen uitkijken naar een middellang telezoomobjectief met VR, of tenminste een standaardzoom zoals een 18-105 of zelfs 18-200. Aan een 35mm of 50mm prime objectief heb je weinig als je vanaf een bank op enige afstand een dolfijnenshow wilt fotograferen.
Wat je tweede vraag betreft zul je toch zelf de keuze moeten maken (en daarmee leven tot je weet wat alles doet).
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Objectief voor de avond

Berichtdoor jan » vr jul 29 2016 11:35 pm

Wellicht een alternatief Sigma 50-150mm F/2.8 EX DC OS HSM. Volgens mij niet meer nieuw te leveren.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Gebruikersavatar
jan

Bestuurslid
Berichten: 4319


Locatie: Vaassen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Objectief voor de avond

Berichtdoor Hans Braakhuis » za jul 30 2016 7:38 am

Je hebt al de AF-S 18-105 VR. Zou eens met dit objectief beginnen op de 18mm stand. Voor grote gebouwen heb je een groothoek nodig. Er zijn grotere groothoeken, die ook AF geven op je D5200 camera, maar daar moet je naar toe groeien.
AF-S DX 10-24 f/3,5-4,5 G ED
AF-S DX 12-24 f/4,0 G ED
Maar ja, heftig aan de prijs en licht sterk? Vandaar m'n tips.
Wel lichtsterk is bv de AF-S 14-24 f/2,8 G ED, maar dit objectief werkt beter op een FX camera.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Objectief voor de avond

Berichtdoor Jur » za jul 30 2016 8:49 am

Zeer lichtsterk en nog redelijk groothoekig op een DX-body: AF-S NIKKOR 20MM F/1.8G ED. Niet goedkoop, maar een stuk goedkoper (en lichtsterker) dan de Nikon zoom opties.
Een Tamron SP AF 17-50mm f/2.8 XR VC Di II LD is een nog zeer betaalbaar en goed zoomobjectief.
Jur
Gebruikersavatar
Jur

Forumlid
Berichten: 2675


Locatie: Haren Gn
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Objectief voor de avond

Berichtdoor Vincent » za jul 30 2016 9:25 am

Zoom, scherp, lichtsterk, groothoek, (redelijk) betaalbaar:

De 18-35mm 1.8 van Sigma.

Ook tweedehands al verkrijgbaar (!)
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Objectief voor de avond

Berichtdoor JurjenF » za jul 30 2016 6:55 pm

Die Sigma 2.8/50-150 OS is helaas niet meer te koop voor Nikon. Eeuwig zonde maar hij is geofferd voor de 1.8/50-100 Art (zonder OS). Maar gezien de vraag is die 1.8/35 zeker een overweging waard.
Gebruikersavatar
JurjenF

Forumlid
Berichten: 979


Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Overig objectieven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten