nieuwe PC NIKKOR 19mm f/4E ED tilt/shift-objectief

Alles dat niet in een van de overige secties over objectieven past, kan je hier kwijt

Onderwerp:

Re: nieuwe PC NIKKOR 19mm f/4E ED tilt/shift-objectief

Berichtdoor ben42 » zo okt 23 2016 12:09 pm

emdeklerk schreef:er zijn nog zat fotografen die van mening zijn dat er niets gaat boven camera en objectief om mee te fotograferen.
Een goede foto maak je daarmee, niet met een computer.

Kijk eens in het schap van een boekhandel naar 'glossy' tijdschriften en andere tijdschriften. Vrijwel iedere foto is door een fotobewerkings programma gegaan, meestal met de 'nodige' aanpassingen. Deze tijdschriften bevatten zeer veel goede foto's die onder andere tot stand zijn gekomen met behulp van de computer. De meerderheid van fotografen die in dit soort bladen publiceerd maakt dan ook vaak gebruik van de computer. Een goede foto wordt gemaakt door fotograaf, camera en computer. Af en toe wordt er ook wel eens een goede foto gemaakt zonder de computer en soms ook zonder fotograaf.

Natuurlijk zit er wel meer uitdaging in het maken van een goede foto zonder 'hulpmiddelen'.Maar de meerderheid van fotografen accepteerd de moderne hulpmiddellen die geboden worden.

Voor de mensen met een 'kleinere' portemoney, levert een supergroothoek in combinatie met b.v. lightroom dezelfde mogelijkheden als dit 'wat' duurdere objectief. Voor een prijs die een stuk lager ligt en natuurlijk wel met iets minder kwaliteit in het eind resultaat. Voor iemand met fotografie als hobby een uitstekend alternatief. En voor professionals is dit soms een alternatief dat net voldoende is.

Maar het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat de koper van dit objectief geen gebruik zal maken van de computer voor het maken van de foto's. Het aantal fotografen dat dit objectief zal kopen en niet aan 'nabewerking' doet zal extreem klein zijn.

Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2629


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: nieuwe PC NIKKOR 19mm f/4E ED tilt/shift-objectief

Berichtdoor EvH » ma jan 02 2017 7:03 am

Iemand al ervaring kunnen opdoen met dit objectief?
Gr. Erwin
EvH

Forumlid
Berichten: 171


Locatie: Tilburg
Contacteer:

Onderwerp:

Re: nieuwe PC NIKKOR 19mm f/4E ED tilt/shift-objectief

Berichtdoor Drikus70 » ma jan 02 2017 3:17 pm

Ja, ik heb er tijdens de Glasdag mee geschoten. Wil je iets specifieks over het objectief weten of meer in algemene zin?
Drikus70

Forumlid
Berichten: 485


Locatie: Almelo
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: nieuwe PC NIKKOR 19mm f/4E ED tilt/shift-objectief

Berichtdoor EvH » di jan 03 2017 6:58 am

Was benieuwd of de 19mm goed tot zijn recht kwam, wat ik lees ove het objectief is goed. Echter zou graag een objectief beeld willen hebben. Meestal gebeurd dit door proefondervindelijk het eea vast te leggen.
Gr. Erwin
EvH

Forumlid
Berichten: 171


Locatie: Tilburg
Contacteer:

Onderwerp:

Re: nieuwe PC NIKKOR 19mm f/4E ED tilt/shift-objectief

Berichtdoor Drikus70 » wo jan 04 2017 7:55 pm

Ik heb er prettig mee kunnen werken en vond de beeldhoek voor architectuurwerk prima geschikt.
Dat lijkt me ook een toepassing waarbij de perspectiefcorrectie goed tot z'n recht komt en toegevoegde waarde heeft tov softwarematige correctie.
De onafhankelijke verstelling van de shift en tiltfunctie is erg fijn maar het is wel even zoeken om de goede stand te vinden.
Het zijn kleine palletjes waarvan er 1 dicht op de body zit.
Alles voelt erg solide aan maar dat mag je zeker verwachten voor dat geld.
Scherpstellen deed ik dmv live view en dan valt op als je gaat inzoomen hoe scherp de lens is.
Scherpstellen is natuurlijk handmatig maar dat gaat erg soepel.
Ook de foto's laten een geweldige scherpte zien over het hele beeld!
Mijn korte ervaring en kennismaking met dit objectief smaakte zeker naar meer.
Drikus70

Forumlid
Berichten: 485


Locatie: Almelo
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: nieuwe PC NIKKOR 19mm f/4E ED tilt/shift-objectief

Berichtdoor EvH » do jan 05 2017 6:35 am

Dank voor de toelichting
Gr. Erwin
EvH

Forumlid
Berichten: 171


Locatie: Tilburg
Contacteer:

Onderwerp:

Re: nieuwe PC NIKKOR 19mm f/4E ED tilt/shift-objectief

Berichtdoor emdeklerk » ma sep 18 2017 12:55 pm

Volgens Nikon Rumors is dit objectief in samenwerking met Konica/Minolta ontwikkeld. Vreemd... Dat is al jaaaren Sony...
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Re: nieuwe PC NIKKOR 19mm f/4E ED tilt/shift-objectief

Berichtdoor Highlander » ma sep 18 2017 8:05 pm

@Erwin kijk maar naar de foto's van Frankie op de galsdag van 2016 , geeft een goede indruk van wat de mogelijkheden zijn met dit objectief.
http://www.nikon-club-nederland.nl/forum/viewtopic.php?f=59&t=66202
Met vriendelijke groet,
Chris

Plaatjes kieken van Duncen McLeod kan HIER
Gebruikersavatar
Highlander

Forumbeheerder
Berichten: 6482


Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Overig objectieven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten