Op zoek naar een allround lens

Alles dat niet in een van de overige secties over objectieven past, kan je hier kwijt

Onderwerp:

Re: Op zoek naar een allround lens

Berichtdoor Patrick » vr mar 03 2017 4:24 pm

Ben het wel met je eens hoor Vincent. De 50mm heb ik erbij gezet omdat hij goedkoop en heel compact is. Ik had er alleen geen 'en/of' van moeten maken maar 'of'.

Ik heb dagen gefotografeerd met (omgerekend naar FX) alleen een 35 en een 85 bij me. Of alleen een groothoekzoom (15-36 equivalent) en de 85mm. En als ik maar een brandpunt zou moeten/mogen kiezen, dan ook hier een 35mm!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Op zoek naar een allround lens

Berichtdoor Jur » vr mar 03 2017 4:38 pm

Als ik met een "lichte" uitrusting op pad ga kies ik doorgaans voor de D810 met de 1.8/28mm en 1.8/85mm, soms aangevuld met de 1.4/50mm. Het 50mm objectief gebruik ik doorgaans verreweg het het minst. Een kleine crop (ongeveer 1.2x) met de 28mm levert al een beeldhoek op overeenkomend met een 35mm; behoorlijk universeel in mijn beleving. Voor een reis naar Indonesië zou ik persoonlijk graag iets groothoekiger willen meenemen; denk aan overzichten, markten, dorpstafereeltjes e.d. Vandaar mijn suggestie voor de combinatie van een 24mm en een 85mm. Ik zou mij echter ook de combinatie 20mm en 50mm kunnen voorstellen.
Jur
Gebruikersavatar
Jur

Forumlid
Berichten: 2675


Locatie: Haren Gn
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Op zoek naar een allround lens

Berichtdoor Gerard1011 » vr mar 03 2017 4:44 pm

Zijn jullie niet bang voor stof bij het wisselen?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gerard1011

Forumlid
Berichten: 9


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Op zoek naar een allround lens

Berichtdoor Patrick » vr mar 03 2017 5:22 pm

Nee.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Op zoek naar een allround lens

Berichtdoor Jur » vr mar 03 2017 6:08 pm

Beslist niet nee; ik bezit meer dan een 10 objectieven en als het nodig is wissel ik zonder schroom. Stof problemen? Welke stofproblemen? 8) 8)
Jur
Gebruikersavatar
Jur

Forumlid
Berichten: 2675


Locatie: Haren Gn
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Op zoek naar een allround lens

Berichtdoor Gerard1011 » vr mar 03 2017 6:24 pm

Als ik zo een trail doe op Java dan is niet alles bestraat. Veel stof dus denk ik, maar misschien valt dat wel mee. Ik ga bijvoorbeeld naar een vulkaan de bromo. Geen idee welke lens ik daar kan gebruiken en of ik daar makkelijk kan wissrlen


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gerard1011

Forumlid
Berichten: 9


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Op zoek naar een allround lens

Berichtdoor JvdKooij » vr mar 03 2017 6:32 pm

zorg er gewoon voor dat je je camera in je tas doet als je niet fotografeert, dat scheelt erg veel stof, en dan valt hij ook niet zo op.
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Op zoek naar een allround lens

Berichtdoor pfitskie » vr mar 03 2017 6:43 pm

Gerard1011 schreef:Zijn jullie niet bang voor stof bij het wisselen?



Ja doodsbang. Zweet op mijn voorhoofd en trillende handjes. :crazy: :wtf: :roll:
Gelukkig heb ik van mijn huisarts medicijnen gekregen. :prost:




:wave:
gr
Peter
pfitskie

Forumlid
Berichten: 349


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Op zoek naar een allround lens

Berichtdoor Patrick » vr mar 03 2017 6:44 pm

Natuurlijk is het wel verstandig het een beetje slim te doen. Camera opening omlaag houden, niet in de wind gaan staan, etc. Dan is het prima te doen hoor.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Op zoek naar een allround lens

Berichtdoor Marten » vr mar 03 2017 6:57 pm

Ik ben het eens met Jur e.a..
Neem twee vastbrandpunten mee: een 85 mm en een 35 mm. (FF) Of een 85 mm en een 24 mm als je meer in het groothoek deel fotografeert.
Slechts met één van de twee het hotel uit en de straat op. Die keuze maak je vooraf.
Je komt in een volledig andere cultuur (willen de mensen wel gefotografeerd worden?) en volledig andere omstandigheden. (stof, diefstal)
Dat betekent dat je je een beetje klein moet maken en niet op straat moet gaan staan wisselen. De 24-70 en de 70-200 lekker thuis laten. Te agressief, te groot.
Goede reis!
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Op zoek naar een allround lens

Berichtdoor Patrick » vr mar 03 2017 7:17 pm

Met twee kleine primes zou ik ze gewoon beide meenemen, maar het idee om alleen die twee bij me te hebben zou mij niet afschrikken!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Op zoek naar een allround lens

Berichtdoor a.thuijs » za mar 04 2017 10:27 am

Hi Gerard,

Ik verkeer ook in de gelukkige omstandigheid, dat ik veel op reis ben. Ik neem dan vrijwel altijd mijn hele fotoset mee, inclusief de wat oudere manual objectieven uit mijn analoge tijd. Vergeet ook niet een goed statief. Alles bij elkaar weegt het spul ca 15 kg. Ik heb er gelukkig nog nooit problemen mee gehad. Niet naar het Verre Oosten en/of Amerika. Is altijd wel een gok en als er betaald moet worden, zal het niet het meeste zijn. Ik zou er zeker op letten zo min mogelijk objectieven tijdens het fotograferen te wisselen. Stof en narigheid is zo ingesloten. Dus neem ook een goede blaasbalg mee. Heb je altijd veel plezier mee.

Ik fotografeer veel met een 135/2,8 mm (classic objectief) en de 24-70/2,8. De groothoek zoom 14-24/2.8 is ook ruim toepasbaar. Probeer als het je lukt een extra body mee te nemen. Hoef je niet veel objectieven te wisselen en je hebt een extra body voor handen als er onverhoeds wat mis gaat. Wat opslag betreft opslag gebruik ik een externe harddisk aan mijn notebook en transporteer elke avond de foto's naar deze disk (back up) en neem veel kaartjes mee (genummerd) en laat daar de originele foto's op staan.

Ik wens je een heel fijne reis want Indonesië/ Verre Oosten is fenomenaal om te fotograferen. Landschap, dieren, mensen en gebouwen je komt er ogen tekort. Geniet ervan.

Fons Thuijs (LCA)
Gebruikersavatar
a.thuijs

Forumlid
Berichten: 17


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Op zoek naar een allround lens

Berichtdoor Skippy » za mar 04 2017 1:37 pm

Gerard1011 schreef:Als ik zo een trail doe op Java dan is niet alles bestraat. Veel stof dus denk ik, maar misschien valt dat wel mee. Ik ga bijvoorbeeld naar een vulkaan de bromo. Geen idee welke lens ik daar kan gebruiken en of ik daar makkelijk kan wissrlen


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Over de Bromo kan ik wel wat melden, ik ben er geweest. Ik neem aan dat je voor de zonsopgang gaat. Het is daar dan druk, heel druk. Toen ik er was in 2009 was het heel moeilijk om op de eerste rij bij de balustrade een plekje te bemachtigen. Probeer er dus zo vroeg mogelijk te zijn en direct een goede plek te spotten. Het moment van zonsopgang is magisch, probeer er ook van te genieten en niet alleen aan je foto's te denken.

Ik heb toen deze foto's gemaakt met een compactcamera, vanaf een tafelstatiefje op de balustrade.

AfbeeldingP1010861 by Luc de Schepper, on Flickr

AfbeeldingP1010892 by Luc de Schepper, on Flickr

AfbeeldingP1010929 by Luc de Schepper, on Flickr
Skippy

Moderator
Berichten: 11681


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Op zoek naar een allround lens

Berichtdoor JerryBig » za mar 04 2017 4:38 pm

Let bij de Bromo ook op de mist! De uitstoot van diverse dampen maakt de mist zuur. De coating van mijn bril is daar aangetast. De coating op mijn Nikkor 28-85 en mijn F601 hadden nergens last van, maar dat kon komen door het UV filter wat ik in die tijd nog gebruikte (1991).
V1 + J5 + D750 en kilo's aan glaswerk
Gebruikersavatar
JerryBig

Clublid
Berichten: 542


Locatie: Nieuw-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Op zoek naar een allround lens

Berichtdoor Gerard1011 » za mar 04 2017 7:24 pm

Oke, dat word dan nog wel een dingetje. Ik denk dat ik mijn 85mm prime en 50mm meeneem. Ik heb nog geen 24mm of 35mm. Die zijn nog best prijzig. Dat zijn allemaal relatief lichte en kleine lenzen. Als ik mijn D500 toch mee neem (of mijn dochter gaat deze gebruiken) zit ik daar toch over te denken om de sigma 24-105 op te zetten.
Gerard1011

Forumlid
Berichten: 9


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Overig objectieven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten