FX objectief versus DX objectief - brandpuntafstand en beeldhoek

Alles dat niet in een van de overige secties over objectieven past, kan je hier kwijt

Onderwerp:

FX objectief versus DX objectief - brandpuntafstand en beeldhoek

Berichtdoor Ivan10 » wo mei 10 2017 12:41 pm

Nikon heeft een video uitleg over de FX en DX lensen. De FX lens is voor full frame sensor camera's en DX is voor de kleiner APS-C sensor camera's. De toelichting dat de lenzen uitwisselbaar zijn is aardig: op een full frame camera doet een DX lens een kleiner deel van de grote sensor belichten. En met een FX lens op een APS-C camera verandert door de cropfactor van 1,5 de beeldhoek, deze wordt kleiner.

Vragen
1. Op mijn FX lens staat 50 mm, maar deze gedraagt zich dus op mijn DX camera als een 75 mm lens? Een wijziging van de beeldhoek.
2. Op mijn DX lens staat 18-105 mm. Ik neem aan dat dit geldt voor zowel de DX als de FX camera? Dus op een FX camera blijft dit 18 mm, maar krijg je alleen een uitsnede te zien omdat de DX lens kleiner is. Er is geen sprake van een beeldhoekwijziging.

De achtergrond
Ik dacht om alleen nog in lichtsterke FX lenzen te investeren om ooit naar een full frame camera over te gaan. Mijn foto's hebben meestal met de DX lens brandpuntafstand tussen de 20-70 mm met uitschieters naar boven en onder. Misschien moet ik maar gewoon bij DX lenzen blijven met de cropfactor in gedachte van FX lenzen. Een FX lens van omtrent 14-50 mm bestaat niet. Ook al zou je met een FX lens van 18-35 mm ook ver moeten komen op mijn DX camera. Zo van die gedachtes :problem:
Ivan10

Forumlid
Berichten: 647


Contacteer:

Onderwerp:

Re: FX objectief versus DX objectief - brandpuntafstand en beeldhoek

Berichtdoor Patrick » wo mei 10 2017 1:06 pm

Ik zou eens kijken naar de erg goede Sigma 18-35 f/1.8 Art.

Het antwoorden op je FX/DX vraag laat ik graag aan anderen over. :-)
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26849


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: FX objectief versus DX objectief - brandpuntafstand en beeldhoek

Berichtdoor Ivan10 » wo mei 10 2017 8:17 pm

Patrick schreef:Ik zou eens kijken naar de erg goede Sigma 18-35 f/1.8 Art.

Beste Patrick dank je wel, daar had ik nog niet aan gedacht aan deze Sigma Art lens. Dat ziet er zeker mooi uit. Ik lees bij een online review dat dit een DC-objectief is en voor APS-C camera's. Zo te zien is er ook een full frame maar minder lichtsterk: 12-24mm F4 DG HSM Art.
Ivan10

Forumlid
Berichten: 647


Contacteer:


Terug naar “Overig objectieven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten