Help welke lens moet ik aanschaffen

Alles dat niet in een van de overige secties over objectieven past, kan je hier kwijt

Onderwerp:

Help welke lens moet ik aanschaffen

Berichtdoor PatrickSteffens » zo mei 28 2017 10:11 pm

Ik heb een nikon D5300 met de standaard kitlens 18-55mm.
Nu ben ik opzoek naar of een extra lens of een vervangende lens.
Mijn budget is niet heel groot en twijfel ook over een eventueel goede gebruikte lens.
Ik vind het bereik van de 18-55 niet groot genoeg. Ik gebruik mijn toestel vooral voor uitstapjes en vakanties.

Kunnen jullie mij helpen?
PatrickSteffens

Forumlid
Berichten: 6


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Help welke lens moet ik aanschaffen

Berichtdoor Nikkormaat » zo mei 28 2017 10:19 pm

Het bereik is niet groot genoeg. Ervaar je te weinig aan de korte of de lange kant? Heb je ook nagedacht over de lichtsterkte?
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Help welke lens moet ik aanschaffen

Berichtdoor PatrickSteffens » zo mei 28 2017 10:41 pm

Ik heb eigenlijk nog nergens over nagedacht en heb ook echt 0 ervaring. Dus vandaar ook mijn vraag naar advies hier. Ben heel tevreden over de 18-55 lens verder alleen het bereik in zoom is erg klein
PatrickSteffens

Forumlid
Berichten: 6


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Help welke lens moet ik aanschaffen

Berichtdoor gijs sandberg » zo mei 28 2017 10:43 pm

Patrick,
Welkom.
Overwegingen omtrent jouw vraag staan waarschijnlijk in
viewforum.php?f=25
Kijk eens naar de Nikon 18-105mm DX lens .
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6805


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Help welke lens moet ik aanschaffen

Berichtdoor martinh123 » ma mei 29 2017 7:35 am

Voor vakantie lenzen bekijk de link eens.
http://www.nikon.nl/nl_NL/product/nikkor-lenses?#

Heb verder geen idee wat de lenzen kosten.
Denk dat de 18-300 mm wel een goede keuze zou zijn.

Had gedacht dat de link direct naar de gekozen lenzen op de site zou gaan maar dat doet hij niet.
Er zijn 2 18-300 mm lenzen vergelijk deze met elkaar heeft onder anderen met de filtermaat en het gewicht te maken.
martinh123

Forumlid
Berichten: 87



Onderwerp:

Re: Help welke lens moet ik aanschaffen

Berichtdoor Genster » ma mei 29 2017 7:48 am

PatrickSteffens schreef:Ik heb eigenlijk nog nergens over nagedacht en heb ook echt 0 ervaring. Dus vandaar ook mijn vraag naar advies hier. Ben heel tevreden over de 18-55 lens verder alleen het bereik in zoom is erg klein


Dan zou ik voorlopig gewoon met alleen de 18-55 werken. Om vogels te fotograferen wordt het lastig, maar in veel andere situaties kan je ook gewoon een stuk naar voren lopen :)

Kortom, neem de tijd om er over na te denken. Zo kan je ontdekken wat je echt mist (of er achter komen dat je niet echt iets mist) :D

Ik ben vaak met alleen 18mm (28) op pad en kan dan soms een paar foto's niet maken. Is dat erg???

Succes!
Genster

Clublid
Berichten: 3891


Contacteer:

Onderwerp:

Re: Help welke lens moet ik aanschaffen

Berichtdoor PatrickSteffens » ma mei 29 2017 3:51 pm

Ik kan de volgende set kopen voor €130,-:

Nikon d40x body,
Nikon af dx 18-55mm kitlens f3.5-f5.6 GII ED,
Tamron AF 18-200mm f3.5-6.3 (if) macro lens,
Lowepro cameratas,
Incl alle lensdoppen een originele accu en lader.

Het gaat mij dus om de 18-200 lens en wil de rest dan gewoon door verkopen.

Wat is zon d40x nog waard en lijkt jullie dit een goede deal?
PatrickSteffens

Forumlid
Berichten: 6


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Help welke lens moet ik aanschaffen

Berichtdoor gijs sandberg » ma mei 29 2017 3:57 pm

Beste P,
re: lijkt jullie dit
Wel als je het risico wilt lopen dat de kamera een dure boekensteun blijkt.
De lenzen zijn mogelijk niet AF-S, war je voor een D5nnn nodig hebt.
De 18-200 lens die je vermeldt zal onder matige licht-omstandigheden problemen geven met de AF.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6805


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Help welke lens moet ik aanschaffen

Berichtdoor PatrickSteffens » ma mei 29 2017 4:00 pm

Dan voor deze reactie. Was al wel bang dat jet te mooi om waar te zijn was. Verder zoeken naar wat beters dus:p
PatrickSteffens

Forumlid
Berichten: 6


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Help welke lens moet ik aanschaffen

Berichtdoor ReneG » ma mei 29 2017 4:57 pm

De vraagprijs is op zich niet te hoog, zeker voor die camera en de lenzen. Maar van de 18-200 ga je denk ik niet vrolijk worden, de 18-55 is beduidend beter. Misschien tweedehands een 55-200VR erbij scoren? Die is niet duur en vergelijkbaar met de 18-55. Mijn moeder gebruikt die combi en is er erg tevreden over, maar ze is geen superkritische fotograaf. ;)
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Help welke lens moet ik aanschaffen

Berichtdoor pveenstra » ma mei 29 2017 8:32 pm

De set die je nu hebt is een prima begin. Als je een stap verder wil gaan, moet je eerst weten wat je wil. Wil je weinig/niet wisselen van lens maar meer bereik (waarschijnlijk richting het tele-gebied) dan is een 18-105 een goede upgrade. 18-200 of 18-300 kan ook, maar hoe groter het bereik, des te minder kwaliteit. Wil je echt met tele weken dan zijn losse tele (zoom of vast brandpunt) aan te raden. Vanaf de genoemde 55-200 tot aan 500mm of nog meer.... Dat alles heeft dan wel zijn prijs - in geld en gewicht. Vooralsnog zou ik nadenken over een 18-105 vs 55-200.
Hartelijke groet,
Peter Veenstra
Foto's
Fotoblog
Gebruikersavatar
pveenstra

Clublid
Berichten: 1126


Locatie: Midden-Nederland
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Help welke lens moet ik aanschaffen

Berichtdoor JurjenF » wo mei 31 2017 8:32 pm

De D5300 is een te goede camera om 'af te schepen' met de genoemde Tamron. Koop als je een beetje meer telebereik wenst een 55-200 VR2 er bij. Niet te duur, goede beeldkwaliteit en niet te groot en te zwaar. Heb met die lens én die 18-55 VR2 even gewerkt (zijn van onze dochter) op mijn eigen D7100 en dat viel meer dan mee.
Gebruikersavatar
JurjenF

Forumlid
Berichten: 979


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Help welke lens moet ik aanschaffen

Berichtdoor PatrickSteffens » wo mei 31 2017 8:39 pm

Ben me er van bewust dat ik met een 18-200 lens inlever op kwaliteit. Maar is dit verlies echt zo extreem groot? Wil namelijk echt liefst niet wisselen hoewel ik hier ook van meerdere kenners dus al wel begrepen heb dat mijn 18-55 lens lang zo gek niet is. Vind t wel tof dat iedereen een beetje meedenkt dank jullie wel
PatrickSteffens

Forumlid
Berichten: 6


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Help welke lens moet ik aanschaffen

Berichtdoor Joycevw » vr jun 09 2017 2:31 pm

Sorry, dat ik zo binnenval in jouw topic maar ik zit eigenlijk met dezelfde vraag. Ik heb ook een Nikon D5300 en ben op zoek naar een nieuw objectief. Ik heb naast de standaardlens (18-55 mm) ook een vast objectief, Nikon 35 mm F/1.8G. Sinds ik deze laatste lens heb, gebruik ik de standaardlens eigenlijk niet meer. Het 'probleem' is ook dat ik in veel kanten van fotografie geïnteresseerd ben. Ik ben nu nog een amateur maar met het oog op de toekomst zou ik er wel meer uit willen halen. Dit is waar mijn interesse vooral naar toe gaat (op volgorde van interesse):

- Portretten (loveshoots, newbornshoots en over een paar jaar hopelijk ook trouwfotografie)
- Reisfotografie (landschappen, steden)
- Macro (bloemen, vogels etc)

Ik begrijp dat ik voor deze 3 categorieën niet één lens ga vinden (of wel!?) maar dat is ook niet het probleem. Ik wil graag weten welke lens jullie mij op dit moment adviseren. Ik zie ondertussen door de bomen het bos niet meer. De prijs is geen probleem.
Joycevw

Forumlid
Berichten: 1


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Help welke lens moet ik aanschaffen

Berichtdoor Janvis » vr jun 09 2017 4:02 pm

Portretten? Een 50mm of een 85mm zouden mijn keuze's zijn denk ik. De 50mm heb ik inmiddels en bevalt me erg goed als portretlens maar na veel lezen en zoeken op het internet merk ik dat ook de 85mm erg veel wordt gebruikt voor deze toepassing.

Reisfotografie? Iets met een acceptabel zoombereik waarbij kwaliteit ook acceptabel blijft. Misschien iets als een 18-105 ofzow. Aan de andere kant zijn de eerder genoemde prime's natuurlijk ook prima voor deze vorm van fotografie.

Macro? Daarvoor zijn speciale macro lenzen en die zijn er in vele soorten en maten. Vogels doe je trouwens doorgaans niet met een macrolens, eerder dieren zoals insecten en vlinders. Voor vogels worden meer de lange telelenzen gebruikt met brandpunten van 150 - 600mm ofzow.
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Overig objectieven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten