Welke brandpuntsafstanden gebruik je het meest ?

Alles dat niet in een van de overige secties over objectieven past, kan je hier kwijt

Onderwerp:

Re: Welke brandpuntsafstanden gebruik je het meest ?

Berichtdoor ben42 » ma jun 19 2017 11:15 pm

Nikkormaat schreef:Ben42, je hebt gevraagd
Hoe is die verdeling bij jullie.

Inderdaad.
en niet of ik de uiterste waarden van mijn zoom-objectieven gebruik. Die vraag kwam pas na mijn antwoord.

Nee die vraag heb ik niet gesteld. Dat was slechts een constatering van mij, geen vraag.


Dank je wel voor deze link en jouw 'plot'. Kort door de bocht, je zou misschien wel gebaat zijn met een langere brandpuntsafstand dan 200 mm, hoewel met 2.8 zou dat wel een kostbare zaak worden. Ik weet niet hoe de verdeling is maar pieken op 200 mm, iso 200, 2.8, 1/1250 seconde. Dus ik weet niet of deze regelmatig samen gaan, of juist dat ieder van die waarden juist verdeeld is over de andere waarden. maar je hebt dan toch wel een redelijk bak met licht als het vaak deze combinatie is.

Janvis schreef:De 10-20 is echt een lens voor de leuk en wordt nog niet zo heel vaak gebruikt.......
Ik vind het al met al een erg interessante uitslag.

Dank je wel voor je bijdrage Janvis, nu zijn al mijn lenzen voor de leuk. (Dat is voor bijna iedereen zo in deze groep). Fotograferen is gewoon leuk. En af en toe doen we iemand een plezier met een foto, maar over het algemeen fotograferen wij (denk ik) voor de leuk, een paar professionals doen het natuurlijk ook voor het brood. En hier en daar wordt er wel eens een foto gepubliceerd of getoond, maar de meeste foto's komen niet van het scherm af.

Zoals aan mijn grafiek te zien is fotografeer ik juist extreem veel aan het korte eind (8 mm) en veel minder met andere brandpunten. En af en toe heb ik daarmee een aardig resultaat.

Het is altijd leuk hoe anderen het doen en in dit geval welke brandpunten er worden gebruikt. Een gedetailleerde weergave geeft ook aan wat de 'werkelijke' voorkeuren van een fotograaf zijn. En soms is dat wel verrassend, ook voor de fotograaf zelf.

Een volgende vraag zou kunnen zijn het 'diafragma'. Zelf geef ik de voorkeur aan de lens 1 stop te sluiten. Reden, meestal is er dan nog een toename van kwaliteit. En je hebt een klein beetje meer speling voor het scherpstellen. Helaas zit op de Nikon camera's geen instelling om standaard een stop te sluiten. (Tenminste bij mijn D7000 is die instelling er niet).
Maar goed deze vraag laat ik maar even liggen. Ook is deze vraag lastiger te beantwoorden omdat ik dan graag het relatieve diafragma ten opzichte van de grootste opening wil weten. Dit zit wel in de exif besloten, maar het kost meer moeite om dit eruit te krijgen.

Allen hartelijk dank voor jullie bijdragen.
En fotografen die nog een verdeling van brandpunten willen plaatsen, heel graag, ik ben namelijk benieuwd.
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2629


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Welke brandpuntsafstanden gebruik je het meest ?

Berichtdoor Janvis » ma jun 19 2017 11:51 pm

ben42 schreef:
Janvis schreef:De 10-20 is echt een lens voor de leuk en wordt nog niet zo heel vaak gebruikt.......
Ik vind het al met al een erg interessante uitslag.

Dank je wel voor je bijdrage Janvis, nu zijn al mijn lenzen voor de leuk. (Dat is voor bijna iedereen zo in deze groep). Fotograferen is gewoon leuk. En af en toe doen we iemand een plezier met een foto, maar over het algemeen fotograferen wij (denk ik) voor de leuk, een paar professionals doen het natuurlijk ook voor het brood. En hier en daar wordt er wel eens een foto gepubliceerd of getoond, maar de meeste foto's komen niet van het scherm af.


Nu ik jouw reactie er zo bij lees zie ik dat ik het er een beetje onnozel heb neer gezet. Uiteraard is ook voor mij het hele arsenaal voor de "leuk" omdat het ook voor mij slechts hobby is. Alleen ik deed voorheen nooit iets met extreem groothoek en ben normaal gesproken meer van de detail opnames met beperkte scherptedieptes, zoals portretten of een bloem tegen een mooie wazige achtergrond e.d.
Vanuit dat perspectief gezien was voor mij de aanschaf van de 10-20 een soort van experiment om te kijken of het wat voor me is. En ik blijk het hartstikke leuk te vinden maar heb hem ondanks dat nog niet zo veel gebruikt als de andere lenzen. Eigenlijk bedoelde ik meer dat ik de andere lenzen met een bewust doel had gekocht omdat ik op voorhand wist wat ik er mee wilde gaan doen terwijl de 10-20 echt een gokje was omdat ik op voorhand niet wist wat ik er van zou gaan vinden.
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Welke brandpuntsafstanden gebruik je het meest ?

Berichtdoor ben42 » di jun 20 2017 12:12 am

Hallo Janvis,

De 8-16 had ik ook gekocht als 'snoepje' voor erbij. Maar nu ik die lens eenmaal heb, gebruik ik deze veeeeel vaker dan verwacht. Ik snap dus wat je bedoelt. En de resultaten vind ik ook leuk om te zien. Ik kies er ook regelmatig voor vooral met deze lens te fotograferen.

En voor mij is het duidelijk, bij mij gaat het fotograferen om de lol die ik er van heb en niet om de foto's. Natuurlijk komt een stuk van de lol ook voort uit de foto's. Maar die zijn dan alleen maar middel voor mij om er plezier aan te hebben. Vergelijk het fotograferen van mij met het maken van een kruiswoordraadsel, het resultaat is ondergeschikt aan het plezier. Voor beroeps telt natuurlijk het resultaat. Maar voor 'ons' amateurs telt de hobby.
En natuurlijk ben ik blij als iemand blij is met foto's die ik gemaakt heb. Maar ik maak veeeel meer foto's, dan alleen de foto's die ik met anderen deel.

Vriendelijke Groet,
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2629


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Welke brandpuntsafstanden gebruik je het meest ?

Berichtdoor cvdl » zo jul 23 2017 4:30 pm

Naast alle zoomers van 10 tot 300 mm vind ik de 8 mm van Samyang wel erg leuk.
Mannen blijven jongens, alleen het speelgoed word iets duurder.
cvdl

Forumlid
Berichten: 191


Locatie: Schiedam
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Welke brandpuntsafstanden gebruik je het meest ?

Berichtdoor jip » zo jul 23 2017 5:38 pm

Ik fotografeer normaal voornamelijk met de volgende brandpunt afstanden van meest gebruikt naar minder gebruikt:
70mm
35mm
120mm
45mm
210mm

De bovenstaande zijn op mijn Leica S middenformaat systeem, komt overeen met:
50mm
28mm
90mm
35mm
160mm

Op de Nikon Df die ik sinds kort hebt (en daarom lid op dit forum) heb ik enkel 2 verschillende 50mm objectieven:
Nikkor 50mm 1:1.2 Ai-S
Nikkor 50mm 1:1.8 G AF-S

Welke ik gebruik hangt af van de look waar ik naar opzoek ben, en of ik autofocus nodig heb of niet...

Maar om het samen te vatten, gebruik ik dus op beide camera systemen 80% van de tijd een lens die op kleinbeeld formaat overeenkomt met een 50mm, zeg kijkhoek 46 a 48 graden.
Nieuw op dit forum!

Voor mijn website en fotografie gerelateerde artikels: http://jipvankuijk.nl/stories
Gebruikersavatar
jip

Forumlid
Berichten: 35


Locatie: Rotterdam
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke brandpuntsafstanden gebruik je het meest ?

Berichtdoor Gerard de Zwaan » di jul 25 2017 4:46 pm

Ik werk voornamelijk met een 35mm DX en voor portretten en macro een 85mm DX macro. Beide vast brandpunt wat ik het met meeste gebruikt.
Nikon D3200 , Nikon D7200 met grip & Nikon F65 + Nikon DX AF-S Nikkor 18-55mm, 55-300mm AF-S DX, AF-S 35mm F/1.8G DX & AF-S 85mm 3.5.G ED VR Micro
2x SB 700, SB-24, Falcon eyes SS-150F en SS-200F En wat toebehoren voor de flitsers.
Gebruikersavatar
Gerard de Zwaan

Clublid
Berichten: 1462


Locatie: Harderwijk
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Overig objectieven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten