Autofotografie

Alles dat niet in een van de overige secties over objectieven past, kan je hier kwijt

Onderwerp:

Autofotografie

Berichtdoor Dstr88 » ma apr 30 2018 5:36 pm

Hallo allemaal,
Onder welk type fotografie valt autofotografie?portret? een autofoto is eigenlijk een portret op vier wielen toch? Of meer landschap?

Ik vraag dit om te bepalen welke nieuwe lens hiervoor geschikt zou zijn, tips zijn welkom! :wink:
Dstr88

Forumlid
Berichten: 1


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Autofotografie

Berichtdoor EdvandeZilver » ma apr 30 2018 6:09 pm

'n Autofocus objectief?
Nee geintje.

Ik zou, afhankelijk van je camera body uitgaan van een "normaal of matig tele" objectief. Voor FX is dat 'n 50mm of 85mm, en voor DX zou je 'n 35mm of 50mm kunnen nemen. Nikon heeft 'n heel mooi presterende f1.8 reeks.
Groothoekiger zou ik niet gaan vanwege vertekening, en meer tele ook niet vanwege de afstand tot je object.
Heb je bij je set geen kitlens waarmee je met de brandpunten kunt uitproberen wat je het meest bevalt?
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3093


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Autofotografie

Berichtdoor JurjenF » ma apr 30 2018 7:53 pm

En met een extreme groothoek of een fisheye kun je heel erg mooie platen maken in de autofotografie. Mede omdat je erg dichtbij kunt scherpstellen. Ik heb daar toch dingen van gezien..... :clap:
Gebruikersavatar
JurjenF

Forumlid
Berichten: 979


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Autofotografie

Berichtdoor evelakes » ma apr 30 2018 9:22 pm

JurjenF schreef:En met een extreme groothoek of een fisheye kun je heel erg mooie platen maken in de autofotografie. Mede omdat je erg dichtbij kunt scherpstellen. Ik heb daar toch dingen van gezien..... :clap:


Parijs op de boulevard van de Arc de Triomphe teveel mensen er om heen dus de Ultra groothoek gepakt.
AfbeeldingMercedes AMG (1 of 1) by richard evers, on Flickr
Met een kanon lukt het ook.
https://500px.com/evelakes
Gebruikersavatar
evelakes

Forumlid
Berichten: 1794


Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Autofotografie

Berichtdoor MarcoEos70D » ma apr 30 2018 9:54 pm

En vergeet niet er ook een polarisatiefilter bij te kopen.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2317


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Autofotografie

Berichtdoor emdeklerk » di mei 01 2018 11:10 am

Autofotografie is autofotografie. Een discipline net zo afgebakend als sportfotografie, landschapsfotografie, portretfotografie en noem ze maar op. Een auto behoorlijk op de plaat krijgen is een vak apart. EdvandeZilver meldde het al: een autofoto vraagt om een langer brandpunt om alle delen van een auto in de juiste verhoudingen vast te leggen. Groothoekfotografie kan erg leuk zijn, maar het levert geen foto's op die u in een autofolder zou willen aantreffen. Mijn vuistregel is een brandpuntsafstand van twee maal de beelddiagonaal: dus voor kleinbeeld 85 à 105 mm, voor DX in ieder geval langer dan 50mm. Het is waar dat je dan wel de ruimte moet hebben om de hele auto beeldvullend te fotograferen; op een autoshow of in een museum ontkom je er helaas niet altijd aan toch iets groothoekiger te moeten gebruiken... Ik gebruik op shows meestal de 28-70mm op kleinbeeld/FX. Waar mogelijk fotografeer ik dan op 70mm. Idealer zou zijn een 24-85mm, maar die heb ik niet (meer) in mijn bezit.
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Re: Autofotografie

Berichtdoor JurjenF » wo mei 02 2018 11:42 am

Het probleem is, zoals al genoemd, dat je vaak de ruimte niet hebt. Of dat er (te) veel mensen om het object heen aanwezig zijn. De foto van Richard laat zien dat het best kan en ook mooi is. Als je in een studio of andere grote ruimte zonder piubliek eea mag fotograferen geef ik je gelijk dat een (eventueel omgerekend) rond de 50-100 mm beter is tav de verhoudingen.
Maar ook in autofolders wordt wel degelijk gebruk gemaakt van groothoekobjectieven anders krijg je het interieur er nooit op. En ook in autofolders staan zeer creatieve foto's gemaakt met andere objectieven dan de genoemde 'standaard'. Pak de brochures er maar eens bij (vooral van de luxe merken). En vergeet niet dat de fotografie die je in de brochures aantreft onder geregiseerde omstandigheden zijn gemaakt. Ik persoonlijk vind het een zeer boeiende vorm van fotografie...
Gebruikersavatar
JurjenF

Forumlid
Berichten: 979


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Autofotografie

Berichtdoor evelakes » wo mei 02 2018 1:47 pm

idd je kunt vaak de auto niet isoleren tenzij voor een shoot gaat en alle elementen naar je toe kan richten voor een optimaal resultaat.
probeer maar eens op een concours/autoshow/evenement een mooi plaatje (portret) te schieten zonder obstakels
Op een circuit ed. dan kan ik prima uit de voeten met een langer brandpunt.
50-150 mm op Dx
Afbeeldingporsche challenge zandvoort 2017 1 by richard evers, on Flickr
120-300 mm op Dx
Afbeeldingnordscheife 2016 (2 of 7) by richard evers, on Flickr
800 mm op dx
Afbeeldingporsche challenge zandvoort 2017 op 1280 mm by richard evers, on Flickr
Met een kanon lukt het ook.
https://500px.com/evelakes
Gebruikersavatar
evelakes

Forumlid
Berichten: 1794


Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Autofotografie

Berichtdoor Autofan1985 » wo mei 02 2018 2:04 pm

evelakes schreef:idd je kunt vaak de auto niet isoleren tenzij voor een shoot gaat en alle elementen naar je toe kan richten voor een optimaal resultaat.
probeer maar eens op een concours/autoshow/evenement een mooi plaatje (portret) te schieten zonder obstakels.

Precies waarom ik een groothoek heb aangeschaft idd. Zeker op autoshows heb je vaak de ruimte niet en als die er wel is lopen er wel mensen doorheen (obstakels). Sinds ik de groothoek heb kan ik net dat beetje dichterbij zodat ik wel een normale foto kan maken.
Nikon D300, Tokina AT-X 11-20 f/2.8 PRO DX, Nikon AF-S DX 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR, Tamron 70-300mm f/4-5.6 SP Di VC USD, Nikon MB-D10, Nikon SB-700
Gebruikersavatar
Autofan1985

Clublid
Berichten: 212


Locatie: Ridderkerk
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Overig objectieven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten