Nieuw: S-Line NIKKOR Z-objectieven

Alles dat niet in een van de overige secties over objectieven past, kan je hier kwijt

Onderwerp:

Nieuw: S-Line NIKKOR Z-objectieven

Berichtdoor Hans Braakhuis » do aug 23 2018 7:30 am

Uit het persbericht:

"Nikon brengt drie S-Line NIKKOR Z-objectieven en de vattingadapter FTZ uit en kondigt de ontwikkeling aan van de de 58mm f/0.95 S Noct

Afbeelding

Exclusief ontworpen voor het Z-vattingsysteem van Nikon met een nieuwe vatting met grotere diameter

Amsterdam, 23 augustus 2018:
Nikon kondigt drie nieuwe objectieven aan die compatibel zijn met de full-frame (Nikon FX-formaat) systeemcamera's met het Z-vattingsysteem en daarnaast de nieuwe vattingadapter FTZ. Het standaardzoomobjectief NIKKOR Z 24-70mm f/4 S, het groothoekobjectief met vaste brandpuntsafstand NIKKOR Z 35mm f/1.8 S en het standaardobjectief met vaste brandpuntsafstand NIKKOR Z 50mm f/1.8 S functioneren met de nieuwe Z-vatting.

NIKKOR Z-objectieven streven een nieuwe dimensie in optische prestaties na. Ze hebben een ongekend flexibel ontwerp dat mogelijk is door de combinatie van de grotere Z-vatting met zijn binnendiameter van 55 mm en een korte flensafstand van 16 mm. De objectieven bieden een hoge resolutie, zowel bij het maken van foto's als bij het opnemen van video, en beschikken over diverse handige functies, zoals correctie voor variatie in brandpuntsafstand (verschuiving van de beeldhoek wanneer de scherpstelling wordt aangepast), stille werking, vloeiende belichtingsregeling en een instelring. Bovendien zijn ze door de stille werking zeer geschikt om video op te nemen.

De NIKKOR Z 24-70mm f/4 S, NIKKOR Z 35mm f/1.8 S en NIKKOR Z 50mm f/1.8 S zijn verwisselbare objectieven uit de S-Line. De S-Line is een serie binnen de NIKKOR Z-objectieven dat voldoet aan een nieuwe maatstaf voor optische prestaties en stelt een nieuwe standaard voor kwaliteit en ontwerp. De beeldreproductie van deze objectieven overtreft die van conventionele f/4- en f/1.8-objectieven.

Daarnaast is de vattingadapter FTZ ontworpen om gebruikers van Nikon SLR-camera's de mogelijkheid te bieden hun bestaande NIKKOR-objectieven met F-vatting te blijven gebruiken met het Z-vattingsysteem. Hierdoor kunnen ze profiteren van uiteenlopende objectiefeigenschappen.

Ontwikkeling van de NIKKOR Z 58mm f/0.95 S Noct
Nikon ontwikkelt momenteel de NIKKOR Z 58mm f/0.95 S Noct, een standaardobjectief met vast brandpuntsafstand en handmatige scherpstelling. Dit objectief streeft naar ultieme optische prestaties en zal de top binnen de S-Line vormen.

Nikon is van plan om naast dit objectief diverse nieuwe objectieven uit te brengen. Nikon blijft het assortiment uitbreiden met aantrekkelijke, zeer krachtige NIKKOR Z-objectieven waarmee de fotograaf nog meer creatieve mogelijkheden biedt.

Belangrijkste functies van de NIKKOR Z 24-70mm f/4 S
• Het standaard brandpuntsbereik van 24 mm groothoek tot 70 mm middellange tele kan voor uiteenlopende scènes en onderwerpen worden ingezet. Bovendien zal de beeldreproductie de mening over de mogelijkheden van zoomobjectieven met een maximaal diafragma van f/4 voorgoed veranderen.
• Een optisch ontwerp dat variaties in aberraties onderdrukt, van close-up tot oneindig, waardoor het beeld bij het maximale diafragma zelfs aan de randen scherp is. Een kortste scherpstelafstand van slechts 0,3 m over het hele zoombereik en een uitstekende reproductie van puntlichten.
• Een ED-glas, een asferisch ED-lenselement en drie asferische lenselementen.
• Nano Crystal Coat wordt gebruikt om beeldschaduwen en lichtvlekken te onderdrukken.
• Het objectief is krachtig genoeg om zeer hoge optische prestaties te leveren en is toch uitermate handzaam. Het maakt gebruik van een intrekmechanisme zonder op een knop te hoeven te drukken. Dit levert een compact objectief op dat gemakkelijk overal mee naartoe kan worden genomen.
• Bij het ontwerp is rekening gehouden met stofbestendigheid en druipwaterdichtheid. Fluorcoat is aangebracht op het oppervlak van het voorste lenselement.

Belangrijkste functies van de NIKKOR Z 35mm f/1.8 S
• Beeldreproductie die de mening over de mogelijkheden van een f/1.8-objectief voorgoed zal veranderen.
• Scherpe resolutie, zelfs aan de randen van het beeld bij het maximale diafragma. Effectieve onderdrukking van pijlvormige comalichtvlekken voor een uitstekende reproductie van puntlichten wanneer puntlichtbronnen in nachtlandschappen worden vastgelegd. De zachte en natuurlijke bokeh die van een lichtsterk objectief mag worden verwacht.
• Dankzij het gebruik van een nieuw multi-scherpstelsysteem is een stille, snelle en nauwkeurige AF-regeling mogelijk, terwijl de beeldkwaliteit zeer hoog blijft bij elke scherpstelafstand.
• Twee elementen van ED-glas en drie asferische lenselementen.
• Nano Crystal Coat wordt gebruikt om beeldschaduwen en lichtvlekken te onderdrukken.
• Met het oog op stofbestendigheid en druipwaterdichtheid is het hele objectief afgedicht, inclusief de bewegende delen.

Belangrijkste functies van de NIKKOR Z 50mm f/1.8 S
• Uitmuntende beeldreproductie levert prachtige beelden op die de mening over de mogelijkheden van een 50mm f/1.8-objectief voorgoed zal veranderen.
• Uitstekende onderdrukking van longitudinale chromatische aberratie zorgt voor een superieure resolutie met een natuurgetrouwe reproductie van fijne texturen bij een maximaal diafragma.
• Scherpe en heldere reproductie van details, vanaf het midden van het beeld tot aan de randen, ongeacht de opnameafstand.
• Een zachte en mooie bokeh bij elke opnameafstand dat alleen mogelijk is met een lichtsterk objectief.
• Twee elementen van ED-glas en twee asferische lenselementen.
• Nano Crystal Coat wordt gebruikt om beeldschaduwen en lichtvlekken te onderdrukken
• Door de nieuwe, krachtige stappenmotor (STM) is een stille en nauwkeurige AF-regeling mogelijk, zowel bij maken van foto's als bij het opnemen van video.
• Met het oog op stofbestendigheid en druipwaterdichtheid is het hele objectief afgedicht, inclusief de bewegende delen.

Belangrijkste functies van de FTZ-vattingadapter
• Fotograferen met AE of AF/AE is mogelijk met zo'n 360 geproduceerde NIKKOR F-objectieven, vanaf het type AI en later*.
• De unieke eigenschappen van NIKKOR-objectieven met F-vatting kunnen worden gebruikt in combinatie met de Z-vatting systeemcamera’s.
• VR (vibratiereductie) in de camera is beschikbaar wanneer een NIKKOR F-objectief zonder ingebouwde VR wordt bevestigd. VR in de camera werkt ook uitstekend bij filmopnamen.
• Wanneer een NIKKOR F-objectief met ingebouwde VR wordt bevestigd, werken de VR van het objectief en de VR in de camera effectief samen om cameratrilling te corrigeren, door middel van VR in het objectief over twee assen en drie assen VR in de camera.
• Diverse onderdelen zijn effectief afgedicht voor een stofbestendigheid en druipwaterdichtheid die equivalent zijn aan die van NIKKOR F-objectieven.
• Licht en toch stevig, waarbij rekening wordt gehouden met een uitmuntend bedieningsgemak als deel van een compleet systeem.
*Fotograferen met AF/AE is met sommige objectieven niet mogelijk


Ontwikkeling van het nieuwe NIKKOR Z 58mm f/0.95 S Noct-objectief dat streeft naar ultieme optische prestaties

De NIKKOR Z 58mm f/0.95 S Noct die Nikon momenteel ontwikkelt, wordt een objectief met een groot diafragma, een standaard vast brandpuntsafstand van 58 mm en handmatige scherpstelling en zal de top binnen de S-Line vormen. Het objectief symboliseert de nieuwe dimensie in optische prestaties binnen het Z-vattingsysteem van Nikon.

Het objectief is gebaseerd op hetzelfde ontwerpconcept als de oorspronkelijke AI Noct-NIKKOR 58mm f/1.2, een standaard vast-brandpunt-objectief uit 1977 dat zijn naam ontleent aan 'nocturne' (een muziekstuk dat is geïnspireerd op, en doet denken aan de nacht) en dat populair is vanwege de subtiele reproductie van puntlichtbronnen. Dit nieuwe Noct-objectief dat momenteel in ontwikkeling is, profiteert van de geavanceerde, flexibele ontwerpmogelijkheden van de Z-vatting en streeft ultieme optische prestaties na. De ontwikkeling gaat door met als einddoel een maximaal diafragma van maar liefst f/0.95 dat een ultieme NIKKOR-beeldreproductie met schitterende details en scherpte zal bieden. Daarnaast wordt gestreefd naar een prachtige, vloeiende onscherpte, of bokeh, en naar een uitstekende reproductie van puntlichten om zo schitterende driedimensionale beelden te produceren.

Prijs en beschikbaarheid

De NIKKOR Z 24-70mm f/4 S is eind september 2018 te koop voor een consumentenadviesprijs van €1099,- incl. BTW.
De NIKKOR Z 35mm f/1.8 S is eind september 2018 te koop voor een consumentenadviesprijs van €949,- incl. BTW.
De NIKKOR 50mm f/1.8 S is eind oktober 2018 te koop voor een consumentenadviesprijs van €679,- incl. BTW.
De Mount Adapter FTZ is eind september 2018 te koop voor een consumentenadviesprijs van €299,- incl. BTW.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuw: S-Line NIKKOR Z-objectieven

Berichtdoor Patrick » do aug 23 2018 9:53 pm

Tjonge. 679 Euro voor een 50/1.8... :shock:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Online
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26795


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuw: S-Line NIKKOR Z-objectieven

Berichtdoor George Fennes » do aug 23 2018 10:53 pm

Ja Patrick het is allemaal flink aan de prijs.
Ben bang dat dat een bottelneck gaat worden.
Dan de prijzen van de body's 2,5 k en 3 8 k is ook niet misselijk.
En de objectieven zijn ook al niet erg interessant qua prijs.
Denk dat als de prijzen 25 tot 30% zouden zakken dit systeem een topper kan worden.
Maar nu heb ik er een hard hoofd in.

Groetjes van George
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid
Berichten: 8093


Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nieuw: S-Line NIKKOR Z-objectieven

Berichtdoor henkk » do aug 23 2018 11:10 pm

Het zal ervan afhangen hoe goed die nieuwe lenzen zijn want anders is een 50/1.8 af-s en een ftz adapter een concurrerende optie.

Maar het zal niet voor het eerst zijn dat een nieuwe body de aanschaf van nieuwe lenzen triggert (van film naar 6 Mp naar 12 Mp naar 36 of 45 Mp). Goede marketing!
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Online
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4900


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuw: S-Line NIKKOR Z-objectieven

Berichtdoor Patrick » vr aug 24 2018 12:19 am

Er zijn de laatste tijd best veel top-50mm's uitgebracht. En die zijn allemaal f1.4. En nu moet deze bijna 700 kosten. Ik vind het opvallend. Als het nou in ieder geval een f1.4 versie was...

Sowieso opvallend dat alles dat uitkomt niet echt lichtsterk is. Althans, net allemaal een stukje minder: primes 1.8, zooms f4. Het "echte" spul komt allemaal later? Ik weet niet of dat nou de manier is om deze toch niet instap-camera's in de markt te zetten! En dat zeg ik als f1.8 serie primes gebruiker als het op Nikon aankomt; ik vond dat altijd een prima "compromis" voor mijn FX Nikons...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Online
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26795


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuw: S-Line NIKKOR Z-objectieven

Berichtdoor bcvthul » vr aug 24 2018 11:31 am

Dit zijn nog de silver-line lenzen...misschien komen er nog gold-line lenzen...
Gebruikersavatar
bcvthul

Forumlid
Berichten: 1984


Locatie: Tilligte
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nieuw: S-Line NIKKOR Z-objectieven

Berichtdoor Skippy » vr aug 24 2018 12:18 pm

Patrick schreef:Sowieso opvallend dat alles dat uitkomt niet echt lichtsterk is. Althans, net allemaal een stukje minder: primes 1.8, zooms f4. Het "echte" spul komt allemaal later? Ik weet niet of dat nou de manier is om deze toch niet instap-camera's in de markt te zetten! En dat zeg ik als f1.8 serie primes gebruiker als het op Nikon aankomt; ik vond dat altijd een prima "compromis" voor mijn FX Nikons...

Het “echte” spul zoals de f1.4 primes uit de bestaande AF-S serie kan op een Z6/7 icm de adapter gebruikt worden. Het ontwerpen en maken van een heel nieuwe serie objectieven vraagt nu eenmaal enige tijd.
Skippy

Moderator
Berichten: 11596


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuw: S-Line NIKKOR Z-objectieven

Berichtdoor ReneG » vr aug 24 2018 12:36 pm

Ik vraag me vooral af wat er gebeurt als zwaardere lenzen als een F-mount 70-200 f/2.8 aan die adapter hangen... en dan vooral met het werken uit de hand.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5042


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuw: S-Line NIKKOR Z-objectieven

Berichtdoor imaginary_nl » vr aug 24 2018 1:05 pm

Dat is geen enkel probleem bij de juiste cameratechniek (van de fotograaf voor de duidelijkheid).
Ik neem aan dat je met een 600f4 ook niet alleen de body vast zou houden?!
Gebruikersavatar
imaginary_nl

Clublid
Berichten: 898


Locatie: Bronckhorst
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuw: S-Line NIKKOR Z-objectieven

Berichtdoor Skippy » vr aug 24 2018 2:09 pm

Wellicht ergens al gemeld maar hier de roadmap voor S-line objectieven

Afbeelding

Te zien is dat de zgn. Holy Trinity 14-24mm f2.8, 24-70mm f2.8 en 70-200mm f2.8 in de komende twee jaar worden geïntroduceerd.
Dat de huidige AF-S objectieven d.m.v. een adapter werken op de Z-serie is meegenomen maar m.n. voor professionals zal de overstap naar de nieuwe S-line objectieven onvermijdelijk zijn. En voor hun betaalbaar. Het past allemaal in de door Nikon uitgesproken wens naar meer winstgevendheid bij mindere verkopen (in aantallen).
Skippy

Moderator
Berichten: 11596


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuw: S-Line NIKKOR Z-objectieven

Berichtdoor George Fennes » vr aug 24 2018 9:38 pm

We zullen zien wat het echte lichtsterke glas gaat kosten.
Als de kwaliteit excelent is en de prijs redelijk geef ik dit systeem een kans van slagen.
Maar anders vrees ik het ergste.
Er zijn al systemen op de markt die deze kwaliteit leveren en al een plaats op de markt veroverd hebben.
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid
Berichten: 8093


Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nieuw: S-Line NIKKOR Z-objectieven

Berichtdoor George Fennes » vr aug 24 2018 9:43 pm

Wat ik me wel afvraag zal al het geklooi met finetuning van lenzen en body's met dit nieuwe systeem nu tot het verleden behoren?
Want met de huidige FX body's lees ik daar nog wel eens problemen over.
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid
Berichten: 8093


Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nieuw: S-Line NIKKOR Z-objectieven

Berichtdoor henkk » vr aug 24 2018 9:52 pm

Zo dra het samenwerking van electronics is zal het wel fine tuning nodig houden.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Online
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4900


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuw: S-Line NIKKOR Z-objectieven

Berichtdoor EdvandeZilver » vr aug 24 2018 10:04 pm

Dat waag ik te betwijfelen Henk. De oorzaken van finetunen zit 'm in de afstelling van de AF-sensoren achter de spiegel. Ik begrijp dat alle meting, contrast én fasedetectie, bij de Z6/7 op het filmvlak plaats vindt.
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3093


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuw: S-Line NIKKOR Z-objectieven

Berichtdoor George Fennes » vr aug 24 2018 10:07 pm

Zo ver ik van o.a. Fuji heb begrepen hoeft daar nooit een objectief gefinetuned te worden.
Dat is ook mirrorless dus waarom zou het bij Nikon dan wel moeten?
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid
Berichten: 8093


Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Overig objectieven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten