Tilt-Shift lens PC Micro Nikkor 85mm 1:2.8 op een canon via adapter

Alles dat niet in een van de overige secties over objectieven past, kan je hier kwijt

Onderwerp:

Tilt-Shift lens PC Micro Nikkor 85mm 1:2.8 op een canon via adapter

Berichtdoor Fala » vr mei 10 2019 5:52 pm

Hallo, ik heb een vraag, ik zou graag de Tilt-Shift lens PC Micro Nikkor 85mm 1:2.8 op een canon body willen gebruiken via een adapter.

Ik heb van Novoflex een adapterring gekocht en die passen op de andere Nikon lenzen die ik heb. Maar de ring past niet op de Tilt-Shift lens. De vatting ziet er dan ook anders uit en ik had begrepen dat alles Nikon lenzen dezelfde vatting hebben.

Dus mijn vraag is, hoe krijg ik de tilt shift lens werkend op de canon?
Ik heb foto's van alles gemaakt maar ik weet niet hoe ik die moet toevoegen hier.

Hopelijk weet iemand wat ik het beste kan doen.
dank alvast
Fala

Forumlid
Berichten: 1


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Tilt-Shift lens PC Micro Nikkor 85mm 1:2.8 op een canon via adapter

Berichtdoor gijs sandberg » vr mei 10 2019 6:14 pm

Beste F,
Welkom.
Op welke Canon kamera probeer je de lens te plaatsen?
(op eerste gezicht)): ik denk dat geen enkele Nikon F lens op een C zal passen (met scherpstelling op oneindig), tenzij de adapter optische elementen bevat.
Waaro probeer je niet de C variant ?. C heeft een vergelijkbare reeks PC/TS lenzen.
Groeten, Gijs
PS re: fotos toevoegen
Dat kan door in een bericht een link naar de foto te plaatsen, het NCN forum heeft geen eigen ruimte om foto's te stallen.
PPSS re: ik had begrepen dat
Dat klopt voor de meeste Nikon lenzen met F vatting, maar er zijn subtiele variaties : bedenk dat de F vatting al zestig jaar bestaat; de koppeling met de kamera body (lichtmeting etc.) is een ander verhaal.
PPPSSS welke versie van de 85 PC lens probeer je? (D of E versie)?
Laatst gewijzigd door gijs sandberg op vr mei 10 2019 8:49 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6804


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Tilt-Shift lens PC Micro Nikkor 85mm 1:2.8 op een canon via adapter

Berichtdoor jan » vr mei 10 2019 8:16 pm

Ik weet alleen niet waar de "E" voor staat in dit objectief PC-E Micro NIKKOR 85mm f/2.8D.

What are E type lenses?

Volgens de Nikon uitleg
PC staat voor: PC: Perspective Control
A lens whose axis can be shifted laterally relative to the film plane, allowing the camera to be repositioned to reduce the convergence of vertical lines in architectural photography.

"E": An electromagnetic diaphragm mechanism in the lens barrel provides highly accurate electronic diaphragm or aperture blade control when using auto exposure during continuous shooting. With conventional D/G type lenses, the diaphragm blades are operated by mechanical linkage levers.
These new E type lenses are CPU controlled, and not to be confused with 1980's Series-E lenses, which were manually controlled


Ik weet niet welke Novoflex adapter je hebt (en ook niet welke Canon) maar er staat bij beide adapters voor de DSLR:
Adapter Nikon F-lenses to Canon EOS cameras
NOTE:
G- and E-type Nikkor lenses can't be used with this adapter!
For G-type Nikkor lenses we offer the adapter EOS/NIK NT with integrated manual aperture control.

Nikon F-lenses to Canon EOS w. aperture control:
NOTE:
G-type Nikkor lenses can be stopped down steplessly. However, no aperture value can be selected specifically.
E-type Nikkor lenses can't be used with this adapter!
For some (rare) G-type Nikkor lenses, you may need to remove the rubber slat (weather sealing) from your lens to connect the adapter.
This, of course, does not affect the function of your lens.
Laatst gewijzigd door jan op za mei 11 2019 5:25 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Gebruikersavatar
jan

Bestuurslid
Berichten: 4301


Locatie: Vaassen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tilt-Shift lens PC Micro Nikkor 85mm 1:2.8 op een canon via adapter

Berichtdoor Hans Braakhuis » za mei 11 2019 11:20 am

De Nikon F bajonet is uit 1959. Daar is in 2018 de Z bajonet bijgekomen, en middels een adapter passen weer de F objectieven.
Canon heeft actueel alleen de EF-, RF-, EF-S- en EF-M bajonets. Uit een verleden ken ik ook de de veelgebruikte FD, die was er vanaf 1971.
Link: https://www.canon.nl/lenses/lens-type/
Bij Canon past niet altijd alles en of werkt het ook niet allemaal. Voor mij reden om Nikon fan te worden.

Met adapters ga je extra ruimte creeeren tussen objectief en camera, of te wel scherpstellen op oneindig is niet meer mogelijk.

Op een Duitse site lees ik: PC-E 85/2.8 D Makro N (waarde rond de) 1.060 €. Genoeg om er een leuke Nikon aan te hangen.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tilt-Shift lens PC Micro Nikkor 85mm 1:2.8 op een canon via adapter

Berichtdoor RVK » za mei 11 2019 5:14 pm

Ik heb een adapter waarmee je Nikon AI lenzen kan gebruiken op een EF Canon camera . Je moet wel een lens hebben met diafragma instelling want de Canon communiceert niet met de lens, het is een ring met aan een kant een Nikon bajonet en aan de andere kant een Canon bajonet met daartussen een bepaalde afstand die het verschil in registerafstand van Nikon en Canon compenseert.
Er zit wel een chip in de adapter zodat je de belichtingsmeting kan gebruiken en scherpstellen op oneindig is ook mogelijk. Novoflex heeft wel adapters maar die zijn redelijk duur en het blijft natuurlijk behelpen.

Je zegt dat de 85 mm een andere bajonet heeft dan je andere Nikon lenzen dus het beste is om beiden hier te tonen dan kunnen we wat meer zeggen.

RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/
RVK

Clublid
Berichten: 950


Locatie: Nieuwerkerk ad IJssel
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Overig objectieven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten