Nikon 500 mm

Alles dat niet in een van de overige secties over objectieven past, kan je hier kwijt

Onderwerp:

Nikon 500 mm

Berichtdoor egbert » zo sep 08 2019 12:17 pm

Maakt de Nikon 500 mm f4 aanzienlijk betere fotos dan de tamron 150-600 g2 ?
Een waar zit het verschil in eventueel..
egbert

Forumlid
Berichten: 69


Locatie: Noord Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon 500 mm

Berichtdoor John Jansen » zo sep 08 2019 1:16 pm

Prime is altijd scherper en sneller, vol open geeft de 500 mm mooier bokeh.
John Jansen

Forumlid
Berichten: 1275


Locatie: Santa leaudrette
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon 500 mm

Berichtdoor JurjenF » zo sep 08 2019 3:54 pm

Ik zou daar wel eens afdrukken van pakweg 50x70 van willen zien. Naast elkaar-zelfde onderwerp-zelfde instellingen-zelfde body. Tenminste, als we het over deze hebben : Nikon AF-S 500mm f/4E FL ED VR. Gewoon om te kijken wat het verschil is en of dat ongeveer €10.000 waard is......
Gebruikersavatar
JurjenF

Forumlid
Berichten: 979


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon 500 mm

Berichtdoor John Jansen » zo sep 08 2019 4:22 pm

ik heb de voorgaande versie 500mm VRII F4 en die is rete scherp, scheelt de helft. niet te vergelijken met de Tamron op de D850 meer details, beter contrast mooier bokeh.
John Jansen

Forumlid
Berichten: 1275


Locatie: Santa leaudrette
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon 500 mm

Berichtdoor Richard » zo sep 08 2019 7:44 pm

Voorbeeld van de Nikon 500mm F4 op mijn D750 tijdens de clubdag van '16: https://flic.kr/p/MaCkvU
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3575


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon 500 mm

Berichtdoor bredewoldski » zo sep 08 2019 9:50 pm

John Jansen schreef:ik heb de voorgaande versie 500mm VRII F4 en die is rete scherp, scheelt de helft. niet te vergelijken met de Tamron op de D850 meer details, beter contrast mooier bokeh.


Helemaal met John eens!
Groet, Martin

Persoonlijke Website Nog steeds in aanbouw

Facebook
Gebruikersavatar
bredewoldski

Clublid
Berichten: 411


Locatie: Regio Zwolle
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon 500 mm

Berichtdoor jan24 » ma sep 09 2019 9:54 am

Wel scherp, maar stofjes op de sensor? Wat natuurlijk niet objectief gebonden is.
Nikon D7500
Tamron 10-24mm F/3.5-4.5 Di VC HLD B023N
Tamron SP AF 17-50 F/2.8 XR A16N II
Tamron SP AF 70-300MM F/4-5.6 DI VC USD A005N II
Tamron SP 90mm F/2.8 Di VC USD F004N
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!
jan24

Clublid
Berichten: 1784


Locatie: Apeldoorn
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon 500 mm

Berichtdoor Vincent » ma sep 09 2019 1:29 pm

Richard schreef:Voorbeeld van de Nikon 500mm F4 op mijn D750 tijdens de clubdag van '16: https://flic.kr/p/MaCkvU


Een beeld op f/22 is natuurlijk niet de manier om de kwaliteiten (en eventuele waarde) van een lichtsterke teleprime te laten zien...
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4516


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon 500 mm

Berichtdoor ArendV » di sep 10 2019 12:31 pm

Natuurlijk is de optische kwaliteit van de 500/4 prime hoger dan van een telezoom, maar er is ook een prijs.
En die prijs is behalve de prijs die je betaalt, een minder flexibele inzet door een hoger gewicht en het vaste brandpunt (geen zoom). Tevens is de kwaliteit van de tele/superzooms de laatste jaren steeds beter geworden.

In het verleden heb ik zelf een Nikkor 500/4 zonder autofocus en een Tamron 150-600 G1 gehad. De Nikkor kon fantastische foto's opleveren maar vond ik erg omslachtig door het gewicht en het ontbreken van autofocus en beeldstabilisatie (voor goede resultaten moest ik een stevig en zwaar statief meenemen). De Tamron leverde geen superfoto's op, maar dit kan aan mijn exemplaar gelegen hebben en de G2 versie schijnt verbeterd te zijn.
Nu werk ik met zowel een Nikkor 300/4 VR als een Sigma 60-600. De eerste als ik licht op pad wil (vaak met converter), de tweede als ik een flexibeler brandpunt wil hebben (aan beide kanten). De Sigma is zo goed als hij uit de meeste testen komt (inclusief "bokeh") en is ondanks het gewicht dankzij de effectieve OS en AF goed uit de hand te gebruiken (met riem op mijn heup of in snuittas).

Ook is "aanzienlijk betere foto's" een rekbaar begrip. Volgens mij heb je nu de Tamron 150-600 G2, kun je aangeven tegen welke beperkingen je aanloopt die een 500 prime zouden oplossen?
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
Gebruikersavatar
ArendV

Forumlid
Berichten: 2463


Locatie: Omgeving Breda
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon 500 mm

Berichtdoor egbert » di sep 10 2019 6:35 pm

Arend

Bedankt voor je heldere uitleg.
Maar ik wil me verbeteren van de tamron en vroeg me af of ik heel veel zou opschieten met de Nikon 500 f4.
egbert

Forumlid
Berichten: 69


Locatie: Noord Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon 500 mm

Berichtdoor bredewoldski » di sep 10 2019 7:24 pm

Ik vind het verhaal van Arend een beetje onzinnig en beantwoord niet de vraag, als je bereid bent om die hogere prijs te betalen ga je er zeker veel plezier van beleven.
Een 500mm f4 is een klap beter dan de Tamron 150-600 G2 alleen op focusgebied al, wordt je er een beter fotograaf van? nee natuurlijk niet.
Als je wilt verbeteren en uitgeleerd bent met de Tamron 150-600 is de 500mm f4 een schitterende vervanger om de volgende stap te maken.
De lens is een stuk sneller, je mist dus minder momenten en doordat de 500mm meer dan een stop lichtsterker is kun je lagere iso’s gebruiken dus je foto’s worden kwalitatief beter.
De lens is zwaar maar nog prima vanuit de hand te gebruiken.
Groet, Martin

Persoonlijke Website Nog steeds in aanbouw

Facebook
Gebruikersavatar
bredewoldski

Clublid
Berichten: 411


Locatie: Regio Zwolle
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon 500 mm

Berichtdoor MarcB » di sep 10 2019 8:16 pm

Niet helemaal naar de vraagstelling maar kijk ook eens naar de nieuwe Nikon 500mm f/5.6. Niet alleen zeer scherp maar ook een snelle autofocus en daarnaast gewoon los uit de hand te gebruiken zonder statief :-) Hiervoor had ik de Nikon 400mm f/2.8 VRII en geen moment spijt gehad dat ik van dit overigens zeer mooie objectief afscheid heb genomen. Enige nadeel is de verkrijgbaarheid die nog zeer beperkt is.


Afbeelding

https://www.dpreview.com/articles/38899 ... -kamchatka
Gebruikersavatar
MarcB

Clublid
Berichten: 654


Locatie: Waalwijk
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon 500 mm

Berichtdoor ReneG » di sep 10 2019 9:10 pm

En als je hem nou eens gewoon een dagje huurt of zo. Huurprijs schommelt rond de 50 euro per dag. Dan weet je ineens veel meer.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5042


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon 500 mm

Berichtdoor ArendV » di sep 10 2019 10:44 pm

Ik vind het verhaal van bredewoldski vooral een verkooppraatje voor een objectief dat hij toevallig :wink: ook te koop heeft staan (en dat mijn verhaal minder past).
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
Gebruikersavatar
ArendV

Forumlid
Berichten: 2463


Locatie: Omgeving Breda
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon 500 mm

Berichtdoor bredewoldski » wo sep 11 2019 12:07 am

Arend 😁

Je snapt wel wat ik bedoel toch? Zijn vraag gaat over de 150-600 G2 tov van een 500mm f4 met autofocus (neem ik aan).
En niet over een manuele 500f4 (ben benieuwd wie daar tegenwoordig nog mee uit de voeten kan) 300f4 of een sigma 60-600.
Misschien moet Egbert aangeven wat hij fotografeert of wil fotograferen maar bij snelle actie, sport, vliegende vogels enz komt de 500mm zeker beter voor de dag, en is ook nog eens scherper!
Groet, Martin

Persoonlijke Website Nog steeds in aanbouw

Facebook
Gebruikersavatar
bredewoldski

Clublid
Berichten: 411


Locatie: Regio Zwolle
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Overig objectieven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten