Lens onscherp

Alles dat niet in een van de overige secties over objectieven past, kan je hier kwijt

Onderwerp:

Lens onscherp

Berichtdoor Michiel69 » ma dec 14 2020 8:25 pm

Ik heb hier een dx 55-200 objectief die niet zo scherp is als de andere lenzen. Kan je lens na laten kijken en opnieuw laten calibreren zeg maar?
Michiel69

Forumlid
Berichten: 16


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Lens onscherp

Berichtdoor Hans Braakhuis » di dec 15 2020 7:55 am

Natuurlijk kan dat. Als het om een nieuwe 55-200 gaat, dan heb je garantie. Bij de Nikon Service in Beverwijk is de service veelal wel gratis. Maar eigenlijk horen ze je terug te sturen naar de winkel waar je het objectief gekocht hebt.

Nikon Service:
Als u GARANTIE heeft betaalt u uiteraard GEEN kosten.
Als u om wat voor reden dan ook GEEN garantie heeft krijgt u te maken met:
43.56 EUR incl. BTW onderzoekskosten


Daar komt dan nog bij de reparatiekosten (je betaald dan geen onderzoekskosten), de porto en of eventueel reiskosten.

Calibreren kan op twee manieren, het objectief of de camera; deze link geeft een duidelijk overzicht:
https://www.canon.nl/pro/services/maintenance/camera-lens-focus-calibration/

Kijk ik nu zo rond, dan kost een 2dehans AF-S 55-200/4.0-5.6 G ED DX zo rond de 40 euro.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lens onscherp

Berichtdoor Ronald53 » di dec 15 2020 9:00 am

Michiel69 schreef:Ik heb hier een dx 55-200 objectief die niet zo scherp is als de andere lenzen. Kan je lens na laten kijken en opnieuw laten kalibreren zeg maar?
Michiel, vaak is het wel handig wat meer informatie te geven. In dit geval:
- Met welke camera werk je (kalibreren van een lens/cameracombinatie kan bijvoorbeeld niet bij de D3XXX en D5XXX series);
- Met welke andere lenzen vergelijk je je 55-200? Als dat goede primes zijn, dan is het verschil begrijpelijk;
- En heb je een voorbeeld van zo'n vergelijking?
Ronald
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1537


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lens onscherp

Berichtdoor Michiel69 » di dec 15 2020 9:33 am

Ronald53 schreef:
Michiel69 schreef:Ik heb hier een dx 55-200 objectief die niet zo scherp is als de andere lenzen. Kan je lens na laten kijken en opnieuw laten kalibreren zeg maar?
Michiel, vaak is het wel handig wat meer informatie te geven. In dit geval:
- Met welke camera werk je (kalibreren van een lens/cameracombinatie kan bijvoorbeeld niet bij de D3XXX en D5XXX series);
- Met welke andere lenzen vergelijk je je 55-200? Als dat goede primes zijn, dan is het verschil begrijpelijk;
- En heb je een voorbeeld van zo'n vergelijking?
Ronald
Ik ben maar een amateur kiekist.
De camera is een d3200 en ik vergelijk met de kit 18-55 en tamron 70-300. Allemaal dezelfde range. Maar ik merk dat de 55-200 gewoon achterblijft qua scherpte. Is niet slecht, maar kan gewoon beter.
Ik denk dat maar es een afspraak bjj chipclean ga maken zodra de wereld weer een beetje relaxed is.
Of zoals eerder aangegeven voor een paar tientjes een vervanger op de kop tikken.
Michiel69

Forumlid
Berichten: 16


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Lens onscherp

Berichtdoor Ronald53 » di dec 15 2020 9:48 am

Hallo Michiel, niks mis met een amateur, of met een D3200. Bij het maken van een goede foto zijn een heleboel andere aspecten minstens zo belangrijk als de vraag of de foto scherp of rete-scherp is. En met de D3200 en een DX55-200 moeten scherpe foto's ook mogelijk zijn. Maar: Bij de D3200 kan geen lenskalibratie van Nikon objectieven worden uitgevoerd. Dus die reis naar chipclean kun je je besparen. Tenzij je je chip wilt laten reinigen natuurlijk.
Groet,
Ronald
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1537


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lens onscherp

Berichtdoor ReneG » di dec 15 2020 9:57 am

De lens door Nikon laten controleren is waarschijnlijk duurder dan een 2e hands (of wellicht zelfs een nieuwe) kopen. Garantie zal er denk ik ook niet meer op zitten?

Ik zou eigenlijk eerst wel eens de foto's willen zien met EXIF voor de conclusie wordt getrokken dat de lens niet in orde is, en wat het daadwerkelijke verschil is in scherpte met de 18-55 en 70-300.

Er wordt m.i. te vaak een oorzaak gezocht in de apparatuur zonder eerst naar andere factoren als omstandigheden en instellingen te kijken. Overigens is het niet zo vreemd dat de 55-200 ietsje minder scherp is dan de 18-55, de 18-55 is voor wat het is een relatief scherpe lens. Dat zie ik ook bij dezelfde twee lenzen van een familielid, de 18-55 is iets scherper. Ik zou ook verwachten dat de 70-300 (afhankelijk van welke versie het is) iets scherper zou zijn. Maar ik weet niet wat het relatieve verschil in scherpte is.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5042


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lens onscherp

Berichtdoor Ronald53 » di dec 15 2020 10:20 am

Hier staat nog iets over hoe kalibratie in zijn werk gaat. Ook in het clubblad staat een artikel, maar daarvoor moet je lid zijn (aanrader). Maar waar het bijna altijd om gaat is het compenseren van een klein verschil in wat bij een bepaald objectief door de sensors als scherp wordt gezien. Inderdaad: sensors, meervoud dus, want de sensor waarmee de camera bepaalt of goed scherp is gesteld is bij een spiegelreflex een andere dan de sensor waarmee je beeld wordt geregistreerd. Als de scherpte daar niet goed mee te krijgen is, kan het zijn dat de elementen in je objectief niet correct op hun plek zitten. Misschien al vanaf de montage, of door een val of heftige trillingen. En om dat te verhelpen, zal je echt naar Nikon moeten, en dan wordt het al gauw duurder dan een andere gebruikte lens kopen.
Ronald
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1537


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lens onscherp

Berichtdoor gijs sandberg » di dec 15 2020 11:09 am

Michiel
De 55-200 DX zoomlenzen zijn gemaakt als (plastic) budget lens, alles dat je aan evt. calibratie of reparatie besteedt lijkt me te veel.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6804


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Lens onscherp

Berichtdoor Richard » wo dec 16 2020 8:57 am

Michiel69 schreef:Ik ben maar een amateur kiekist.

Hier nog één.
De camera is een d3200 en ik vergelijk met de kit 18-55 en tamron 70-300. Allemaal dezelfde range. Maar ik merk dat de 55-200 gewoon achterblijft qua scherpte. Is niet slecht, maar kan gewoon beter.

Plaats eens een foto, deze is met een 55-200 gemaakt:

Afbeelding
Kleine vossen op Flickr

Ik denk dat maar es een afspraak bjj chipclean ga maken zodra de wereld weer een beetje relaxed is.
Of zoals eerder aangegeven voor een paar tientjes een vervanger op de kop tikken.


Je mag onze 55-200 proberen of er verschil in zit.
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3575


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Overig objectieven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten