Advies over aanschaf lens voor full frame body

Alles dat niet in een van de overige secties over objectieven past, kan je hier kwijt

Onderwerp:

Advies over aanschaf lens voor full frame body

Berichtdoor Isa » zo jan 10 2021 2:43 pm

Beste mensen.

Ik fotografeer al jaren met Nikon.
Had altijd een kleinbeeld met een mooie Nikkor. Maar ging over naar full frame, een D610 .
De lens die ik had was niet te gebruiken voor full frame, dus kocht er wegens een beperkt budget een Tamron bij, SP 24-70mm F/2.8.
Ik ben echter helemaal niet zo blij met deze lens, heb veel last van onscherpte bij auto focus. Ik selecteer altijd waar het scherp moet zijn, maar pakt toch vaak de achtergrond.

Nu kan ik een Nikon ED AF-S Nikkor 28-70mm 1:2.8 D overnemen van iemand. Maar ik ben geen echte camera nerd.
Is denk ik al een wat oudere lens. Maar zijn er mensen met advies/meningen of dit een mooie lens is voor op mijn full frame D610?
Hoor graag reacties.

Groet

Isa
Isa

Forumlid
Berichten: 4


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Advies over aanschaf lens voor full frame body

Berichtdoor Ivan10 » zo jan 10 2021 4:37 pm

Als deze alternatieve lens minder onscherpte oplevert zou ik het doen. Maar werkt Automatic Focus met deze oudere lens op je D610?
Ivan10

Forumlid
Berichten: 647


Contacteer:

Onderwerp:

Re: Advies over aanschaf lens voor full frame body

Berichtdoor schilder » zo jan 10 2021 4:44 pm

Mogelijk de lens laten calibreren bij chip clean.
Zodat je zeker weet dat de focus goed os
Gebruikersavatar
schilder

Clublid
Berichten: 719


Locatie: nuenen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Advies over aanschaf lens voor full frame body

Berichtdoor henkk » zo jan 10 2021 5:30 pm

Welkom op het forum. Er is een plek om je verder voor te stellen, dat helpt ook bij advies.

Even een vraag: hoe kies je waar hij moet scherpstellen? M.a.w. af-c, af-s of wat anders? Enkel punt, 3-D tracking? Verander je het kader na het scherpstellen? Er zijn tal van mogelijkheden waardoor je foto niet (op de gewenste plek) scherp wordt. Dan helpt een andere lens ook niet.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4900


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Advies over aanschaf lens voor full frame body

Berichtdoor Isa » zo jan 10 2021 5:49 pm

Dank voor de reacties tot nu toe. Nog even tussendoor...heeft iemand ervaring met deze lens: Nikon ED AF-S Nikkor 28-70mm 1:2.8 D, als in, is het een goeie deal om die voor paar honderd euro over te nemen?
Isa

Forumlid
Berichten: 4


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Advies over aanschaf lens voor full frame body

Berichtdoor Isa » zo jan 10 2021 5:50 pm

Ivan10 schreef:Als deze alternatieve lens minder onscherpte oplevert zou ik het doen. Maar werkt Automatic Focus met deze oudere lens op je D610?



Tja...dat weet ik dus nog niet....
Isa

Forumlid
Berichten: 4


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Advies over aanschaf lens voor full frame body

Berichtdoor Isa » zo jan 10 2021 5:53 pm

henkk schreef:Welkom op het forum. Er is een plek om je verder voor te stellen, dat helpt ook bij advies.

Even een vraag: hoe kies je waar hij moet scherpstellen? M.a.w. af-c, af-s of wat anders? Enkel punt, 3-D tracking? Verander je het kader na het scherpstellen? Er zijn tal van mogelijkheden waardoor je foto niet (op de gewenste plek) scherp wordt. Dan helpt een andere lens ook niet.


Meestal Af-c meestal.
Kader verander ik iid nog wel soms daarna. Maar zeker niet altijd. Het ding is dat ik bij mijn vorige body/lens combinatie nooit zo tegen dit probleem aan ben gelopen.
Isa

Forumlid
Berichten: 4


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Advies over aanschaf lens voor full frame body

Berichtdoor henkk » zo jan 10 2021 6:29 pm

Als je AF-C gebruikt via de ontspanknop en je stelt scherp en herkadert daarna, stelt je camera opnieuw scherp en dan op het nieuwe scherpstelpunt. Tenzij je 3-D tracking gebruikt en goed oplet of het scherpstelpunt blijft 'zitten' op je onderwerp. Of als je 'back button focus' gebruikt maar daar hoor ik je ook niet over.

Die 28-70 zal wel werken op je D610 want die body heeft een scherpstelmotor. Maar probeer eerst eens het volgende: je scherpstelpunt met de multiselector verschuiven tot het op je onderwerp zit (als dat niet in het midden zit) en dan met AF-S scherpstellen. Gaat het dan nog steeds mis? Want ik kan me niet heel goed voorstellen dat het probleem door de lens komt. En het zou daarom jammer zijn een andere lens te kopen die vrijwel gelijk is aan je huidige terwijl je probleem niet wordt opgelost.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4900


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Advies over aanschaf lens voor full frame body

Berichtdoor John Jansen » zo jan 10 2021 6:48 pm

je hebt nu een 24-70 met waarschijnlijk scherpstel problemen die op te lossen zijn ( kalibreren van de lens óf anders je auto focus gebruiken), zoals Henkk aangeeft, als je de 28-70 overneemt ga je inleveren op je " groothoek " is voor een all round lens toch erg jammer.
John Jansen

Forumlid
Berichten: 1275


Locatie: Santa leaudrette
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Advies over aanschaf lens voor full frame body

Berichtdoor EdvandeZilver » zo jan 10 2021 8:32 pm

Ik weet niet welke versie van de 24-70 van Tamron je gebruikt, maar van de collega's die ik volg op Flickr zie ik i.c.m. Nikon fullframe ragscherpe foto's.
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3093


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Advies over aanschaf lens voor full frame body

Berichtdoor Ad B » ma jan 11 2021 9:21 am

Hoi,

ik heb beide versie's van de Tamron 24-70 gehad.
Ben er altijd zeer tevreden mee geweest, mooie scherpe platen mee geschoten.
Neem de tijd om met je camera om te leren gaan, leer 'm kennen.
Luister naar de adviezen omtrent het gebruik van het focussysteem.
Daarna de lens AF fine tunen in de camera (zelf of door Chip-Clean).
De G2 versie van de Tamron 24-70 kun je ook in de lens AF fine tunen, een mooi maar vrij tijdrovend werkje...
Ben nooit fan van de Nikon versie's geweest (24-70 of 28-70). Te groot, te zwaar en te duur...
Net te snel opgeven en geld over de balk gooien, energie in steken en doorgaan.
---
Gebruikersavatar
Ad B

Forumlid
Berichten: 564


Locatie: Sint Oedenrode
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Advies over aanschaf lens voor full frame body

Berichtdoor ReneG » ma jan 11 2021 10:38 am

Ik zou voor je een aan een andere lens begint eerst even uitzoeken wat er aan de hand is. Ik vermoed nl. dat het probleem waarschijnlijk meer in de autofocus instellingen zit; je zegt dat hij de achtergrond pakt, wat waarschijnlijk betekent dat hij er relatief ver langs zit. Dat doet me vermoeden dat dit eerder een AF instellingen probleem is dan een kalibratie- of lensprobleem.

Voor wat betreft de 28-70, op zich een prima lens. Echter wel wat zwaar voor op een D6xx camera en 28mm is vrij weinig groothoek (ik weet niet of je nog andere lenzen hebt?). Daarnaast staat de 28-70 er een klein beetje om bekend dat de motor het na een aantal jaren begeeft, al zijn er ook genoeg die daar geen last van hebben. Daarentegen zou ik een dergelijke lens voor het juiste bedrag (200 euro) waarschijnlijk zo erbij nemen als backup. ;)
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5042


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Advies over aanschaf lens voor full frame body

Berichtdoor Richard » ma jan 11 2021 10:53 am

Isa schreef:Dank voor de reacties tot nu toe. Nog even tussendoor...heeft iemand ervaring met deze lens: Nikon ED AF-S Nikkor 28-70mm 1:2.8 D, als in, is het een goeie deal om die voor paar honderd euro over te nemen?

Het objectief is berucht...: viewtopic.php?f=26&t=72128&p=915901&#p915901
Ik heb de witte variant, mijn avatar op Flickr: https://flic.kr/p/2j2DRVA
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3575


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Advies over aanschaf lens voor full frame body

Berichtdoor Gemmageluk60 » ma jan 11 2021 4:11 pm

Heb er op mijn D600 en D610 heel veel plezier van, vooral met binnenfoto's tijdens een feest (pre corona). Ik heb er nog 400 voor betaald, dus lijkt me een goede deal.
"Het leven draait niet om wachten tot de storm voorbij is, het gaat erom te leren dansen in de regen."-Vivian Greene
Gemmageluk60

Clublid
Berichten: 824


Locatie: Zoelen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Advies over aanschaf lens voor full frame body

Berichtdoor Wim kanis » ma jan 11 2021 4:41 pm

Isa schreef:Dank voor de reacties tot nu toe. Nog even tussendoor...heeft iemand ervaring met deze lens: Nikon ED AF-S Nikkor 28-70mm 1:2.8 D, als in, is het een goeie deal om die voor paar honderd euro over te nemen?


Nee, niet met de Nikon. Wel met de Tamron 24-70 1:2.8 op een Nikon full frame.
Een Tamron lens kan ook echt scherpe foto's leveren.
Wim kanis

Clublid
Berichten: 46


Locatie: Genemuiden
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Overig objectieven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten