nikkor 70-300 analoog

Alles dat niet in een van de overige secties over objectieven past, kan je hier kwijt

Onderwerp:

nikkor 70-300 analoog

Berichtdoor marouw » zo jun 06 2021 10:00 pm

Hoi, ik heb op mijn nikon D7500 een nikkor 70-300 geplaatst (analoge lens zat op body nikon F 65). Maakt best leuke foto's maar heeft geen vr enz.. Mijn sigma 150-500 heb ik verkocht omdat deze lens mij te zwaar werd. De koper zag mijn analoge lens en liet toen zijn 70-300 zien. Met VR in rode letters. Hij zei specifiek dat ik daar op moest letten als ik die zou kopen. Kan iemand mij uitleggen waarom dit is? Ik heb zelf het idee dat het zit in de stops vibratie reductie. De lens is heel licht. maar 450 gr. Als vervanging van de zware 150-500. Ik wilde zelf eerst kijken naar tamron of sigma 100-400 maar die zijn het dubbele aan gewicht.
Bedankt vast.
marouw

Forumlid
Berichten: 10


Ervaringsniveau: ***

Onderwerp:

Re: nikkor 70-300 analoog

Berichtdoor Hans Braakhuis » ma jun 07 2021 8:52 am

Op je Nikon passen en werken meerdere 70-300 zoomobjectieven:
AF 70-300 f/4-5,6 G uit 2000, nieuwprijs 175
AF 70-300 f/4-5,6 D ED uit 1998, nieuwprijs 400,
AF-S 70-300 f/4,5-5,6 G ED VR uit 2006, nieuwprijs 650
AF-P 70-300mm f/4.5-5.6 E ED VR uit 2018, nieuwprijs 755

Een Nikkor 70-300 analoog ken ik zo niet, alle 70-300 hebben AF en passen en werken (uitzonderingen) op alle digitale camera's. Waarschijnlijk heb je de eerste uit mijn rijtje.

De 1ste moet je niet serieus nemen. De nieuwprijs wijst er al naar. De 2de heb ik zelf, goed objectief. De 3de is de eerste met VR en VR kan handig zijn om trillingen aan het objectief te onderdrukken. Trillingen in de camera, door de spiegelklap, worden niet onderdrukt. Kijk eens: https://www.nikon.nl/nl_NL/product/nikk ... technology.
De derde heeft ook AF-S. Dat heb je met jouw camera niet nodig, maar is werkzaam op goedkopere Nikon modellen uit de D3xxx en D5xxx serie. En werkt ook op de nieuwe Z modellen. Zelf wil ik het niet, wat er niet in zit, kan ook niet kapot gaan. De AF-P objectieven heb ik nooit serieus genomen. Ze werken niet op alle Nikon camera's.
Of je VR nodig hebt hangt af wat je fotografeert. In de schemering kan het helpen.

Hier vindt je de gewichten: http://www.photosynthesis.co.nz/nikon/specs.html#70-xx
Hier de serie nummers, welke heb je zelf: http://www.photosynthesis.co.nz/nikon/s ... html#70-xx
Hier een Duitse prijslijst tweedehands: https://www.fotoversicherung.com/fotove ... ste-nikon/
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: nikkor 70-300 analoog

Berichtdoor marouw » ma jun 07 2021 12:08 pm

Dankjewel, poeh wat een informatie. leuk om te bewaren en af en toe te bestuderen. Net als die andere lijst wat over al de letters gaat , wat ze betekenen. (die vond ik ook van jou.) De lens die ik heb en heeft altijd op een analoge Nikon gezeten. F65.
Maar ik vroeg me af wat die rode letters VR de lens anders maakt dan die met VR in het zwart.
marouw

Forumlid
Berichten: 10


Ervaringsniveau: ***

Onderwerp:

Re: nikkor 70-300 analoog

Berichtdoor Ericb » ma jun 07 2021 2:01 pm

Beetje kort door de bocht Hans, om AFP objectieven niet serieus te nemen alleen omdat ze niet op alle body's werken. Mijn AF-P doet het perfect op mijn D850 en op mijn Z6. En is een stuk scherper boven de 250mm dan de oude versie uit 2006 die ik hiervoor had.
Nikon Z8, Z6 en wat lenzen en een hoop andere zooi.
Ericb

Clublid
Berichten: 799


Locatie: Nieuwegein
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: nikkor 70-300 analoog

Berichtdoor jvdme » ma jun 07 2021 10:52 pm

Misschien vind je op de website van Ken Rockwell het antwoord op jouw vraag. Er staan daar verschillende 70-300mm's en 75-300mm.
jvdme

Forumlid
Berichten: 446



Onderwerp:

Re: nikkor 70-300 analoog

Berichtdoor Ronald53 » ma jun 07 2021 11:15 pm

Helemaal mee eens, de AF-P voor de FX moet je wel degelijk serieus nemen. Met het argument dat een lens niet meetelt als-ie niet op alle bodies goed werkt, kun je ook alle Z-lenzen niet serieus nemen, die passen ook niet op alle Nikon bodies.
De AF-P voor DX wordt hier ook buiten beschouwing gelaten. Die is spotgoedkoop, superlicht, heeft goede VR en is kwalitatief heel behoorlijk. Ik heb het er al eerder over geschreven en als je gaat zoeken, gebruik dan ook het keyword camerastuffreview.
Succes,
Ronald

Ik fotografeer, dus ik ben.
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Online
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1537


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: nikkor 70-300 analoog

Berichtdoor EdvandeZilver » ma jun 07 2021 11:39 pm

Ik heb geen ervaring met de AF-P, maar wel met de AF-S 70-300 f/4,5-5,6 G ED VR.
Opnamen boven de 200mm gemaakt met dit objectief konden mij niet bekoren, en opnamen op 300mm al helemaal niet. Tamelijk zwak contrast en niet echt scherp, zelfs niet op statief én met VR uit.
Wat ik links en rechts gezien heb van de AF-P, daarvan zijn de plaatjes veel sprankelender.
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3093


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: nikkor 70-300 analoog

Berichtdoor Ronald53 » di jun 08 2021 8:02 am

Deze constatering van Ed sluit wel aan bij het beeld dat ik heb op basis van testen op o.a. camerastuffreview: De AF-P FX is beter dan de AF-S, en zelfs de goedkope AF-P DX is waarschijnlijk beter. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat op de D5600 het verschil tussen FX en DX versies niet opvallend was. Opvallend klein misschien, gezien het prijsverschil.
Groet,
Ronald

Ik fotografeer, dus ik ben.
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Online
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1537


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: nikkor 70-300 analoog

Berichtdoor Skippy » di jun 08 2021 8:48 am

De actuele nieuwprijs die Hans vermeld voor de AF-P is niet 755 maar 599.
Online
Skippy

Moderator
Berichten: 11596


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: nikkor 70-300 analoog

Berichtdoor Hans Braakhuis » di jun 08 2021 3:13 pm

M'n nieuwprijs is uit 2018, genoemd door Nikon als zijnde de adviesprijs. Toen het objectief splinternieuw was in 2017 konden we er op NCN glasdag in Apeldoorn mee spelen. Dat ene exemplaar was redelijk beroerd. De adviesprijs was toen 879€. Was dus niet de enige die de kwaliteit te laag of de prijs te hoog vond. Heb die test nooit gepubliceerd, want één exemplaar !!

http://nikon.grayling.nl/156708-de-nieu ... r-telezoom
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: nikkor 70-300 analoog

Berichtdoor marouw » di jun 15 2021 2:40 pm

Bedankt voor alle reacties. Ik heb zojuist de Nikon AF-S 70-300mm f/4.5-5.6G VR IF-ED gekocht. Tweede generatie VR staat er bij de beschrijving.
marouw

Forumlid
Berichten: 10


Ervaringsniveau: ***


Terug naar “Overig objectieven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten