Lensen wisselen, gewoonten en lessen?

Alles dat niet in een van de overige secties over objectieven past, kan je hier kwijt

Onderwerp:

Re: Lensen wisselen, gewoonten en lessen?

Berichtdoor RGS » di apr 02 2024 8:04 pm

Dank allemaal!

De rode draad is me wel duidelijk geworden
- Niet te moeilijk doen over wisselen van lenzen (op locatie)
- Vermijd een zandstorm en zwemmen
- Meerdere camera's is fijn maar je moet ook niet teveel slepen met spullen
- De 28-400 is een fijne allround vakantielens

:D
Nikon Z9 | Z 14-30 f4.0 | Z 24-70 f2.8 | Z 70-200 f2.8 | TC 2.0 | Ricoh GRIII

Hobbyfotograaf, geen perfecte plaatjes maar plaatjes die mijn herinneringen vastleggen. Flickr.
Gebruikersavatar
RGS

Clublid
Berichten: 209


Locatie: Voorburg
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lensen wisselen, gewoonten en lessen?

Berichtdoor Skippy » di apr 02 2024 9:02 pm

:D goed de essentie samengevat!
Skippy

Moderator
Berichten: 11695


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lensen wisselen, gewoonten en lessen?

Berichtdoor EdvandeZilver » di apr 02 2024 9:51 pm

Plus het feit dat je deze optie hebt met je Z9: Sensor Shield
https://onlinemanual.nikonimglib.com/z9 ... f_276.html
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3159


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lensen wisselen, gewoonten en lessen?

Berichtdoor RGS » di apr 02 2024 9:54 pm

Inderdaad is de Z9 niet zo’n probleem, deze heeft immers nog een extra bescherming. Zou eigenlijk voor elke camera standaard moeten zijn.
Nikon Z9 | Z 14-30 f4.0 | Z 24-70 f2.8 | Z 70-200 f2.8 | TC 2.0 | Ricoh GRIII

Hobbyfotograaf, geen perfecte plaatjes maar plaatjes die mijn herinneringen vastleggen. Flickr.
Gebruikersavatar
RGS

Clublid
Berichten: 209


Locatie: Voorburg
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lensen wisselen, gewoonten en lessen?

Berichtdoor Gemmageluk60 » wo apr 03 2024 11:13 am

Beetje flauwe antwoorden allemaal op mijn reactie, ik bedoelde dat ik normaliter twee camera's bij me heb met een bereik van 28-70 en 70-200, dan hoef ik niet te wisselen.
Maar door overvloedige regenval mijn oude D700 erbij gepakt heb en daar de 70-200 opgeschroefd heb, dat vond ik een uitdaging.
Patrick, je hebt wel gelijk als je zegt dat ik veel meesleep.
"Het leven draait niet om wachten tot de storm voorbij is, het gaat erom te leren dansen in de regen."-Vivian Greene
Gemmageluk60

Clublid
Berichten: 844


Locatie: Zoelen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lensen wisselen, gewoonten en lessen?

Berichtdoor EdvandeZilver » wo apr 03 2024 12:27 pm

Ik lees eigenlijk géén flauwe antwoorden.
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3159


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lensen wisselen, gewoonten en lessen?

Berichtdoor ben42 » wo apr 03 2024 1:59 pm

Zelf heb ik bij mijn D7200 meestal de 8-16 en de 18-200 bij me. Er is geen all-round lens die ook de 8 mm afdekt. Meestal heb ik de 8 mm bevestigd. Waarom? Gewoon mijn ding.

Ooit: D70 met een niet verwijderbaar plekje op de sensor. Nieuwe camera (vanwege dat plekje), maar wilde minimaal wisselen, daarom een 18-200 gekocht. Maar stof krijg je toch :( en bij de aanschaf van een 8-16 toch maar weer gewoon gaan wisselen.

Nog niet genoemd: Wisselen kost tijd. Die tijd kun je dan niet besteden aan fotograferen. Soms heb je gewoon minder tijd of staan er mensen op je te wachten. In dat soort gevallen neem ik dan vaak niet de tijd om te wisselen, vooral omdat je dan even later weer terug wilt wisselen.

Ben

Lefty Loosey, Righty Tighty
Daar denkt Nikon heel anders over.
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2635


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Lensen wisselen, gewoonten en lessen?

Berichtdoor DannySan » do apr 04 2024 2:04 pm

Qua uitvoering van mijn tas en body/lenzen heb ik eigenlijk standaard de kitlens op mijn camera zitten. Afhankelijk van wat ik ga doen wissel ik voor het begin van dingen dan naar de juiste lens.
Ik zoek een rustig hoekje/plekje en zet de lens die er op moet gaan op de kop neer en draai de achterdop handlos.
Dan (check camera is uit) de camera naar beneden wijzen, oude lens er af, naast de nieuwe, achterdop meteen op de 'oude' en meteen de nieuwe lens op de camera: klik, klaar.
Dan de achterdop op de oude lens vast, in de tas, lensdop van de nieuwe af en in de broekzak en: gaan :-)

Tof om te zien dat er zelfs camera's zijn met zo'n shield; is natuurlijk het topmodel en voor mijn budget niet besteed maar het idee vind ik wel top. Voor wat betreft vervuiling e.d. ga ik 1x per 2 jaar naar Chipclean met de hele boel en dan wordt alles weer netjes en schoon.
Gebruikersavatar
DannySan

Clublid
Berichten: 3843


Locatie: Groningen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Lensen wisselen, gewoonten en lessen?

Berichtdoor RGS » do apr 04 2024 6:37 pm

@DannySan: ik heb exact dezelfde procedure voor wisselen. Komt goed dus :thumbup:
Nikon Z9 | Z 14-30 f4.0 | Z 24-70 f2.8 | Z 70-200 f2.8 | TC 2.0 | Ricoh GRIII

Hobbyfotograaf, geen perfecte plaatjes maar plaatjes die mijn herinneringen vastleggen. Flickr.
Gebruikersavatar
RGS

Clublid
Berichten: 209


Locatie: Voorburg
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lensen wisselen, gewoonten en lessen?

Berichtdoor Skippy » do apr 04 2024 6:49 pm

Onder ideale omstandigheden is het makkelijk. Maar je,zult er ook handig in moeten zijn of worden als er geen rustig plekje/bankje is. Bijvoorbeeld op straat.
Skippy

Moderator
Berichten: 11695


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lensen wisselen, gewoonten en lessen?

Berichtdoor Stijn Smits » do apr 04 2024 7:06 pm

Ik wissel eigenlijk in vrijwel alle omstandigheden, regen, sneeuw en ook wel op het strand. Ik probeer achter de klep van m'n tas te wisselen en er niet te panisch over te doen. Ik merk wel dat veel stof niet van de daadwerkelijke wissel komt maar vaak van de doppen die na het wisselen op de lens of camera gaan, ik blaas die vaak even schoon.
Stijn Smits

Forumlid
Berichten: 272


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lensen wisselen, gewoonten en lessen?

Berichtdoor Karina2 » do apr 04 2024 11:07 pm

Dat laatste overkomt mij ook. Ik vond het stof op mijn sensor er wat raar gevormd uitzien en ben zelf best behoedzaam met lenzen wisselen. Daarom tijdens de sensorreiniging eens nagevraagd wat voor stof dat was en hoe het daar komt. Toen kreeg ik te horen hoogstwaarschijnlijk door de doppen. Sindsdien blaas ik die ook steeds schoon voordat ik ze opschroef.
Karina2

Bladredactie
Berichten: 1584


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lensen wisselen, gewoonten en lessen?

Berichtdoor jvdme » vr apr 05 2024 3:03 pm

Ik wissel nooit objectieven in de buitenlucht; ik zet thuis een objectief op de body (welke, dat hangt van het onderwerp af) en doe het daar mee.
(Vroeger wel problemen gehad met stof/vuil op de sensor; kon ik thuis honderden foto's gaan retoucheren.)
Daarom heb ik nu dus ook alleen maar objectieven, die aan deze werkwijze voldoen: 10-24mm, 18-55mm, 18-135mm en 35mm (Fuji).
Het werkt prima.
jvdme

Forumlid
Berichten: 447




Terug naar “Overig objectieven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast