Lensen wisselen, gewoonten en lessen?

Alles dat niet in een van de overige secties over objectieven past, kan je hier kwijt

Onderwerp:

Lensen wisselen, gewoonten en lessen?

Berichtdoor RGS » ma apr 01 2024 6:11 pm

Ik ben nog een beginnende hobby fotograaf en heb een vraagje aan jullie.

Voor ik op pad ga doe ik vaak mijn huiswerk met Google map, streetview en PhotoPills zodat ik zo goed mogelijk kan inschatten welke lens ik er het beste op kan zetten (vaak groothoek of standaardlens). Liever wissel ik geen lens op locatie of buiten.

Hoe zit dat bij jullie? Maakt het voor jullie niet uit om buiten te wisselen? Of hebben jullie andere gewoonten, ‘procedures’ of lessen over het wisselen van lenzen?

Ben wel benieuwd!
Nikon Z9 | Z 14-30 f4.0 | Z 24-70 f2.8 | Z 70-200 f2.8 | TC 2.0 | Ricoh GRIII

Hobbyfotograaf, geen perfecte plaatjes maar plaatjes die mijn herinneringen vastleggen. Flickr.
Gebruikersavatar
RGS

Clublid
Berichten: 209


Locatie: Voorburg
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lensen wisselen, gewoonten en lessen?

Berichtdoor ReneG » ma apr 01 2024 6:53 pm

Ik wissel wanneer het me uitkomt en dat doe ik al vele jaren, ik heb geen zorgen omtrent wisselen op lokatie (binnen of buiten). Bij regen probeer ik onder een afdakje te staan of gebruik ik een paraplu of werk ik onder de klep van mijn rugzak. Ik ben ook niet bang voor een paar druppels op de lens of een klein beetje vocht op het binnenste element. Interessant feit is dat er binnen vaak meer stof aanwezig is dan buiten, alleen waait het binnen wat minder. :) Ik had veel meer last van stof toen ik nog goedkopere zoomlenzen gebruikte zonder weathersealing (= stofzuigers). Sinds ik alleen nog maar weathersealed zoomlenzen gebruik heb ik weinig tot geen last meer van stof.