Lensen wisselen, gewoonten en lessen?

Alles dat niet in een van de overige secties over objectieven past, kan je hier kwijt

Onderwerp:

Lensen wisselen, gewoonten en lessen?

Berichtdoor RGS » ma apr 01 2024 6:11 pm

Ik ben nog een beginnende hobby fotograaf en heb een vraagje aan jullie.

Voor ik op pad ga doe ik vaak mijn huiswerk met Google map, streetview en PhotoPills zodat ik zo goed mogelijk kan inschatten welke lens ik er het beste op kan zetten (vaak groothoek of standaardlens). Liever wissel ik geen lens op locatie of buiten.

Hoe zit dat bij jullie? Maakt het voor jullie niet uit om buiten te wisselen? Of hebben jullie andere gewoonten, ‘procedures’ of lessen over het wisselen van lenzen?

Ben wel benieuwd!
Nikon Z9 | Z 14-30 f4.0 | Z 24-70 f2.8 | Z 70-200 f2.8 | TC 2.0 | Ricoh GRIII

Hobbyfotograaf, geen perfecte plaatjes maar plaatjes die mijn herinneringen vastleggen. Flickr.
Gebruikersavatar
RGS

Clublid
Berichten: 209


Locatie: Voorburg
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lensen wisselen, gewoonten en lessen?

Berichtdoor ReneG » ma apr 01 2024 6:53 pm

Ik wissel wanneer het me uitkomt en dat doe ik al vele jaren, ik heb geen zorgen omtrent wisselen op lokatie (binnen of buiten). Bij regen probeer ik onder een afdakje te staan of gebruik ik een paraplu of werk ik onder de klep van mijn rugzak. Ik ben ook niet bang voor een paar druppels op de lens of een klein beetje vocht op het binnenste element. Interessant feit is dat er binnen vaak meer stof aanwezig is dan buiten, alleen waait het binnen wat minder. :) Ik had veel meer last van stof toen ik nog goedkopere zoomlenzen gebruikte zonder weathersealing (= stofzuigers). Sinds ik alleen nog maar weathersealed zoomlenzen gebruik heb ik weinig tot geen last meer van stof.

Natuurlijk zitten er grenzen aan, als het zand me om de oren vliegt of wanneer ik bij harde wind in waterspray sta wissel ik niet. Bij zout water pas ik ook wat beter op. Maar een beetje wind of een buitje schrikken me totaal niet af.

Naar mijn mening zijn mensen vaak onnodig bezorgd, je apparatuur kan veel meer hebben dan je denkt en stof komt er toch wel in. Je hebt feitelijk maar 2 risico's zijn, dat is stof in de camera/op de sensor (dat kun je (laten) reinigen). Vocht in de camerabehuizing is natuurlijk ook niet wenselijk, maar bij hoge luchtvochtigheid of wisselingen van temperatuur krijg je met condensvorming te maken (ook binnenin de camera) en dat overleeft je camera ook. En dan zijn er nog bepaalde modellen camera's waarbij oliespetters van de sluiter op de sensor terecht kwamen. Hinderlijk, maar ook dat is schoon te maken, het maakt de camera niet kapot.

Qua wisselen is het wel handig om de opening van de camera altijd naar beneden te houden, dat maakt de kans dat er iets in de camera terecht komt heel klein. Wisselen is seconden werk, kwestie van handigheid erin krijgen.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5048


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lensen wisselen, gewoonten en lessen?

Berichtdoor Patrick » ma apr 01 2024 7:03 pm

Objectieven wisselen hoort er wel een beetje bij natuurlijk, hoewel ik merk dat ik tegenwoordig vaak met een enkel objectief rondloop, wat vaak nog een prime is ook! Het is een mindset; je moet er tegen kunnen dat je vast zit aan je keuze.

Angst voor een stofje in je camera vind ik in de meeste omstandigheden ongegrond. En zeker tegenwoordig, zonder een spiegel in je camera, is het ook nog eens makkelijk zelf te verhelpen mocht het je wel een keer gebeuren. Afgaande op wat ik van je langs zie komen zou ik gewoon zowel de 14-30/4 en een ander objectief meenemen als je denkt het nodig te kunnen hebben. En dat verwacht ik natuurlijk ook van je komende vrijdag; gewoon een tas vol zodat ik wat lenen kan. :prost:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26855


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lensen wisselen, gewoonten en lessen?

Berichtdoor Skippy » ma apr 01 2024 7:32 pm

Ik heb geen wisselangst maar als het even kan ga ik gericht te werk. Dat wil zeggen dat als ik ergens op locatie fotografeer ik eerst wat rondloop om indrukken op te doen. Daarna heb ik meestal wel een idee wat met welk objectieven te fotograferen. Meestal eerst groothoek of normaal, en daarna details met een langer brandpunt. Op die manier houd ik het wisselen beperkt. Maar zoals de anderen aangeven, wees niet bang om - voorzichtig - te wisselen. Wel handig om thuis een vaste procedure te oefenen zodat je ter plekke voorbereid bent.
Online
Skippy

Moderator
Berichten: 11696


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lensen wisselen, gewoonten en lessen?

Berichtdoor annoh » ma apr 01 2024 7:43 pm

Ik wandel graag, in steden als Amsterdam, Antwerpen, Berlijn, Hanoi, Mumbai e.d..

Ik bedenk welk perspectief ik op de foto wil. Dat bepaalt mijn lenskeuze voor die dag en welke van de 3 ik thuis laat.

Zie voorbeeld hieronder. Ik wist ongeveer hoe station Antwerpen uit zou zien. Een bepaalde manier wilde ik dat weergegeven, die dag nam ik dus een 70-200mm mee.

Lens wisselen doe ik met wind in de rug. Google maps o.i.d. gebruik ik niet.

Afbeelding
Wat digitale spulletjes en een analoog setje bestaande uit Nikon F2A en een Nikkor 50mm/1.4.
https://www.annohuidekoper.nl/
Online
annoh

Forumlid
Berichten: 376


Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Lensen wisselen, gewoonten en lessen?

Berichtdoor Peter » ma apr 01 2024 7:48 pm

Ik wissel gewoon.., het moet er maar tegen kunnen he :-)
tenzij er extreme omstandigheden zijn...,

Vaak bu'j te bang! :D
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7772


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Lensen wisselen, gewoonten en lessen?

Berichtdoor EdvandeZilver » ma apr 01 2024 8:41 pm

Als ik ergens heen ga heb ik meestal het bereik van 24-70 en 70-200mm bij me.
Het objectief dat tijdens het fotograferen ongebruikt in de tas zit heeft een speciaal iets op de lensvatting, genaamd "camera body". Blijven alle interne delen gegarandeerd schoon :wink2:

Maar zonder gekkigheid, als de 14-24 op 'n body moet gaat ie er gewoon op. Ik let er wel een beetje op dat de open body met de opening naar beneden wijst tijdens het wisselen.
De zichtbare stofjes die zich openbaarden op de opnamen heb ik er tot nu toe met de blaasbalg uit kunnen krijgen.
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3159


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lensen wisselen, gewoonten en lessen?

Berichtdoor gijs sandberg » ma apr 01 2024 9:35 pm

Richard,
Ik zou niet zo angstig zijn, afgezien van Z kameras zonder afscherming of sluiter.
Alternatief: een kamera op iedere lens die je denkt nodig te hebben :evil:
Groeten, Gijs (bezit toch meer lenzen dan kameras)
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6823


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Lensen wisselen, gewoonten en lessen?

Berichtdoor Tony D » ma apr 01 2024 9:58 pm

Met die nieuwe 28-400 van Nikon hoef je (bijna) niet meer te wisselen😜
Alleen nog een 14-30 erbij voor de groothoek.

Ton
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, 70-300 VR met FTZii, SB700; en medewerker bladredactie
Gebruikersavatar
Tony D

Moderator
Berichten: 2788


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lensen wisselen, gewoonten en lessen?

Berichtdoor Gemmageluk60 » di apr 02 2024 10:15 am

Voor een wedstrijd onlangs drie camera's mee, de Fuji X-T5 en de Nikon 850D om mee te werken en de D700 als reserve. Toen het op het moment dat ik moest fotograferen begon te plenzen. De Fuji en de 850D meteen in de tas met regenbescherming. De 70-200 2.8 op de D700 gezet en in al die jaren dat ik fotografeer nog nooit zo'n natte camera gehad. Na de opnames (het werd steeds iets droger, gelukkig) in de kantine een droge doek gevraagd en wel een kwartier gepoetst. Thuis op de schoorsteen gelegd en na een week lijkt alles het nog te doen.
"Het leven draait niet om wachten tot de storm voorbij is, het gaat erom te leren dansen in de regen."-Vivian Greene
Gemmageluk60

Clublid
Berichten: 847


Locatie: Zoelen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lensen wisselen, gewoonten en lessen?

Berichtdoor Peter » di apr 02 2024 6:27 pm

ja, maar wat heb je dan (eventueel) gewisseld ? daar ging het toch over
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7772


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Lensen wisselen, gewoonten en lessen?

Berichtdoor gijs sandberg » di apr 02 2024 6:40 pm

Peter,
Ik denk dat Gemma wilde melden dat het een week niet geregend heeft op/bij haar locatie :ugeek:
Ik zou al voor/tijdens zo'n regenbui gaan schuilen...
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6823


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Lensen wisselen, gewoonten en lessen?

Berichtdoor Patrick » di apr 02 2024 7:00 pm

Ik lees vooral dat Gemma nog loopt te slepen met spullen, iets wat ik al jaren niet meer doe. Als ik iets als een huwelijk fotografeer, dan heb ik wel twee camera's bij me. Anders zelden; hooguit met twee primes erop. Dat is dan meer uit praktische overwegingen terwijl ik wel met primes wil schieten. Zo niet, dan is het gewoon een zoom op een enkele camera met eventueel wat in de tas erbij.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26855


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lensen wisselen, gewoonten en lessen?

Berichtdoor henkk » di apr 02 2024 7:04 pm

Als ik het goed lees heeft Gemma de 70-200 naar de D700 gezet en verder recht gedaan aan haar onderschrift 🙂
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4953


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lensen wisselen, gewoonten en lessen?

Berichtdoor Thymen » di apr 02 2024 7:33 pm

uit je onderschrift maak ik op dat je een pro-camera (Z9) met drie pro-level lenzen hebt. Hoe denk je dat een pro-fotograaf daar mee om zou gaan? Als het spul tegen dergelijk ge/mis/bruik kan, dan denk ik dat jij je geen zorgen hoeft te maken.... :wink:
Z8 / 50 / 24-120 / 105 / 180-600 / Zf / Voigtländer 35 f2 / Godox V1
Gebruikersavatar
Thymen

Clublid
Berichten: 106


Locatie: Enschede
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Overig objectieven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten