Advies/tips/ervaringen gevraagd

Alles dat niet in een van de overige secties over objectieven past, kan je hier kwijt

Onderwerp:

Re: Advies/tips/ervaringen gevraagd

Berichtdoor DannySan » vr apr 05 2024 1:56 pm

gijs sandberg schreef:Danny,
Ik noemde de 24-120 alleen vanwege het handige bereik, als men bij goed licht slechts 1 lens wil meenemen.
De eerste versies van de 24-120 waren geen hoogvliegers.
De recente Z versie schijnt dat wel te zijn, met een passend prijskaartje van ca E 1100.
Groeten, Gijs


Hoi Gijs, dat snap ik volledig hoor. Ik zoek ook voor - in vele van de situaties waarin ik nu foto's maak - een 1 lens oplossing. Dat wil niet zeggen dat er niet in de toekomst iets bij komt natuurlijk. De 85mm blijft sowieso (of dat nu deze AF-S / G-versie is, of een Z - of wellicht de Viltrox).

De reviews van deze zijn inderdaad lovend, en zijn op niveau (en soms beter) dan de 24-70 f/4.
Gebruikersavatar
DannySan

Clublid
Berichten: 3846


Locatie: Groningen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Advies/tips/ervaringen gevraagd

Berichtdoor Bert vD » vr apr 05 2024 2:56 pm

Het is dat ik de 85/1.8 al heb. Anders moesten we ms eens even praten. De! ontdekking van 2023 was voor mij de D5500. Allereerst vanwege het gewicht. Maar ook de prima kwaliteit (voor mij dan als bescheiden amateurtje). Naast m'n Olympus-set breid ik met dank aan de Z-lijn mijn Nikon APS-C vrolijk verder uit. En eerlijk is eerlijk. Ik doe dat ook vooral omdat ik al vanaf m'n 16e met Nikon fotografeer. Ook een soort NAS.
Groet Bert
Gebruikersavatar
Bert vD

Nieuwsbrief Redactie
Berichten: 1478


Locatie: Salland Overijssel
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Advies/tips/ervaringen gevraagd

Berichtdoor DannySan » vr apr 05 2024 3:02 pm

Bert vD schreef:Het is dat ik de 85/1.8 al heb. Anders moesten we ms eens even praten. De! ontdekking van 2023 was voor mij de D5500. Allereerst vanwege het gewicht. Maar ook de prima kwaliteit (voor mij dan als bescheiden amateurtje). Naast m'n Olympus-set breid ik met dank aan de Z-lijn mijn Nikon APS-C vrolijk verder uit. En eerlijk is eerlijk. Ik doe dat ook vooral omdat ik al vanaf m'n 16e met Nikon fotografeer. Ook een soort NAS.


Haha, praten kan altijd maar voor wat betreft de 85 denk ik dat die de minste prioriteit heeft. Ook voor mij is het een soort NAS natuurlijk, maar ook een praktisch ding. Voor wat betreft het budget kijk ik ook naar wat de "oude" F-mount nog voor glasopties heeft.
Gebruikersavatar
DannySan

Clublid
Berichten: 3846


Locatie: Groningen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Advies/tips/ervaringen gevraagd

Berichtdoor annoh » vr apr 05 2024 3:58 pm

@Danny
Focal Length Percentage:
85 34%
70 12%
24 11%
50 8%
200 5%


Maar mijn vraag luidde anders. Namelijk wanneer je de foto opnieuw zou maken, met welke diafragma en brandpuntafstand zou je dan de foto maken? Pas dan weet je wat je nu zou moeten aanschaffen.
Wat digitale spulletjes en een analoog setje bestaande uit Nikon F2A en een Nikkor 50mm/1.4.
https://www.annohuidekoper.nl/
annoh

Forumlid
Berichten: 376


Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Advies/tips/ervaringen gevraagd

Berichtdoor Skippy » vr apr 05 2024 4:08 pm

annoh schreef:Maar mijn vraag luidde anders. Namelijk wanneer je de foto opnieuw zou maken, met welke diafragma en brandpuntafstand zou je dan de foto maken? Pas dan weet je wat je nu zou moeten aanschaffen.

Vind ik een vraag die niet realistisch is. Verwacht je dan dat iemand zich terug in de tijd verplaatst om dat voor meerdere foto's te beoordelen? Ik denk dat zeker in deze situatie met gezond verstand, inzicht in de intereresses en enige ervaring goed ingeschat kan worden wat andere apparatuur voor meerwaarde zal zijn. Volgens mij weet Danny dat ook wel en is zijn vraag meer als een duwtje in de rug ter bevestiging te zien.
Skippy

Moderator
Berichten: 11696


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Advies/tips/ervaringen gevraagd

Berichtdoor EdvandeZilver » vr apr 05 2024 5:49 pm

Overigens is het criterium "brandpunt" belangrijker dan het diafragma waarmee je zou kunnen schieten. Per onderwerp en afhankelijk van de achtergrond, of vervaging in je scherptediepte, bepaal je pas het te gebruiken diafragma.
Dus het lijstje van Danny is wel zeer zeker bruikbaar, en aangaande de percentages bij de brandpunten kom je toch aardig in de buurt van 'n 24-120mm.
Het te besteden budget speelt natuurlijk ook een rol.
Het is dat Dany niet hier in de buurt woont, want anders had hij van mij een weekje een bereik van 14 tot 400mm kunnen lenen met 'n f-getal van 2.8 tot 5.6.
Voor je tot aanschaf van dure spullen overgaat is uitproberen de beste optie.
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3159


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Advies/tips/ervaringen gevraagd

Berichtdoor DannySan » vr apr 05 2024 6:13 pm

annoh schreef:@Danny
Focal Length Percentage:
85 34%
70 12%
24 11%
50 8%
200 5%


Maar mijn vraag luidde anders. Namelijk wanneer je de foto opnieuw zou maken, met welke diafragma en brandpuntafstand zou je dan de foto maken? Pas dan weet je wat je nu zou moeten aanschaffen.


Bedankt annoh voor je aanvulling, maar op deze manier bekijk ik mijn fotografie niet (niet serieus genoeg wellicht, of een andere visie dan jij zelf aanhangt). De foto's die ik heb gemaakt, zijn toen gemaakt met instelling x en brandpuntsafstand y. Waarom? Omdat ik dat toen zo wilde, dus ik vind het lijstje (handig trouwens zo!) een goede indicatie dat ik dénk dat ik het stukje van 120-200 ga 'missen' maar dan in de praktijk maar 8% van mijn beelden over de afgelopen 3 jaar daadwerkelijk in dat bereik zat. Dan maar een beetje croppen :-)
Gebruikersavatar
DannySan

Clublid
Berichten: 3846


Locatie: Groningen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Advies/tips/ervaringen gevraagd

Berichtdoor henkk » vr apr 05 2024 6:15 pm

Ik zie nog geen melding van de nieuwe Tamron 28-75 versie 2. Die zou flink verbeterd zijn tov de Nikon die de versie 1 is.
Er loopt ook een draadje over.
Alleen dan geen afscheid van de 70-200 nemen.
Voor 24-28 mm kun je de Z 24-50 houden, of een prime zoeken voor op de FTZ.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4953


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Advies/tips/ervaringen gevraagd

Berichtdoor DannySan » vr apr 05 2024 6:17 pm

Skippy schreef:
annoh schreef:Maar mijn vraag luidde anders. Namelijk wanneer je de foto opnieuw zou maken, met welke diafragma en brandpuntafstand zou je dan de foto maken? Pas dan weet je wat je nu zou moeten aanschaffen.

Vind ik een vraag die niet realistisch is. Verwacht je dan dat iemand zich terug in de tijd verplaatst om dat voor meerdere foto's te beoordelen? Ik denk dat zeker in deze situatie met gezond verstand, inzicht in de intereresses en enige ervaring goed ingeschat kan worden wat andere apparatuur voor meerwaarde zal zijn. Volgens mij weet Danny dat ook wel en is zijn vraag meer als een duwtje in de rug ter bevestiging te zien.


Dankje Skippy, ik wil mezelf zekers niet een zeer ervaren fotograaf noemen; maar gezien de line-up; mijn wens en het budget is het antwoord éigenlijk al wel duidelijk. Wel nog eerst even die lens op m'n camera zien en voelen, kan helaas alleen een beetje in de camerawinkel want in de praktijk kom je de 24-120 ook nog niet echt veel tegen.
Gebruikersavatar
DannySan

Clublid
Berichten: 3846


Locatie: Groningen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Advies/tips/ervaringen gevraagd

Berichtdoor DannySan » vr apr 05 2024 6:18 pm

EdvandeZilver schreef:Overigens is het criterium "brandpunt" belangrijker dan het diafragma waarmee je zou kunnen schieten. Per onderwerp en afhankelijk van de achtergrond, of vervaging in je scherptediepte, bepaal je pas het te gebruiken diafragma.
Dus het lijstje van Danny is wel zeer zeker bruikbaar, en aangaande de percentages bij de brandpunten kom je toch aardig in de buurt van 'n 24-120mm.
Het te besteden budget speelt natuurlijk ook een rol.
Het is dat Dany niet hier in de buurt woont, want anders had hij van mij een weekje een bereik van 14 tot 400mm kunnen lenen met 'n f-getal van 2.8 tot 5.6.
Voor je tot aanschaf van dure spullen overgaat is uitproberen de beste optie.


Bedankt EdvandeZilver! Het klinkt aanlokkelijk genoeg om de trip richting Arnhem (omgeving) te wagen; maar ik ben bang dat de NAS in volle hevigheid dan zal toeslaan? :oops:
Het is ook dat er eigenlijk binnen de Z-vatting ook geen andere keus is nu.
Gebruikersavatar
DannySan

Clublid
Berichten: 3846


Locatie: Groningen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Advies/tips/ervaringen gevraagd

Berichtdoor Nikkormaat » vr apr 05 2024 6:21 pm

In de praktijk kom je de 24-120 ook nog niet echt veel tegen.

Als je voor een NCN uitje intekent, zal er vast een lid zijn die hem in zijn tas heeft om uit te proberen
In ruim 55 jaar van Diana, Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2780


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Advies/tips/ervaringen gevraagd

Berichtdoor DannySan » vr apr 05 2024 6:23 pm

Nikkormaat schreef:
In de praktijk kom je de 24-120 ook nog niet echt veel tegen.

Als je voor een NCN uitje intekent, zal er vast een lid zijn die hem in zijn tas heeft om uit te proberen


Het traject voor clublid is in de maak, maar ik moet eventjes geduld hebben tot dat is verwerkt en mijn lidnummer is toegekend en ik daar een kijkje kan nemen. Hoop dat het Noorden wat meer vertegenwoordigd is deze dagen? :-)
Laatst gewijzigd door DannySan op vr apr 05 2024 6:25 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
DannySan

Clublid
Berichten: 3846


Locatie: Groningen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Advies/tips/ervaringen gevraagd

Berichtdoor DannySan » vr apr 05 2024 6:25 pm

henkk schreef:Ik zie nog geen melding van de nieuwe Tamron 28-75 versie 2. Die zou flink verbeterd zijn tov de Nikon die de versie 1 is.
Er loopt ook een draadje over.
Alleen dan geen afscheid van de 70-200 nemen.
Voor 24-28 mm kun je de Z 24-50 houden, of een prime zoeken voor op de FTZ.


Hoi henkk, welke lens is dat precies? Dan moet ik dat draadje even zoeken.
De huidige 28-75/2.8-Z is afgeleid van versie 1 van deze Tamron en die scoort in praktijktests echt matig dus die viel al buiten mijn wens. Ik ben (nog?) niet zo landschapsbewust dat ik al zo'n groothoek nodig heb, en de 24-50 is de lens die ik juist kwijt wil. Het is ook dat dat sinds (en door) corona het shooten met modellen echt een dreun heeft gehad en dat ik daardoor ook kijk naar iets anders. En natuur trekt mij wel inderdaad.

Ik hou de 85mm 1.8G ook nog, dus ik heb ook nog de FTZ adapter en daar kan ik dan voor - verhoudingsgewijs - weinig een AF-S groothoekje op zetten. Indien ooit gewenst/nodig natuurlijk.
Gebruikersavatar
DannySan

Clublid
Berichten: 3846


Locatie: Groningen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Advies/tips/ervaringen gevraagd

Berichtdoor jan » vr apr 05 2024 6:39 pm

DannySan schreef:
henkk schreef:Ik zie nog geen melding van de nieuwe Tamron 28-75 versie 2.
Hoi henkk, welke lens is dat precies? Dan moet ik dat draadje even zoeken.

Hier is meer te lezen over de Tamron 28-75
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Gebruikersavatar
jan

Bestuurslid
Berichten: 4319


Locatie: Vaassen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Advies/tips/ervaringen gevraagd

Berichtdoor DannySan » di apr 09 2024 12:58 pm

De kogel is door de kerk, ik heb de Tamron 28-75mm F/2.8 Di III VXD G2 nu op pre-order staan. De 24-50 wordt daarop ingeruild.

Ik ben benieuwd!

Verstuurd vanaf mijn SM-S916B met Tapatalk
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Gebruikersavatar
DannySan

Clublid
Berichten: 3846


Locatie: Groningen
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Overig objectieven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast