Advies/tips/ervaringen gevraagd

Alles dat niet in een van de overige secties over objectieven past, kan je hier kwijt

Onderwerp:

Advies/tips/ervaringen gevraagd

Berichtdoor DannySan » do apr 04 2024 2:47 pm

Hoi allemaal,

ik heb een vraag over advies en ervaringen aangaande lenzen.
En dan met name in combinatie met de Z5 (al denk ik dat ervaringen met andere Z-lijn camera's niet veel zullen afwijken).

Ik heb de Z5 nu bijna 2 jaar in gebruik en ben er érg blij mee. Ik kocht een camera voor het maken van foto's en niet filmen; met voldoende (burst)snelheid en de basiselementen van de geavanceerde autofocus elementen. Na de firmware update waarbij de AF onderhanden werd genomen is dit inderdaad nog zeer sterk verbeterd.
Natuurlijk kan het altijd mooier, maar de Z5 is nu mijn basis.

Ik heb de camera toen gekocht met de enige kit die mijn portmo toen kon dragen: De z-24-50 f/4-6.3.
Geen slechte lens, maar vanwege het zeer korte bereik én de snelle afval van licht door het variabele diafragma absoluut niet mijn favoriete lens; ik gebruik 'm ook nauwelijk.
Daarnaast heb ik de FTZ-I adapter in combinatie met:
AF-S 85mm f/1.8 en de 70-200 f/2.8 VRI.

Ik hou van portretten maken, dus de 85mm is - voor mij - een no-brainer.
De 70-200 "moest en zou ik hebben" maar in de praktijk gebruik ik 'm niet zo vaak; deze versie is loeizwaar, en gemonteerd op de FTZ adapter nóg langer dan normaal.

Portretten waren eerst echt mijn ding, en ik deed bijna niets anders dan mensen vastleggen; maar ik loop nu ook vaker rond of wandel met de camera en wil dan ook wat flexibiliteit met zoombereik zonder mijn biceps zoveel te trainen.
Wat onderzoek de afgelopen week bracht wat dingen aan het licht voor mij:

AF-S lenzen zijn nu een stuk goedkoper, tweedehands ook goed te vinden.
Z-lenzen zijn erg mooi, de AF is sneller en de kwaliteit waarschijnlijk nog een stap omhoog; maar het hoeft voor mij niet (meer?) allemaal 'het best, het mooist' maar ook: wat kan ik betalen, wat wíl ik betalen en waar sjouw ik mee rond.
Mijn rugtas nu met alle apparatuur is erg zwaar, maar ik heb niet een echte rondloop lens (walkaround zoals ze dat zeggen). Ik heb geen kennis van hoe goed opties presteren op de Z-camera's dus daarom mijn vraag aan jullie:

Ik zou nog best wel het 200mm (of meer?) bereik willen hebben, maar dat is niet de hoofdzaak. Een walkaround met voldoende zoom en groothoek weegt zwaarder. Ik heb de 24-70 f/4 gezien, maar ook de 24-120 f/4 en ook de 24-200 f/4-6.3 maar dan ga ik weer het variabele diafragma gebied in) - dus ik leun meer naar de 24-120.
Maar dan mis ik wellicht dat langere gebied? En zijn er mensen met ervaringen met deze lensen?
De Z/28-75 f/2.8 heb ik ook gezien, maar kom ook meningen tegen dat de 24-120 f/4 S (veel?) beter zou presteren.

2.8 is voor mij geen must meer (qua gewicht en prijs).

Inruilen van de 70-200 en de 24-50 heb ik bekeken, maar daar krijg ik op winkelgebied zo'n 600 euro voor (vind ik wat magertjes, gezien de investering - maar okay). Natuurlijk is de Z-85/1.8 ook mooi maar ik kijk meer naar de rondloop/dagelijkse lens.

Ben benieuwd naar jullie meningen en ervaringen, en ik hoop dat ik mijn overwegingen/vragen goed heb verwoord.
Bedankt voor alle reacties alvast :)
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Gebruikersavatar
DannySan

Clublid
Berichten: 3841


Locatie: Groningen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Advies/tips/ervaringen gevraagd

Berichtdoor Patrick » do apr 04 2024 4:05 pm

De Z24-70/4 is heel goed tweedehands aan te komen omdat velen hem gekocht hebben als onderdeel van een kit. Fijn objectief. Wil je meer bereik, dan is de Z24-120/4 erg fijn heb ik begrepen, maar je bent er een stuik meer voor kwijt. Tweedehands zal je ze ook niet snel vinden. Beide vind ik een fijnere keus dan zo'n 24-200 of iets dergelijks objectief met een variabele lichtsterkte, maar ze schijnen niet slecht te zijn.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Online
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26855


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Advies/tips/ervaringen gevraagd

Berichtdoor gijs sandberg » do apr 04 2024 4:38 pm

Danny,
Ik deel Patrick's overwegingen.
Zelf heb ik een oudere 24-120 met F vatting, tevreden over het bereik, ook als enige/walk around lens .
Een 24-70 heb ik niet, het bereik lijkt me wat te kort.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Online
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6823


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Advies/tips/ervaringen gevraagd

Berichtdoor Skippy » do apr 04 2024 4:50 pm

Ik zou door de zure appel bijten en de Z 24-50mm en de F 70-200mm inruilen op een Z 24-120mm. De F 85mm houden totdat er weer budget is voor de Z versie.
Online
Skippy

Moderator
Berichten: 11690


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Advies/tips/ervaringen gevraagd

Berichtdoor Karina2 » do apr 04 2024 5:09 pm

Hoi Danny,

Vrij recentelijk ben ik ook overgestapt op de Z-serie ivm met kwaliteit en 'travelling light(er)'. In eerste instantie de Zfc en sinds kort de Zf. Mijn walk around objectief is de 28-75mm f/2.8.
Die gaat standaard mee op dagjes uit en weekendjes weg.. Met het zoombereik kan ik aardig uit de voeten. Daarnaast schiet ik tijdens dat soort tripjes ook nog weleens een portret en dan vind ik de f/2.8 wel heel prettig ivm de bokeh.
Het objectief biedt mij daarmee alles wat ik graag wil om compact, lichtgewicht met voldoende mogelijkheden op pad te gaan.
Karina2

Bladredactie
Berichten: 1584


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Advies/tips/ervaringen gevraagd

Berichtdoor henkk » do apr 04 2024 6:20 pm

Denk eens aan de 14-30/4. Laatst geprobeerd bij de uitleentafel en is veelzijdig! Ik heb die 24-50 ook en valt me niet tegen, ook niet tov de af-s 35/1.8 of de 50/1.4 op de FTZII (ja, tenzij je natuurlijk die grote openingen wil).
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4951


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Advies/tips/ervaringen gevraagd

Berichtdoor EdvandeZilver » do apr 04 2024 10:01 pm

Als ik opnieuw de keuze zou moeten maken ging ik voor de 24-120 f4. Die doet niet onder voor de 24-70 f4 in het zelfde bereik.
Mocht je voor portret een prima kwaliteit/prijs objectief willen zou je eens moeten kijken naar de Viltrox AF 85mm f1.8
https://www.fotokoch.de/Viltrox-AF-85mm ... 39528.html
Daar zijn hier op het forum ( © Wim van der Wind) mooie plaatjes van te vinden.
Laatst gewijzigd door EdvandeZilver op do apr 04 2024 10:10 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3154


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Advies/tips/ervaringen gevraagd

Berichtdoor RGS » do apr 04 2024 10:08 pm

Of de aankomende NIKKOR Z 28-400 f4-f8. Heb je een lekker groot bereik.
Nikon Z9 | Z 14-30 f4.0 | Z 24-70 f2.8 | Z 70-200 f2.8 | TC 2.0 | Ricoh GRIII

Hobbyfotograaf, geen perfecte plaatjes maar plaatjes die mijn herinneringen vastleggen. Flickr.
Gebruikersavatar
RGS

Clublid
Berichten: 206


Locatie: Voorburg
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Advies/tips/ervaringen gevraagd

Berichtdoor Tony D » do apr 04 2024 11:13 pm

Ik heb de Z 24-120 op mijn Z6ii en ben daar zeer tevreden over. Mooi bereik maar inderdaad geen 2.8.

Ton
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, 70-300 VR met FTZii, SB700; en medewerker bladredactie
Gebruikersavatar
Tony D

Moderator
Berichten: 2783


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Advies/tips/ervaringen gevraagd

Berichtdoor Karina2 » do apr 04 2024 11:15 pm

Met de door RGS genoemde optie zit je weer aan een variabel diafragma met veel lichtverlies, wat je volgens mij juist niet wilde gezien de opmerking over je huidige objectief.
Karina2

Bladredactie
Berichten: 1584


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Advies/tips/ervaringen gevraagd

Berichtdoor annoh » vr apr 05 2024 10:18 am

Ik zou het heel anders aanpakken.

Pak 50 of 100 van je beste foto's van afgelopen jaren.
Kijk met welk diafragma en brandpunt afstand ze genomen zijn.
Stel je, per foto, de vraag als je opnieuw die foto zou maken, zou je die foto anders gaan maken? Meer/minder scherptediepte? Kleinere/grotere beeldhoek? Ander camera standpunt?
Vervolgens rolt er uit, eventueel met behulp van een spreadsheetje, welke diafragma's en brandpuntafstanden bij jouw stijl van fotografie passen.
En dan kan je dat vertalen naar een concrete lens of lenzenset.

Ik ben benieuwd wat er uit komt!
Wat digitale spulletjes en een analoog setje bestaande uit Nikon F2A en een Nikkor 50mm/1.4.
https://www.annohuidekoper.nl/
Online
annoh

Forumlid
Berichten: 373


Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Advies/tips/ervaringen gevraagd

Berichtdoor DannySan » vr apr 05 2024 1:05 pm

Hoi allemaal, bedankt voor al jullie reacties! Hieronder reageer ik eventjes:

@Patrick - de Z 24-70 f/4 stond er inderdaad als tweedehandse in de winkel; en die heb ik even kunnen proberen. Zondermeer een fijne lens, strak, helder, goed beeld en snellere AF dan bij de non-Z-lenzen. Ben het eens met je dat ik niet wil naar een langer bereik met variabel diafragma. Dus hierbij valt het voordeel al richting de 24-120 f/4S.

@gijs sandberg - ik heb ook nagedacht om een niet-Z variant te nemen vanwege de kosten; die zijn er tweedehands genoeg voor een zachte prijs. Maar ik weet niet hoe het verschil is, en of dat verschil het kostenaspect rechtvaardigd (de meeprijs voor de Z-lens).

@Skippy - die gedachte hink ik nu best op inderdaad.

@Karina2 - de 28-75 f/2.8 had ik inderdaad ook bekeken, maar dan mis ik nog wel wat lengte en vanuit het kwaliteitsaspect is de 28-75 zeker minder goed dan de 24-120 f/4 (diverse test en reviews bekeken).

@henkk - ik hoef niet persé naar de echte groothoek; daarvoor is (in ieder geval nu) mijn landschapsfotografie deel nog niet prominent genoeg (wie weet wat de toekomst brengt). Voor nu zoek ik het dat een (deel) van de afstand van het missen van de 70-200 wordt gedekt.

@EdvandeZilver - de 24-120 komt wel steeds meer naar voren, de Viltrox Z-85 is inderdaad een optie maar ik lees ook wel negatieve dinger er over (kwaliteit, vooral op de randen, bokeh en traagheid) - wellicht is dat vergeleken met de Z-85 f/1.8 en niet met de 'oude' AF-S 1.8 die ik heb? Dat vind ik dus wat lastig.

@RGS - de 28-400 heeft een enórm bereik, maar f/8 vanaf - volgens mij - 200mm - is niet echt wat ik zoek. Bij dat soort lengtes en indien benodigd zou ik sowieso kijken naar een andere lens dan dat.

@annoh - bedankt voor je tip; ik heb even de beelden van de afgelopen 3 jaar erbij gepakt en de brandpuntsafstanden afgezet tegen het totaal in procenten; en heb ik eigenlijk mijn antwoord al:
Focal Length Percentage:
85 34%
70 12%
24 11%
50 8%
200 5%

De andere afstanden van 120 tót 200 maken een verwaarloosbaar aantal procentjes uit.

Dus ik ga eens kijken of ik die 24-120 op zicht kan proberen :mryellow:
Gebruikersavatar
DannySan

Clublid
Berichten: 3841


Locatie: Groningen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Advies/tips/ervaringen gevraagd

Berichtdoor Bert vD » vr apr 05 2024 1:49 pm

Een hobby mag wat kosten, maar wat een bedragen, die Z-lijn. Maar goed, daar gaat t niet om. Ik heb analoog jaren met een 28-105/ 2.8 rondgelopen en zelden een andere lens nodig gehad. Zo’n 24-120 is dan helemaal oké lijkt me. Go go Danny!
Groet Bert
Gebruikersavatar
Bert vD

Nieuwsbrief Redactie
Berichten: 1479


Locatie: Salland Overijssel
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Advies/tips/ervaringen gevraagd

Berichtdoor gijs sandberg » vr apr 05 2024 1:51 pm

Danny,
Ik noemde de 24-120 alleen vanwege het handige bereik, als men bij goed licht slechts 1 lens wil meenemen.
De eerste versies van de 24-120 waren geen hoogvliegers.
De recente Z versie schijnt dat wel te zijn, met een passend prijskaartje van ca E 1100.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Online
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6823


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Advies/tips/ervaringen gevraagd

Berichtdoor DannySan » vr apr 05 2024 1:54 pm

Bert vD schreef:Een hobby mag wat kosten, maar wat een bedragen, die Z-lijn. Maar goed, daar gaat t niet om. Ik heb analoog jaren met een 28-105/ 2.8 rondgelopen en zelden een andere lens nodig gehad. Zo’n 24-120 is dan helemaal oké lijkt me. Go go Danny!


Hey Bert, het is dat ik ook wat ga inruilen hoor anders ging mijn bankpas in staking :wtf:
Ik overweeg deze lens nu wel inderdaad.
Gebruikersavatar
DannySan

Clublid
Berichten: 3841


Locatie: Groningen
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Overig objectieven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten