Gezondheidsrisico's urbex?

Plaats hier tips over mooie locaties om te fotograferen.

Onderwerp:

Re: Gezondheidsrisico's urbex?

Berichtdoor Tom » zo feb 26 2012 1:34 pm

Remco v/d Sanden schreef:Ik denk dat je je over asbest het minste zorgen hoeft te maken. Ben je daar bang voor haal je toch een masker bij de locale bouwmarkt en zet je die op.

Waar ik me drukker over zou maken zijn zaken als instortingsgevaar, ergens doorzakken, in vallen of jezelf bezeren en vervolgens niet bij hulp kunnen geraken. Zeker in afgelegen stukken.

Daarom altijd met z'n 2en (minimaal) gaan.

Wat betreft die maskers: heb je gelijk in, ik wil alleen wel even gezegd hebben dat een gewoon mondkapje absoluut niet voldoet!
Tom

Forumlid
Berichten: 2622



Onderwerp:

Re: Gezondheidsrisico's urbex?

Berichtdoor Remco v/d Sanden » zo feb 26 2012 1:51 pm

Idd, dit werkt natuurlijk niet:

Afbeelding


Koop dan iig zoiet bijvoorbeeld. Een fijnstofmasker oid:

Afbeelding
Maakt gebruik van Nikon [FX] body's en Nikkor [FX] glaswerk, en voor de lol nog wat 35mm analoog...

https://www.instagram.com/remcovandesanden
Gebruikersavatar
Remco v/d Sanden

Forumlid
Berichten: 1259


Locatie: Tilburg
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Gezondheidsrisico's urbex?

Berichtdoor Tom » zo feb 26 2012 3:03 pm

Het moet een P3 masker zijn.

Verder is alleen zo'n masker natuurlijk schijnveiligheid als er veel vezels in de lucht zitten. Of ga je je haren daarna ook uitwassen terwijl je dat masker op hebt? En je kleren? En, etc.

:)
Tom

Forumlid
Berichten: 2622



Onderwerp:

Re: Gezondheidsrisico's urbex?

Berichtdoor Remco v/d Sanden » zo feb 26 2012 3:08 pm

Ach, op het moment dat jij weer in de open buitenlucht staat en je klopt je wat af dan is het gros van het grote risico al geweken. Het "gevaar" zit hem in het doen opwaaien en stoffen van spullen als je er doorheen loopt te baggeren. Je zou zelfs met busje perslucht ja haren/kleding uitblazen als je dat zou willen...


Ach, stofmaskertje kan nooit kwaad natuurlijk.
Maakt gebruik van Nikon [FX] body's en Nikkor [FX] glaswerk, en voor de lol nog wat 35mm analoog...

https://www.instagram.com/remcovandesanden
Gebruikersavatar
Remco v/d Sanden

Forumlid
Berichten: 1259


Locatie: Tilburg
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Gezondheidsrisico's urbex?

Berichtdoor oud0001 » zo feb 26 2012 4:05 pm

Dat stofmaskertje lijkt me niets mis mee. Zeker niet als er ook schimmels in de buurt te vinden zijn. Kunnen mensen ook niet zo goed tegen. Fijnstof op zich ook niet. Naast asbetosis is er ook nog zo iets als de zo geheten stoflongen. Of rek uit de longen/ longemfyseem als je er regelmatig genoeg van binnen krijgt.. Moet je ook niet willen. e.e.a. uiteraard wel in perspectief bezien en relativeren.
In een gesloten ruimte zal de concentratie hoger zijn dan in een geventileerde ruimte. Alles is wel relatief natuurlijk.

Een paar goede werkschoenen zijn geen overbodige luxe. Als je in een roestige spijker trapt kun je geluk hebben en is het enkel pijnlijk maar oos een fixe ontsteking of sepsis of tetanus zijn niet ondenkbaar. Je zal maar in een injectienaald vallen of stappen. Genoeg risico's zou ik zeggen maar met een paar simpele zaken te voorkomen.
Goed schoeisel, een paar handschoenen en ontsmettingsmiddelen, plijster en snelverbandje voor na een verwonding.
Dat kan heel klein zijn en makkelijk in de jaszak mee.

Verder lijkt mij het en mooi avontuur om te doen.
oud0001



Onderwerp:

Re: Gezondheidsrisico's urbex?

Berichtdoor Tom » zo feb 26 2012 4:27 pm

Verder natuurlijk een oranje hesje en een helm. Oh, en een zwaailicht op je auto! :mrgreen:
Tom

Forumlid
Berichten: 2622



Onderwerp:

Re: Gezondheidsrisico's urbex?

Berichtdoor george013 » zo feb 26 2012 5:17 pm

Er wordt al druk gewerkt aan een waterdichte checklist.
Ik zie het al voor me, groot masker op, werkhandschoen, helm op en waar laat je de camera?
George
george013



Onderwerp:

Re: Gezondheidsrisico's urbex?

Berichtdoor oud0001 » zo feb 26 2012 6:21 pm

Op je helm natuurlijk. :mrgreen:
oud0001



Onderwerp:

Re: Gezondheidsrisico's urbex?

Berichtdoor D. Haaksma » zo feb 26 2012 8:23 pm

Vergeet de mobiele douchecel niet.
Daar kun je echt niet buiten.
Dus geen kamerasetje wat niet waterdicht is.
D. Haaksma

Forumlid
Berichten: 1320


Locatie: Boxtel
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Gezondheidsrisico's urbex?

Berichtdoor Frank B » ma mar 19 2012 8:42 pm

Vergis je niet, die ene asbestvezel is al genoeg om op termijn kanker te krijgen. Natuurlijk, hoe langer je bloot hebt gestaan aan asbestsltof des te groter de kans. maar ook een eerste keer blootstelling kan je fataal worden.
Gebruikersavatar
Frank B

Forumlid
Berichten: 1556


Locatie: Groningen
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Gezondheidsrisico's urbex?

Berichtdoor iAppleToo » za mei 05 2012 10:48 am

Na dit alles gelezen te hebben:

Snel nog even wat foto's maken!
iAppleToo

Forumlid
Berichten: 226


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Gezondheidsrisico's urbex?

Berichtdoor Hasselbox » za mei 05 2012 11:46 am

Zolang er in het pand nog niet gesloopt is, is er idd geen enkel gevaar door asbest.
Het gevaar zit in het stof dat vrijkomt door de sloop. Dan is het mogelijk dat het stof dat jedaarna ziet liggen voor een belangrijk deel uit asbest bestaat.
Dat geld dan ook voor het stof dat in de lucht zweeft.
Het lijkt me wat simpel om te zeggen: Ik heb 30 jaar met asbest gewerkt en ben nog steeds kerngezond,
Erfelijke belasting voor het ontwikkelen van kanker speelt een net zo grote rol wat betreft het risico.
Beetje dom om dus te stellen dat roken niet zo gevaarlijk is omdat mijn buurman rookt als een schoorsteen en toch al 80 jaar oud is.
Mijn moeder keek nooit uit als ze de weg overstak. Er is haar daardoor nooit iets overkomen.
Een ander probeerde het ook een keer en was meteen zo plat als een krant. Erfelijk belast? :mrgreen:
Gebruikersavatar
Hasselbox

Forumlid
Berichten: 888


Locatie: Furenthela
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Gezondheidsrisico's urbex?

Berichtdoor Hasselbox » za mei 05 2012 12:19 pm

Ik denk dat als je weet hoe kanker door asbest kan ontstaan, je toch wat voorzichtiger bent.
Ik heb door mijn vroegere werk wel met het verschijnsel te maken gehad.
Eenvoudig omschreven komt het op het volgende neer.
Als je een asbest vezel onder de microscoop bekijkt, zie je dat het de structuur heeft van gesteente.
Het is opgebouwd uit microscopisch kleine naalden. Te vergelijken met sommige gekristalliseerde chemicaliën. Dun en vlijmscherp.
Eenmaal in het lichaam raak je ze nooit meer kwijt. Wel zijn ze in staat om zich voortdurend te verplaatsen doordat ze met de scherpe punten overal doorheen dringen. En dat is juist het gevaarlijke. Ze zijn zo scherp dat ze dwars door een menselijke cel kunnen gaan.
Meestal sterft die cel dan af. In een enkel geval vormt zich door de beschadiging een kankercel.
Dat kan idd na 30 jaar nog gebeuren. Hoe groot de kans is hangt van meerdere factoren af. Niet voor ieder mens hetzelfde dus.
Gebruikersavatar
Hasselbox

Forumlid
Berichten: 888


Locatie: Furenthela
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Gezondheidsrisico's urbex?

Berichtdoor Flyman » ma nov 12 2012 9:34 pm

Remco v/d Sanden schreef:Ik denk dat je je over asbest het minste zorgen hoeft te maken. Ben je daar bang voor haal je toch een masker bij de locale bouwmarkt en zet je die op.

Waar ik me drukker over zou maken zijn zaken als instortingsgevaar, ergens doorzakken, in vallen of jezelf bezeren en vervolgens niet bij hulp kunnen geraken. Zeker in afgelegen stukken.



Ik zit vol verbazing de reacties van de diverse leden te lezen en kan maar 1 ding concluderen: de meeste mensen roepen maar wat en weten niet waar ze over praten. Ik ben nl. asbestdeskundige en om een asbestvezel tegen te houden heb je een P3 filter nodig en die kan je niet bij een bouwmarkt kopen.
Flyman




Terug naar “Fotolocatie tips”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten