Urbex - Noodoproep

Plaats hier tips over mooie locaties om te fotograferen.

Onderwerp:

Urbex - Noodoproep

Berichtdoor Roger_75 » za jul 28 2012 12:16 pm

Ik zit met een probleem en ik hoop dat er iemand is die mij kan helpen.

Morgen heb ik een shoot gepland staan en daarvoor had ik Salve Mater als locatie uitgekozen. Bij de urbex fotografen onder jullie wel bekend. Ik ben daar in het verleden ook een aantal keer geweest. Het ging mij dan om het grote en meest vervallen pand wat aan het begin van dat terrein staat. Gezien de geschiedenis en het thema van de shoot de perfecte plek! De grote lege vergane ruimtes, de trappenhuizen, de oude wasruimtes en ga zo maar door.

Maar naar verluid is uitgerekend dit gebouw één van de gebouwen die reeds is verbouwd. Kortom, ik ben nu naarstig op zoek naar een andere locatie. Urbex fotografie heb ik lang niet gedaan en ik weet dus ook niet zo snel een plek waar ik terecht zou kunnen. Nu kan ik wel terecht in Salve Mater met toestemming van de beheerder, maar die vertelde mij dat ik na 16 augustus contact op moet nemen. Eerder gaat niet. Er zijn namelijk nog wel een paar gebouwen in originele staat.

In urbex fotografie geldt de regel dat je niet zomaar locaties prijsgeeft. Dat weet ik als geen ander, maar toch hoop ik dat iemand een plek weet die te vergelijken is met Salve Mater. Niet alleen que toegankelijkheid, maar ook qua verval en grote lege ruimtes. Het is daarbij belangrijk te weten dat ik met veel apparatuur op pad ga en een model en mensen die helpen met de shoot.

Ik hoop dat iemand een mooie locatie prijs wil geven. Alvast heel erg bedankt!

Gr
Roger
D800 | 28-70 2.8 | 80-200 2.8 | 70-300 en nog een heleboel andere spullen...
Roger_75

Forumlid
Berichten: 101


Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Urbex - Noodoproep

Berichtdoor Léon Obers » za jul 28 2012 1:12 pm

Roger_75 schreef:In urbex fotografie geldt de regel dat je niet zomaar locaties prijsgeeft.

Dan is een reactie via PB wellicht beter om zijn plaats als mensen iets weten, dan hier in het openbaar te reageren.

Er zijn anders best openbare databases met locaties: http://www.uer.ca/locations/newlist.asp ... etherlands
Of via specifieke urbex forums kom je ook wel aan loacties: http://www.urbexnederland.nl
Laatst gewijzigd door Léon Obers op za jul 28 2012 1:20 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Urbex - Noodoproep

Berichtdoor Roger_75 » za jul 28 2012 1:16 pm

Heb je helemaal gelijk in! PB is beter ja.
D800 | 28-70 2.8 | 80-200 2.8 | 70-300 en nog een heleboel andere spullen...
Roger_75

Forumlid
Berichten: 101


Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Urbex - Noodoproep

Berichtdoor weimaraner » za jul 28 2012 2:31 pm

Salve Mater ken ik niet (en heb ook geen idee waar het ligt) maar als je een dikke twee uur in de auto (vanuit Rotterdam) geen probleem vind is Fort de la Chartreuse in Luik misschien wel iets. De locatie heeft een andere historie dan Salve Mater en weet dus niet of het bij jouw thema past maar het is een grote urbex locatie en biedt voldoende shoot mogelijkheden.

Naar aanleiding van een topic op dit forum ben ik er een paar maanden geleden een dag aan het shooten geweest en ik vond het erg de moeite waard. De locatie was toen vrij toegankelijk (hek stond open en er liepen ook gewoon wandelaars) maar ik begrijp dat dit ook wel eens anders is; maar ook dan schijnt het niet moeilijk te zijn binnen te komen. Googelen op de naam van het fort levert genoeg beeldmateriaal om een indruk te krijgen - en anders geeft dit filmpje van mijn collega-fotograaf misschien ook wel een aardig beeld: http://www.youtube.com/watch?v=ENBiS2U6cdU

Mijn aandacht ging voornamelijk naar het trappenhuis maar dat werd uiteindelijk maar een klein deel van de shoot:

Afbeelding

Veel succes!
Gebruikersavatar
weimaraner

Clublid
Berichten: 2294


Locatie: Alblasserwaard
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Urbex - Noodoproep

Berichtdoor Roger_75 » za jul 28 2012 2:48 pm

Hele bruikbare tip! Dank je wel.
D800 | 28-70 2.8 | 80-200 2.8 | 70-300 en nog een heleboel andere spullen...
Roger_75

Forumlid
Berichten: 101


Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Urbex - Noodoproep

Berichtdoor Roger_75 » za jul 28 2012 2:53 pm

Kan je daar ook makkelijk in de buurt parkeren met de auto of is het een stuk lopen. Het plan was namelijk om lichten en accugenerator mee te nemen. Beetje sjouwen is niet erg, maar moet wel leuk blijven.

Mooie foto trouwens!
D800 | 28-70 2.8 | 80-200 2.8 | 70-300 en nog een heleboel andere spullen...
Roger_75

Forumlid
Berichten: 101


Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Urbex - Noodoproep

Berichtdoor Léon Obers » za jul 28 2012 3:11 pm

Even de mogelijkheden van internet gebruiken:
http://maps.google.nl/maps?q=Thier+de+l ... B&t=m&z=16
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Urbex - Noodoproep

Berichtdoor weimaraner » za jul 28 2012 3:25 pm

Bedankt voor het compliment. :)

Je kan aardig in de buurt komen. Als je naar het kaartje van Leon zijn link kijkt dan zie je net iets ten zuid-oosten van het pijltje een braakliggend stukje grond. Daar staan nu appartementen en daarvoor (waar het nummertje 24 op de kaart te zien is) zijn een aantal parkeerplaatsen.
Je zou zelfs de Rue Thier de la Chartreuse kunnen volgen tot nummer 81 (zie wederom het kaartje) en dan rechtaf slaan - je komt dan op de plaats voor de hekken van het fort uit bij een aantal gedenktekens. Daar kun je in ieder geval je spullen uitladen en dan te voet het terrein op. Parkeren zou ik daar zelf niet snel doen; het is immers geen parkeerplaats en als je zo pal voor het (misschien gesloten) hek staat is het anderen/de gendarmerie al gauw duidelijk dat de eigenaren van de auto waarschijnlijk op het fort terrein lopen.
Gebruikersavatar
weimaraner

Clublid
Berichten: 2294


Locatie: Alblasserwaard
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Urbex - Noodoproep

Berichtdoor Roger_75 » za jul 28 2012 4:05 pm

Thanks!
D800 | 28-70 2.8 | 80-200 2.8 | 70-300 en nog een heleboel andere spullen...
Roger_75

Forumlid
Berichten: 101


Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Urbex - Noodoproep

Berichtdoor weimaraner » zo jul 29 2012 9:29 pm

En, is het nog gelukt een goede locatie te vinden? :)
Gebruikersavatar
weimaraner

Clublid
Berichten: 2294


Locatie: Alblasserwaard
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Urbex - Noodoproep

Berichtdoor Roger_75 » zo jul 29 2012 9:54 pm

Ja heb jouw suggestie en Hasard Cheratte voorgelegd aan de mensen die meegingen. En gezien het experimentele thema: Dramatiek, 'ziek' en depressiviteit is het Cheratte geworden. Maar was goed dat beide locatie dicht bij elkaar lagen. Mocht de ene het toch niet zijn geworden dan slechts 10 min. rijden naar de volgende. Dus dat gaf ons opties.

De wasruimtes, gebroken ramen, de oude deuren etc. waren ideaal. Heb wel vreselijk moeten improviseren met licht aangezien ik nooit in Cheratte was geweest en dus was voorbereid op een flinke klim partij heuvel afwaarts. Dit op basis van de verhalen op internet en dus besloten alleen reflectieschermen en flitsers mee te nemen. Gelukkig was niets minder waarr! Het grote hek was open en konden zo naar binnen. Zoals ik al zei veel gelezen op internet, maar de bewuste meneer Gomez is een prima gast. Hij liep ons tegen het lijf, deed niet moeilijk. Vroeg wel 10 euro per persoon. Gezien het feit dat we niet de heuvel af hoefde te klimmen en weer op vonden we dat geen probleem.

Het gehele terrein is wel erg vervallen meer dan mij eigenlijk lief is, maar voor deze shoot was dat geen probleem. Waanzinnig terrein met veel mogelijkheden. Zeker als je met modellen gaat schieten. Zoveel plekken waar je verschillende dingen kan doen. Dus al met al een geslaagde dag!

Nogmaals dank voor jouw input en het meedenken! Heb een hoop foto's gezien op internet van het fort wat jij aanbeveelde en na vandaag is het bloed toch weer gaan kruipen waar het niet gaan kan voor wat betreft Urbex fotografie.Dus ja...hahahaha
D800 | 28-70 2.8 | 80-200 2.8 | 70-300 en nog een heleboel andere spullen...
Roger_75

Forumlid
Berichten: 101


Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Urbex - Noodoproep

Berichtdoor weimaraner » zo jul 29 2012 10:22 pm

Mooi te horen dat het toch een geslaagde dag is geworden.
Cheratte is inderdaad ook zeer de moeite waard - ben er zelf ook een keer via de helling naar binnen gegleden voor een verkennend rondje maar verder nog niet met mijn strobist spul geweest. Maar dat gaat zeker nog een keer gebeuren!
Gebruikersavatar
weimaraner

Clublid
Berichten: 2294


Locatie: Alblasserwaard
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Urbex - Noodoproep

Berichtdoor Roger_75 » zo jul 29 2012 10:37 pm

Nou raadt je gewoon aan meneer Gozem ff te bellen en dat bespaart je de ellende van naar boven en beneden klauteren. Zeker handig als je veel apparatuur meeneemt! Ons geluk was dat het hek al open was. Maar ga zeker nog een keer terug met een op paar modellen.
D800 | 28-70 2.8 | 80-200 2.8 | 70-300 en nog een heleboel andere spullen...
Roger_75

Forumlid
Berichten: 101


Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Urbex - Noodoproep

Berichtdoor Roger_75 » zo jul 29 2012 10:52 pm

OOPS meneer Gomez!
D800 | 28-70 2.8 | 80-200 2.8 | 70-300 en nog een heleboel andere spullen...
Roger_75

Forumlid
Berichten: 101


Locatie: Rotterdam
Contacteer:


Terug naar “Fotolocatie tips”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten