natuur omgeving Haarlem

Plaats hier tips over mooie locaties om te fotograferen.

Onderwerp:

natuur omgeving Haarlem

Berichtdoor Antoinette » do mar 07 2013 9:39 am

Woon nu een half jaar in Haarlem, maar mis een beetje m'n leuke macrostekjes. Heb de stadskweektuin al gevonden en ben al eens in zuid Kennemerland geweest, maar er moet toch meer zijn :?: Iemand leuke tips, mogen ook botanische- of heemtuinen of zo zijn.
Say what you like
Do what you feel
Gebruikersavatar
Antoinette

Forumlid
Berichten: 1142


Locatie: Haarlem
Contacteer:

Onderwerp:

Re: natuur omgeving Haarlem

Berichtdoor Patrick » do mar 07 2013 10:12 am

Haarlem heeft in ieder geval mooie landgoederen in de buurt. Ik vind Elswout persoonlijk het mooiste, maar er zijn vele andere. Zeker in het voorjaar en najaar een aanrader. Hetzelfde geldt dus ook voor bijvoorbeeld Beeckesteijn en al die andere landgoederen.

Heel dankbaar zijn ook de Amsterdamse Waterleiding Duinen en in iets mindere mate de Kennemerduinen. Niet zozeer voor macro, maar genoeg beesten in een mooie omgeving in ieder geval.

Echte macrolocaties zou ik zo snel even niet weten. Gelukkig heb je wat dat betreft vaak niet zo veel nodig. Zoek ergens bij de Leidsevaart of zo een mooi stuk op in het voorjaar en er komt genoeg langs volgens mij.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26851


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: natuur omgeving Haarlem

Berichtdoor Bak » do mar 07 2013 10:33 pm

De Hekslootpolder in noord. Een klein beschermd veenweidegebied. Ik ben een beetje bevooroordeeld omdat ik er dagelijks op uitkijk, maar is echt een klein paradijsje in de Randstad.
Gebruikersavatar
Bak

Clublid
Berichten: 509


Locatie: Haarlem
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: natuur omgeving Haarlem

Berichtdoor Patrick » do mar 07 2013 10:42 pm

Bak schreef:De Hekslootpolder in noord. Een klein beschermd veenweidegebied. Ik ben een beetje bevooroordeeld omdat ik er dagelijks op uitkijk, maar is echt een klein paradijsje in de Randstad.

Ik woon er niet ver vandaan. Wat is er zo bijzonder aan? De kijkhut is volgens mij al lang weg. Wat kan ik er vinden en welk materiaal heb je er nodig?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26851


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: natuur omgeving Haarlem

Berichtdoor Bak » vr mar 08 2013 4:59 pm

Wat is er bijzonder aan? Ik heb de polder moeten leren ontdekken, vroeger vond ik het gewoon een weiland. Nu maak ik geregeld een wandeling over het Assendelvervoetpad, en dan kom ik even tot rust. Het is klein, maar zeker als je in de buurt woont een lekkere plek om even wat natuur ervaren.

De oude kijkhut is inderdaad weg, maar daar is een mooi nieuw exemplaar voor teruggekomen. Ik heb absoluut geen verstand van flora en fauna, maar als ik de site van de vogelwerkgroep Zuid-Kennemerland mag geloven, vind je er diverse weide- en watervogels. Waaronder zeldzame soorten als Steltkluut, Temminck's Strandloper en Poelruiter. Qua flora worden bedreigde plantensoorten als orchideeën en valeriaan genoemd op de site van de verening behoud de Hekslootpolder.
Zoals gezegd, ik heb er geen verstand van, die info heb ik van anderen. Maar ik vind het gewoon een mooi kleinschalig stukje natuur. Ik pak af en toe lekker mijn camera en loop een rondje bij mij vandaan via Vergierdeweg, Slaperdijk, Assendelvervoetpad, langs de Mooie Nel. Vaak met maar 1 objectief erop en dan maar zien wat ik tegenkom. Bloemen, planten, koeien, schapen, vogels, het is er allemaal.

Doe eens een rondje zou ik zeggen, ontdek je plekje in de buurt. Vanuit 'de Broek' prima te doen.

De vraag van Antoinette betreft specifiek macro en dat moet in het stuk bij de oude vogelkijkhut zeker wel mooie dingen kunnen opleveren.
Gebruikersavatar
Bak

Clublid
Berichten: 509


Locatie: Haarlem
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: natuur omgeving Haarlem

Berichtdoor Patrick » vr mar 08 2013 5:11 pm

Ik zal zeker weer eens die kant op lopen/fietsen. Wat ik sowieso regelmatig doe in de zomermaanden. je komt met je wandelingetje vlak langs mijn huis. Ik woon iets van 250 meter van de Slaperdijk af.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26851


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: natuur omgeving Haarlem

Berichtdoor Antoinette » ma apr 08 2013 9:16 am

Ik heb bij de kringloop 2 heel leuke boekjes op de kop getikt die ook veel leuke plekken beschrijven: "365x de natuur in met natuurmonumenten en Het natuurboek: de gebieden van natuurmonumenten.
Say what you like
Do what you feel
Gebruikersavatar
Antoinette

Forumlid
Berichten: 1142


Locatie: Haarlem
Contacteer:

Onderwerp:

Re: natuur omgeving Haarlem

Berichtdoor mpvk » ma apr 08 2013 11:50 am

Plekjes genoeg in de omgeving. De Hout is uiteraard al leuk. Misschien niet zozeer voor natuur en macro, maar op een zonnige dag gezellig druk.
Zelf ben ik opgegroeid in Vinkenduin, bij Leyduin en Woestduin en heb daar ook mijn eerste voorzichtige stapjes in de fotografie gezet.
Marcel

Nikon D700 / AF-S 24-70 mm f/2.8 ED / AF-S 70 -200 mm f/2.8 ED VRII / SB-600 (2x)
Nikon D70 / 35 - 70mm f/ 3.3-4.5 / Nikon Fun Fun set (fisheye en 400mm tele)
mpvk

Clublid
Berichten: 90


Locatie: Haarlem
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Fotolocatie tips”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten