tips Rotterdam haven en stadsfotografie

Plaats hier tips over mooie locaties om te fotograferen.

Onderwerp:

tips Rotterdam haven en stadsfotografie

Berichtdoor Matty » vr mei 15 2015 12:01 am

ik ben een fotografie weekendje aan het organiseren voor enkele fotografen (ongeveer 8 mensen) van onze fotoclub.
ik wil graag naar Rotterdam en ik dacht aan een dagje in de haven met rondvaart, avondfotografie van Erasmusbrug enz en een dagje straatfotografie.

Is er een lid uit Rotterdam of omgeving die me tips kan geven over mooie locaties, activiteiten en eventueel overnachtingsmogelijkheden, we zoeken het liefst naar een accommodatie waar iedereen in kan, vb vakantiehuis of zo

alvast bedankt voor info en/of reacties

Matty
Nikon D500 enz
Gebruikersavatar
Matty

Clublid
Berichten: 35


Locatie: Haps
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: tips Rotterdam haven en stadsfotografie

Berichtdoor ams » vr mei 15 2015 1:37 am

De app "Rdam routes"geeft veel tips over wandelroutes en bezienswaardigheden.
Vakantiehuis zou ik niet weten.
ams



Onderwerp:

Re: tips Rotterdam haven en stadsfotografie

Berichtdoor Cookie1397 » vr mei 15 2015 1:58 am

viewtopic.php?f=96&t=59539&hilit=rotterdam

viewtopic.php?f=59&t=60271

Even snel 2 draadjes opgezocht en er is vast meer te vinden hier op het forum.
Nikon Z en Z glas
Gebruikersavatar
Cookie1397

Clublid
Berichten: 3985


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: tips Rotterdam haven en stadsfotografie

Berichtdoor gijs sandberg » vr mei 15 2015 11:46 am

Matty,
Overweeg voor iedereen een dagkaart voor het openbaar vervoer aan te schaffen.
http://m.ret.nl/ov-chipkaart/reisproduc ... arten.html
De RET deed de poortjes als één van de eersten dicht.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6824


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: tips Rotterdam haven en stadsfotografie

Berichtdoor emdeklerk » vr mei 15 2015 12:09 pm

Het was de NS die de stationspoortjes (m.i. terecht) dicht deed.
Maar in Rotterdam is zo ontzettend veel te fotograferen....
Wat nog niet genoemd is: Parkkade, Euromast, Scheepvaartkwartier met Veerhaven.
Dan uiteraard de Kop van Zuid c.q. WIlhelminapier, Katendrecht c.q. Maashaven met ss Rotterdam, Waalhaven met Heijplaat en RDM (nu mooie en fotogenieke tentoonstelling over het bombardement in mei '40).
Voor de architectuurliefhebber is Rotterdam natuurlijk een luilekkerland met bouwwerken van de bekende (meest Rotterdamse) architecten: v.d. Steur, de Kraayvangers, Maaskant, Brinkman en Van der Vlugt, v.d. Broek en Bakema, Buskens, Evers, Stok, De Roos en Overeynder, Koolhaas, Houben, Van Benthem Crouwel, v. Egeraat, Breuer, Neutelings Riedijk, Kanters, Molenbroek, Hooykaas, om er maar een paar te noemen...
Wie in Rotterdam mooi groen zoekt begeve zich naar Het Park aan de voet van de Euromast of Park Schoonoord daarnaast: beide van de bekende Zocher.
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Re: tips Rotterdam haven en stadsfotografie

Berichtdoor Marten » vr mei 15 2015 12:48 pm

Een rondleiding door E.M. zou de dag compleet maken, zelfs zonder Nikon op de buik.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: tips Rotterdam haven en stadsfotografie

Berichtdoor Matty » vr mei 15 2015 12:55 pm

wat bedoel je met E.M.
Nikon D500 enz
Gebruikersavatar
Matty

Clublid
Berichten: 35


Locatie: Haps
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: tips Rotterdam haven en stadsfotografie

Berichtdoor Marten » vr mei 15 2015 12:58 pm

De auteur van het bericht vóór mij.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: tips Rotterdam haven en stadsfotografie

Berichtdoor alexblok » vr mei 15 2015 1:26 pm

Plaatsen waar je ook nog aan kunt denken:
- Noordereiland, voor een mooie compositie van de skyline en door kunnen steken van of naar de Kop van Zuid en pak je direct de Hef (oude spoorbrug) mee.
- Het nieuwe Centraal Station met de daarnaast liggende gebouwen als het NN kantoor en Groothandelsgebouw.
- De parkkade (vlakbij de Euromast) en het gebied eromheen, loop door Cool richting Delfshaven.
- Blaak met de kubuswoningen en de Markthal (is ook vlakbij de Oude Haven en het Witte huis).

En als er evenementen zijn in Rotterdam dan is het extra druk maar ook met extra veel "Nikon momentjes" ;-) (Wereldhaven dagen, Zomercarnaval, Cityracing, enz).

Volgens mij hoeven jullie je niet te vervelen :)
Nikon D7100
Nikon AF-S 18-105mm F/3.5-5.6G VR ED DX
Tokina AT-X 116 PRO DX II 11-16mm f/2.8

https://www.flickr.com/alexblok
Gebruikersavatar
alexblok

Forumlid
Berichten: 112


Locatie: Rotterdam
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: tips Rotterdam haven en stadsfotografie

Berichtdoor emdeklerk » vr mei 15 2015 1:44 pm

Gijs Sandberg wees mij er terecht op dat de RET (Rotterdamsche Electrische Tramwegmaatschappij) al eerder de poortjes naar de metrostations dicht hield.
Maar ik ging er voetstoots vanuit dat een fotograaf - afgezien van het fotograferen van de werkelijke prachtige metrostations - zich niet ondergronds door de Maasstad zal bewegen... In Rotterdam is alles redelijk te belopen en dus te befotograferen...

Nu we het over de metrostations hebben: alleen al station Blaak is een bezoek waard. Vlakbij de kubuswoningen van Piet Blom en ook vlakbij het prachtige Witte Huis, een creatie in vroege Art Nouveau van Molenbroek. (Een architect van wie eigenlijk alleen dat Witte Huis en Maison De Duif in Den Haag nog bestaan - het Duitse bombardement heeft meerdere panden van zijn hand doen ondergaan, zijn Amsterdamse Rembrandtpleintheater is in de oorlogsjaren in brand gestoken...).

Oh ja, de Hef is momenteel niet compleet: het "val" is eruit gehesen en wordt bij een metaalconstructiebedrijf in de Merwehaven gerenoveerd. Desondanks een monument van industrieel erfgoed. Ontworpen door ir. Joosting naar de principes van ir. Eiffel. Wordt dan ook wel de Rotterdamse Eiffeltoren genoemd. Wie een oudere Rotterdammer naar de "mooiste brug" vraagt krijgt vaak als antwoord: "De Hef natuurlijk...". Maar de jongeren zullen ongetwijfeld de Erasmusbrug noemen, waar veel voor te zeggen valt.
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Re: tips Rotterdam haven en stadsfotografie

Berichtdoor Vincent » vr mei 15 2015 2:48 pm

emdeklerk schreef:Nu we het over de metrostations hebben: alleen al station Blaak is een bezoek waard.


Daarmee doe je een hoop andere stations toch wel heel erg tekort. Rotterdam heeft echt een aantal hele mooie metrostations, wat mij betreft staat Blaak in die lijst niet eens zo heel hoog... en los daarvan, hoe cliché ook wellicht, een goede fotograaf maakt overal mooie foto's, misschien JUIST als de locatie zelf geen inkoppertje is!

Zo zijn er ook weinig foto's van de Erasmusbrug die mij kunnen boeien, een saaie foto van een mooie brug is wat mij betreft minder interessant dan andersom!

In Rotterdam is alles redelijk te belopen en dus te befotograferen...


Dat hangt er net even vanaf waas je allemaal heen wilt. Het centrum is voor (normaal fitte) mensen prima te doen maar zodra je ook bijvoorbeeld Delfshaven, Euromast(park) wilt meepakken dan wordt het, uiteraard, een ander verhaal. Als de dag lang is dan vind ik een dagkaartje RET neit zo'n gek idee. Kun je ook gewoon bovengronds blijven, valt een hoop te zien.

Wat mij betreft zou ik bij het organiseren uitkijken dat het geen standaard rondje wordt. Rotterdam is zoveel meer dan een panorama met de Erasmusbrug, een rondje door de Markthal en snel langs de kubuswoningen, etc.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: tips Rotterdam haven en stadsfotografie

Berichtdoor emdeklerk » vr mei 15 2015 3:24 pm

Geheel eens met djunclesam - ook de andere metrostations in Rotterdam zijn prachtig.
Overigens loop ik in een half uurtje van Rd CS naar de Euromast, maar tramlijn 8 doet het wat sneller. Tramlijn 4 van CS naar Marconiplein om in Delfshaven te komen is ook handig.
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Re: tips Rotterdam haven en stadsfotografie

Berichtdoor emdeklerk » vr mei 15 2015 5:28 pm

Helemaal waar: komt op weg naar Spangen ook langs Delfshaven...
Veel wegen die naar Rome leiden...
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Re: tips Rotterdam haven en stadsfotografie

Berichtdoor Arthur Wolff » vr mei 15 2015 7:03 pm

Zijn de woonschepen niet iets voor jullie om te overnachten. Deze liggen in het centrum van Rotterdam.
http://www.slaapschepen.nl/pagina/87/Go ... 0Rotterdam
http://www.cityguiderotterdam.com/nl/ov ... ommodatie/
Gr.
Arthur


Nikon D7100 met MB-D15 Grip
Nikkor AFS 17-55 f2.8 Sigma 70-200 F2.8 VII
Speedlights SB-400, 600 en 700
Ik ben ook te volgen op: Wolff-fotografie Twitter Instagram 500px
Gebruikersavatar
Arthur Wolff

Forumlid
Berichten: 1624


Locatie: Lansingerland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: tips Rotterdam haven en stadsfotografie

Berichtdoor eelco » do mei 21 2015 8:32 am

Voor nachtfotografie is de omgeving van het museumpark en de NAI ook heel erg interessant.
viewtopic.php?f=102&t=54483


Ik zou me echt gaan richten op een aantal specifieke onderwerpen of objecten, anders wordt Rotterdam toch wel te groot.

Groeten,

Eelco
eelco

Forumlid
Berichten: 195


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Fotolocatie tips”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten