Reizen naar Lofoten, zelf doen

Plaats hier tips over mooie locaties om te fotograferen.

Onderwerp:

Reizen naar Lofoten, zelf doen

Berichtdoor RVK » do mar 07 2019 4:00 pm

De Lofoten kende ik alleen in de zomer en wilde het nu eens in de winter bezoeken. Nu bieden verschillende reisbureaus wel complete reizen aan maar die zijn niet zo gunstig. De meeste vliegen naar Tromsoe waarna je in een week zowel de Lofoten als Vestralen bezoekt en meestal dan ook nog via Harstad (saaie stad) zodat je meer in de auto zit dan tijd hebt om te fotograferen. (Noordpunt Vestralen tot zuidpunt Lofoten, dus van Andenes naar A is 350 km)

Dus zelf maar iets geboekt (gaat best makkelijk) te beginnen met een vlucht naar Bodo en daar een auto huren (compleet met spikes en winteruitrusting).
De volgende dag met de ferry van Bodo naar Moskeness, boek dit vooraf op de site van de ferry maatschappij ( http://www.thn.no ) je hebt dan zeker een plaats en je hebt de juiste afvaart tijd, de opgegeven dienstregeling klop niet altijd en is verwarrend.

Meestal komt de ferry laat aan in Moskeness het is aan te raden om dan dicht bij de ferry een hotel te boeken (rijden met slecht weer in het donker over smalle, onverlichte wegen is mij vorige keren slecht bevallen) ik heb een Robur geboekt in A, ca 8 km zuidelijk.

Als meest noordelijke plaat heb ik Solvaer genomen en tussen A en deze stad overnachtingen geboekt in Lekne, Solvaer, Hennigvaer en Reine.

Ik had zodoende 7 dagen om de Lofoten te verkennen, en niet alleen route E10 te volgen maar ook andere kustplaatsjes te bekijken.

Ander voordeel van alleen Lofoten bezoeken is dat je wat minder afhankelijk van het weer bent daar dit per uur kan veranderen. Van de 7 dagen heb ik 1 dag storm, 1 dag mist/regen, 1 dag bewolkt, 1 dag 20 cm sneeuw en 3 dagen stralend weer. Dus ben je op een mooie bestemming met trut weer dan kun je eenvoudig een andere dag met mooi weer even terug rijden.

Mooie plekken zijn eenvoudig te vinden, want meestal staan er wel op de bekende plaatsen een dozijn of meer fotografen, ga dus ook eens van weg E10 af.

Enige vaste plaatsen om te fotograferen

Afbeelding

A. klein plaatsje helemaal zuidelijk, hoofdzakelijk met Robur's en een museum.

Afbeelding

Reine, vaste foto voor Lofoten reisgidsen (Lofoten B&B is aan te bevelen, restaurants dichtbij)

Afbeelding

Sakrisoya, klein eilandje (goed restaurant)

Afbeelding

Afbeelding

Hamnoy, plaatsje rond een baai

Afbeelding
Weg E10 bij Napp

Afbeelding

Noordkust Vestvagoy

Afbeelding

Binnenland Vestvagoy

Afbeelding

Binnenland Gimsoya

Afbeelding

En natuurlijk overal te zien (en te ruiken) de stokvis

Blijft over waar je natuurlijk allemaal ook voor komt, het noorderlicht. Deze keer geluk gehad, 2 nachten zeer helder en veel noorderlicht ( KP index 4 dus metr het blote oog al iets groenig).
Ik gebruik de Aurora Notifier, een handige app die wat informatie over het noordelicht geeft.

Afbeelding


Fotograferen van het noorderlicht blijft een uitdaging, ten eerste heb je niet zoveel gelegenheden om het te fotograferen maar ook hoe te fotograferen blijft een uitdaging. Ik heb nu een soort van workflow die redelijk werkt maar er is nog ruimte voor verbetering. (origineel is beter dan hier te zien)

Samenvattend een bezoek aan de Lofoten (zomer en winter) is een goede bestemming voor fotografen , verwacht echter geen rust en stilte, ook hier veel (vooral Chinese) toeriste, ook in de winter.

Zelf een reis uitzetten en boeken gaat best eenvoudig (ik gebruik vliegwinkel, sunnycar en booking.com) en heeft als voordelen flexibel aan de foto wensen aan te pasen en ook (meestal) goedkoper dan een kant en klaar reis. (Lofoten in het algemeen vrij prijzig)

Aanbevolen

RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/
RVK

Clublid
Berichten: 950


Locatie: Nieuwerkerk ad IJssel
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Reizen naar Lofoten, zelf doen

Berichtdoor Henk » do mar 07 2019 8:27 pm

Leuk verslag Rob en prachtige foto's. Twee keer hier geweest. Eén keer in juni en één keer in september (5x noorderlicht in 8 dagen tijd), maar de winter staat ook nog op ons lijstje. Dank voor het delen.
groeten Henk.
Foto Melenhorst.net
Henk

Bestuurslid a.i.
Berichten: 1729


Locatie: Deventer
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Reizen naar Lofoten, zelf doen

Berichtdoor weimaraner » do mar 07 2019 9:04 pm

Duidelijk verhaal en bedankt voor de tips!
Hier had ik het eigenlijk dit jaar - eigenlijk nu, begin maart - op de verlanglijst staan maar vanwege werk/gezondheid niet gelukt. Mijn idee was om met een fotoreis organisatie te gaan (en dan mogelijk naar Senja, iets noordelijker) maar dat gaan we nu volgend jaar maar eens proberen - of misscchien toch in mijn uppie na het lezen van dit verhaal.
Gebruikersavatar
weimaraner

Clublid
Berichten: 2292


Locatie: Alblasserwaard
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Reizen naar Lofoten, zelf doen

Berichtdoor erikboersbroek » vr mar 08 2019 9:17 am

Bedankt Rob voor het delen van je ervaringen.
Gebruikersavatar
erikboersbroek

Clublid
Berichten: 133


Locatie: Culemborg
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Reizen naar Lofoten, zelf doen

Berichtdoor gerardschouw » vr mar 08 2019 12:05 pm

Mooi gebied zeg.
Gebruikersavatar
gerardschouw

Clublid
Berichten: 412


Locatie: Zundert
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Reizen naar Lofoten, zelf doen

Berichtdoor josti » vr mar 08 2019 7:36 pm

Prachtige beelden van een geweldig landschap. Dank voor het delen.
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2892


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Reizen naar Lofoten, zelf doen

Berichtdoor HansV » vr mar 08 2019 10:59 pm

Mooi Rob, dank voor deze en de persoonlijke post! :-)
--------------------------------------------------------------------------------

FX only
Mijn foto's
Gebruikersavatar
HansV

Forumlid
Berichten: 121


Locatie: Biddinghuizen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Reizen naar Lofoten, zelf doen

Berichtdoor gvdnberg » za mar 09 2019 9:47 am

Schitterend Rob, het blijft erg een aantrekkelijk gebied. Ik denk nog met veel plezier terug aan de trips die ik daar heb gemaakt, in 2013 als deel van een groepje van 6 (draadjes zijn nog steeds hier te vinden; zoek op noorderlicht en sightseeing @ Lofoten)) en in 2017 met Elise in de winter en later dat jaar 's zomers op de terugreis van de Noordkaap.
Ik heb nog steeds een flinke voorkeur voor de winter in dit gebied.
Wij vlogen naar Evenes om op het vliegveld daar een auto te huren. Je hebt gelijk: aankomen en dan direct in zeer winterse omstandigheden met een vreemde auto op donkere vreemde wegen op reis te gaan is best een uitdaging. Sneeuw, verijsde wegen en spijkerbanden is daar gewoon, maar voor ons toch even wennen. Wij maakten onze trips vanuit Svolvaer, het Rica Hotel dat inmiddels Scandic Hotel heet en flink is verbouwd.
Bedankt voor het delen Rob!
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Actieve Nikon gebruiker met The difference maker, mooi glas en nog wat spullen. Vraag even een nefje als je mijn foto's wilt verbeteren. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gebruikersavatar
gvdnberg

Clublid
Berichten: 3129


Locatie: Tilburg
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Reizen naar Lofoten, zelf doen

Berichtdoor thomas32 » do nov 14 2019 2:41 pm

Ik ben zelf in april 2017 naar de lofoten geweest. Alle sneeuw was tegen die tijd verdwenen, maar ik zou absoluut nog weer terug willen in de wintermaanden. Het is een prachtig gebied en ik zou maar al te graag het noordericht willen zien!
thomas32

Forumlid
Berichten: 1


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Reizen naar Lofoten, zelf doen

Berichtdoor ebt » vr jan 03 2020 3:53 pm

mooi verhaal. ben daar meerdere keren geweest in voorjaar, najaar en begin 2019 in de winter. ben gereisd met ynn.no van de nederlandse fotograaf Floris Smeets. Floris woont al jaren in Noorwegen en heeft ook als enige buitenlander een gidsvergunning voor de Dovrefjell en bezoek aan muskusossen. andere begeleider is Marijn Heuts. Inderdaad vliegen op Harstad en dan in de avond naar de Lofoten. Verder gedurende het verblijf nooit lang in de auto gezeten maar wel heel veel gezien, waaronder heel veel noorderlicht. echt een aanrader omdat je eigenlijk alleen maar met fotograferen hoeft bezig te zijn. Senja in de winter is ook schitterend maar veel kouder dan de Lofoten. Min 10 tot min 25 graden is gewoon daar. dan is het noorderlicht fotograferen toch wel extra gaaf. Je hebt geen slecht of koud weer maar wel slechte kleding zeggen de scandinaviers terecht. volgens mij staan er nog wel foto's van mij uit die gebieden op de site of FB van de club
succes
nikon d610; tamron 24-70 f2.8; af-s nikkor 16-35 4G ED; af-s nikkor 70-200 2.8 GII ED; af-s micro nikkor 105mm 1:2,8 G ED; Sigma 150-600 mm sports; SB 700; en statief gitzo GT3542LS.
Gebruikersavatar
ebt

Clublid
Berichten: 773


Locatie: colmschate
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Reizen naar Lofoten, zelf doen

Berichtdoor HansV » vr jan 03 2020 3:58 pm

Dank voor je reactie, ebt.
We gaan het zien, heb er enorm veel zin in! En nou maar duimen voor een beetje normaal weer! :-)
--------------------------------------------------------------------------------

FX only
Mijn foto's
Gebruikersavatar
HansV

Forumlid
Berichten: 121


Locatie: Biddinghuizen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Fotolocatie tips”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten