Bruinkoolmijn RWE Elsdorf/ Hambach

Plaats hier tips over mooie locaties om te fotograferen.

Onderwerp:

Bruinkoolmijn RWE Elsdorf/ Hambach

Berichtdoor MarcoEos70D » ma sep 14 2020 9:52 am

Vorige week ben ik niet alleen in de Classic Remise in Dusseldorf geweest, zoals in dit topic te lezen is, maar ben ik ook even doorgereden naar de gigantische bruinkoolmijn van de RWE bij Hambach/ Elsdorf. Dit is echt een ongelooflijk grote mijn. Ook dit is zeer de moeite waard om eens te gaan kijken!

Eerst maar een paar feitjes:

De oppervlakte is zo’n 4.000 hectare (met groeimogelijkheid tot 8.500 hectare). Er wordt daar in lagen grond afgegraven om uiteindelijk een dikke 400 meter (!!) onder de oppervlakte bruinkool op te graven, waarmee de naastgelegen energiecentrale wordt gestookt. De machines waarmee gegraven wordt zijn elektrisch bediend en verbruiken 1/3e van de energie die opgewekt wordt. Op dit moment wordt het zand wat aan de ene kant afgegraven wordt, middels enorme kilometers lange transportbanden naar de andere kant van de afgraving getransporteerd, waarna er daar laagje voor laagje weer opgebouwd wordt. Op dit manier “vreet” de mijn zich een weg door het landschap. Hele dorpen zijn ervoor afgebroken (en achter de mijn weer opnieuw opgebouwd, de snelweg A61 is er compleet voor omgelegd: het is bizar wat het mag kosten. Hier is meer te lezen over deze mijn. Uiteindelijk moet er ook nog een gigantisch meer aangelegd worden (zo’n 4.000 hectare), maar of dat haalbaar is, is maar de vraag.

We zijn gestart bij de uitkijkplaats bij Hambach. Helaas was het grijs en grauw, regende het en was er dus slecht te fotograferen. Desondanks was goed te zien hoe immens die mijn is. Kijk maar eens naar foto 1 en 2, bedenk dat de mijnbouwmachines die je daar ziet zo’n 100 meter hoog en 200 meter lang zijn, en kijk maar eens naar de auto’s die je helemaal beneden kunt zien staan (op foto 1 midden onderin en op foto 2 links onder).

FOTO 1:
Afbeelding
IMG_1355A-BorderMaker by marcoeoscanon, on Flickr

FOTO 2:
Afbeelding
IMG_1357A-BorderMaker by marcoeoscanon, on Flickr

FOTO 3:
Afbeelding
IMG_1379A-BorderMaker by marcoeoscanon, on Flickr

FOTO 4:
Afbeelding
IMG_1383A-BorderMaker by marcoeoscanon, on Flickr

Omdat we op dit uitzichtpunt niet heel veel meer konden zien, zijn we doorgereden en hebben we de zandweggetjes opgezocht. Zo hoopten we wat dichter bij de machines te kunnen komen. Dat is ook gelukt, op een gegeven moment hebben we de auto geparkeerd en zijn we door het hoge gras gaan boenderen in de veronderstelling dat we wel weer een hek tegen zouden komen.

Tot onze grote verbazing stonden we ineens op de rand van de afgraving… en konden we van heel dichtbij de gigantische machine aan het werk zien. Daar heb ik dus ook een serie foto’s van kunnen maken, en we hebben een rondje met de drone gevlogen. Echt een supergave ervaring om die gigantische machines aan het werk te zien. Ter informatie: als je naar het schoepenwiel kijkt, dan hangen daar 18 “scheppen” aan, die elk 4,5 ton per keer pakken. Dat is dus 81 ton per rondje draaien – en dat ding draait non-stop :D

Op weg terug naar de auto kwamen er ineens van meerdere kanten heel imponerende mannen op ons af. Het leek wel alsof er een knokploeg op ons afkwam… Die mannen waren niet blij, zacht gezegd, want het bleek dat we ons (uiteraard) op verboden terrein hadden begeven. De discussie dat dat op de door ons gevolgde weg niet duidelijk was aangegeven (achteraf bleek slechts de omhoog staande slagboom de markering te zijn) zijn we maar niet echt aangegaan; men was er niet voor in de stemming, zacht gezegd… er blijkt daar regelmatig geprotesteerd te worden door milieuactivisten. Achteraf blijkt dat te kloppen, kijk maar eens [url="https://www.vice.com/nl/article/gy4n5y/fotos-van-het-klimaatprotest-bij-de-grootste-bruinkoolmijn-van-de-wereld"]hier[/url] Daarom zit de grond vol sensoren en gaat er een alarm af zodra er iemand op verboden terrein komt. Als we te dichtbij waren gekomen (of beter: als ze gezien hadden hoe dichtbij we zijn geweest…), hadden ze de werkzaamheden stil gelegd en de schade daarvan op ons verhaald. Lucky us…

Nou ja, we moesten alle foto’s wissen (dat heb ik braaf gedaan, natuurlijk… :mrgreen: ) en toen mochten we, na ons gelegitimeerd te hebben, weer vertrekken. Pfff… dat was ééns, maar nooit meer. Mocht je er gaan kijken: ga dus geen weggetjes met slagboom in, ook niet als die open staat :D

Onderstaand nog wat foto’s, kijk maar eens goed naar de verhoudingen van de mijnbouwmachine ten opzichte van bijvoorbeeld de bulldozer (en dat was geen kleintje…). Echt onvoorstelbaar groot.

FOTO 5:
Afbeelding
IMG_1392A-BorderMaker by marcoeoscanon, on Flickr

FOTO 6:
Afbeelding
IMG_1409A-BorderMaker by marcoeoscanon, on Flickr

FOTO 7:
Afbeelding
IMG_1410A-BorderMaker by marcoeoscanon, on Flickr

FOTO 8:
Afbeelding
IMG_1412A-BorderMaker by marcoeoscanon, on Flickr

FOTO 9:
Afbeelding
IMG_1428A-BorderMaker by marcoeoscanon, on Flickr

FOTO 10:
Afbeelding
IMG_1435A-BorderMaker by marcoeoscanon, on Flickr

FOTO 11:
Afbeelding
IMG_1447A-BorderMaker by marcoeoscanon, on Flickr

O ja, vergeet ik bijna de opzichter… zou die alarm geslagen hebben…? ;)

Afbeelding
IMG_1451A-BorderMaker by marcoeoscanon, on Flickr

Tot slot nog wat bewegend beeld:

Drone:

youtu.be/QSHPc1LRug8

DSLR:

youtu.be/Vhra8aRoRo8

Sorry, lang verhaal: maar het is echt de moeite om eens langs te rijden!
Laatst gewijzigd door MarcoEos70D op di sep 15 2020 3:15 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2317


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Bruinkoolmijn RWE ELsdorf/ Hambach

Berichtdoor EdvandeZilver » ma sep 14 2020 10:09 am

Mooie en interessante serie Marco! Bedankt voor het delen.
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3093


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Bruinkoolmijn RWE ELsdorf/ Hambach

Berichtdoor Skippy » ma sep 14 2020 10:49 am

Mooi verhaal en dito foto's!
Skippy

Moderator
Berichten: 11596


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Bruinkoolmijn RWE ELsdorf/ Hambach

Berichtdoor jan24 » ma sep 14 2020 5:43 pm

Fahren fahren fahren auf der Autobahn.
En dan kom je daar langs. Ik ken het, maar de foto's ontberen.
Mooie serie, zeker ook om de verhoudingen met de bulldozers te zien. Ongelooflijk.
Nikon D7500
Tamron 10-24mm F/3.5-4.5 Di VC HLD B023N
Tamron SP AF 17-50 F/2.8 XR A16N II
Tamron SP AF 70-300MM F/4-5.6 DI VC USD A005N II
Tamron SP 90mm F/2.8 Di VC USD F004N
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!
jan24

Clublid
Berichten: 1784


Locatie: Apeldoorn
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Bruinkoolmijn RWE ELsdorf/ Hambach

Berichtdoor henkk » ma sep 14 2020 6:23 pm

Prachtige foto's! Duitsers stoppen ws ook voor een omhoogstaande slagboom 😉. Ik heb wel eens op het uitkijkpunt gestaan.

De bodem van die mijn ligt dus op iets van 200 tot 300 m onder zeeniveau. Een van de laagste plaatsen op aarde (dichte mijnen uitgezonderd).

Als ze stoppen met pompen zal dat meer er ooit vanzelf wel komen.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4900


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Bruinkoolmijn RWE ELsdorf/ Hambach

Berichtdoor Ronald53 » ma sep 14 2020 6:38 pm

Mooi verhaal, en nog mooiere foto's. Met beide kun je thuis komen! Heb je daadwerkelijk wat gedeleted? (en weer teruggehaald?)
Ronald

Verstuurd vanaf mijn SM-A320FL met Tapatalk
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1537


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Bruinkoolmijn RWE ELsdorf/ Hambach

Berichtdoor weimaraner » ma sep 14 2020 8:28 pm

Hele mooie serie en leuk om het verhaal e achter ook te lezen. Ongelooflijk wat een impact op het landschap.
Gebruikersavatar
weimaraner

Clublid
Berichten: 2292


Locatie: Alblasserwaard
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Bruinkoolmijn RWE ELsdorf/ Hambach

Berichtdoor Peter » ma sep 14 2020 10:06 pm

ja, groot spul, imposant
beetje dom om het terrein op te gaan, ook nog een drone in de lucht . Alleen voor een paar foto's . (lol)

Duitsers maken geen grappen hé , zit niet in hun cultuur
, goed onthouden :-)
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7741


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Bruinkoolmijn RWE ELsdorf/ Hambach

Berichtdoor MarcoEos70D » di sep 15 2020 11:33 am

EdvandeZilver schreef:Mooie en interessante serie Marco! Bedankt voor het delen.

Thanks Ed! Graag gedaan ;)
Skippy schreef:Mooi verhaal en dito foto's!

Dank Luc!
jan24 schreef:Fahren fahren fahren auf der Autobahn. En dan kom je daar langs. Ik ken het, maar de foto's ontberen. Mooie serie, zeker ook om de verhoudingen met de bulldozers te zien. Ongelooflijk.

Ja, bizar hé! Ik had aan het begin gewoon moeite om de grootheid te vatten, ik had echt een paar referentiepunten als een busje, een bulldozer en een pick-up nodig. En dan valt het kwartje pas hoe immens het is.
henkk schreef:Prachtige foto's! Duitsers stoppen ws ook voor een omhoogstaande slagboom 😉. Ik heb wel eens op het uitkijkpunt gestaan. De bodem van die mijn ligt dus op iets van 200 tot 300 m onder zeeniveau. Een van de laagste plaatsen op aarde (dichte mijnen uitgezonderd). Als ze stoppen met pompen zal dat meer er ooit vanzelf wel komen.

Klopt inderdaad. Het afvoeren van het grondwater is echt een dingetje, dus ik denk dat dat "ooit" wel eens op kortere termijn zou kunnen zijn dan we denken.
Ronald53 schreef:Mooi verhaal, en nog mooiere foto's. Met beide kun je thuis komen! Heb je daadwerkelijk wat gedeleted? (en weer teruggehaald?) Ronald

Jazeker, daar was geen ontkomen aan (en nee, die discussie ging ik met die mannen ook niet voeren). We moesten alles van onze telefoon deleten (maar niet de map "verwijderde items" leegmaken... :D) en ik moest "in camera" alles wissen. Lang leve Recuva... ;) De drone hadden ze niet in de gaten gelukkig, denk niet dat ze dat gewaardeerd hadden...
weimaraner schreef:Hele mooie serie en leuk om het verhaal e achter ook te lezen. Ongelooflijk wat een impact op het landschap.

Dank. Ik vond het leuk om dit keer eens een beetje context te geven, de foto's zelf geven bij dit onderwerp nooit het hele verhaal weer.
Peter schreef:ja, groot spul, imposant beetje dom om het terrein op te gaan, ook nog een drone in de lucht . Alleen voor een paar foto's . (lol) Duitsers maken geen grappen hé , zit niet in hun cultuur
, goed onthouden :-)

Nee grappig waren ze niet :D En dom, tsja... op het moment dat we zagen hoe dichtbij we waren (en dus in de gaten hadden dat er geen hek meer zou komen, zoals daarvoor wel het geval was) stonden we er al met onze neus bovenop. En ja, dan blijft de camera natuurlijk niet in de tas.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2317


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Bruinkoolmijn RWE Elsdorf/ Hambach

Berichtdoor robcctje » do sep 17 2020 10:31 am

Een prachtig verhaal,en een paar schitterende foto's bij.

Gr Rob
Gebruikersavatar
robcctje

Clublid
Berichten: 1386


Locatie: Nordhorn
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Bruinkoolmijn RWE Elsdorf/ Hambach

Berichtdoor Ronald53 » do sep 17 2020 10:37 am

Zeker, maar om dit nou, gezien de knokploeg en mogelijke boetes, te tippen als fotolocatie? [emoji54][emoji54] [emoji3]
Ronald

Verstuurd vanaf mijn SM-A320FL met Tapatalk
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1537


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Bruinkoolmijn RWE Elsdorf/ Hambach

Berichtdoor MarcoEos70D » do sep 17 2020 10:59 am

Hahaha gewoon geen slagbomen passeren :D Maar ook vanuit het publiek toegankelijk deel, en zeker vanuit de diverse uitkijkpunten, is er nog steeds meer dan genoeg te zien.

Los van de eerste vier foto's uit mijn openingspost zijn ook onderstaande foto's gewoon vanuit een uitkijkpunt gemaakt. Genoeg te zien en te fotograferen dus, zeker als het weer iets meer meewerkt dan toen ik er was.

Afbeelding
IMG_1381A-BorderMaker by marcoeoscanon, on Flickr

Afbeelding
IMG_1382A-BorderMaker by marcoeoscanon, on Flickr
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2317


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Bruinkoolmijn RWE Elsdorf/ Hambach

Berichtdoor Pierre » za sep 19 2020 10:49 am

prachtig verhaal en schitterende foto's, die Duitsers kunnen er wat van, ik wist niet dat dit daar in zo'n omvang gebeurde,

gr. Pierre
D810, P1000, Nikon 16-85 3.5/5.6,Nikkor 24-70 2.8 VR, Nikkor 70-200 2.8 VRII, Sigma 18-35 1.8, Sigma 150-600S, SB700, SB910
Gebruikersavatar
Pierre

Forumlid
Berichten: 95


Locatie: Middelbeers N-Br.
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Bruinkoolmijn RWE Elsdorf/ Hambach

Berichtdoor Brutus » za sep 19 2020 11:19 am

Misschien is het de kleur van de bodem in combinatie met de enorme rupsbanden; mijn eerste associatie is een scene uit een Star Wars film.

Fraaie foto's.
Groet,
Bert
Gebruikersavatar
Brutus

Clublid
Berichten: 1108


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Bruinkoolmijn RWE Elsdorf/ Hambach

Berichtdoor ReneG » za sep 19 2020 12:29 pm

Nette foto's, ben er meermaals geweest, alleen de roofvogels zitten er nooit als ik er met een camera kom. :)

Verder nog als aanvulling, de groeve zelf heet Garzweiler, naar het dorp dat daar oorspronkelijk lag.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5042


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Fotolocatie tips”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten