Expeditie Rottumeroog

Plaats hier tips over mooie locaties om te fotograferen.

Onderwerp:

Expeditie Rottumeroog

Berichtdoor Ronald53 » wo aug 17 2022 9:50 pm

Staatsbosbeheer organiseert elk jaar een beperkt aantal expedities naar Rottumeroog. Een eiland waar je niet zo maar komt. Ca. 4 uur laveren door de geulen in de Waddenzee, een uur of vijf tot zes verblijf op het eiland, en weer terug. In totaal een activiteit waar je de hele dag mee bezig bent. Vorige week vertrokken wij tegen 8 uur, en kwamen rond 11 uur 's avond weer terug. Te boeken voor groepen tot 28 personen. Zie ook de site van SBB. Het eiland is een belangrijke plaats voor watervogels die bij laag tij foerageren op het wad. Omdat de trip zó is gepland dat de heenvaart bij afgaand tij plaatsvindt en de terugtocht bij opkomend tij, zijn tijdens het verblijf bij laagtij op het eiland niet heel veel vogels aanwezig, ook al omdat de expedities worden georganiseerd als het broedseizoen al min of meer voorbij is. Ga er dus niet heen als je op een hoge vogelconcentratie rekent. Althans, dat is mijn ervaring. Wel waren er veel bijzondere planten, mét uitleg gegeven door een enthousiaste gids. We hadden uitstekend weer, veel zon, niet teveel wind en behoorlijk warm. Ik heb er echt van genoten. Maar of het tot fotografische hoogtepunten heeft geleid? De felle zon in de strak blauwe lucht werkten niet mee, net als het reeds genoemde geringe aantal vogels. Maar toch een aanrader, al was het maar omdat het een unieke ervaring is. Hier wat sfeerbeelden, al komt het eiland zelf daar eigenlijk niet in voor (vanwege de eerder genoemde omstandigheden die niet optimaal waren voor foto's):

De avond ervoor was er een zonsondergang die kleurrijk genoemd mag worden en de leegte van het wad laat zien. Geschoten vanaf de haven bij Lauwersoog:
- 1 -
Afbeelding
Colorful by Ronald Mallant, on Flickr

- 2 -
Eemshaven over zee gezien, vanaf het water, iets minder kleurrijk:
Afbeelding
Fossil vs renewable -1- by Ronald Mallant, on Flickr

- 3 -
Nogmaals Eemshaven, maar nu vanaf het drooggevallen wad, in Zw/W:
Afbeelding
Fossil vs renewable -2- by Ronald Mallant, on Flickr
- 4 -
De zon scheen fel, het wad was uitgestrekt, de associatie met een nummer van Bruce Sprigsteen was sterk (Zw/W vind ik hier ook passend):
Afbeelding
Should I fall behind - wait for me by Ronald Mallant, on Flickr

- 5 -
En mijn favoriet van de dag, al had die misschien overal langs de kust geschoten kunnen worden (vrijwel onbewerkt, dus geen omzetting naar monochrome):
Afbeelding
Pattern in the sand by Ronald Mallant, on Flickr

Zoals altijd: de link onder de foto aanklikken voert je naar Flickr waar de volledige Exif te zien is (niet de foto zelf aanklikken).
Alleen bij de laatste foto werkt dit niet, die staat voorlopig nog op Private.
Laatst gewijzigd door Ronald53 op do aug 18 2022 8:42 am, 2 keer totaal gewijzigd.
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1537


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Expeditie Rottumeroog

Berichtdoor henkk » do aug 18 2022 8:13 am

Dat is een mooi uitstapje geweest! Ook omdat het zo'n bijzondere/unieke bestemming is waar je normaal niet kunt komen. Terecht noem je het 'expeditie'. Mooie sfeerbeelden. De foto van Eemshaven had in mijn ogen gewonnen als hij van iets naar rechts was gemaakt zodat het booreiland niet achter windmolens had gezete. Maar ja, zo'n boot vaart ....
Mijn favoriet: foto 4

Of ik nou op een foto of op de link klik, ik krijg de melding dat de foto private is (alleen getest bij de laatste). Misschien settings veranderen?
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4900


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Expeditie Rottumeroog

Berichtdoor Ronald53 » do aug 18 2022 8:48 am

henkk schreef:Dat is een mooi uitstapje geweest! Ook omdat het zo'n bijzondere/unieke bestemming is waar je normaal niet kunt komen. Terecht noem je het 'expeditie'. Mooie sfeerbeelden. De foto van Eemshaven had in mijn ogen gewonnen als hij van iets naar rechts was gemaakt zodat het booreiland niet achter windmolens had gezete. Maar ja, zo'n boot vaart ....
Mijn favoriet: foto 4

Of ik nou op een foto of op de link klik, ik krijg de melding dat de foto private is (alleen getest bij de laatste). Misschien settings veranderen?
Dank voor je commentaar Henk. En je hebt gelijk met betrekking tot die laatste foto, ik heb daar nu een opmerking over geplaatst hierboven. De Exif daarvan is: Nikon Z 6, NIKKOR Z 24-70mm f/4 S, ƒ/8.0, 34.5 mm, 1/800s, ISO 100. De foto staat op Private omdat ik niet wil dat-ie al te zien is voor leden van mijn fotoclub, mochten ze mijn Flickr-pagina bezoeken (op het NCN forum komen ze volgens mij niet). Dit i.v.m. de jaarwedstrijd van onze club, daar zal ik 'm waarschijnlijk voor gebruiken.
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1537


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Expeditie Rottumeroog

Berichtdoor henkk » do aug 18 2022 9:00 am

Haha dat zul je natuurlijk zien dat de eerste/enige foto die ik probeer, de afwijkende is :lol:
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4900


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Expeditie Rottumeroog

Berichtdoor Gemmageluk60 » vr aug 19 2022 3:12 pm

Nummer vier springt eruit, lijkt een immense zandvlakte zo en zw/w is een goede keuze. Die eerste foto kan zo mee doen aan de foto van de maand met het thema 'Kleurrijk'.
"Het leven draait niet om wachten tot de storm voorbij is, het gaat erom te leren dansen in de regen."-Vivian Greene
Gemmageluk60

Clublid
Berichten: 824


Locatie: Zoelen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Expeditie Rottumeroog

Berichtdoor Ronald53 » za aug 20 2022 5:56 pm

Hallo Gemma, bedankt voor je reactie. Het is ook best een forse zandvlakte. Als je wordt afgezet bij de bushalte (die staat daar echt) aan de rand van de vaargeul dan sta je op een bij laag tij droogvallende zandplaat (het wad dus) waarover je nog 30-40 minuten moet lopen om bij het eiland zelf te komen. En met felle zon in een strak blauwe lucht en een toch best hoge temperatuur is het een niet alledaagse tippel. Dat sfeertje heb ik geprobeerd aan de foto mee te geven, ook d.m.v. de titel.
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1537


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Expeditie Rottumeroog

Berichtdoor Skippy » zo aug 21 2022 6:20 pm

Afwisselende serie, de (mooie) foto 5 valt zelfs een beetje er buiten. Foto 4 is mijn favoriet, mooi beeld in passend zwart.wit en de schaduwen geven net dat extra. Misschien nog even kijken naar de kromming van de horizon in foto 1 en 2?
Online
Skippy

Moderator
Berichten: 11596


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Fotolocatie tips”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten