geschikt portret?

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.

Onderwerp:

geschikt portret?

Berichtdoor renecita » zo sep 06 2009 7:28 am

Ik heb een aantal portretten gemaakt van een klein super bijdehand nichtje, waarvan haar ouders een canvasprint willen laten maken. Ik vind zelf de eerste het mooiste qua oogopslag, maar vraag me af of ik die niet te krap gekaderd heb. Welke vinden jullie het meest geschikt? En: hebben jullie verder nog commentaar waar ik wat van kan opsteken?

1. Afbeelding n.a.v. tip riemke: Afbeelding
2. Afbeelding
3. Afbeelding

Renée
Laatst gewijzigd door renecita op zo sep 06 2009 4:36 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
renecita



Onderwerp:

Re: geschikt portret?

Berichtdoor Tigger » zo sep 06 2009 8:34 am

Ik heb technisch gezien geen verstand van portretfotografie, maar zal toch een mening geven.
Ik vind ze alle drie te krap gekaderd, ik denk dat door de houdingen die je gekozen hebt de armpjes volledig op de foto hadden moeten staan.
Ik ik zelf foto 3 het leukst, lekker eigenwijs koppie!

Groetjes Linda
Tigger



Onderwerp:

Re: geschikt portret?

Berichtdoor Gobert » zo sep 06 2009 8:42 am

Tigger schreef:Ik heb technisch gezien geen verstand van portretfotografie, maar zal toch een mening geven.
Ik vind ze alle drie te krap gekaderd, ik denk dat door de houdingen die je gekozen hebt de armpjes volledig op de foto hadden moeten staan.
Ik ik zelf foto 3 het leukst, lekker eigenwijs koppie!

Groetjes Linda



Dat hoeft ook niet. Smaak en esthetisch gevoel zeggen vaak meer dan een technische beoordeling.
Ik ben het overigens met je eens en ook mijn voorkeur gaat uit naar no 3.
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale
Gebruikersavatar
Gobert

Clublid
Berichten: 1619


Locatie: Omgeving Arnhem
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: geschikt portret?

Berichtdoor marijke-s » zo sep 06 2009 8:49 am

Foto een is mijn favo. De ander 2 komen naar mijn mening te geposeerd over. Kadering vind ik prachtig.

gr marijke-s
marijke-s



Onderwerp:

Re: geschikt portret?

Berichtdoor tycho » zo sep 06 2009 9:18 am

Nog even een opmerking van mijn kant, houd rekening met het feit dat er bij het drukken op canvas een gedeelte van de foto (het doek)
wordt omgeslagen om het houten frame. Het is vrij lastig om dit precies te berekenen. Bij zo'n krappe uitkadering kan het dus
zijn dat je net een halve cm mist van het doek. Alleen daarom zou ik dus bij het aanleveren van de foto's niet uitgaan van deze foto maar
er een kiezen waarbij wat ruimte rondom zit.
tycho



Onderwerp:

Re: geschikt portret?

Berichtdoor Riemke » zo sep 06 2009 9:23 am

Absoluut de eerste foto. Prachtig, die blik! Kader vind ik prima, er kan m.i. zelfs nog wel wat van de bovenkant af :D Daarmee leg je nog meer de nadruk op haar prachtige ogen.
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.
Gebruikersavatar
Riemke

Clublid
Berichten: 3597


Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

Onderwerp:

Re: geschikt portret?

Berichtdoor Cees » zo sep 06 2009 10:38 am

Zonder enige twijfel foto # 1! De andere twee zijn 'gemaakt'.
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Gebruikersavatar
Cees

Forumlid
Berichten: 15279


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: geschikt portret?

Berichtdoor jettiny » zo sep 06 2009 12:48 pm

Voor mij ook foto 1.
Foto 3 vind ik wel grappig, maar kijkt ze wat vermoeid/verveeld in mijn opinie.
Ik vind het niet erg dat ze wat krap gekaderd zijn, mag voor mij best.
Succes.
vrgr
Tiny
jettiny

Forumlid
Berichten: 3087


Locatie: Uden
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: geschikt portret?

Berichtdoor renecita » zo sep 06 2009 1:13 pm

Riemke schreef:Absoluut de eerste foto. Prachtig, die blik! Kader vind ik prima, er kan m.i. zelfs nog wel wat van de bovenkant af :D Daarmee leg je nog meer de nadruk op haar prachtige ogen.

Heb ik gedaan. Effe snel hoor voor de indruk, in Windows fotogalerie, vandaar denk ik het kleurverschil. Zie boven. Bedankt voor de tip!

Tycho schreef:Nog even een opmerking van mijn kant, houd rekening met het feit dat er bij het drukken op canvas een gedeelte van de foto (het doek)
wordt omgeslagen om het houten frame. Het is vrij lastig om dit precies te berekenen. Bij zo'n krappe uitkadering kan het dus
zijn dat je net een halve cm mist van het doek. Alleen daarom zou ik dus bij het aanleveren van de foto's niet uitgaan van deze foto maar
er een kiezen waarbij wat ruimte rondom zit.

Daar was ik dus al bang voor. Zou er ergens een leverancier zijn waar je een preview kunt doen met de aangeleverde foto?

Renée
renecita



Onderwerp:

Re: geschikt portret?

Berichtdoor Riemke » zo sep 06 2009 2:46 pm

Heb je de uitsnedes in de camera gedaan of naderhand? Als de foto op canvas moet is hij denk ik wel te krap, vanwege de omslag van min. 2 cm.
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.
Gebruikersavatar
Riemke

Clublid
Berichten: 3597


Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

Onderwerp:

Re: geschikt portret?

Berichtdoor pietje-nukem » zo sep 06 2009 3:47 pm

Bij Profotonet schrijven ze
Standaard laten wij het beeld op doek aan de zijkant doorlopen, zodat inlijsten niet noodzakelijk is.
Hiervoor is wel aan alle zijden 2 cm beeld extra nodig. (vb. 40x60 is dus 44x64cm beeld nodig)
Aanleveren in sRGB of AdobeRGB.

Als je dan om de foto ongeveer 2 cm (heel) licht grijs zet? (canvas vergroten in photoshop en dan kleur licht grijs geven?)
Weet niet of dit mooi wordt hoor, maar het zou jammer zijn als haar vingertje "om de hoek" komt en haar linkeroogje net tegen de rand aankomt.
Misschien dat de ervaren fotobewerkers hier meer over kunnen vertellen.
p.s ik vind die 1e foto echt heel goed geslaagd
Nou, van mij ook de groeten
Gebruikersavatar
pietje-nukem

Forumlid
Berichten: 1721



Onderwerp:

Re: geschikt portret?

Berichtdoor renecita » zo sep 06 2009 4:38 pm

Riemke schreef:Heb je de uitsnedes in de camera gedaan of naderhand? Als de foto op canvas moet is hij denk ik wel te krap, vanwege de omslag van min. 2 cm.

De eerste foto (links) is ongecropt. Eigenlijk wel helaas, anders was het geen probleem om op canvas af te drukken.
renecita



Onderwerp:

Re: geschikt portret?

Berichtdoor renekuipers99 » zo sep 06 2009 11:05 pm

Technisch gezien kan ik geen oordeel geven over de techniek en regels van het portretteren van kinderen. Ik ga voor de eerste 2 foto's, waarbij ik neig naar de eerste. Foto 3 en 4 zijn 'te gemaakt'. In foto 1 en 2 zie je dat ze haar hoofd op haar hand(en) laat rusten. Het draadje aan haar rechterpols trekt wel mijn aandacht, maar dat wil ik niet met zulke mooie doordringende ogen.
Kijk maar wat je ermee wilt doen.
Don't miss the shoot!
renekuipers99

Forumlid
Berichten: 12



Onderwerp:

Re: geschikt portret?

Berichtdoor Gabees » ma sep 07 2009 8:59 am

Ik ga ook voor nummer 1....

Mooie foto! Het krappe vind ik juist mooi!
Ik zou alleen nog dat tweede lichtje in haar linker oog weghalen. Zodat er één lichtje in haar ogen zit.
Gebruikersavatar
Gabees

Forumlid
Berichten: 1513


Locatie: Barendrecht
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: geschikt portret?

Berichtdoor mikemix » ma sep 07 2009 9:11 am

Tuurlijk foto1 -> Riemke advies en wat is er mis met krap kaderen?
mikemix




Terug naar “Fotobespreking”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten