In de slums van Mumbai heb je een soort wijk waar veel potten gebakken worden. De ovens zijn zelden aan, even zoeken eer je er eentje vindt die in bedrijf is. Als brandstof worden niet al te schone brandbare materialen gebruikt. De omgeving is zwart en het valt mij op dat een ieder aan het hoesten is. je ziet mensen die er draaien, producten in de oven brengen en er wordt volop gestapeld. Het valt niet mee om het hele proces in beeld te krijgen. Zowel offerschaaltjes als grote potten worden er gemaakt.
1
2
3
4
5
donker en rokerig
Onderwerp:
donker en rokerig
Wat digitale spulletjes en een analoog setje bestaande uit Nikon F2A en een Nikkor 50mm/1.4.
https://www.annohuidekoper.nl/
https://www.annohuidekoper.nl/
Onderwerp:
Re: donker en rokerig
Een eerste reactie. Je brengt alle facetten die je noemt bijzonder fraai in beeld.
Groet Bert
Onderwerp:
Re: donker en rokerig
Het zal aan mijn voorkeuren liggen dat ik bij deze topictitel direct aan een goeie whisky dacht
Qua foto's doen ze recht aan je titel: ze zijn inderdaad donker én rokerig. Ze laten het proces mooi zien. Mijn persoonlijke voorkeur is toch een iets lichtere foto. Daarom zal het je niet verbazen dat ik foto 4 als losse foto het mooist vind.
Qua foto's doen ze recht aan je titel: ze zijn inderdaad donker én rokerig. Ze laten het proces mooi zien. Mijn persoonlijke voorkeur is toch een iets lichtere foto. Daarom zal het je niet verbazen dat ik foto 4 als losse foto het mooist vind.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-
Marco Weening Fotografie
Marco Weening Fotografie
- MarcoEos70D
- Berichten: 2335
- Ervaringsniveau: ****
Onderwerp:
Re: donker en rokerig
Ik doe het je niet na om daar en in die omstandigheden te fotograferen. Dat gezegd hebbende zou ik deze toch liever in kleur zien en mis ik oogcontact met de personen.
Onderwerp:
Re: donker en rokerig
Het ontbreken van oogcontact is jammer, maar geeft wel de toewijding van de mensen weer bij deze processen, leidend tot een mooi eindproduct.
Iets lichtere foto’s spreekt mij ook meer aan. Als serie vind ik deze selectie wel geslaagd.
Iets lichtere foto’s spreekt mij ook meer aan. Als serie vind ik deze selectie wel geslaagd.
Met vriendelijke groet,
Gert van den Berg,
Actieve Nikon gebruiker met The difference maker, mooi glas en nog wat spullen. Vraag even een nefje als je mijn foto's wilt verbeteren. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gert van den Berg,
Actieve Nikon gebruiker met The difference maker, mooi glas en nog wat spullen. Vraag even een nefje als je mijn foto's wilt verbeteren. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Onderwerp:
Re: donker en rokerig
Dank voor commentaar.
Wel of niet oogcontact, goede vraag. Ik wilde de aandacht vastleggen. Daar hoeft voor mij geen oogcontact bij. Op de afdruk, A3 formaat, van de foto met veel rook en man met tray lijkt er wel een soort oogcontact er zijn. Zo heb ik moment van opname ook beleefd.
Zwart wit of kleur. Ik was van plan in India alles in kleur te doen. Van Epson had ik 6 flessen inkt, een A3 printer en A3 papier gekregen om e.e.a. te vervatten in een testverslag. Mijn India serie heb ik toen, in kleur, geprint. A3 formaat, ik heb daar een ringband voor om op te bergen.
Was ik daar tevreden over? Nee. Ik merk bij mij zelf elke keer dat ik bij het zien van een kleurenfoto als het ware verblind word door kleur. Terwijl ik iets wil zeggen met een foto. Als voorbeeld de eerste foto van deze serie. Een pottenbakker die heel melancholisch uit zijn ogen keek. Het ging mij om de melancholie weer te geven. Kleurtjes voegen daar niets aan toe, sterker nog, ze leiden af. Tweede voorbeeld is de lichte foto, vrouw met vaas. Het gaat mij om de aandacht, haar gezicht, zichtbaar door het strijklicht. Op de kleurenfoto wordt je aandacht getrokken door het fel oranje gewaad en de vele goudkleurige sierraden.
Wel of niet oogcontact, goede vraag. Ik wilde de aandacht vastleggen. Daar hoeft voor mij geen oogcontact bij. Op de afdruk, A3 formaat, van de foto met veel rook en man met tray lijkt er wel een soort oogcontact er zijn. Zo heb ik moment van opname ook beleefd.
Zwart wit of kleur. Ik was van plan in India alles in kleur te doen. Van Epson had ik 6 flessen inkt, een A3 printer en A3 papier gekregen om e.e.a. te vervatten in een testverslag. Mijn India serie heb ik toen, in kleur, geprint. A3 formaat, ik heb daar een ringband voor om op te bergen.
Was ik daar tevreden over? Nee. Ik merk bij mij zelf elke keer dat ik bij het zien van een kleurenfoto als het ware verblind word door kleur. Terwijl ik iets wil zeggen met een foto. Als voorbeeld de eerste foto van deze serie. Een pottenbakker die heel melancholisch uit zijn ogen keek. Het ging mij om de melancholie weer te geven. Kleurtjes voegen daar niets aan toe, sterker nog, ze leiden af. Tweede voorbeeld is de lichte foto, vrouw met vaas. Het gaat mij om de aandacht, haar gezicht, zichtbaar door het strijklicht. Op de kleurenfoto wordt je aandacht getrokken door het fel oranje gewaad en de vele goudkleurige sierraden.
Wat digitale spulletjes en een analoog setje bestaande uit Nikon F2A en een Nikkor 50mm/1.4.
https://www.annohuidekoper.nl/
https://www.annohuidekoper.nl/
Onderwerp:
Re: donker en rokerig
Zowel kleur als oogcontact hadden wat mij betreft afgeleid. De gemaakte keuzes pakken dan ook prima uit, vind ik.
Onderwerp:
Re: donker en rokerig
annoh schreef:In de slums van Mumbai heb je een soort wijk waar veel potten gebakken worden. De ovens zijn zelden aan, even zoeken eer je er eentje vindt die in bedrijf is. Als brandstof worden niet al te schone brandbare materialen gebruikt. De omgeving is zwart en het valt mij op dat een ieder aan het hoesten is. je ziet mensen die er draaien, producten in de oven brengen en er wordt volop gestapeld. Het valt niet mee om het hele proces in beeld te krijgen. Zowel offerschaaltjes als grote potten worden er gemaakt.
1
2
3
4
5
Wat een prachtige foto's. Zo pakkend weergegeven.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten