Maskerade

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.

Onderwerp:

Maskerade

Berichtdoor Gerphil » di dec 16 2008 2:39 pm

Hallo allemaal,

Dit is de eerste foto die ik toon aan NCN - het heeft wat voeten in de aarde gehad, maar het gaat me lukken. Deze foto maakte ik tijdens De Maskerade in Blerick dit najaar, waar ook wat andere clubleden aanwezig waren.

De oogst viel me een beetje tegen, maar ik was dan ook verwend met het World Bodypainting Festival in Seeboden, Oostenrijk. Foto's daarvan vind je op mijn website http://www.geja-vu.nl. Ik kies er ééntje uit van de Maskerade omdat ik die persoonlijk wel bijzonder vind en vooral omdat hij mijns inziens in zwart/wit beter uitkomt.

Afbeelding

Wat bijzonder is omdat bodypainting foto's normaal gesproken zo mooi van kleurigheid zijn. Het dringt de bodypaint naar de achtergrond en haalt meer de houuding van het model naar voren, denk ik. Wat denken jullie - voegt het z/w iets toe, spreken de houding van het model en de verdeling van scherpte en vaagheid/beweging je aan? Of toch maar liever kleur?

Groeten,
Gerphil
Gerphil



Onderwerp:

Re: Maskerade

Berichtdoor Patrick » di dec 16 2008 3:29 pm

Gezien het soort vragen dat je stelt heb ik je draadje verschoven naar onze nieuwe afdeling. Hier hebben we het over technische zaken wat foto's betreft. Als je 'm toch in "Foto presentaties" wilt hebben, dan kan je natuurlijk altijd even een PB sturen... :D
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26857


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Maskerade

Berichtdoor ALE » di dec 16 2008 9:58 pm

Bodypainting is vooral kleur. Die mis ik hier en dat vind ik wel jammer. De beweging in haar armen vind ik heel goed. Ik zou wel aan de onderzijde iets croppen, net boven het elastiek van haar slip aan de rechterzijde. Dan blijven beide voeten van de linker Egyptenaar er nog net op. De rest van haar slip kan je eventueel "wegstempelen". Of de dame van de achtergrond loskomt is momenteel moeilijk te beoordelen.

Waarom plaats je hier de kleurenversie ook niet voor een goed vergelijk ?
Groet,


ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters
Gebruikersavatar
ALE

Clublid
Berichten: 6606


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Maskerade

Berichtdoor Gerphil » do dec 18 2008 12:30 pm

Beste Ale,

Ik zal morgen de kleurenversie posten - kan er vandaag niet bij. Bereid je erop voor dat het model geheel goudkleurig is en er verder alleen wat donkerrood te zien is rond de figuren op haar buik. Het wordt dan dus eerder duotoon i.p.v. monotoon. Daarom was ik ook wel geneigd om het naar z/w om tezetten, zodat het model en haar lijf meer zou gaan spreken. Ik zal ook even de door jou voorgestelde cropping uitproberen. Het wegstempelen van haar slipje, daar heb ik wat meer moeite mee - dan gaat het er toch wat kunstmatiger uitzien (gezien de tekening verwacht je toch een broekje). Je gaat het zien - en ik ben ook benieuwd naar het resultaat en jouw volgende reactie!

Groeten,
Gerphil
Gerphil



Onderwerp:

Re: Maskerade

Berichtdoor ALE » do dec 18 2008 12:50 pm

We "kennen" deze dame, zie * HIER * Met name op het laatste * tabblad * heeft KvP mijn inziens een perfecte opname van haar gemaakt. Ik zie jouw kleurenversie graag tegemoet.
Groet,


ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters
Gebruikersavatar
ALE

Clublid
Berichten: 6606


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Maskerade

Berichtdoor Gerphil » vr dec 19 2008 12:25 pm

Dat is ze inderdaad. Nou, op speciaal verzoek hierbij de kleurenversie, en op jouw advies gecropped:

Afbeelding

Ben benieuwd welke je uiteindelijk mooier vindt.

Groeten,
Gerphil
Gerphil



Onderwerp:

Re: Maskerade

Berichtdoor ALE » vr dec 19 2008 3:09 pm

Ik blijf natuurlijk eigenwijs en vind deze vertoning beter. Mag overigens tot 1024 pixels over de langste zijde gepost worden. Het enige wat hier aan mankeert is dat de WB niet goed staat. Ze heeft een goud kleur op haar huid en nu is alles te rood. Als je in NEF hebt gefotografeerd kan je dat heel makkelijk aanpassen.

Maar wat vind je zelf van deze uitsnede ? Dat is namelijk het belangrijkste, niet wat ik vind.
Groet,


ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters
Gebruikersavatar
ALE

Clublid
Berichten: 6606


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Maskerade

Berichtdoor Gerphil » vr dec 19 2008 5:02 pm

Nou ja, eerlijk gezegd, en ik ben ook eigenwijs, wat de uitsnede betreft, daar blijf ik toch bij mijn eerdere keus, want met het wegsnijden van haar onderlijf gaat niet alleen een deel van de tekening verloren, ook raakt ze wat meer uit evenwicht denk ik.

En ook voel ik toch meer voor de zwart/wit versie. Ik had hem natuurlijk eerst in kleur en gaandeweg ik bezig was had ik op enig moment besloten om hem toch naar z/w om te zetten. Terwijl ik nu weer terug ging naar de oorspronkelijke versie en van daaruit weer naar een gekleurde versie toewerkte kwam ik toch weer op datzelfde punt uit. Ik kan inderdaad de kleur nog afkoelen (ik schiet altijd in NEF) - de foto was nogal onderbelicht en dan krijg je dergelijke verschuivingen - maar ik zag daar vanaf: de kleur vind ik uiteindelijk persoonlijk in dit geval toch weinig toevoegen en juist eerder afleiden. Juist in zwart/wit komt niet alleen de lichaamsvorm en uitdrukking van het model beter uit, maar ook de bodypaint van de figuren op haar buik.

Dat had ik natuurlijk nooit gedaan bij een foto als de onderstaande (van het bodypainting festival in Oostenrijk deze zomer): hier zijn expressie en krachtige kleuren nauw met elkaar verbonden. De kleurrijke paint en de expressie van het model versterken elkaar.

Afbeelding

Wel goed om zo bewust na te denken over kleur versus z/w - je hoeft het niet met elkaar eens te zijn, als je je maar bewust bent van je keuzes. Bedankt!

Groeten,
Gerphil
Gerphil




Terug naar “Fotobespreking”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten