Straatbeeld

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.

Onderwerp:

Straatbeeld

Berichtdoor safre » di jul 28 2009 9:50 pm

Afbeelding


Opdracht in het kader van de cursus: Straatbeeld

Graag jullie beoordeling :wink:

Gr.

Freek
safre



Onderwerp:

Re: Straatbeeld

Berichtdoor cstr1 » wo jul 29 2009 6:33 am

Misschien iets lichter en scherper maken?
D40 met een Nikon 18-55 AF-S in zwart en zilver, 55-200 AF-S, 50mm f/1.8 D AF en 18-70 AF-S, SB-600, omkeerring, IR Remote Control, 52mm 0.45X Wide-Angle Lens en in de broekzak een Minolta Dimage.
Gebruikersavatar
cstr1

Forumlid
Berichten: 289


Locatie: Tilburg
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Straatbeeld

Berichtdoor safre » wo jul 29 2009 7:28 am

Dag,

Ik vind het prima dat je een opmerking/reaktie/kritiek plaatst, no problemo. Maar zou je dat kunnen onderbouwen, zo heb ik er niet veel aan, toch? :wink:

Gr.

Freek
safre



Onderwerp:

Re: Straatbeeld

Berichtdoor Veganpix » wo jul 29 2009 9:13 am

Iets scherper zou kunnen (dat betekent dat de foto onscherp oogt) maar ik weet niet of de foto beter wordt als hij lichter wordt gemaakt. Het moeilijk is hier namelijk het donkere gezicht met zwarte haren en het door de zon beschenen witte T-shirt. De hele foto lichter maken komt het T-shirt niet ten goede en een donker jongetje moet natuurlijk wel donker blijven.
Veganpix



Onderwerp:

Re: Straatbeeld

Berichtdoor Riemke » wo jul 29 2009 9:17 am

De uitvoering van de opdracht vind ik in ieder geval wel geslaagd. :D Mooi straatbeeld. De foto zelf kan inderdaad wel wat helderder. Het bestand staat overigens nog in Adobe RGB i.p.v. SRGB, dat kan ook wel schelen. (= edit...convert to profile)
Qua compositie zou ik persoonlijk het jongetje niet precies in het midden hebben gezet. Je kunt evt. links wat croppen.
Ik zet mijn versie hier voor je neer. Niet goed, haal ik hem weer weg uiteraard.

Afbeelding

Een 2e optie is de achtergrond donkerder maken(maak een kopie van je laag, overvloeimodus op multiply) en daarna met een laagmasker (layer,layermask, reveal all) het jongetje weer "terugpoetsen" Daardoor leg je nog meer nadruk op het ventje.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Riemke op wo jul 29 2009 9:42 am, 1 keer totaal gewijzigd.
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.
Gebruikersavatar
Riemke

Clublid
Berichten: 3597


Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Straatbeeld

Berichtdoor cstr1 » wo jul 29 2009 9:38 am

Sorry Freek dat ik niet erbij heb gezet wat ik precies bedoelde, maar ik kan me aansluiten bij mijn voorgangers, De foto oogt niet scherp, maar is dat mogelijk wel. Bij de bewerking door Riemke kun je dat goed zien, de helderheid geeft een scherper beeld.
D40 met een Nikon 18-55 AF-S in zwart en zilver, 55-200 AF-S, 50mm f/1.8 D AF en 18-70 AF-S, SB-600, omkeerring, IR Remote Control, 52mm 0.45X Wide-Angle Lens en in de broekzak een Minolta Dimage.
Gebruikersavatar
cstr1

Forumlid
Berichten: 289


Locatie: Tilburg
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Straatbeeld

Berichtdoor Riemke » wo jul 29 2009 10:01 am

cstr1 schreef:de helderheid geeft een scherper beeld.


Ook USM gebruikt hoor, in mijn bewerking :D
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.
Gebruikersavatar
Riemke

Clublid
Berichten: 3597


Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Straatbeeld

Berichtdoor Matthieu » wo jul 29 2009 10:06 am

Hoi,

Voorgaande reacties kan ik mij bij aansluiten. De bewerking van riemke vind ik prachtig.

De foto vind ik compositorisch niet erg spannend. Hij kan meer spanning hebben.
Het komt voornamelijk doordat de persoon erg centraal in het kader staat.
Het gaat natuurlijk om de persoon maar zeker om de omgeving waarin hij staat.
De jongeman kijkt wat ongeintereseerd weg. Beetje nonchalant. DAT maakt het spannend
Je kan die spanning opvoeren door de compositie te veranderen.

Ik zou in dit geval gekozen hebben om de jongen helemaal rechts te plaatsen.
(( ok....de foto uitkijken is niet echt wenselijk maar juist door dit nu WEL toe te passen
maak je die ongeintereseerdheid nog sterker))
Als de jongen rechts zit heb je het centrum en linker zijde mooie ruimte om die
gravity in beeld te houden. Dan heb je toch een evenwicht (sterk beeld, de jongen aan
de "foute" kant van de foto, rechts, in balans met het grote veel kleurige vlak aan de goede
linkerkant . Ik zou het verdelen in 2/3 links en 1/3 rechts.

wellicht heb je nog meer shots van dit tafreel en zit er iets bij waar je bovenstaande eens kunt uitproberen.

succes !! en het IS een gave foto !!!

groet Matthieu
Nikon D3 + D3s + 14-24 + 24-70 + 50 + 105 + 70-300 VR + SB-700 +Elinchrome flitskoppen en boxen + nog meer

Kijken doe je met je ogen, fotograferen met je hart


www.matthieuverhoeven.nl
Kunstsite Matthieu
Flickr Matthieu
Laatste boek Matthieu
Gebruikersavatar
Matthieu

Forumlid
Berichten: 2034


Locatie: Heerhugowaard
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Straatbeeld

Berichtdoor safre » wo jul 29 2009 7:07 pm

Wow!!! Wat een reakties!!

Allemaal bedankt voor de opmerkingen, kan ik zeker wat mee.

Ik ben echter niet zo thuis in Ps dat zo'n geweldig mooie bewerking als Riemke kan maken (vooral de tweede vind ik super!!)

Ga er zeker nog wat mee spelen.

Gr.

Freek.

(Btw het is een meisje, zou een jongen op de skatebaan roze skates aantrekken??? :mryellow: :mryellow:
safre



Onderwerp:

Re: Straatbeeld

Berichtdoor cstr1 » wo jul 29 2009 7:40 pm

Ik hoop ook dat je nu mijn opmerking en de uitleg snapt, maar zoals je al zegt: je kunt er iets mee, dus succes Freek!
D40 met een Nikon 18-55 AF-S in zwart en zilver, 55-200 AF-S, 50mm f/1.8 D AF en 18-70 AF-S, SB-600, omkeerring, IR Remote Control, 52mm 0.45X Wide-Angle Lens en in de broekzak een Minolta Dimage.
Gebruikersavatar
cstr1

Forumlid
Berichten: 289


Locatie: Tilburg
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Straatbeeld

Berichtdoor safre » wo jul 29 2009 8:52 pm

Hoi Allemaal,

Nou ....ben wat aan het kl*ten geweest in PS maar denk dat ik nog maar eens een cursus(je) moet gaan volgen want versder dan wat belichting-, contast-, heldergeid- etc veranderen kom ik niet hoor :wink:
safre



Onderwerp:

Re: Straatbeeld

Berichtdoor Riemke » wo jul 29 2009 9:11 pm

Ik ben ooit ook begonnen met een cursus in een buurthuis en van daaruit ben ik verder gegaan en zodoende dus autodidact :D En ook ik leer nog steeds bij.
Overigens maak ik voor mijn bewerking niet alleen gebruik van Photoshop maar ook van andere bewerkingssoftware. Ik kan vaak ook niet aangeven wat ik precies doe omdat een heleboel puur op gevoel gaat. Hier geldt echt: "Al doende leert men"
Misschien heb je wat aan deze link?

http://www.gratiscursus.be/photoshop_cs3/index.htm
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.
Gebruikersavatar
Riemke

Clublid
Berichten: 3597


Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Straatbeeld

Berichtdoor hoefnix » do jul 30 2009 9:12 am

Als je kort na mekaar de bewerkte foto en de originele bekijkt, lijkt het alsof er een witte waas over de foto ligt. Had ik laatst ook. Even met de helderheid en contrast prutsen, en dat is opgelost. Het komt doordat sommig licht wat op de lens valt niet op een specifieke plek op de sensor belandt maar egaal versprijd wordt. (Ik had een 60mm tussenring achter mijn 50mm lens gezet. Mogelijk lekt er bij mij door de tussenring licht, anders is het gewoon licht wat via-via door de lens heen reflecteert)
hoefnix



Onderwerp:

Re: Straatbeeld

Berichtdoor safre » do jul 30 2009 7:30 pm

Afbeelding


Ben even aan het prutsen geweest :wink:

Lat maar horen.

Gr

Freek

Nb denk zelf dat r gezicht en d'r haren te donker zijn geworden.
safre



Onderwerp:

Re: Straatbeeld

Berichtdoor MdV fotografie » vr jul 31 2009 6:37 pm

ik vind de eerste bewerking ook het mooiste.. omtrent helderheid, belichting, compositie en scherpte sluit ik me aan bij de rest..

Even een tip voor de volgende keer: probeer de foto te maken doormiddel van een spotmeeting, op die manier voorkom je dat het donkere gedeelte dichtloopt.. Ook eb je gefocust op het meisje, in dit geval der knie. Focus altijd op het gezicht, dan is die zeker scherp!!

Verder vind ik hem rpachtig.. hij spreekt wel en het is een straatbeeld ;) succes!
MdV fotografie




Terug naar “Fotobespreking”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten