portret uitproberen

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.

Onderwerp:

portret uitproberen

Berichtdoor Kroontje » zo sep 20 2009 1:32 pm

Hallo

Weer iets nieuws geprobeerd :wink:
Heb deze foto gemaakt op statief en een 18-105mm lens en externe SB60 flitser ( schuin omhoog met dop )
Zelf vind ik hem een beetje rood :|
Nu ben ik in Capture NX2 bezig geweest om dat een klein beetje aan te passen.
Maar krijg het niet echt voor elkaar.
Vraag....welk tooltje van CNX kan ik nu het beste gebruiken :?:
Of andere sugesties zijn ook welkom..
Afbeelding

Mijn dank is groot :wink: Kroontje
Kroontje



Onderwerp:

Re: portret uitproberen

Berichtdoor iJoost » zo sep 20 2009 2:02 pm

Zo beter?

Afbeelding

Mijn standaard recept voor nabewerking (het bekende "beetje levels en curves") vind je hier.
iJoost



Onderwerp:

Re: portret uitproberen

Berichtdoor Kroontje » zo sep 20 2009 2:58 pm

Hallo iJoost

Yep dat is al een stuk beter..( dit bekijk nu even op een andere monitor).

Maar is dit gedaan in CNX2 of heb je hier Photoshop erbij gehaald.
Vanwege :
6) En tot slot een beetje unsharp-mask. Niet overdrijven 30% tot 50% bij een radius 1 is vaak al ruim genoeg.


Heb intussen het even uitgeprint (jouw verhaal) zodat ik dat rustig kan doornemen op mijn goede compie..

Ga vanavond het nog een keer proberen..zal het resultaat laten zien..indien gewenst. :wink:

Alvast bedankt om een richting op te sturen Kroontje
Kroontje



Onderwerp:

Re: portret uitproberen

Berichtdoor iJoost » zo sep 20 2009 3:01 pm

Kroontje schreef:Maar is dit gedaan in CNX2 of heb je hier Photoshop erbij gehaald.


Wat denk je? Had ik de NEF? ;-P
iJoost



Onderwerp:

Re: portret uitproberen

Berichtdoor Kroontje » zo sep 20 2009 3:17 pm

iJoost schreef:
Kroontje schreef:Maar is dit gedaan in CNX2 of heb je hier Photoshop erbij gehaald.


Wat denk je? Had ik de NEF? ;-P


Ja...dat had ik kunnen weten :oops: Zal eens kijken wat ik kan doen aan de hand van je verhaal :wink:

Bedankt Kroontje
Kroontje



Onderwerp:

Re: portret uitproberen

Berichtdoor soulpic » zo sep 20 2009 3:33 pm

Mijn tip:

Ga naar buiten en fotografeer met omgeving. Maakt de foto's stukken beter.
Een model tegen een muur van bekleding zetten, krap kaderen en dan flitsen gaat niemand mooie foto's opleveren.
Hup naar buiten dus, daar kun je ook flitsen (wel zonder "dop" erop, wat overigens omnibounce heet)
Binnen is een omnibounce handig, omdat het licht subtieler en beter wordt verspreidt, maar buiten heeft het geen nut, want daar gaat het effect van het beter verspreiden van licht niet op met een omnibounce, dan zorgt het er eerder voor dat de flits te slap is. Wanneer je buiten flitst zul je ook frontaal - direct moeten flitsen. Lijkt me overbodig om te zeggen dat flitsen via het "plafond" geen zin heeft :lol:
"Imagination is far more important than knowledge"
Gebruikersavatar
soulpic

Forumlid
Berichten: 900


Locatie: Belfeld
Contacteer:

Onderwerp:

Re: portret uitproberen

Berichtdoor Kroontje » zo sep 20 2009 3:50 pm

soulpic schreef:Mijn tip:

Ga naar buiten en fotografeer met omgeving. Maakt de foto's stukken beter.
Een model tegen een muur van bekleding zetten, krap kaderen en dan flitsen gaat niemand mooie foto's opleveren.
Hup naar buiten dus, daar kun je ook flitsen (wel zonder "dop" erop, wat overigens omnibounce heet)
Binnen is een omnibounce handig, omdat het licht subtieler en beter wordt verspreidt, maar buiten heeft het geen nut, want daar gaat het effect van het beter verspreiden van licht niet op met een omnibounce, dan zorgt het er eerder voor dat de flits te slap is. Wanneer je buiten flitst zul je ook frontaal - direct moeten flitsen. Lijkt me overbodig om te zeggen dat flitsen via het "plafond" geen zin heeft :lol:


Hallo

omnibounce dat bedoelde ik ook, maar kon er even niet opkomen.
Ik neem dit verhaal mee de volgende keer. bedankt alvast voor de tip.
Ga het zeker nog een keer doen...Buiten :wink:
Ben ondertussen een beetje aan het schuiven in PSPpro ( Adobe heb ik niet) of ik het resultaat van iJoost kan benaderen.

Groet Kroontje
Kroontje



Onderwerp:

Re: portret uitproberen

Berichtdoor Riemke » zo sep 20 2009 5:40 pm

Probeer de volgende keer je model wat minder dicht tegen de muur te zetten en probeer dan eens te flitsen met de volgende instellingen:

Gebruik maken van je omgevinglicht
1) ISO400 of hoger
2) Diafragma f2,8 tot max f4
3) Sluitersnelheid 1/40e
4) Center-metering
5) SB-800 op TTL (niet TTL BL), EV 0,0 tot +0,3, omnibounce niet gebruiken
6) De kop van de SB800 180 graden draaien zodat deze naar achter flitst en weerkaatst via de muur achter je. Mocht die muur niet wit zijn, dan flitser 180 graden draaien en opklappen zodat de hoek 115 graden t.o.v. je onderwerp en weerkaatst via het plafond.

Afhankelijk van je omgevingverlichting en de weerkaatsing van de muren / plafon kan het heel goed zijn dat je Flits EV op -0,3 tot -0,7 moet instellen.

Met dank aan Ale :D
Laatst gewijzigd door Riemke op zo sep 20 2009 11:21 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.
Gebruikersavatar
Riemke

Clublid
Berichten: 3597


Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

Onderwerp:

Re: portret uitproberen

Berichtdoor safre » zo sep 20 2009 5:56 pm

Riemke schreef:
Intussen heb ik ook wat geknutseld:


Afbeelding


Wow is die ff een stuk beter geworden! Hoe heb je dat voor elkaar gekregen?
safre



Onderwerp:

Re: portret uitproberen

Berichtdoor Kroontje » zo sep 20 2009 6:00 pm

Wat betreft de laatste foto mis ik toch het kleur over het algemeen. (persoonlijk)

Groet
Kroontje



Onderwerp:

Re: portret uitproberen

Berichtdoor Arend-ho » zo sep 20 2009 6:02 pm

een beetje shoppen......zo moeilijk is het niet.
gaan we er een wedstrijdje van maken ??
iig heeft de TS er een idee van wat er nog kan met een foto als deze

Arend
Arend-ho



Onderwerp:

Re: portret uitproberen

Berichtdoor iJoost » zo sep 20 2009 6:24 pm

Ik dacht dat alleen een kleurcorrectie hier de bedoeling was. ;-)

Maar je kunt het "slachtoffer" natuurlijk ook meteen plastificeren, zoals je dat ziet in mode-bladen. Alleen (mag ik eerlijk zijn?), ik vind het er niet mooier op worden. Alle karakter gaat op die manier verloren en er blijft niets om naar te kijken over. Leegte. :-(
iJoost



Onderwerp:

Re: portret uitproberen

Berichtdoor Kroontje » zo sep 20 2009 6:30 pm

iJoost schreef:Ik dacht dat alleen een kleurcorrectie hier de bedoeling was. ;-)

Maar je kunt het "slachtoffer" natuurlijk ook meteen plastificeren, zoals je dat ziet in mode-bladen. Alleen (mag ik eerlijk zijn?), ik vind het er niet mooier op worden. Alle karakter gaat op die manier verloren en er blijft niets om naar te kijken over. Leegte. :-(


Daar ben ik het ermee eens :wink:
Ik heb nog wat veranderd en daarna ga ik het beter op de foto zien te krijgen :!:
Afbeelding

Ik heb genoeg tips voor een betere foto gekregen en dat maakt de rest makkelijker...denk ik.

Groet Kroontje
Kroontje



Onderwerp:

Re: portret uitproberen

Berichtdoor Arend-ho » zo sep 20 2009 6:41 pm

iJoost schreef:Ik dacht dat alleen een kleurcorrectie hier de bedoeling was. ;-)

Maar je kunt het "slachtoffer" natuurlijk ook meteen plastificeren, zoals je dat ziet in mode-bladen. Alleen (mag ik eerlijk zijn?), ik vind het er niet mooier op worden. Alle karakter gaat op die manier verloren en er blijft niets om naar te kijken over. Leegte. :-(



ach ja bij jouw kleur"correctie" heeft ze denk ik een lege maag opgelopen.
ik ben een beetje misselijk...of ze heeft geelzucht....
TS foto is vanzelfsprekend veel te rood.

krapper kaderen doet ook al wonderen op deze foto
alsmede wat pukkeltjes e.d. weghalen.
originele foto is onderbelicht dus volgende keer meer licht...bekijk je histogram eens na een klik
bandje [ wit ] even op letten volgende keer
mooie kleur en bos haar...kies een passende achtergrond...en schiet rond de F4 a 5,6 als je die mogelijk hebt. en model verder van de achtegrond afzetten.
iets meer van bovenaf schieten en je kijkt minder haar neus in...hoeft niet storend te zijn...het kan soms...dus evt een aandachtspunt.

ik vind je laatste foto nog steeds te rood....tevens is haar huidstructuur op armen en borst compleet weg en eigenlijk in het gezicht ook wel
degene die een poging hebben gedaan deden dat met een low res foto dus daar kan ik dan wel inkomen...jij hebt het origineel...
waag nog eens een poging.

Arend
Arend-ho



Onderwerp:

Re: portret uitproberen

Berichtdoor iJoost » zo sep 20 2009 6:53 pm

Arend-ho schreef:ach ja bij jouw kleur"correctie" heeft ze denk ik een lege maag opgelopen.
ik ben een beetje misselijk...of ze heeft geelzucht....


Volgens mij moet jij je beeldscherm eens even netjes kalibreren. ;-)

De originele foto is trouwens niet onderbelicht. Er is links in het histogram een heel stuk nul en er staat zeker geen piek langs de linker marge. Er is rechts nog meer ruimte vrij inderdaad dus het was voor de bewerkingsspeelruimte beter geweest om 'm meer te belichten. Maar de foto heeft domweg weinig contrast en er is geen detail in de schaduwen verloren gegaan. Hij is misschien krap belicht maar hij is niet onderbelicht.
iJoost




Terug naar “Fotobespreking”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 gasten