binnen foto's kasteel

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.

Onderwerp:

binnen foto's kasteel

Berichtdoor roes » za nov 07 2009 11:10 am

hallo allemaal,

in deze topic een reeks binnen foto's van kasteel Hoensbroek , ik heb geprobeerd om een zo natuurlijke mogelijke belichting te krijgen en ik vind het zelf aardig gelukt maar aangezien hier heel veel andere ogen mee kijken graag jullie mening. Alle foto's zijn zonder flits gemaakt en niet bewerkt ( mede omdat ik nog geen bewerkingsprogramma heb foto 5 staat niet helemaal recht ).

1
Afbeelding.

sluitertijd 1/40
diafragma F/ 4,0
ISO 400
WB auto

2
Afbeelding.

sluitertijd 1/10
diafragma F/4,0
ISO 400
WB auto

3
Afbeelding.

sluitertijd 1/100
diafragma F/5,0
ISO 400
WB auto

4
Afbeelding.

sluitertijd 1/80
diafragma F/4,0
ISO 400
WB AUTO

5
Afbeelding.

sluitertijd 1/20
diafragma F/4,0
ISO 400
WB auto

6
Afbeelding.

sluitertijd 1/30
diafragma F/4,0
ISO 400
WB auto

7
Afbeelding.

sluitertijd 1/10
diafragma F/4,2
ISO 400
WB auto

8
Afbeelding.

sluitertijd 1/25
diafragma F/5,3
ISO 400
WB auto

graag jullie mening.

groeten Jos
D300 / MB-D10 / D60 / AF-S NIKKOR 18-200 mm VRII / 10-24 mm / 17-50 mm F/2,8 VC / AF-S Nikkor 70-300 mm VRII / SB 700 / Manfrotto statieven
Gebruikersavatar
roes

Forumlid
Berichten: 2068


Locatie: heerlen
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: binnen foto's kasteel

Berichtdoor Léon Obers » za nov 07 2009 12:27 pm

roes schreef:.......en niet bewerkt ( mede omdat ik nog geen bewerkingsprogramma heb foto 5 staat niet helemaal recht ).

De meeste foto's staan scheef, in de zin dat de camera niet alleen naar boven of onder is gekanteld, wat dikwijls voor een gekozen standpunt nu eenmaal weinig anders mogelijk is. Maar je camera houdt je in de breedte dikwijls al niet recht / horizontaal. (Opname 1, 4, 6, 8 ). Zonder ook maar aan enig bewerkingsprogramma te hoeven denken, is dit al de eerste basis die je bij het goed vasthouden van je camera in acht zou kunnen nemen.
Ik weet niet of er op de D60 in de zoeker een grid van horizontale en verticale hulplijntjes ingesteld kunnen worden, maar zoiets geeft veel meer houvast om bij het opnemen van foto's al rekening te kunnen houden met een juiste stand van de camera.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: binnen foto's kasteel

Berichtdoor Cees » za nov 07 2009 1:42 pm

Op zich zijn het aardige foto's. Sluit me bij Léon aan voor wat betreft het horizontale gedeelte. Daarnaast mag je ze iets groter plaatsen, tot 1024 in de breedte.
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Gebruikersavatar
Cees

Forumlid
Berichten: 15279


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: binnen foto's kasteel

Berichtdoor Edwin » za nov 07 2009 2:01 pm

Het is niet alleen het rechthouden van de camera volgens mij.
De lens heeft ook een flinke vertekening.
Dat is ook met software enigzins te verbeteren.
boekie
Edwin

Forumlid
Berichten: 497



Onderwerp:

Re: binnen foto's kasteel

Berichtdoor dboomsma » za nov 07 2009 2:19 pm

Afgezien van bovenstaande feedback, waarbij ik mij aansluit, vind ik het wel mooie platen! Goed gekozen standpunten en vaak mooi vastgelegde sfeer.
Gebruikersavatar
dboomsma

Forumlid
Berichten: 195


Locatie: Druten
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: binnen foto's kasteel

Berichtdoor Léon Obers » za nov 07 2009 2:27 pm

dboomsma schreef:Afgezien van bovenstaande feedback, waarbij ik mij aansluit, vind ik het wel mooie platen! Goed gekozen standpunten en vaak mooi vastgelegde sfeer.

Zeker.
Gezien kennelijk de beperkte kennis en/of ervaring van de TS van het verwerken van beeld met een beeldbewerkingsprogramma (hij gebruikt het nu nog niet eens) zou ik hem aanraden beslist die stap te nemen en met oefening en (zelf)studie daarin verder te komen om een en ander nog beter tot zijn recht te laten komen. En dan met name verwerking vanaf het RAW-formaat.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: binnen foto's kasteel

Berichtdoor Grojan » za nov 07 2009 2:37 pm

Je poging om een zo natuurlijk mogelijke belichting te krijgen is zeker geslaagd dat ziet er goed uit. En voor de rest inderdaad proberen de camera recht te houden de volgende keer.

Groeten Jan.
Gebruikersavatar
Grojan

Forumlid
Berichten: 812



Onderwerp:

Re: binnen foto's kasteel

Berichtdoor roes » za nov 07 2009 8:47 pm

hallo Allemaal,

ik wil jullie aller eerst even bedanken voor jullie reactie op mijn foto's. ik hoor het nu steeds vaker dat mijn foto's horizontaal niet recht staan
en begin er nu zeker aan te twijfelen of ik dan niet de goede camera houding hanteer , want ik ben het met jullie eens dat een foto als basis gewoon recht moet zijn en dat je niet de meeste foto's moet gaan bewerken om hem mooi recht te krijgen. ik heb ook even mijn camere instellingen bekeken of ik een hulplijnen
stramien vind in mijn zoeker maar dat kan ik niet instellen of vinden in mijn D60. Het zal dus flink oefenen worden en dan zal ik het onder de knie moeten krijgen


groeten Jos :( :)
D300 / MB-D10 / D60 / AF-S NIKKOR 18-200 mm VRII / 10-24 mm / 17-50 mm F/2,8 VC / AF-S Nikkor 70-300 mm VRII / SB 700 / Manfrotto statieven
Gebruikersavatar
roes

Forumlid
Berichten: 2068


Locatie: heerlen
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: binnen foto's kasteel

Berichtdoor Brenzef » za nov 07 2009 9:43 pm

Grappig dat veel mensen zich druk maken over dat de foto scheef staat of dat er vertekening is en dat de TS schrijft hij geen fotobewerkinsprogramma heeft.

Ik hoor bijna niemand over de goede belichting en de natuurgetrouwe kleurbalans.
Foto's zijn gewoon top en een pietsje bewerking zouden ze nog verder verbeteren.
Dit zijn mooie shot, lekker om naar te kijken.
Gebruikersavatar
Brenzef

Forumlid
Berichten: 1801


Locatie: ISS Spacestation
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: binnen foto's kasteel

Berichtdoor Daviddvd » za nov 07 2009 9:49 pm

Ik vind het ook mooie foto´s en goede compositie´s. Dat binnen fotograferen lijkt me erg lastig, met de juiste belichting. Dat vind ik hier erg goed!
Daviddvd



Onderwerp:

Re: binnen foto's kasteel

Berichtdoor Daviddvd » za nov 07 2009 9:49 pm

Ik vind het ook mooie foto´s en goede compositie´s. Dat binnen fotograferen lijkt me erg lastig, met de juiste belichting. Dat vind ik hier erg goed!
Daviddvd



Onderwerp:

Re: binnen foto's kasteel

Berichtdoor roes » za nov 07 2009 9:59 pm

Hallo Brenzef en David,

bedankt voor jullie positiefe reactie , maar ik ga er toch aan werken om rechte foto's te maken. Het ging mij hier om een juiste sfeer vast te leggen
en ik vind dat best gelukt is , er waren ook overal linten en touwen gespannen zodat je niet overal goed bij kon komen vandaar ook soms een vreemde
foto hoek waardoor misschien een vertekend beeld ontstaat , maar ik ga flink oefenen om jullie niet teleur te stellen.

groeten Jos :lol:
D300 / MB-D10 / D60 / AF-S NIKKOR 18-200 mm VRII / 10-24 mm / 17-50 mm F/2,8 VC / AF-S Nikkor 70-300 mm VRII / SB 700 / Manfrotto statieven
Gebruikersavatar
roes

Forumlid
Berichten: 2068


Locatie: heerlen
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: binnen foto's kasteel

Berichtdoor Dryade » za nov 07 2009 10:04 pm

Hoi Jos

Ik vind het hele mooie sfeerplaten van hoe het in kasteel Hoensbroek is.
Verschillende vertrekken ( vooral de keuken ) zijn daar mooi in scene gezet en komt op je foto's goed naar voren.

Een beetje sleutelen achteraf aan de foto's kan geen kwaad. Horizon rechtzetten kan altijd nog,
maar van te voren goed kijken voordat je een foto neemt is beter dan hoef je bijna niet na te bewerken.

Persoonlijk vind ik foto 7 beetje rommelig en druk overkomen. Soms wil verandering van hoek nog wel eens helpen.

Oh ja, Ik mis de kat van de graaf. Sliep die niet altijd aan zijn voeten. :mryellow:
Dryade



Onderwerp:

Re: binnen foto's kasteel

Berichtdoor Brava » za nov 07 2009 10:35 pm

Brenzef schreef:Ik hoor bijna niemand over de goede belichting en de natuurgetrouwe kleurbalans.
Foto's zijn gewoon top en een pietsje bewerking zouden ze nog verder verbeteren.



Ben het wel met Brenzef eens en dan ook nog te denken dat er uit de hand is geschoten met sluitertijden tot 1/10 sec knap hoor. De ts mag dan misschien zijn camera niet recht houden maar in iedergeval (mede dankzij VR) wel stil! Trouwens naast de benodigde bewerkings software is ook een (goed) statief een -mocht de ts die nog niet hebben- een verantwoorde koop kun je in comb. met een simpel waterpasje ook mooi horizontaal mee fotograferen.

Groet
Laatst gewijzigd door Brava op zo nov 08 2009 9:28 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Brava

Forumlid
Berichten: 288


Locatie: Dirksland
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: binnen foto's kasteel

Berichtdoor roes » za nov 07 2009 10:35 pm

hallo Dryade,

Het is inderdaad een mooie locatie om foto's te maken , wij zijn zelf in 2002 in kasteel Hoensbroek getrouwd in de zaal van foto 1.
ik heb de kat nergens gezien die dag , gaa er zeker nog eens terug om hem te zoeken :lol:

groeten Jos
D300 / MB-D10 / D60 / AF-S NIKKOR 18-200 mm VRII / 10-24 mm / 17-50 mm F/2,8 VC / AF-S Nikkor 70-300 mm VRII / SB 700 / Manfrotto statieven
Gebruikersavatar
roes

Forumlid
Berichten: 2068


Locatie: heerlen
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Fotobespreking”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten