Bootje

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.

Onderwerp:

Bootje

Berichtdoor Solitary™ » ma aug 02 2010 6:09 pm

Dit is zo'n opname waar ik aan blijf werken. Hij staat al een tijdje op Pbase, met goede kritieken. Alleen, en dat is het nadeel van Pbase, je krijgt daar alleen goede comments. Slechte hoor je niet. Dat terwijl ik de foto in een jaar tijd al de nodige keren 'opgelapt' heb omdat ik er fouten in bleef zien (Blauwzeem in de witte randen van het bootje bijvoorbeeld)...... :shock:

Heel graag jullie mening over deze foto, als dat kan.
Afbeelding

Vriendelijke groet,
Jan
Solitary™



Onderwerp:

Re: Bootje

Berichtdoor Rijko » ma aug 02 2010 7:18 pm

Jan,

Die derrie op het water moet toch groen van kleur zijn! Hier op jou foto lijkt het blauw. Ook tussen de bomen zie ik een duidelijke blauw zweem. Ik vind het verder een erg mooie foto, maar die blauwe kleur moet er uit, imo.
Rijko



Onderwerp:

Re: Bootje

Berichtdoor Solitary™ » ma aug 02 2010 7:25 pm

Klopt Rijko.

Je hebt gedeeltelijk gelijk, maar dat heb ik met opzet zo gelaten. Het was steenkoud die ochtend (mijn vingers vroren bijna vast aan mijn 17-55/28 die ik toen nog had). Het water was bevroren. dus er was geen groene derrie. Ik heb die blauwe kleur er uit gehaald, maar toen bleef er, imo, niets meer van de sfeer van de foto over. Bovendien vind ik de setting iets sprookjesachtigs hebben op deze manier. En daardoor komt eea iets meer tot zijn recht, vond (vind) ik. Maar goed, smaken en interpretaties verschillen, en dat is maar goed ook.... :). Bedankt voor je reactie!

Vriendelijke groet,
Jan
Solitary™



Onderwerp:

Re: Bootje

Berichtdoor Rijko » ma aug 02 2010 9:01 pm

OK Jan,

Ik begrijp de setting! Als het water bevroren was, dan moet het dus wit (sneeuw, aan gevroren rijp) tot grijs geweest zijn. Ik vind de blauwe zweem iets onnatuurlijks hebben - smaken verschillen natuurlijk. Misschien kin je met een zwar-wit omzetting iets bereiken. Het is maar een suggestie.
Rijko



Onderwerp:

Re: Bootje

Berichtdoor Rijko » ma aug 02 2010 9:18 pm

Jan, ik heb de vrijheid genomen om iets te proberen.



Ik heb de bewerking in Capture NX2 gedaan.

Filter: zwart-wit omzetting en Vervolgens het contrast iets terug (-1), helderheid omhoog (12), en kleurfilter naar rood (338).

Als je het niets vindt, haal ik hem zo weer weg.

Rijko
Laatst gewijzigd door Rijko op di aug 03 2010 7:42 am, 2 keer totaal gewijzigd.
Rijko



Onderwerp:

Re: Bootje

Berichtdoor noogle » ma aug 02 2010 10:44 pm

Ik vind hem wel mooi! De kou straalt er vanaf! En omzetten naar zwart wit doe je alleen als er in kleur niets van te maken valt, m.a.w. als je foto eigenlijk mislukt is ( wat hier imho niet het geval is)

Groet,

Michael
"The camera doesn't make a bit of difference. All of them can record what you are seeing. But, you have to SEE" (Ernst Haas)

een blog sinds kort: http://www.michaeldevreugd.wordpress.com
Gebruikersavatar
noogle

Forumlid
Berichten: 1747


Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Bootje

Berichtdoor Rijko » ma aug 02 2010 10:59 pm

noogle schreef: En omzetten naar zwart wit doe je alleen als er in kleur niets van te maken valt, m.a.w. als je foto eigenlijk mislukt is ( wat hier imho niet het geval is)



Michael,

Dat is wel heel erg kort door de bocht!! Een foto in Z/W kan een heel eigen uitstraling hebben, en dat heeft niets te maken of de foto in kleur al dan niet goed gelukt is. Je mag uiteraard de oorspronkelijke foto best heel mooi vinden, smaken verschillen nu eenmaal. Ik vind de Z/W eigenlijk wel goed geslaagd, zeker gezien de korte tijd die ik ervoor genomen heb.
Rijko



Onderwerp:

Re: Bootje

Berichtdoor Frederix » ma aug 02 2010 11:32 pm

noogle schreef:Ik vind hem wel mooi! De kou straalt er vanaf! En omzetten naar zwart wit doe je alleen als er in kleur niets van te maken valt, m.a.w. als je foto eigenlijk mislukt is ( wat hier imho niet het geval is)

Dus volgens jou is een zwart-wit foto een mislukte kleurenfoto??? Wat een lul-verhaal!!!
Frederix



Onderwerp:

Re: Bootje

Berichtdoor Solitary™ » di aug 03 2010 4:52 am

Dat een zwart/wit-foto een mislukte kleurenfoto zou zijn, gaat me ook te ver. Het zijn twee totaal verschillende disciplines binnen de fotografie die je, naar gelang sfeer en compositie, kunt toepassen.

Overigens, Rijko, vind ik je omzetting naar zwart/wit niet verkeerd, het beeld heeft zo inderdaad wel wat. Daar had ik zelf nog niet bij stilgestaan. Zo zie je maar weer, zoveel fotografen, zoveel visies. Mooi toch? Laat hem maar staan dus. Mijn keuze, als maker en eigenaar van de foto, in deze blijft echter toch de kleurenversie.

Waar ik me wel mateloos aan stoor is de toevoeging 'copyright' met jouw naam. Zou je dat weg willen halen? Dat je de afbeelding even verandert om je standpunt duidelijk te maken en een discussie op gang te brengen op dit forum, daar heb ik geen moeite mee. Maar het blijft mijn foto. Als je mijn rode motorfiets steelt en hem zwart verft, blijf ik nog steeds de eigenaar. Dat is met foto's niet anders.

Vriendelijke groet,
Jan
Solitary™



Onderwerp:

Re: Bootje

Berichtdoor Rob Smit » di aug 03 2010 5:08 am

Mooie plaat.
Qua kleur idd een tikkie wel/niet.

Gezien het verhaal dus een uitdaging...

Doe ik ook graag een poging;

org:
Afbeelding

kopie:
Afbeelding

Vind je het niets haal ik het zo weer weg.
Gebruikersavatar
Rob Smit

Forumlid
Berichten: 1194


Locatie: Omgeving Breda
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Bootje

Berichtdoor Daniël » di aug 03 2010 7:41 am

Ten eerste de rand. Dat stoort mij enorm.

Verder zou ik even kijken naar de kleur balans. Eventueel de kleur Temp wat hoger zetten.
Dan zal je dat blauwe minder. Maar het geeft wel wat extra dat blauwe in de bomen.
De sloot komt zoals al gezegd niet lekker over. Niet echt natuurlijk.

Wel een erg mooie foto. Spreekt mij enorm aan
Daniël



Onderwerp:

Re: Bootje

Berichtdoor Rijko » di aug 03 2010 7:49 am

Solitary™ schreef:Waar ik me wel mateloos aan stoor is de toevoeging 'copyright' met jouw naam. Zou je dat weg willen halen? Dat je de afbeelding even verandert om je standpunt duidelijk te maken en een discussie op gang te brengen op dit forum, daar heb ik geen moeite mee. Maar het blijft mijn foto. Als je mijn rode motorfiets steelt en hem zwart verft, blijf ik nog steeds de eigenaar. Dat is met foto's niet anders.

Vriendelijke groet,
Jan


Jan, sorry maar dat copyright toevoegen staat op automatisch. Ik had daar geen kwade bedoelingen mee; uiteraard is het jouw foto, en niet die van mij! Ik weet even niet hoe ik dat snel voor specifiek een foto moet veranderen en heb geen zin om er tijd in te steken om dat uit te vinden, daarom heb ik de Z/w bewerking verwijderd.

Nogmaals mijn excuses!
Rijko



Onderwerp:

Re: Bootje

Berichtdoor dboomsma » di aug 03 2010 8:24 am

Dag Jan,

De kleuren in je foto doen me aan 2 dingen denken: ochtendlicht en kou. Omdat ik van beide houdt, vind ik het een geslaagde plaat! Wanneer hij warmer wordt gemaakt, doe je de werkelijkheid m.i. geweld aan. Niets/ niet teveel meer aan veranderen als ik het mag zeggen.
Gebruikersavatar
dboomsma

Forumlid
Berichten: 195


Locatie: Druten
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Bootje

Berichtdoor Frederix » di aug 03 2010 9:10 am

Hoi Solitary,

Ik kon het niet laten en heb kritisch naar jouw foto gekeken. Ik denk dat de foto veel te donbker is, als je de foto lichter maakt, zie je ineens berijpte takjes in het bos tevoorschijn komen, licht er wat sneeuw op het ijs en hangt er wat mist tussen de bomen (ik hoop dat deze interpretatie juist is). Alles bij elkaar levert de onderstaande foto op:

Afbeelding

De kleuren zijn niet echt fraai, maar er is wellicht al te veel met het origineel "gespeeld". O ja, ik heb dat verschrikkelijke "passepartout" er af gehaald. Als je het niets vind haal ik hem weer weg.
Laatst gewijzigd door Frederix op di aug 03 2010 11:00 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Frederix



Onderwerp:

Re: Bootje

Berichtdoor Daniël » di aug 03 2010 9:38 am

Hij is inderdaad zo mooi Frederix.

Maar misschien nu iets te licht. De palen waar de potten op staan lijken nu licht te geven
Daniël




Terug naar “Fotobespreking”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten