hoe beter belichten

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.

Onderwerp:

hoe beter belichten

Berichtdoor mcbean » di aug 24 2010 9:56 pm

Afbeelding
F8,1/13,iso200,witb auto
Gebruikersavatar
mcbean

Clublid
Berichten: 171


Locatie: assendelft
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: hoe beter belichten

Berichtdoor Léon Obers » di aug 24 2010 11:06 pm

Te zien aan het histogram is de opname uitstekend belicht.
Alleen het beeld in de bewerking dan nog wat fine-tunen voor een beter contrast en witbalans die wat koel is.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: hoe beter belichten

Berichtdoor mcbean » wo aug 25 2010 5:35 pm

Léon Obers schreef:Te zien aan het histogram is de opname uitstekend belicht.
Alleen het beeld in de bewerking dan nog wat fine-tunen voor een beter contrast en witbalans die wat koel is.

bedankt voor je opmerkingen , ik ga eens met mijn witbalans aan de gang
Gebruikersavatar
mcbean

Clublid
Berichten: 171


Locatie: assendelft
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: hoe beter belichten

Berichtdoor ton » wo aug 25 2010 7:07 pm

Als ik opnamens maak in het bos dan zet ik de witballans op bewolkt vaak is dat correct , de belichting is wel goed , het contrast kan je ook in de camera iets meer geven ,
succes .
Groeten Ton .
Gebruikersavatar
ton

Forumlid
Berichten: 1494


Locatie: Volendam
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: hoe beter belichten

Berichtdoor Rob Smit » wo aug 25 2010 7:11 pm

Als je tijdens de 'finetuning' de lichte partijen iets onderdrukt, daarna iets contrast of vezadiging opschroeven ben je volgens mij klaar.

Knappe plaat verder.
Gebruikersavatar
Rob Smit

Forumlid
Berichten: 1194


Locatie: Omgeving Breda
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: hoe beter belichten

Berichtdoor iJoost » wo aug 25 2010 10:20 pm

Gezien het histogram is hij helemaal niet zo goed belicht. Er staan zowel links als rechts behoorlijke pieken langs de rand. Het contrast was blijkbaar te groot om weer te kunnen geven met deze camera. Dan wordt het moeilijk natuurlijk. Het gaat sowieso een compromis zijn. Maar die piek rechts kun je beter wegwerken door de belichting wat lager te kiezen. En gebruik bij dit soort moeilijke gevallen vooral NEF zodat je achteraf rustig kunt kijken wat je er nog uit kunt halen.

Afbeelding
iJoost



Onderwerp:

Re: hoe beter belichten

Berichtdoor Léon Obers » do aug 26 2010 1:21 am

iJoost schreef:Gezien het histogram is hij helemaal niet zo goed belicht. Er staan zowel links als rechts behoorlijke pieken langs de rand. Het contrast was blijkbaar te groot om weer te kunnen geven met deze camera. Dan wordt het moeilijk natuurlijk. Het gaat sowieso een compromis zijn.

Daarin verschillen we dan toch van mening.
Precies omdat het contrast van het onderwerp groot is en je links en rechts binnen het histogram aan de grenzen komt, is de belichting juist een uitstekend compromis. Die pieken links en rechts zijn helemaal niet zo groot dan je veronderstelt. Het clippen op de grenzen is in deze situatie uitstekend aanvaardbaar als je specifiek kijkt welke vlakken er gaan clippen. Zeker als het ook nog eens een keer in RAW gefotografeerd zou zijn, zelfs "ideaal" in de rek die je links en rechts nog hebt met een lichte voorkeur om naar "rechts" te belichten (groene kanaal), terwijl het gemiddelde zwaartepunt toch wat op links ligt en dan met name in het rode kanaal.
Je hebt voldoende mogelijkheden om zowel in donkere als in lichte partijen alles bij te sturen.

Clipping voor de donkere partijen:
Afbeelding

Clipping voor de lichte partijen:
Afbeelding


Met wat sleutelen (met het eerdere web-JPG plaatje als basis) kun je er dit nog uithalen.
Afbeelding
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: hoe beter belichten

Berichtdoor Daniël » do aug 26 2010 7:17 am

Dat ziet er wel heel erg netjes uit Léon
Daniël



Onderwerp:

Re: hoe beter belichten

Berichtdoor mcbean » do aug 26 2010 5:32 pm

leon en anderen bedankt voor de reactie,s ik ga er mee aan de slag (moet nog een hoop leren!!)
Gebruikersavatar
mcbean

Clublid
Berichten: 171


Locatie: assendelft
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Fotobespreking”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten