portret foto's met studio flitser

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.

Onderwerp:

portret foto's met studio flitser

Berichtdoor Rafael » zo jan 23 2011 11:29 pm

Dag allemaal,

ik zou graag extra tips, trucs en of aanwijzingen van jullie willen ontvangen betreft deze serie.

ik gebruikte voor deze foto reeks:

- Nikon D200
- 70-200 VRII
- 2 studio flitser van Lastolite Lumen8. (linkse flitser van het onderwerp met paraplu op ca 1,5mtr hoogte / rechtse flitser zonder paraplu direct gericht op het achtergrond)
- achtergrond is een oud beige gekleurd fleece dekentje... weet niet wat het effect zal worden van een echte achtergrond doek, papier of iets dergelijks

Sommige zijn nabewerkt in Lightroom. Als jullie daar ook nog tips of iets dergelijks voor hebben....Graag want ik sta er open voor.

F6.3
ISO 200
1/80s
handmatige scherpstelling vanwege onvoorspelbare bewegingen van de baby

Zijn er producten of instellingen camera waardoor de huid gelijk een stuk softer overkomt.

Foto serie:

1
Afbeelding


2
Afbeelding

3
Afbeelding

4
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Rafael op zo jan 23 2011 11:33 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Nikon D300s - D5000 - SB600 - SB400 - SB-26 - AF-S 70-200mm F2.8 VRII - AF-S 70-300mm F3.5-5.6 - AF-S 105mm Micro F2.8 - AF-S 35mm F1.8 - AF Nikkor 50mm F1.4 - Tokina 16-50mm F2.8
Gebruikersavatar
Rafael

Forumlid
Berichten: 30



Onderwerp:

Re: gemaakt met Studio flitser in huiskamer

Berichtdoor Patrick » zo jan 23 2011 11:32 pm

Ik vind het technisch gezien jammer dat je een aantal clippende stukken hebt in de foto. Niet erg op de achtergrond, maar dat wil je volgens mij niet op je onderwerp zelf. Met name bij de laatste doet het afbreuk aan de leuke foto...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: portret foto's met studio flitser

Berichtdoor Rafael » zo jan 23 2011 11:35 pm

Mag ik vragen wat je bedoelt met clippende stukken?
Nikon D300s - D5000 - SB600 - SB400 - SB-26 - AF-S 70-200mm F2.8 VRII - AF-S 70-300mm F3.5-5.6 - AF-S 105mm Micro F2.8 - AF-S 35mm F1.8 - AF Nikkor 50mm F1.4 - Tokina 16-50mm F2.8
Gebruikersavatar
Rafael

Forumlid
Berichten: 30



Onderwerp:

Re: portret foto's met studio flitser

Berichtdoor Patrick » zo jan 23 2011 11:38 pm

Rafael schreef:Mag ik vragen wat je bedoelt met clippende stukken?

Natuurlijk. Als ik wederom even uitga van de laatste, is het voorhoofd en onder het rechteroog (voor ons links) alles wit. Dat is zo overbelicht dat er geen details meer in zitten. Dat moet je echt (proberen te) voorkomen!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: portret foto's met studio flitser

Berichtdoor Rafael » zo jan 23 2011 11:41 pm

Aaah stukjes overbelicht ;)

Jaaah ik vroeg me dus af... hoe men het achtergrond strak wit krijgen zonder dat het onderwerp daar de dupe van is.
Ik schiet wel in RAW dus misschien kan lightroom nog wat bijstellen....
Nikon D300s - D5000 - SB600 - SB400 - SB-26 - AF-S 70-200mm F2.8 VRII - AF-S 70-300mm F3.5-5.6 - AF-S 105mm Micro F2.8 - AF-S 35mm F1.8 - AF Nikkor 50mm F1.4 - Tokina 16-50mm F2.8
Gebruikersavatar
Rafael

Forumlid
Berichten: 30



Onderwerp:

Re: portret foto's met studio flitser

Berichtdoor Patrick » ma jan 24 2011 12:18 am

Overbelicht is niet hetzelfde. Als je een foto maakt van een straat bij nacht, en je foto is grijs is deze ook overbelicht. Maar dan "clipt" het nog niet. Clippen kan je herkennen in je histogram als je een berg hebt aan het eind van je helderheid. Helemaal rechts dus.

Volgens mij hebben we het bij zwaar onderbelichte foto's nooit over clippen, simpelweg omdat het gaat over wat je sensor maximaal aan helderheid aan kan. Als je hele stukken zwart hebt in je foto is dat, indien niet de bedoeling, een gebruikersfout, geen tekortkoming van je camera (waar je rekening mee moet houden).
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: portret foto's met studio flitser

Berichtdoor Jaap Driest » ma jan 24 2011 11:19 am

Je kunt de achtergrond strak wit krijgen door de achtergrond apart met een eigen flitskop te belichten, of zelfs twee.
Ik gebruik daarvoor vaak een Braun reportageflitser met ingebouwde slave. Kostte me 3,95 bij de kringloopwinkel.
D800 D700 FE FM FM3A X100T X70 X-E2
Gebruikersavatar
Jaap Driest

Forumlid
Berichten: 1129


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Onderwerp:

Re: portret foto's met studio flitser

Berichtdoor Ree » ma jan 24 2011 2:23 pm

Mmm bij foto 3, zonder brilletje onder de zonnehemel?
Verdien wat bij met je mooiste foto's: http://submit.shutterstock.com/?ref=184063

Zoals mijn Nikon thuis klikt... klikt hij overal....
Gebruikersavatar
Ree

Forumlid
Berichten: 952


Locatie: Den Helder

Onderwerp:

Re: portret foto's met studio flitser

Berichtdoor Olijfje » ma jan 24 2011 4:00 pm

Als ik het goed zie, heb je nu je rechterflitser niet alleen op het achtergronddoek gericht, maar daarmee gelijk ook op het onderwerp. Daardoor krijg je van rechts een erg hard licht.
Advies: gebruik op beide Lastolite een paraplu, dit geen een egaal licht. Voor de witte achtergrond kun je dan je sb 600 inzetten.
Deze werkwijze voorkomt al veel van je problemen.
Olijfje



Onderwerp:

Re: portret foto's met studio flitser

Berichtdoor Germay » ma jan 24 2011 4:30 pm

Beste Rafael,
#1 Een leuk vrolijk kereltje,even de storende vlekken weghalen boven zijn hoofdje,let ook op de overbelichte delen op z'n gezicht en linker mouwtje.
#2 Vind de compositie niet bijzonder kind had vooruit moeten kijken en de dame heeft ook overbelichte delen op haar gezicht.
#3 Tja,wel erg overbelicht het lijkt of ie onder de zonnebank ligt,heeft de zelfde blauwachtige kleur.
#4 Is al gememoreerd door Patrick ook de overbelichte delen op zijn gezicht,(clippende stukken).

Succ6 verder.
Wat ik eerst NIKON probeer ik nu te verbeteren.
Met een vriendelijke groet,
Gert.
Camera D7000,en tig lichtsterk glaswerk hangend aan de Black-Rapid.
Gebruikersavatar
Germay

Forumlid
Berichten: 886


Locatie: Drecht-steden.
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: portret foto's met studio flitser

Berichtdoor ATOR » ma jan 24 2011 6:10 pm

Ik ben even erg kritisch maar het is vriendelijk bedoeld :D

1
- de overbelichting is al genoemd, geen details meer in de highlights, geen scheiding linkerarm en archtergrond
- jammer dat je de voetjes hebt afgeknipt en een hoop loze ruimte boven hebt
- het lijkt alsof je een beetje last hebt van strooilicht, reflecterend licht van de achtergrond verminderd dan het contrast van het onderwerp.

2
- ziet eruit alsof je per ongeluk hebt afgedrukt, ik zou hem deleten. Een kreet van Joe McNally is "Pixels are free." Zeker van een niet stilzittende kleuter moet je gewoon 100 foto's maken in de hoop dat er een goeie tussenzit. En als er geen goeie tussen zit maak je er morgen weer 100 :lol:

3
:oohh:

4
- overbelicht
- slechte compositie


Een tip:
Experimenteer eens met 1 licht (varieer de afstand licht-model, met / zonder plu) en de relatie met je camera-instellingen voor diafragma en sluitertijd. Als je het eerste licht goed hebt staan zet dan pas het tweede licht erbij om de schaduwzijde wat op te lichten.

Het kan ook geen kwaad om op internet eens wat fotografen op te zoeken en te kijken hoe zij belichten. Ik vind deze serie van Jill Greenberg erg mooi belicht, maar dat blijft natuurlijk een kwestie van smaak.
Laatst gewijzigd door ATOR op di jan 25 2011 3:30 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: portret foto's met studio flitser

Berichtdoor Jaap Driest » ma jan 24 2011 6:54 pm

Ik heb met veel genoegen het boek gelezen:
"Mensen fotograferen. Portretten, mode, glamour" van Roger Hicks ea. Uitgeverij Librero.
Kostte iets van 16 euro, en dan wordt het nog gratis thuisbezorgd ook. (www.cosmox.nl)
Heel veel portretten, ook van beroemde fotografen, met complete exif gegevens en lichtopstellingen.
Aanrader.
D800 D700 FE FM FM3A X100T X70 X-E2
Gebruikersavatar
Jaap Driest

Forumlid
Berichten: 1129


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Onderwerp:

Re: portret foto's met studio flitser

Berichtdoor Rafael » di jan 25 2011 10:29 pm

Kijk van jullie mensen heb ik gewoon veel aan... Ik hou van kritiek want het kan altijd beter. Had nooit eerder met studio flitser gewerkt. Het is voor mij ook trial & error :)
Dus ja bedankt tot zover voor de alle tips en fijn dat er ook kritisch bekeken wordt.. Ik ga eens wat experimenteren een volgende keer.. Even kijken qua belichting etc en dan zullen al jullie inzendingen zeker wel van toepassing zijn.
Nikon D300s - D5000 - SB600 - SB400 - SB-26 - AF-S 70-200mm F2.8 VRII - AF-S 70-300mm F3.5-5.6 - AF-S 105mm Micro F2.8 - AF-S 35mm F1.8 - AF Nikkor 50mm F1.4 - Tokina 16-50mm F2.8
Gebruikersavatar
Rafael

Forumlid
Berichten: 30



Onderwerp:

Re: portret foto's met studio flitser

Berichtdoor Niels » di jan 25 2011 11:19 pm

Jaap Driest schreef:Ik heb met veel genoegen het boek gelezen:
"Mensen fotograferen. Portretten, mode, glamour" van Roger Hicks ea. Uitgeverij Librero.
Kostte iets van 16 euro, en dan wordt het nog gratis thuisbezorgd ook. (http://www.cosmox.nl)
Heel veel portretten, ook van beroemde fotografen, met complete exif gegevens en lichtopstellingen.
Aanrader.


Hoi, het boek wat Jaap ter aandacht brengt heb ik ook sinds kort. Inderdaad erg fijn boek, waarmee de opstelling van de flitsers etc. goed onder de aandacht wordt gebracht.
Momenteel bij "de Slegte" voor 15 euro...

Ook ik kan dit boek zeer aanbevelen, staan ook nog eens prachtige foto's in ;-)

Gr. Niels
Klikken is nog nooit zo leuk geweest met mijn Nikon...
Flickr
Nikon D7000, Nikkor 16-85 VRII, Nikkor 50mm 1.4G, SB-700, Fuji X20 en een hoop kleine rommel erbij...
Gebruikersavatar
Niels

Forumlid
Berichten: 774


Locatie: 's-Hertogenbosch
Ervaringsniveau: ***


Terug naar “Fotobespreking”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten